Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


10 elbilar i realistiskt räckviddstest !
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 369
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-07-31 18:12:14    Rubrik: Svara med citat

Leafens höga förbrukning kan bero på att de körde med e-pedal aktiverat, se 15:37 in i filmklippet https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-07-31 23:28:59    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Leafens höga förbrukning kan bero på att de körde med e-pedal aktiverat, se 15:37 in i filmklippet https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/


Men i3 har lika stark elbroms. Men leaf kanske inte kan bromsa lika starkt med elmotorn och bromsar med skivbromsarna. Lite konstigt då leaf har nästan dubbel batteristorlek jämfört med i3 60Ah
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2501
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-01 06:44:33    Rubrik: Svara med citat

Jag tänker inte försvara nån bil eller hylla nån annan men att elbilar skulle prestera så måste man anstränga sig i visa bilar medan dem andra är byggda att kunna prestera oavsett... enkellt matematik...

och siffror är imponerande för dem bilarna man hade minst förväntat sig, här är resultat:

Citat:
The Kia Soul with a WLTP range of 185km managed to cover 218.3km, which is 118 per cent of WLTP estimated value.

The Volkswagen e-Golf with a WLTP range of 219km managed to cover 231.7km, which is 105.8 per cent of WLTP estimated value.

The Hyundai Ioniq with a WLTP range of 204km managed to cover 211.8km, which is 103.8 per cent of WLTP estimated value.

The BMW i3 with a WLTP range of 225km managed to cover 231.8km, which is 103 per cent of WLTP estimated value.

The Opel Ampera-e with a WLTP range of 380km managed to cover 377km, which is 99.3 per cent of WLTP estimated value.

The Renault Zoe 4.0 with a WLTP range of 300km managed to cover 284km, which is 94.7 per cent of WLTP estimated value.

The Tesla Model X 100kWh with a WLTP range of 430km managed to cover 400km, which is 93 per cent of WLTP estimated value.

The Tesla Model S 100Kwh with a WLTP range of 461km managed to cover 422.6km, which is 91.6 per cent of WLTP estimated value.

The Nissan Leaf with a WLTP range of 285km managed to cover 228km, which is 80 per cent of WLTP estimated value.

The Jaguar I-Pace with a WLTP range of 480km managed to cover 313.5km, which is 65.3 per cent of WLTP estimated value.

_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 369
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-08-01 17:43:07    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
LarsA skrev:
Leafens höga förbrukning kan bero på att de körde med e-pedal aktiverat, se 15:37 in i filmklippet https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/


Men i3 har lika stark elbroms. Men leaf kanske inte kan bromsa lika starkt med elmotorn och bromsar med skivbromsarna. Lite konstigt då leaf har nästan dubbel batteristorlek jämfört med i3 60Ah


Har båda;
i3an är kvick och bromsar in till stopp på relativt kort sträcka till stopp när man släpper gaspedalen.
Leaf 40 med e-pedal känns lite som sirap, bromsar in på lika kort sträcka men inte alltid till stopp när man släpper gaspedalen. Använder e-pedal mest i stadskörning annars läge D och bromsar in med B( t.ex. 90 till 70).
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2501
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-02 11:37:51    Rubrik: Svara med citat

24 timmar senare efter att man har läst lite mer om test och fakta så är det solklart att man behöver vara mer objektiv och förklara siffror…

Soul EV saknar WLTP officiella siffror och journalisterna tog EPA omvandlat till egna påhitt… Leaf40 har både EPA och WLTP men andra var tagen som referens… så allt kan vinklas om, beroende presentation syfte…

Skulle vara mer objektivt om journalisterna tog siffror som står i tillverkarnas egna brochyrer, i-net sites eller det som finns som propaganda material då skulle allt vara mycket mer objektivt i mina ögon… varför inte jämföra mot det som står officielt som alla konsumenter ser innan dem köper bilen:

Leaf40 = 275km
E-golf = upp till 300km
Soul EV = 250km
ZOE ZE40 = 300km
Osv…
Sen har man spegling av annat resultat…
jag vill inte hänga eller hylla nån elbil, bara vinkla om så att konsumenten kan enklare fatta korelation mellan presenterad, verklig och WLTP som inte finns för alla produkter men kommer inom kort...
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-08-02 11:54:22    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker inte man ska titta på varken NEDC eller WLTP, det stämmer så dåligt.
Bättre att läsa oberoende tester som denna där alla bilar körs identiskt, då kommer sanningen fram om räckvidden.
Tesla Bjørns tester är också verklighetstrogna, där kom väl Leaf40 ungefär 10mil under hårda vinterförhållanden, vilket man inte kan tro är sant när NEDC är 378km
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 369
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-08-02 18:01:41    Rubrik: Svara med citat

Det är bra med test av de olika elbilarna under samma förhållande. Ger en känsla av hur långt de kommer jämfört med varandra. Tillverkarnas siffror är ju oftast lite orealistiska.
Det spanska testets förbrukningssiffror får jag inte att stämma om man dividerar batteriernas tillgängliga kWh med körsträckan. Flera kommentarer om detta i videoklippets kommentarsfält. Så dom siffrorna ska man ta med en nypa salt.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.58 sekunder att ladda.