Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Citroen C8 tesla inside.....
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-16 08:31:35    Rubrik: Svara med citat

Jag har beställt partly kort till inverter och laddare från Damien.

Kommer att löda på resterande komponenter själv tänker jag mig.

Har alla vitala delar i garaget nu för att kunna bänktesta alla delar.
Första prio är att fixa inverterkortet ock provköra det lite, så kan jag fortsätt med att montera in den i bilen och göra mer bänktestning på laddare och BMS.

Min tidsplan är ganska detaljerad och sträcker sig till v.36 då jag tänker mig ha besiktning på bilen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-27 04:37:53    Rubrik: Svara med citat

Senaste info:
Har labbat lite med BMS.
Har bara testat mot en modul ännu, men det fungerar fint.
Har en enkel lösning med ett Teensy 3.5 kort som har en Tesla-BMS mjukvara från TomDB på DIY-EC. Har inte någon strömsensor ännu. Men det skall fixas.
Håller på att testa lite på orginal Tesla strömsensorn som sitter i batteripacket.

Komponenter till inverterns kontrollerkort har i princip kommit allt.
Några komponenter som är restade. Så jag hoppas får korten också under denna veckan.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-27 19:34:15    Rubrik: Svara med citat

Drar man bara ut Teslas celler till ca 3.5volt?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2018-06-28 04:34:12    Rubrik: Svara med citat

Är det inte en BMS inbyggt i Teslas batteripaketet som går att använda rakt av?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-28 04:50:28    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Drar man bara ut Teslas celler till ca 3.5volt?


Nej det tror jag inte.
3,5volt är ju bara precis under nominiell spänning.
Tror att man brukar köra dom ned till 3,0volt.

Var får du 3,5volt ifrån ?
Har jag skrivit det ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-28 04:57:07    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Är det inte en BMS inbyggt i Teslas batteripaketet som går att använda rakt av?


Hej !

Jo det är ett komplett BMS inbyggt i batteripacket.
Men det var tydligen ganska svårt att får det att uppföra sig på ett bra sätt.
Tydligen mycket kinkigt kring pre-charge.

Och dom ända som säljer någon form av kontroller till det som jag har sett är EVTV. Dom tar 2395$ för grund kittet. Lite väl häftigt för min budget.

EVTV-lådan verkar mera inriktad mot att använda TEslapacket med Solceller.
Det innehåller en massa extra saker som redan finns i Teslapacket.

Därför efter att ha rådslagit med DIY-EC så går jag på att skapa en egen BMS kontroller som snackar med modulkorten på varje modul.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-28 06:52:58    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Henke2 skrev:
Drar man bara ut Teslas celler till ca 3.5volt?


Nej det tror jag inte.
3,5volt är ju bara precis under nominiell spänning.
Tror att man brukar köra dom ned till 3,0volt.

Var får du 3,5volt ifrån ?
Har jag skrivit det ?

Mvh
/Per


Det var bara en generell fråga. Tittar man på videos där folk laddar från "noll" så verkar cellspänningen vara minst 3.3volt, men gärna upp emot 3.5volt.

Sen stod det på någon sida som sålde moduler att den hade en cut of på 3.3volt, nominell 3.8v. (Max spänning 4.2volt)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-28 12:04:04    Rubrik: Svara med citat

http://evtv.me/evtv-word-press/wp-content/uploads/2018/06/Tesla48vDischargeCurve.jpg

Verkar peka på att det är tomt vid ca 3,05v.
Men att det faller ganska hårt redan vid 3,3v

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-28 13:17:55    Rubrik: Svara med citat

NMC, som används av de flesta andra, börjar falla vid ca 3.6V.
https://goo.gl/images/5EEs3U

Teslas celler är NCA, och har en annorlunda kurva.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-07-09 12:21:55    Rubrik: Svara med citat

Det har varit klent med rapporteringen här på senaste tiden.
Jag har inte hunnit göra den mängd timmar jag hade planerat innan.

Men jag har i alla fall fått hem kretskorten till motorstyrningen och laddaren och börjat löda på kortet till motorstyrningen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-07-30 11:12:17    Rubrik: Svara med citat

Ny status uppdatering.

Jag har lyckats löda färdigt hela styrkortet till motorn.
Hade även turen att få besök av Johannes Hübner som har gjort orginal designen av motorstyrkortet och även mjukvaran.
Vi provade lite med kortet med kom snabbt i på felsökning osv och tillslut lyckades vi smälla nästan alla aktiva komponenter på 5v bussen då vi lyckades skicka in 12v på 5v bussen.
Vid det laget hade jag inte reservkomponenter till allt på kortet.
Så just nu är motorstyrkortet haltat i brist på reservdelar.

Jag kommer dock att beställa under dagen och jobba vidare med andra saker under tiden.

Nästa sak som jag kommer att jobba med är laddare och spårning på CAN-bus i bilen.

En sak som försvårar jobbet med Motorstyrkortet är att det amerikanska DIYEV har haft stora problem sedan slutet av juni med massor av trådar som inte funkar och nästan ett år av trådar som inte finns med i flödet just nu. Tydligen jobbar man på att lösa problemet men det gör det lite svårare att hitta info kring byggen och felsökning.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ViktorT
Passiv


Registreringsdatum: 28 juli 2019
Inlägg: 1

InläggPostat: 2019-07-28 11:36:44    Rubrik: Svara med citat

Hur går det för detta superintressanta bygge? Sitter själv i startgroparna för att sätta igång ett liknande projekt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2019-08-08 07:36:24    Rubrik: Svara med citat

Hej Viktor !

Det har tyvärr stått helt stilla i ett år nu.
Det är trist men annat har kommit emellan hela tiden.

Jag skall försöka att få motorn att snurra om typ två tre veckor och se om jag kan börja få till något mer.

Men som sagt totalt stilla.

Nu finns ju ett nytt aktivt forum som har bra support för Opensource korten från Damien, och priset på kortet har gått ned rejält nu. Så det finns ingen mening med att löda ihop kortet själv längre om man inte är sugen på att löda ytmonterat och ganska smått.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.79 sekunder att ladda.