Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-04-27 22:22:05 Rubrik: Undvika 100 % laddning maxar batterilivslängd |
|
|
Intressant om batteriers livslängd beroende på laddningsgrad, skiljer oerhört i livslängd mellan 100% och 80% laddcykel, ska i princip alltid undvika ladda mer än 80%, och batterierna håller så minst 3 gånger så många cykler !
https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/ _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2018-04-27 22:41:42 Rubrik: |
|
|
Japp, så är det. Men att ladda till 100% precis inför t.ex. en långresa någon gång ibland har obetydlig påverkan i det långa loppet.
http://elbil.forum24.se/elbil-about7400.html&highlight= _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-04-28 06:11:00 Rubrik: Re: Undvika 100 % laddning maxar batterilivslängd |
|
|
Men grafen visar 4,2 volt som full laddning. De flesta elbilar har ca 4,1 volt vid full laddning ( grön kurva )
Då blir skillnaden inte så stor.
Men som sagt det är förvaring med högt soc som inte är så bra.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-04-28 06:54:46 Rubrik: |
|
|
Svårt att få till i Leafen, de nya bilarna går inte ens att ställa ner till 80%. Sen är ju inte 100% på mätaren riktigt 100% så klart.
Tesla är lurigare eftersom den ger full tillgång till batteriet, under ansvar. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Knabb Forumstammis
Registreringsdatum: 20 maj 2016 Inlägg: 295 Ort: Blentarp
|
Postat: 2018-04-28 07:22:03 Rubrik: |
|
|
Det som stör mig mest är att man som privat person inte får vettiga svar av tillverkarna, de kan fan inte ens klämma ur sig exakt kwh i batteriet och hur svårt kan det vara att skriva en liten enkel kod för att välja vid vilken procent den ska sluta ladda?
Tror det är viktigt att vi som konsumenter verkligen ligger på tillverkarna. _________________ Ampera
Esho pluto
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2018-04-28 10:47:30 Rubrik: |
|
|
Batterier är komplexa. Mycket kemi inblandat. Och de åldras under användning. Varje cell har ett unikt utgångsläge, och en unik historia. Vilket i sin tur gör att förhållandet mellan spänning och SOC är unikt för varje cell. Så det är inte trivialt att beräkna en korrekt siffra på SOC på ett batteripack med hundra celler i serie, och kanske 7000 totalt. Lägg där till att cellerna ute i hörnen av lådan generellt har lägre temp, och cellerna i centrum högre. Detta gäller speciellt passivt kylda pack (Leaf, mfl) där det lätt kan skilja 10 grader. Kallare celler har lägre tillgänglig energi. Lägg också på att temperatur och användning påverkar cellens verkningsgrad, samt självurladdning som ändrar balansering. D.v.s även detta gör att cellerna får olika spänning/SOC och tillgänglig energi.
Så angående energin i batteriet är det olika i varje bil, då det skiljer lite olika mellan varje cell vid tillverkning, och sedan beror på historiken/åldring. Men visst borde de kunna ange en ungefärlig siffra.
Angående att kunna välja målvärde för laddning i en meny tycker jag också att det borde finnas som standard i varje bil. Men SOC kommer aldrig vara en exakt vetenskap. En laddning till 80% kanske i verkligheten bara gav 75%. Medan nästa vecka 85%. Jag kan ju med lite information från "insidan" säga att en noggrannhet på +/- 5% är ganska svårt att garantera med tanke på alla variabler inblandat. Speciellt när batteriet använts i några år. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|