Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


NMC Batteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Efu
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 mars 2011
Inlägg: 7
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2018-04-22 16:01:03    Rubrik: NMC Batteri Svara med citat

Hej
Har två 72v 80Ah nmc pack kopplade parallellt, med varsin bms.
Fullt laddat är det 84v
Dessa driver två 6kw hubmotorer.

Vid 70-72v slår controllerna av...
Hur kommer detta sig?
Trodde batteriet var tomt vid 60v och fullt 84v.
Motorer och controller är 72v.
Håller mig under 3C, 480A

Har jag missat något, känns som om batteriet borde vara halvfullt vid 72v.

Tack på förhand Smile
_________________
Jag är inte korkad...
har bara lite otur när jag tänker Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-04-22 20:00:38    Rubrik: Svara med citat

Är det motorstyrning eller BMS som slår ifrån? Beroende på typ av BMS du har så kan den eventuellt slå ifrån ifall en cell i ditt batteri når minimispänning pga av obalanserat batteripack eller förhöjd resistans.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Efu
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 mars 2011
Inlägg: 7
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2018-04-23 14:07:08    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte vilket av dem som slår ifrån Sad
Kellycontroller QSKLS7275H är inställd på
low volt 18v
high volt 90v

Dumt jag satt den på laddning, skulle mätt cellerna först.
Får kolla när jag når 70v-72v igen.

Det ska väl vara 11520kWh (160Ah*72v) totalt?
För att behålla samma effekt, måste väl strömmen öka när spänningen sjunker?

Nominel spänning är väl typ medelvärde 3,6V.
Fullt 4,2V och tomt 3,0v?
Kan man räkna med att packarna ska gå ner till 60v om alla celler är välbalancerade?

Tacksam för svar Smile
_________________
Jag är inte korkad...
har bara lite otur när jag tänker Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-04-23 14:21:56    Rubrik: Svara med citat

Om controllern är inställd på 18V som gräns måste det ju vara BMS som slår ifrån, förutsatt att BMS kan göra detta. Styr BMS några transistorer eller kontaktorer för detta? Länk till BMS?

NMC brukar ha 2.8V som lägre gräns, men detta är vid belastning. Efter frånslag kommer spänningen att återhämta sig till någonstans kring 3,3 - 3,5V.

Ifall du mäter 70V efter frånslag innebär det 3.5V per cell, fast lite olika beroende på cell. Det är förmodligen helt normalt att ha 70V när batteriet är tomt. 72V kan vara resultatet av att det var hög belastning när BMS slog ifrån, d.v.s det fanns mer energi kvar, men spänningsfallet vid den högre strömmen gjorde att spänningen på en cell sjönk under 2.8V.

Har du möjlighet att se hur många Ah eller kWh du förbrukat?
Eller åtminstone hur mycket energi som laddaren förbrukat vid laddning?
https://www.clasohlson.com/se/36-2897
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Efu
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 mars 2011
Inlägg: 7
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2018-04-23 15:33:08    Rubrik: Svara med citat

Jag har två sådana här bms.
http://bestechpower.com/74v20spcmbmspcbforli-ionli-polymerbatterypack/PCM-D138V1.html

Och denna sort på celler



Kanske ska införskaffa en sådan mätare Smile
_________________
Jag är inte korkad...
har bara lite otur när jag tänker Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-04-23 16:08:44    Rubrik: Svara med citat

Ser ju ut som att ditt BMS har en massa transistorer för att kunna koppla bort batteriet när det är tomt. Vid vilken cellspänning öppnar BMS?

Här ser du att under 3.5V OCV på NMC innebär att mindre än 5% är kvar.
http://www.mdpi.com/energies/energies-10-00764/article_deploy/html/images/energies-10-00764-g004.png

Hur många Ah får du ur batterierna innan fordonet stannar?
Går det att starta igen och köra vidare?
Vad är det för ett fordon?

Det är bättre för batteriernas skull om du använder en "cycle analyser" eller liknande för att hålla kolla på hur många Ah som förbrukats, och sätter fordonet på laddning när det är typ 20% kvar. Att köra ned till 5% eller när nu någon cell slår i botten sliter mycket.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Efu
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 mars 2011
Inlägg: 7
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2018-04-23 17:15:00    Rubrik: Svara med citat

Har en cycle anlyser som jag lyckats reseta, ska inte göra om det. Razz
Är en trike med två qs motorer bak.
Då jag inte själv kör i nuläget tar det lite tid mellan tester.
När spänningen var låg gick det köra men inte med full gas.

Grafen förklarade ju en del. Tack för länk!

Ska bli spännande o se hur många kwh vi får ut.
_________________
Jag är inte korkad...
har bara lite otur när jag tänker Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.