Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1402
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-06-16 12:18:36    Rubrik: Svara med citat

Tommylaban skrev:
Så här står det på Nissans hemsida och i broschyrer om bilen:

"Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället"

Dessa uppgifter stämmer helt enkelt inte. De anger ett tidsintervall mellan 40-60 minuter från varning låg nivå (senast det hände mig varnades jag vid 9%) till 80%. De anger sedan vad variationen kan bero på där batteritemperaturen är en variabel. Men längre tid än 60 minuter ska det aldrig ta även vid "dåliga" förhållanden.

Jag har vid minst två tillfällen, vid riktigt långa resor, fått betydligt längre laddtid än 60 minuter FÖRE varning till 80%. IrmaIsfot skriver tidigare i denna tråd att det vid ett tillfälle tog 25 minuter att ladda från 13%-30%!! 25 minuter för att ladda 17%. I den takten skulle det tagit mer än 1 timma och 40 minuter att ladda från 10% till 80%

När jag skrev köpekontrakt på bilen hade inte "rapidgate" dykt upp. Några dagar efter kontraktsskrivning hörde jag talas om detta och försökte komma ur kontraktet, vilket Nissanhandlaren vägrade gå med på. Sedan dess har det ju blivit ett faktum att problemen med snabbladdning finns. Jag tycker det är konstigt att inte någon rättslig process har inletts. Nissan ljuger helt enkelt på hemsidan och i broschyrer. Falsk marknadsföring. Det är ju anmärkningsvärt att de inte ändrar på hemsidan och i broschyrer. Folk köper ju fortfarande bilen och blir vilseledda. Det är många elbilsköpare som inte har en aning om dessa problem.


Är det ett problem i vardagen eller 1 gång/år?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tommylaban
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-16 13:05:13    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Tommylaban skrev:
Så här står det på Nissans hemsida och i broschyrer om bilen:

"Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället"

Dessa uppgifter stämmer helt enkelt inte. De anger ett tidsintervall mellan 40-60 minuter från varning låg nivå (senast det hände mig varnades jag vid 9%) till 80%. De anger sedan vad variationen kan bero på där batteritemperaturen är en variabel. Men längre tid än 60 minuter ska det aldrig ta även vid "dåliga" förhållanden.

Jag har vid minst två tillfällen, vid riktigt långa resor, fått betydligt längre laddtid än 60 minuter FÖRE varning till 80%. IrmaIsfot skriver tidigare i denna tråd att det vid ett tillfälle tog 25 minuter att ladda från 13%-30%!! 25 minuter för att ladda 17%. I den takten skulle det tagit mer än 1 timma och 40 minuter att ladda från 10% till 80%

När jag skrev köpekontrakt på bilen hade inte "rapidgate" dykt upp. Några dagar efter kontraktsskrivning hörde jag talas om detta och försökte komma ur kontraktet, vilket Nissanhandlaren vägrade gå med på. Sedan dess har det ju blivit ett faktum att problemen med snabbladdning finns. Jag tycker det är konstigt att inte någon rättslig process har inletts. Nissan ljuger helt enkelt på hemsidan och i broschyrer. Falsk marknadsföring. Det är ju anmärkningsvärt att de inte ändrar på hemsidan och i broschyrer. Folk köper ju fortfarande bilen och blir vilseledda. Det är många elbilsköpare som inte har en aning om dessa problem.


Är det ett problem i vardagen eller 1 gång/år?


Det har ju minde betydelse. För vissa aldrig. För andra ofta. Nissan måste ha korrekt info om bilen. Om man har ett användningsmönster så man blir drabbad är det ju oerhört frustrerande att Nissan ljuger i reklamen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2872
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-16 16:42:38    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Är det ett problem i vardagen eller 1 gång/år?


Att batteriet alltid är varmt är ett problem. Varje dag 24/7.


Sen blir jag förvånad att det finns krafter på elbilsforum som lobbar för att det är bästa elbilen ever och att det bara är problem vid extremt långa åkturer efter många laddningar.

Vem byter olja på sin bensinbil och slår i precis så mycket att oljelampan släcks, inget syns på stickan. Det räcker ju med 1 liter, behövs inte 4liter. Helt onödigt, bara åka. Motorn skär bara ibland om du kör på bana.

Eller skiter i att byta olja alls, motorn har ju inte skurit varför byta olja när den bevisligen fortfarande fungerar?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-06-16 19:13:51    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

42km körning 1.4 i snitt 23grader ute och den laddade ju bara till strax över 60% innan det började gå sakta


Det är väl inte ensam om att sakta ner vid 65%, Bolt gör likandat, Tesla mycket tidigare.





Detta är inte temperaturberoende.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-06-16 19:20:20    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jag har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!


Senast ändrad av MH den 2018-06-16 19:34:52, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1350

InläggPostat: 2018-06-16 19:33:58    Rubrik: Svara med citat

[quote="MH"]
Henke2 skrev:
Niklash skrev:


Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jagh har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?


Henke2 har rätt.
Mina egna tester + forum visar att leaf24 blir minst varm sen 30 mer och 40 mest varm.

Vid lugn körning sommartid stiger inte ens batteritemperaturen på leaf24

Jag är också förvånad att så många hyllar mediokra leaf40, men ratade leaf24 som jag anser vara bättre i många avseenden.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh (nissans kWh mätning) 😜
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklash
Aktiv


Registreringsdatum: 27 maj 2015
Inlägg: 68
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-06-16 20:02:50    Rubrik: Svara med citat

[quote="Leaf"]
MH skrev:
Henke2 skrev:
Niklash skrev:


Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jagh har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?


Henke2 har rätt.
Mina egna tester + forum visar att leaf24 blir minst varm sen 30 mer och 40 mest varm.

Vid lugn körning sommartid stiger inte ens batteritemperaturen på leaf24

Jag är också förvånad att så många hyllar mediokra leaf40, men ratade leaf24 som jag anser vara bättre i många avseenden.


Jag kollar Leaf Spy. Per mil körning märker jag ingen större skillnad på Leaf 24 och Leaf 40, men jag kör ju längre med Leaf 40 så på en battericykel hinner batteriet bli varmare såklart.

Problemet är ju snabbladdning, och där går Leaf 40 in och stryper laddhastigheten ungefär 10 grader tidigare än i Leaf 30. Den blir inte lika varm när man snabbladdar, för att den stryper tidigare.

Leaf 24/30 börjar visa rött på staplarna nånstans vid 57-58 grader, Leaf 40 visar rött redan 8-10 grader lägre. Känslan är att den blir skitvarm snabbt, men kollar man LeafSpy och grader celsius så är den faktiska temperaturen lägre. Men den stryper ju som sagt snabbare. Och även vid lägre soc, ~65%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 324
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-06-17 08:31:55    Rubrik: Svara med citat

Enligt Fastneds test av snabbladdning med olika elbilar med deras laddstation, så stryps laddningen av Leaf24 vid ca24% SoC, Leaf30 vid ca82% SoC och Leaf40 vid ca62% SoC. https://pushevs.com/2018/05/21/fast-charging-curves/
Så Leaf30 och Leaf40 laddar båda med full effekt upp till ca22kWh, men Leaf30 lite snabbare då den går upp till ca 47 kW jämfört med Leaf40s 45 kW. Sedan beror det på vid vilken snabbladdare man "tankar"(egen subjektiv erfarenhet). Därutöver batteritemperatur.
Leaf24 är potent, men vår egen erfarenhet är att 30-35 mil var max på en dag då man fick ladda ofta och stanna trotts det var 50% kvar i batteriet för att kunna nå till nästa snabbladdare. Men det går ju att köra riktigt långt om man sätter av tid och med fortsatt utbyggnad av snabbladdare så blir den mer användbar även för längre sträckor.
Men daglig körning på 15-200 km med Leaf40 fungerar jätte bra då man knappt ens tittar efter hur många % SoC det är kvar.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2872
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-17 14:04:15    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Henke2 skrev:

Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jag har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?


Jag har testat Leaf24 en väldig massa, men även Leaf30 och Leaf40 under liknande former. Leafspy som monitor av temperatur.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2872
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-17 14:09:40    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Henke2 skrev:

42km körning 1.4 i snitt 23grader ute och den laddade ju bara till strax över 60% innan det började gå sakta


Det är väl inte ensam om att sakta ner vid 65%, Bolt gör likandat, Tesla mycket tidigare.





Detta är inte temperaturberoende.


Ja Bolt är ganska kass med. För dålig helt enkelt, inget alternativ enligt mig. Bättre göra som på B-class och Zoe, att slopa snabbladdning helt i så fall. Jag personligen hade klarat mig utmärkt med 60kWh och 11kW 3fas. (Eller 40kWh och riktig snabbladdning.)

Tesla trottlar ner men vi får på något stätt hålla isär begreppen. Det är därför jag undrade om ni önskar att jag skall testa Leaf30 till samma SoC eller samma antal kWh. Tankar du in 27kWh i valfri Tesla så kan du ge dig på att du har bra fjång hela vägen. Eller om man ställer den på en Supercharger och går in och handlar i 20min motsvarande som jag gör när jag kör elbil till affären i byn.

Vi ska inte lyfta Tesla högre än dom förtjänar heller, men Dom vinner ju ganska lätt ett "rejs" från valfri punkt till valfri punkt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1350

InläggPostat: 2018-07-11 19:21:08    Rubrik: Svara med citat

https://www.tu.no/artikler/britiske-elbileiere-klager-pa-treig-sommerlading-med-nissan-leaf/441304?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-07-03

Trist att elbilsutvecklingen står still hos Nissan, som en gång var ledande
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh (nissans kWh mätning) 😜
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 558

InläggPostat: 2018-07-12 07:14:40    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
https://www.tu.no/artikler/britiske-elbileiere-klager-pa-treig-sommerlading-med-nissan-leaf/441304?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-07-03

Trist att elbilsutvecklingen står still hos Nissan, som en gång var ledande


Från samma artikel:

Nissan henter opplysninger fra kunders bruk av bilen og bekrefter at mindre enn en prosent av kundene deres har behov for å kjøre bilen på en slik måte at det er behov for å hurtiglade flere ganger på en dag.

Norsk elbilforenings årlige spørreundersøkelse fra mai indikerer også at hurtiglading fortsatt er et nisjeprodukt. På spørsmålet «hvor ofte lader du på hurtigladestasjon», svarte kun 1,03 prosent av de 8.741 respondentene «daglig».

Min analys är, det är känt hur bilen fungerar vid långkörning, nu åtminstone. Tidiga köpare kan jag hålla med om inte vart informerade och kan med all rätt klaga. Så med informationen som finns idag får var och en ta ställning till sitt egna körmönster och välja därefter. Laddningen fungerar som den gör av en anledning.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-07-12 08:25:16    Rubrik: Svara med citat

Har en känsla av att vi som hänger på forum som detta är mer villiga att utsätta oss för långkörning i elbil, än den genomsnittlige elbilsägaren Smile

Jag åkte tex Bollebygd - Kalmar tur och retur över dagen för en vecka sedan i min env200. Det var precis det gick över huvud taget! Fick ladda i Borås, Gnosjö, Värnamo och Växjö. Det tog sex istället för fyra timmar per väg.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 558

InläggPostat: 2018-07-12 09:23:47    Rubrik: Svara med citat

Ja vi gör alla våra långresor..
Stockholm - oslo med Leaf 30. Regn från västerås, ökar förbrukningen signifikant. Men det fungerar ändå.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1350

InläggPostat: 2018-07-12 09:54:31    Rubrik: Svara med citat

Jo det fungerar ju för dom flesta, men inte så bra för batterilivslängden att det hettas upp så lätt.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh (nissans kWh mätning) 😜
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Sida 6 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.