Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 233
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-21 18:47:17    Rubrik: Svara med citat

Tycker videon visar ganska klart hur troligen många människor resonerar, "klart man ska kunna köra 140". Jag nöjer mig gärna med 105 på motorvägen i Sverige, är ganska många som ligger i den farten så slipper man att ständigt byta fil.

Men trist att nya Leafen inte levererar mer än 19kw vid snabbladdaren, de kanske skulle sätta dit en grill Laughing
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2439
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-23 04:13:17    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Straffar sig att ligga i vänsterfilen på Autobahn: https://youtu.be/MpUyspG2Mio
Inte kul att stå 2h vid "snabbladdaren".


Oh mein Gut... Z Leaf ist no good for Z Autobahn like we all Germans drive, to Z left side and pedal to Z floor... #rapidgate at 80km driven while speeding 145km/h, Z Nissan enginiers are liers (not near like German VW counterparters that made #dieselgate) ...

SO, lets get back to the rality, shall we?
Första saken först, jag hatar Leaf… hatar Nissan… spyr när jag är i närheten av en…MEN! Finns inget mer hatande än dem som miss representerar och vinklar åt andra håll, titta i video:



Det är 56minuter till 75% laddad… idiot kan inte packa ihop det bättre än att ljuga själv, precis som Z Nissan enginiers... 2 timmar till 100% blir det PUCKO!

Nu när det är sagt ta e-Golf, gör samma sak… det blir samma laddnings tid, dock du bara väntar, och väntar, och väntar, man ser inte varken tid eller laddning nivå, och det handlar om samma sänkta nivåer i förhållande vad står på papper, lite som felaktiga förbruknings siffror, branschens sett att lura folk, tyvärr… galen

vill man göra sensation hitta bra case inte som idoten i Nissan Leaf 2018 #Rapidgate #Munich - Rapidcharging test video...
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1785
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-23 07:46:04    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Straffar sig att ligga i vänsterfilen på Autobahn: https://youtu.be/MpUyspG2Mio
Inte kul att stå 2h vid "snabbladdaren".


Jag är otroligt imponerad, 8 mil på autobahn och tidvis "pedal to the metal" och ändå använder han bara ~50% av batteriet!

Visst, det är inte bra med höga temperaturer, men tänka sig att om att man har långsamladdning på jobbet och kan ställa bilen i skugga kan man pendla till jobbet 15+15 mil ... på Autobahn! (inte för att det går att hålla 145km/h i rusningstid, någonstans, men ändå)

Elbilarna har kommit ganska långt när man får den kapaciteten för "bara" 30 tusen euro.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 872

InläggPostat: 2018-06-14 15:29:26    Rubrik: Svara med citat

Ännu en lång TB-video: https://youtu.be/_Nv8SSdVvj8

Den verkar ju gå skapligt snålt och laddar rätt snabbt, första gången.
Så, dagsresor under 50 mil är inga problem även en varm sommardag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1395

InläggPostat: 2018-06-14 17:35:56    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Ännu en lång TB-video: https://youtu.be/_Nv8SSdVvj8

Den verkar ju gå skapligt snålt och laddar rätt snabbt, första gången.
Så, dagsresor under 50 mil är inga problem även en varm sommardag.


Håller inte med om din slutsats dock.
Det var 12 grader varmt ute och han slipstremar i 85km/t bakom buss...
Ändå fail.

Jag tycker faktiskt att det är sjukt dåligt av Nissan, då är vi ändå i norden, tänk resten av världen.

En sommardag är det inte ovanligt med 25 graders starttemperatur på batteri, då efter första laddningen är slut kommer även första snabbladdningen bli med reducerad hastighet, så 15-20 mil på motorväg, sen snigel snabbladdning.
Leaf24 batteriet värms inte upp alls lika snabbt, stackars leaf40 batteri.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1395

InläggPostat: 2018-06-14 17:49:55    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
el<$ skrev:
Straffar sig att ligga i vänsterfilen på Autobahn: https://youtu.be/MpUyspG2Mio
Inte kul att stå 2h vid "snabbladdaren".


Jag är otroligt imponerad, 8 mil på autobahn och tidvis "pedal to the metal" och ändå använder han bara ~50% av batteriet!
.


Det stämmer inte att han bara använde 50% på 8mil, leafspy soc visar 33%, men det finns inte så mycket kvar, kolla volten 3,57. Så vad snabbladdaren visar 23% stämmer bättre.
Det är likadant på gammel leaf, leafspy soc kan variera från 4-15% när turtle kommer. Man ska kolla leafspy gids %.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 872

InläggPostat: 2018-06-14 17:54:05    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
el<$ skrev:
Ännu en lång TB-video: https://youtu.be/_Nv8SSdVvj8

Den verkar ju gå skapligt snålt och laddar rätt snabbt, första gången.
Så, dagsresor under 50 mil är inga problem även en varm sommardag.


Håller inte med om din slutsats dock.
Det var 12 grader varmt ute och han slipstremar i 85km/t bakom buss...
Ändå fail.

Jag tycker faktiskt att det är sjukt dåligt av Nissan, då är vi ändå i norden, tänk resten av världen.

En sommardag är det inte ovanligt med 25 graders starttemperatur på batteri, då efter första laddningen är slut kommer även första snabbladdningen bli med reducerad hastighet, så 15-20 mil på motorväg, sen snigel snabbladdning.
Leaf24 batteriet värms inte upp alls lika snabbt, stackars leaf40 batteri.

Försökte bara vara lite positiv.. 26
Man får förstås köra på LEAF-vis och hålla sig i högerfilen tätt bakom nån långtradare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 348
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-06-14 18:36:12    Rubrik: Svara med citat

Bara om du ska snabbladda flera gånger under samma resa, annars kommer man ganska långt även med motorvägsfart.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1785
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-14 19:38:25    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
tor.ake skrev:
el<$ skrev:
Straffar sig att ligga i vänsterfilen på Autobahn: https://youtu.be/MpUyspG2Mio
Inte kul att stå 2h vid "snabbladdaren".


Jag är otroligt imponerad, 8 mil på autobahn och tidvis "pedal to the metal" och ändå använder han bara ~50% av batteriet!
.


Det stämmer inte att han bara använde 50% på 8mil, leafspy soc visar 33%, men det finns inte så mycket kvar, kolla volten 3,57. Så vad snabbladdaren visar 23% stämmer bättre.
Det är likadant på gammel leaf, leafspy soc kan variera från 4-15% när turtle kommer. Man ska kolla leafspy gids %.


Han säger att han hade 78% när han började. 78-23=55. Eller visar leafspy fel åt andra hållet i det högre registret?
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1395

InläggPostat: 2018-06-14 19:57:44    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Leaf skrev:
tor.ake skrev:
el<$ skrev:
Straffar sig att ligga i vänsterfilen på Autobahn: https://youtu.be/MpUyspG2Mio
Inte kul att stå 2h vid "snabbladdaren".


Jag är otroligt imponerad, 8 mil på autobahn och tidvis "pedal to the metal" och ändå använder han bara ~50% av batteriet!
.


Det stämmer inte att han bara använde 50% på 8mil, leafspy soc visar 33%, men det finns inte så mycket kvar, kolla volten 3,57. Så vad snabbladdaren visar 23% stämmer bättre.
Det är likadant på gammel leaf, leafspy soc kan variera från 4-15% när turtle kommer. Man ska kolla leafspy gids %.


Han säger att han hade 78% när han började. 78-23=55. Eller visar leafspy fel åt andra hållet i det högre registret?


Ok, högre upp stämmer SOC bättre
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1395

InläggPostat: 2018-06-14 19:59:54    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Bara om du ska snabbladda flera gånger under samma resa, annars kommer man ganska långt även med motorvägsfart.


Beror ju på starttemperaturen på batteriet. Parkering i sol inte att rekommendera sommartid. Då den verkar trottla redan vid 30graders batteritemp eller 65% laddning.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Aktiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 97
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-06-14 20:16:45    Rubrik: Svara med citat

Björn Nyland har släppt en ny video där han "rapidgatear" en Leaf2 under skandinaviska sommarförhållanden, d.v.s. 20 grader ute och en hastighet på 90-ish:

https://youtu.be/_Nv8SSdVvj8
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2177
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-06-15 10:55:34    Rubrik: Svara med citat

[quote="Leaf"][quote="tor.ake"]
el<$ skrev:
...
Det är likadant på gammel leaf, leafspy soc kan variera från 4-15% när turtle kommer. Man ska kolla leafspy gids %.


Tror att det inte är en fast gräns utan beror på om du kört lugnt ( då antar man att du kommer köra lugnt tills det tar slut och kan då dra ur batteriet lite extra.)

Men om du drar ur batteriet snabbare så skyddas det tidigare.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2906
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-15 11:40:05    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:
Björn Nyland har släppt en ny video där han "rapidgatear" en Leaf2 under skandinaviska sommarförhållanden, d.v.s. 20 grader ute och en hastighet på 90-ish:

https://youtu.be/_Nv8SSdVvj8


20? Bilen säger ju 11-12grader fram till 3/4 av videon...... snittförbrukning på 1.2kWh/mil

Vid 23grader ute stiger temperaturen i batteriet även vid LUGN körning 1.4kWh/mil på 70-80väg. Provade nämligen Leaf40 själv förra veckan.

Så björn körde inga 90 och det var inga 20 grader ute. Varför han kallar det för sommartest kan man ju undra.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2906
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-15 11:44:39    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Han säger att han hade 78% när han började. 78-23=55. Eller visar leafspy fel åt andra hållet i det högre registret?


Leaf40 gick inte att kalibrera så GIDS visade samma som bilens mätare i Leafspy. Max antal GIDS som gick att ställa in är 500, man hade behövt fler, typ 525 eller nått....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2906
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-15 12:45:23    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Bara om du ska snabbladda flera gånger under samma resa, annars kommer man ganska långt även med motorvägsfart.


Nja. Det gäller ju att ha ett passande körmönster. Bilen går ju "ledigt" 24mil på transport mellan två städer på 2+1väg skyltat 100 största delen. 1.6 i snitt på sommaren. Då vågar man ju sig på 10+10mil utan att ladda. Men batteriet blir varmt. Varmt batteri åldras fortare, så bara är det.

Vad det kostar att byta batteri vet vi inte än, men ju längre man kommer utan att byta desto bättre givetvis.

Bilen kan efter 42km på 70-80väg inte ladda med 45kW längre än till 65%. Det är betydligt sämre är föregångaren och absolut märkbart utan att behöva ladda flera gånger på raken. körning vidare efter laddningen i 70-80kph gav fortsatt ökande batteritemp vid 23grader ute temp.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1695

InläggPostat: 2018-06-15 14:34:30    Rubrik: Svara med citat

Det är ju bara att konstatera att Nissan varit dumsnåla i det här fallet.

Kör man mest lokalt så funkar det säkert bilen säkert. Och det kan vara värt att ha 40kWh batteriet om man är på gränsen. Men åker man längre sträckor så är en Ioniq bättre.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklash
Aktiv


Registreringsdatum: 27 maj 2015
Inlägg: 68
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-06-15 17:06:01    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Men batteriet blir varmt. Varmt batteri åldras fortare, så bara är det.


Men grejen är ju att batteriet inte blir lika varmt som tex Leaf 30, snabbladdningen saktas ner ca 10 grader tidigare än Leaf 30.

Jag är alltså inte orolig för degradering, däremot förstår jag inte heller varför Nissan inte stoppat in en enkel fläktlösning så att man åtminstone kunnat snabbladda 2-3 ggr utan begränsning. Nu är det en snabb snabbladdning om det är 25 grader ute, sen går det långsammare. Det blir inget stort hinder för oss, när man reser med barn så krävs ändå en del stopp och vi kör max runt 50 mil per dag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2906
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-16 05:33:51    Rubrik: Svara med citat

Niklash skrev:

Men grejen är ju att batteriet inte blir lika varmt som tex Leaf 30, snabbladdningen saktas ner ca 10 grader tidigare än Leaf 30.


Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jag kan ev göra om samma test med en Leaf30. Skall jag i så fall ladda till 77% där också eller ladda i samma antal kWh dvs 95%?

Niklash skrev:
Nu är det en snabb snabbladdning om det är 25 grader ute, sen går det långsammare.


Men samtidigt känns det ju ganska meningslöst att testa när mitt test av Leaf40 uppenbart ändå inte läses.

42km körning 1.4 i snitt 23grader ute och den laddade ju bara till strax över 60% innan det började gå sakta. Batteriet fortsatte stiga i temp vid hemkörningen 42km med 1.4 i snitt!!

Alla kör olika, men jag sitter liksom inte och hittar på att jag testat saker.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tommylaban
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-16 12:08:31    Rubrik: Svara med citat

Så här står det på Nissans hemsida och i broschyrer om bilen:

"Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället"

Dessa uppgifter stämmer helt enkelt inte. De anger ett tidsintervall mellan 40-60 minuter från varning låg nivå (senast det hände mig varnades jag vid 9%) till 80%. De anger sedan vad variationen kan bero på där batteritemperaturen är en variabel. Men längre tid än 60 minuter ska det aldrig ta även vid "dåliga" förhållanden.

Jag har vid minst två tillfällen, vid riktigt långa resor, fått betydligt längre laddtid än 60 minuter FÖRE varning till 80%. IrmaIsfot skriver tidigare i denna tråd att det vid ett tillfälle tog 25 minuter att ladda från 13%-30%!! 25 minuter för att ladda 17%. I den takten skulle det tagit mer än 1 timma och 40 minuter att ladda från 10% till 80%

När jag skrev köpekontrakt på bilen hade inte "rapidgate" dykt upp. Några dagar efter kontraktsskrivning hörde jag talas om detta och försökte komma ur kontraktet, vilket Nissanhandlaren vägrade gå med på. Sedan dess har det ju blivit ett faktum att problemen med snabbladdning finns. Jag tycker det är konstigt att inte någon rättslig process har inletts. Nissan ljuger helt enkelt på hemsidan och i broschyrer. Falsk marknadsföring. Det är ju anmärkningsvärt att de inte ändrar på hemsidan och i broschyrer. Folk köper ju fortfarande bilen och blir vilseledda. Det är många elbilsköpare som inte har en aning om dessa problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 5 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.