Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


16A laddare för under 1000kr

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 07:03:17    Rubrik: 16A laddare för under 1000kr Svara med citat

Kikade på ebay lite och det finns ju tex en sånn här

"Type 1 J1772 Plug 16A" £57. Skulle det vara ok att köpa och koppla in denna på en 16A säkring tro att det kommer funka utan risk för att man pajjar nått.

http://www.ebay.co.uk/itm/Type-1-J1772-Plug-16A-or-32A-for-Electric-Vehicle-Waterproof-Impact-Resistant/282163856473?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D38661%26meid%3Df5ebef4031e04eb89fc8f24a8c77e224%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D282056160492

Det blir ju en väldigt prisvärd laddare såvida man råkar ha kabel osv liggandes hemma vilket jag har Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1964
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 07:06:32    Rubrik: Svara med citat

Det är inte en laddare och inte ens en EVSE utan bara kontakten!

Du får nog läsa på lite om hur laddning fungerar, gav vi inte dig information om detta i går?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 08:47:23    Rubrik: Svara med citat

jag vet mkt väl hur laddning fungerar. Laddaren sitter ju i bilen. Matar jag kontakten med 230V så trodde jag att det skulle funka. Man väljer ju strömstyrka när man köper och då inbilla jag mig att det va med den komunikationen som behövs till bilen i kontakten.


finsn ju med kabel oxå

http://www.ebay.co.uk/itm/Type-1-J1772-EV-Tethered-Charging-Plug-and-Lead-16A-or-32A-Straight-or-Coiled-/282056160492?var=&hash=item41abdb74ec:m:mWdpwRC69bsGba7wcJSEKEw

men visst ...verkarju väl billigt så jag antar att det är helt utan logik då...Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1964
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 09:27:58    Rubrik: Svara med citat

Om det står "Plug" då är det bara kontakten. Är det en EVSE så står det att det är en EVSE.

Det var aldrig tänkt att elektroniken skall sitta i själva kontakten, den skall egentligen sitta i andra ändan, för att se till att hela kabeln blir strömlös om kommunikationen bryts. Med de som har EVSEn i typ-1-kontakten så har kabeln fortfarande 230V om bilen t.ex. rullar iväg och sliter av kabeln eller sliter loss typ-1-kontakten.

Men visst, det är smidigare med EVSEn i typ-1-handtaget, har själv en sådan kabel, ställbar 6-16 A på en liten knapp.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 12:02:29    Rubrik: Svara med citat

Ingen som har skruvat upp dosan på standardladdaren och kollat? det går möjligtvis inte att modda styrsignalen så den laddar med högre ström än 10A (och givetvis sätta kontakten mot en anann säkring...)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1964
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 12:22:26    Rubrik: Svara med citat

Klart det går, det är bara en PWM-signal (fyrkantvåg) som dosan sänder ut:

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Om du sätter dit en liten pryttel som ändrar signalen från 16 till 25% duty cycle då kommer laddaren i bilen att försöksa suga 16 A från väggen genom sladden istället.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 13:55:42    Rubrik: Svara med citat

hmmm verkar ju itne vara så krångligt att faktisk köpa en kontakt iaf och fixa denna styrning själv Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1964
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 15:20:32    Rubrik: Svara med citat

Kolla http://10300rpm.blogspot.se/2014/11/easy-evse.html (en forummedlems blogg)

Men orka hålla på! En fabriksbyggd kabel kostar 2300 plus moms hos t.ex. evconnect.se
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-17 18:04:13    Rubrik: Svara med citat

man behöver komplettera med kontroll enhet som pratar samma språk som bilens laddare + relä/kontaktor + kabel + endhylsor, typ som:



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-11-18 04:32:45    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
man behöver komplettera med kontroll enhet som pratar samma språk som bilens laddare + relä/kontaktor + kabel + endhylsor, typ som:




Denna kontrollenhet är smidig men inte skottsäker. Min slutade fungera efter lite mer än 1 år. Något i kretskortet som inte funkar längre. (innan dess har reläet pajjat och jag har fått öppna och justera microbrytaren som stänger av när man trycker in knappen på handsken)

Men mycket smidig när det funkar!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-18 05:01:22    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Denna kontrollenhet är smidig men inte skottsäker. Min slutade fungera efter lite mer än 1 år. Något i kretskortet som inte funkar längre. (innan dess har reläet pajjat och jag har fått öppna och justera microbrytaren som stänger av när man trycker in knappen på handsken)

Men mycket smidig när det funkar!


"man får vad man betalar för"

jag tog bilden som enkel exempel eftersom det är fint ritat... det finns massa olika enheter som är prisvärda om man skulle bygga egen Laddbox, typ som:

http://viridianev.co.uk/products
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-18 07:30:22    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men orka hålla på! En fabriksbyggd kabel kostar 2300 plus moms hos t.ex. evconnect.se


Nä ja vet det är ju meck att hålla på dom har dock slut i lager på denna kabel och det är ju nu i vinter som behovet är som störst så... Smile

Tycker ändå det är löjligt dyrt för en sånn enkel pryl. Priserna kommer ju gå ner...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-11-18 10:43:04    Rubrik: Svara med citat

Arne999 skrev:
Citat:
Men orka hålla på! En fabriksbyggd kabel kostar 2300 plus moms hos t.ex. evconnect.se


Nä ja vet det är ju meck att hålla på dom har dock slut i lager på denna kabel och det är ju nu i vinter som behovet är som störst så... Smile

Tycker ändå det är löjligt dyrt för en sånn enkel pryl. Priserna kommer ju gå ner...


Sök i forumet och kolla inlägg från ett par år tillbaka.... Jag håller med dig om att det är dyrt, men priset har redan gått ner från 6000kr till då 2000kr. Wallbox kostade 15000kr nu kan man köra för under 5000kr tom från Tesla.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2017-01-03 13:11:26    Rubrik: Svara med citat

fel av mig
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kontakt@evsolution.se
intresserad


Registreringsdatum: 31 juli 2018
Inlägg: 15
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2018-07-31 11:50:18    Rubrik: Sveriges största sortiment av laddkablar och laddboxar Svara med citat

EV Solution har störst sortiment och bra priser med garanti på produkterna.

Gå in på hemsidan och kolla webbshoppen!

https://evsolution.se/index.html



_________________
EV Solution har Sveriges största sortiment av laddstationer och laddkablar för elbilar. Vi hjälper dig hela vägen till en säker laddning som passar just din bil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.