Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-07-07 10:07:33 Rubrik: |
|
|
Konstigt låga priser utan att kunna leverera? Låter lite som att bilen är subventionerad för att kläma åt konkurrenter eller konkurrenten, kanske? _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mksen Elektrisk
Registreringsdatum: 05 oktober 2017 Inlägg: 199 Ort: Töreboda
|
Postat: 2018-07-07 11:33:42 Rubrik: |
|
|
hyundai har ju dock höjt priserna rejält på Ioniq
inte för de kan leverara den i några större mängder _________________ Nissan Leaf 2018 40Kw
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-07-07 19:03:53 Rubrik: |
|
|
Det är ju rimligt om det är hög efterfrågan. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 408 Ort: Rögla
|
Postat: 2018-07-07 21:47:53 Rubrik: |
|
|
Kan ju vara så att Hyundai vill se var smärtgränsen är för Ioniq för att sedan prissätta Kona utifrån den erfarenheten.
De riskerar ju inte att förlora så många kunder med så små tillverknings serier.
I Norge där man redan kan förbeställa Kona är nu förväntade leveranserna på senaste beställningarna om 2 år, då stängde man kön vid 4000 intresserade och 60% av dessa har lagt beställning. Så ca 1.200 bilar per år till Norge av planerad produktion på 18.600(tidigare 13.500) bilar per år.
Gäller att hänga på låset om man vill ha en sådan. _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3203 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-07-08 08:00:08 Rubrik: |
|
|
Fotfarande säljs ju elbilar i första hand som andrabil till kapitalstarka individer. Det gör ju ett pristest av ioniq ganska så meningslöst om inte Kona/Niro är tänkta att sälja i samma små volymer. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-07-08 09:01:36 Rubrik: |
|
|
Det som kommer sätta priset på Ioniq, Kona och de flesta andra elbilar är Tesla. Tesla vill och måste sälja bilar med vinst och i volym. Vi kan ha svaret under nästa år när Model3 börjar levereras till EU. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-07-08 09:35:48 Rubrik: |
|
|
Anders skrev: | Ytterligare pris-referenser, från den engelska marknaden :
25.000 GBP med rabatten 4500 GBP kostar den billigaste Kona39-modellen.
34.000 GBP med rabatten 4500 GBP kostar den billigaste Kona64-modellen.
I svenska priser ska ju 5 % högre moms läggas till, samtidigt som vår Bonus är ca 8000 SEK högre.
Troliga svenska Kona-priser (grundmodellen) :
Kona39 : 285.000 SEK + 25 % moms, minus Bonus 60.000 SEK, dvs ca slutpriset 297.000 SEK.
Kona64 : 329.000 SEK + 25 % moms, minus Bonus 60.000 SEK, dvs ca 352.000 SEK.
http://www.autoexpress.co.uk/hyundai/kona/102580/new-hyundai-kona-electric-prices-and-specs-released |
Dom priserna kommer du garanterat inte se i Sverige tyvärr, det verkar som svenska priserna är högre än övriga Europa på elbilar från Hyundai. _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-07-08 19:08:30 Rubrik: |
|
|
Nu börjar allt fler officiella priser på Kona dyka upp i Europa.
I Holland börjar priset (inkl 21 % moms) på 39.195 EUR för Kona64, eller 332.00 SEK innan svensk moms, dvs 415.000 SEK, minus Bonusen 60.000 SEK ger slutpris 355.000 SEK, vilket är i mkt god paritet med det officiella priset för Kona64 i England (352.000 SEK, inräknat Bonusen, se tidigare inlägg).
Även Spanien (21 % moms) har fått ett officiellt pris på Kona64 som startar på 41.500 EUR för billigaste modellen, vilket blir 352.000 SEK plus moms, dvs 440.000 SEK, minus Bonusen 60.000 SEK, ger slutpris 380.000 SEK. Även Spanien har en Bonus, på 5200 EUR.
Man kan alltså redan nu se en klar prissättnings-linje på den europeiska marknaden (reserverar för allmänna räknefel, och eventuella rabatter och subventioner som kanske är inbakade i original-priserna, inte alltid lätt att förstå Google translate, samt att priserna kanske gäller olika utrustnings-versioner, såsom Tecno och Style i Spanien, och Comfort, Fashion, Premium i tex Holland, se därför försiktigt på nedan priser).
Nedan priser inkl svensk moms och Bonus 60.000 SEK :
England 352.000 SEK.
Holland 355.000 SEK.
Kroatien 360.000 SEK. (inkl Bonus ?)
Spanien 380.000 SEK.
Norge 380.000 SEK.
Snittpriset på ovan fyra pris-lägen blir 367.000 SEK, kanske blir det troligt med ca 370.000 SEK hos den svenska Hyundai-handlaren ?
Det förefaller som alla Europa-marknader (inkl Norge) företrädesvis säljer det stora batteriet först, vilket är logiskt om man vill förenkla produktion och därmed minska leveranstider, dessutom (sett till den norska marknaden) verkar även flertalet Kona-kunder föredra och beställa just den största batteri-modellen på 64 kWh.
https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric
https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric#prices
https://h-static.nl/downloads/136/Prijslijst-Hyundai-KONA-Electric-EV.pdf
http://www.hyundai.es/konaelectrico/
http://www.hyundai.es/konaelectrico/#precios
Övrigt.
Notera den spanska nästan ynkligt marginella pris-skillnaden mellan Kona39 (”Tecno”-versionen) och Kona64 Tecno på endast blott nästan löjliga (…) 3000 EUR (ca 31.000 SEK), 38500 EUR för Kona39 mot 41500 EUR för Kona64, för vilket man får avsevärt mkt mer batteri och räckvidd, valet är ju så att säga så självklart och uppenbart att något nästan måste vara fel..! ?
För 31.000 SEK får man alltså 25 kWh extra större batteri.., det blir 1240 SEK per kWh..! ! !
Dessutom får man på köpet en 150 kW stark elmotor istället för ”endast” 100 kW i Kona39.
Om denna pris-sättning stämmer med verkligheten kommer ju enbart garanterat Kona64 säljas.
http://www.hyundai.es/konaelectrico/#precios
Edit:
Ytterligare underlag som påtalar den nästan obefintliga prisskillnaden mellan det lilla och stora batteriet, är den kroatiska prislistan (inkl kroatisk moms 25%), där det bara skiljer 41.000 SEK (319.000 SEK för Kona39, och 360.000 SEK för Kona64). Förvisso inte lika lite prisskillnad som på den spanska marknaden (3000 EUR/31.000 SEK), men tendensen stärks vidare.
Startpriset för Kona64 i Kroatien är 360.000 SEK (före eller efter ev kroatisk premie ?), och lägger sig därmed något under medelpriset i Europa (se ovan lista). Oklart med kroatisk pdf-prislista, Google översättning säger inget om någon premie, annars ska det tydligen finnas en premie på max 40 % av bilpriset, dock max 10.700 EUR (ca 110.000 SEK), alltså med reservation för det motsvarande svenska priset (360.000 SEK ?) sett ur bonus-synvinkel.
https://hyundai.hr/wp-content/uploads/2018/04/Hyundai_KONA-ELECTRIC_CJENIK_A4_lipanj_2018_verzija_31.pdf
https://balkangreenenergynews.com/croatia-gives-new-incentives-to-citizens-companies-for-ev-purchases/
 _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Senast ändrad av Anders den 2018-07-26 21:05:46, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-07-16 19:47:32 Rubrik: |
|
|
Den 25e Juli att notera för de som vill se ett utförligt Kona-test av Teslabjörn.
https://youtu.be/m96Efu71ACE _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3203 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-07-16 23:22:46 Rubrik: |
|
|
Jag hade lätt valt 100kW och 39kWh för 31k mindre.....
Har en Volvo S40 med 700påsar om jag vill åka fort.......
 _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-07-17 09:53:58 Rubrik: |
|
|
bara att jämföra, i Spanien betalar Ioniq köparna:
Europeiska köpare betalar 340-360'kr för Ioniq i snitt och 398 i Sverige för bas modell... vi kan kalla det VAT skillnad
samma filosofi med KONA:
Kona40kW 38.500EUR + svensk VAT = 430-ish
Kona64kW 41.500EUR + svensk VAT = 460-ish
Där ser jag Hyundai Sverige logik... 400-ioniq, 430-kona40, 460-kona64... japp  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-07-23 18:08:20 Rubrik: |
|
|
Teslabjörn utlovar en episk kamp mellan Kona64 och Tesla X P90L.
Kan man ana "mellan raderna" att Kona smiskade Tesla..?
Svaret får vi nu på Onsdag.
https://youtu.be/Rk1RQxIFAlY
Edit:
My bad, missade att det ska vara livestreaming, trodde det var från "hemliga" testet tidigare som Teslabjörn inte får släppa förrän just den 25e.
Nåväl, gissar likväl att Kona64 klår Tesla´n, förmodligen rejält mer energieffektiv, vinner Tesla´n sker det med liten obetydlig marginal, mer batterier javisst, men energi-förbrukningen är (X-) Teslan´s relativa svaghet (?).
Förlorar Kona´n beror det sannolikt på svagare snabb-laddare (CCS 50 kW), vore det lika vanligt med de nya CCS 150 kW-laddarna (som kommer mer och mer), skulle nog ingen större skillnad märkas mellan bilarnas praktiska "räckvidds-framkomlighet" i verkligheten.
Men detta är ju bara en gissning, återigen, svaret kommer på Onsdag.
Olidligt spännande..! _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Senast ändrad av Anders den 2018-07-24 05:58:26, ändrad totalt 2 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 408 Ort: Rögla
|
Postat: 2018-07-23 19:36:16 Rubrik: |
|
|
Vem som vinner går det knappast att veta nu, görs ju den 25:e med livestreaming.
Fast om Pavel ska köra Teslan så kanske det blir eltorsk igen  _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-07-25 08:05:43 Rubrik: |
|
|
Anders skrev: | Teslabjörn utlovar en episk kamp mellan Kona64 och Tesla X P90L.
Kan man ana "mellan raderna" att Kona smiskade Tesla..?
Svaret får vi nu på Onsdag.
https://youtu.be/Rk1RQxIFAlY
Edit:
My bad, missade att det ska vara livestreaming, trodde det var från "hemliga" testet tidigare som Teslabjörn inte får släppa förrän just den 25e.
Nåväl, gissar likväl att Kona64 klår Tesla´n, förmodligen rejält mer energieffektiv, vinner Tesla´n sker det med liten obetydlig marginal, mer batterier javisst, men energi-förbrukningen är (X-) Teslan´s relativa svaghet (?).
Förlorar Kona´n beror det sannolikt på svagare snabb-laddare (CCS 50 kW), vore det lika vanligt med de nya CCS 150 kW-laddarna (som kommer mer och mer), skulle nog ingen större skillnad märkas mellan bilarnas praktiska "räckvidds-framkomlighet" i verkligheten.
Men detta är ju bara en gissning, återigen, svaret kommer på Onsdag.
Olidligt spännande..! |
Hur gick det? Vem vann vilka tider blev det? _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-07-25 11:40:57 Rubrik: |
|
|
Det värsta är att titta på video och fånga respons samt upplevelse från andra. Många har säkert redan sett klagomål om mitt konsol mellan fram stolar, ljud nivå, stereo som är bara OK, sen grym prestanda, fantastisk interface och infotainment, och det viktigaste:
Hyundai lyfter ribban högt upp och skapar standard för andra att matcha... spännande elbilar verkligen på G, när kommer KONA till Sverige? _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1658
|
Postat: 2018-07-25 14:42:33 Rubrik: |
|
|
Ja nu är det väl inget tvivel om att Korea kört ifrån Japan, som ledande på familjeelbilar. Kan inte riktigt smälta det då Nissan hade många års försprång.
Hoppas dom kommer kunna massproducera också. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 408 Ort: Rögla
|
Postat: 2018-07-25 18:45:40 Rubrik: |
|
|
De lär kunna tillverka upp till 1,5 miljoner bilar per år, så producera volymer kan dom om de vill och batterier är tillgängliga.
Ett problem kan vara fackföreningen som inte vill att det tillverkas elbilar för de kan hota deras jobb, måste betyda att det går att montera elbilar med färre anställda. Brukar inte vara produktivt att motarbeta utveckligen, borde vara en möjlighet att öka volymerna.
Vet inte hur deras företagsledningen ser på elbilar, men angivna volymer imponerar inte och Kona verkar bli en upprepning av Ioniq när det gäller tillgänglighet. _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|