Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ford Transit Connect

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 63
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-07-20 11:41:16    Rubrik: Ford Transit Connect Svara med citat

Hej. mitt första inlägg här.
Egentligen skulle jag helst av allt vilja konvertera min GMC van till eldrift, då jag ogillar moderna bilar med digital teknik och felhjulsdrift, men det får bli längre fram i tiden, känner inte att plånboken räcker till det just nu.
Jag är ändå sugen på Elbil. främsta anledningen är att de har hög verkningdgrad och det gillar jag, dessutom vill jag spara på soppan till mina andra entusiastbilar istället för att göra åt den till vardags. (har en fordpickup och en oldsmobile sedan båda från 80-talet med V8 dieslar som jag kör på HVO. Oldsen kommer ner på 0.78L/milen!)
var först inne på en Mercedes Vito E-cell då jag trodde att den var rätthjulsdriven precis som den "vanliga" viton, men där hade jag fel. så jag får helt enkelt acceptera att ha en sämre lösning då det idag inte finns skåpbilar med bakhjulsdrift och elmnotor för under 100 tusen på marknaden.
så nu funderar jag mest på Renault Kangoo, men hittade också Ford med eldrift. så min fråga efter denna långa presentation är om någon har fler uppgifter om Fordarna, batterikapaciitet, laddningskapacitet, etc.
det står 110hk i annonsen, verkar ju vara bra ork i motorn då iallafall.
länk till annonsen: finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123943774
Jag har norskt personnummer och äger redan en bil i Norge också så det blir ganska lätt att äga elbilen där med, om det nu är prismässigt fördelaktigare.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"


Senast ändrad av OskarP den 2018-07-20 17:00:16, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-07-20 13:27:03    Rubrik: Svara med citat

Hej Oskar,

Kul med en annan norsk-svensk på elbilsforat. Jag bor också sedan 1.5 år i Norge (Oslo/Baerum).

Angående Ford Transit Connect Electric så har den ett 28kWh SAFT batteri med VL41M celler. Bilarna levererades utan förbränningsmotor direkt från Ford till Azure Dynamics som monterade den elektriska drivlinan. Det finns en wikipedia-artikel om den:
https://en.wikipedia.org/wiki/Azure_Transit_Connect_Electric

Officiella Ford-handlaren Rohne Selmer i Billingstad har ett tiotal bilar stående i varierande skick. De håller på att sälja av dem, jag försökte få köpa ett risigt exemplar billigt men de ville ha ~80kNOK vilket jag tyckte kändes lite för mycket för en bil som kan vara svår att underhålla då Azure Dynamics gått i kk.

Mvh
Tomas
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jth
intresserad


Registreringsdatum: 31 december 2008
Inlägg: 12
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2018-07-22 22:33:06    Rubrik: Svara med citat

Hej

Jag kör en Azure Dynamics eller Ford Transit Connect Electric av liknande anledning, inte så extremt dyr och tar en hel del last och behöver normalt inte så mycket mer för kortare sträckor. Tänk på att den inte har snabbladdning. Laddar som standard med type 1 upp till 16A. Åker jag från Borlänge till Gävle så tar det många timmar innan den är återladdad för hemresa. Får se senare om det går att snabba upp laddning med att byta från type 1 till trefas type 2 och två extra laddare i boost-mode som verkar förberett i mjukvaran.
Innan jag köpte så kollade jag upp så det finns en del reservdelar som köptes upp av EVTV i US och en del på ebay. Fungerar bra att läsa system och felkoder på CAN-bus med rätt läsare och förutsättningar. Jag fick en felkod efter ett år då konstruktionen har en temperatursensor som sitter så lågt att vatten och is kommer in och då den är spänningssatt så åts den upp. Har bytt och flyttat på sensorn nu så den skyddas bättre mot väder.

Vanliga delarna som har med Ford att göra tar Ford hand om men skulle det bli fel i el-delarna så kanske inte de kan hjälpa till lika mycket, det finns vissa kvar som har kunskap eller delar, flest i Norge där det finns fler.

Hör av dig om du har flera frågor.

--
Johan
Borlänge
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 63
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-07-24 23:56:12    Rubrik: Svara med citat

Tack så mycket för svaren. Helt klart gillar jag Ford mer än Renault men i det här fallet känner man det som renå blir lättare och billigare att äga. Måste kolla upp Vito E-cell mer också! Idag sålde jag min GMC van så nu finns kulor att köpa elbil för!
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.19 sekunder att ladda.