Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


e-golf 2018 - Småfrågor om hjul och uppvärmning
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
robertlarsson
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 juli 2015
Inlägg: 9
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2018-04-22 18:43:58    Rubrik: e-golf 2018 - Småfrågor om hjul och uppvärmning Svara med citat

Hej

Tre frågor om nya E-golfen:

1. Kommer bilen dra väldigt mycket mer om man byter ut de fula 16" hjulen mot fräcka 18" hjul? Hur många procent kan det röra sig om?

2. Kan bilens klimatsystem (AC/Värme) vara igång när man laddar bilen via CCS eller typ2? Vill gärna inte svettas/frysa om man väntar på att bilen ska laddas.

3. Hur mycket drar bilen i kWh/h om man har igång bilen på "tomgång" under vintern/sommaren när man sitter i bilen och väntar? En bensinbil drar ju runt 0,7 l/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-04-23 21:09:17    Rubrik: Re: e-golf 2018 - Småfrågor om hjul och uppvärmning Svara med citat

1. Kommer bilen dra väldigt mycket mer om man byter ut de fula 16" hjulen mot fräcka 18" hjul? Hur många procent kan det röra sig om?

Ja, det kommer kosta mer än en mil i räckvidd.

2. Kan bilens klimatsystem (AC/Värme) vara igång när man laddar bilen via CCS eller typ2? Vill gärna inte svettas/frysa om man väntar på att bilen ska laddas.

Ja, fungerar bra.

3. Hur mycket drar bilen i kWh/h om man har igång bilen på "tomgång" under vintern/sommaren när man sitter i bilen och väntar? En bensinbil drar ju runt 0,7 l/h.[/quote]

Minns inte riktigt, tror det varierar mellan 0,2 kWh/h upp till 1kWh/h om det är riktigt kallt.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
robertlarsson
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 juli 2015
Inlägg: 9
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2018-04-24 03:23:22    Rubrik: Re: e-golf 2018 - Småfrågor om hjul och uppvärmning Svara med citat

eGolf2015 skrev:
1. Kommer bilen dra väldigt mycket mer om man byter ut de fula 16" hjulen mot fräcka 18" hjul? Hur många procent kan det röra sig om?

Ja, det kommer kosta mer än en mil i räckvidd.

2. Kan bilens klimatsystem (AC/Värme) vara igång när man laddar bilen via CCS eller typ2? Vill gärna inte svettas/frysa om man väntar på att bilen ska laddas.

Ja, fungerar bra.

3. Hur mycket drar bilen i kWh/h om man har igång bilen på "tomgång" under vintern/sommaren när man sitter i bilen och väntar? En bensinbil drar ju runt 0,7 l/h.

Minns inte riktigt, tror det varierar mellan 0,2 kWh/h upp till 1kWh/h om det är riktigt kallt.


Tack så mycket för svaren! Känns som det får bli 17” på sommarhjulen om det blir aktuellt med ett köp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-04-24 05:16:56    Rubrik: Svara med citat

Jag gissar att det är fälgen som ger luftmotstånd så en bra fälg skulle kunna kompensera. Men jag misstänker att du vill ha snyggare fälgar och inte aero-varianter.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-24 05:52:37    Rubrik: Svara med citat

Man måste ju så klart välja lättrullande däck till sina fälgar också. Räkna med några extra hundralappar per däck om du vill ha både låg ljudvolym och rullklass A.
I 18" är det svårt att hitta däck i klass A, men I 17" går det.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-04-24 18:50:03    Rubrik: Svara med citat

Riktigt svårt att hitta däck med lågt rullmotstånd och som är tysta.
Jag har 17" sommarhjul på min eGolf. Och det fick bli 225-45/17, samma däck fast 205-50/17" kostade det dubbla(!). Sen tror jag att märkningen gäller däck i samma storlek. Alltså ett 205-55/16" som är "A" märkt rullar lättare än ett "A" märkt 225-45/17" Men det är en killgissning. Inte ens kompisen som säljer däck visste hur det ligger till.

Men det är helt klart att mina Michelin Primazy 4, "B" märkta, rullar tyngre än min 205 Nokian Hakka R2. Vinterdäcken rullar fantastiskt lätt. Jag märker skillnaden när jag rullar igenom byn på morgonen på väg till jobbet. Det är nedförsbacke ut ur byn. Och hastigheten är max 50 så jag tror inte att fälgen har så stor betydelse i den hastigheten.
Tack vare den ökade räckvidden nu när det är varmare så kommer jag ändå längre med bilen fast den rullar tyngre...
På vintern gör jag slut på halva batteriet på en dag, 4 + 4 mil. Lite mer än halva om det är riktigt kallt. Men nu kan jag klara mig på 40% av batteriet på samma sträcka Cool
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
robertlarsson
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 juli 2015
Inlägg: 9
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2018-04-29 10:08:33    Rubrik: Svara med citat

Har lånat bilen i några dagar och den känns väldigt bra.

Finns det något negativt med bilen? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-04-29 11:10:38    Rubrik: Svara med citat

Många av e-golf ägarna i både norge och på detta forum verkar väldigt nöjda med bilen, det negativa verkar framför allt vara priset, med lite utrustning kan det bli att man betalar en halvmiljon, sen är det ganska lång väntetid på att få bilen men det har nog alla nu om du inte väljer att köpa de de har inne men då är det ofta dålig prutmån.

e-golfen saknar oxå TMS, vilket ger lite långsammare snabbladdning jämfört med exempelvis Ioniq.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-04-29 12:26:06    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört eGolf -17 sedan 1 december 2017.
Jag är väldigt nöjd, speciellt nu när räckvidden ökar varje dag allt eftersom det blir varmare ute.
Folk får tycka vad dom vill om VW, men bygga bil kan dom, det känns som ett bra bygge. Många bra funktioner, adaptiv farthållare, avresetid, minsta laddnivå, laneassist, automatiskt helljus, laddar på två faser, bra värme på vintern, förvärmning / -kyla med app, etc

Negativt,
Den kan vara lite liten. Men jag använder den som pendlingsmaskin, och till det är den underbar. Laddluckan fylls med snö, men luckan går enkelt att täcka över.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
robertlarsson
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 juli 2015
Inlägg: 9
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2018-05-04 18:52:32    Rubrik: Svara med citat

Vågar jag beställa en e-golf? Leverans i december.

Volkswagen ID kommer 2020 verkar det som. Vad händer på med andrahandsvärdet på en e-golf 36kW när ID säkert har 60kW och ett bra pris?

Kommer det komma lågpriselbilat så fort?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-04 20:08:49    Rubrik: Svara med citat

Omöjligt att spå om priser på elbilar 2-3 år framåt. Jag hade kört på följande resonemang: Vill jag verkligen ha denna bil? Kommer bilen passa i min vardag i flera år framöver? Om det inte blir nej finns det egentligen ingen anledning att vänta. I princip alla nya bilar förlorar mycket i värde, att elbilarna nu haft en period där de fallit väldigt lite i värde är troligen tillfälligt.

Om väntetiderna är långa nu på e-golf kan man fråga sig hur de blir på ID, jag tror inte ID kommer få något super stort batteri eller bli sådär super billig som de försökt göra gällande. Förmodligen liknande pris som e-golf och komma 5-10 mil mer på en laddning, är det värt att vänta 2-3 år på det?
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-05-05 05:43:31    Rubrik: Svara med citat

Elbilar kommer generellt ha högre andrahandsvärde än fossilbilar helt enkelt för att det finns ett bergränsat antal. Till skillnad emot fossiler så kommer det även vara kö på nybilssidan så många tvingas välja begagnat, vilket driver upp priserna.
Det man bör fråga sig är om man idag vågar köpa en fossilbil? Det är ju redan tydligt att dieseln är död och kommer ha begränsad användning 2022. När kommer bensinen drabbas av samma öde, 2025, kanske? Ligger man i en bilkö så känner man hur enormt äckligt bägge dessa bilar stinker. Och hur länge tror du folk kommer acceptera det när de vet att det finns alternativ? Nä , det säkraste kortet idag är att köpa eldrivet om det finns en elbil som klarar dina behov nom din budget.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
robertlarsson
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 juli 2015
Inlägg: 9
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2018-05-05 06:30:44    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaren!

En e-Golf passar mina resvanor i tjänsten väldigt bra. Som familjebil har vi en bensinkombi.

Det är nog dags att beställa. Återkommer!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2018-05-05 07:37:33    Rubrik: Svara med citat

E-Golfarna är stoppade för beställning nu, de har sålt sin kvot för året verkar det som.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-05-05 08:19:04    Rubrik: Svara med citat

Shocked galen
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-05 17:39:08    Rubrik: Svara med citat

Får hoppas att robertlarssons säljare hade någon kvar på sin kvot då.

VW koncernen har tagit fram sin roadmap E, som 2025 ska leda till att de kan bygga och sälja 3 miljoner elbilar, frågan är vem som ska köpa de övriga 7 miljoner bilar de tillverkar? VW sålde över 10 miljoner bilar 2016. Man kanske måste köpa en ice vw för att få en kvot elbil nästs år galen
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 399
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-05-06 07:16:05    Rubrik: Svara med citat

Finns 4 st vita e-golf 2018 som har gått 400-1100 mil på KVD https://www.kvd.se/auktioner?fuel=electric%2Celectric_petrol&orderBy=-cardealer_price om man står ut med begagnat och viss utrustning.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-05-06 07:53:21    Rubrik: Svara med citat

Hur vet man vilket batteri de där bilarna har? Det står inget om det i beskrivningen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-06 10:17:48    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Hur vet man vilket batteri de där bilarna har? Det står inget om det i beskrivningen.


Om du söker fordonsuppgifter på regnrt via transportstyrelsens tjänst så kan du se nedc-räckkvidden. OSW678, t.ex har 300km, så den lär ju ha det där 33kWh-batteriet eller vad det nu är. Inte insatt i VWs batteristorlekar!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-05-06 14:09:05    Rubrik: Svara med citat

Definitivt något KVD borde informera om, särskilt när det nu börjar komma bilar som kan ha olika batteristorlekar.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.1 sekunder att ladda.