Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppskattad totalkostnad elbil/fossilbil
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 74

InläggPostat: 2018-04-15 09:16:29    Rubrik: Uppskattad totalkostnad elbil/fossilbil Svara med citat

För alla som tycker att elbilar är för dyra så roade jag mig med att uppskatta totalkostnaden för ett år med en ny Nissan Leaf, begagnad Saab 9-5 och ny VW Golf. Detta är ett exempel på hur det kan se ut om man har 226 resor per år till jobbet och 3,3 mil enkelresa. Men det kanske kan hjälpa de som vill beräkna sin egna specifika situation själv.

Jag tyckte resultatet var intressant. Kostnaden är i stort sett identisk för alla tre bilar men skillnaden är mycket mer arbete med Saaben som säkert kräver åtskilliga resor till och från verkstad och kan gå sönder i stort sett när som helst då det är en gammal bil men fördelen att år 2 är bilen betald. VW golf har fördelen med resor över 25 mil men i detta fallet är fokus på pendling till och från jobbet, totalt 6 mil. Sen kan man fråga sig hur många gånger per år man reser över 25 mil på en dag.

Det finns en hel del att ifrågasätta med denna uppskattning men jag tänkte att det kanske kan skapa en bra diskussion kring detta ämne. Personligen har jag egentligen inte så mycket emot att betala lite mer för något som jag vet är bättre för miljön och gynnar elbilsproduktionen i det långa loppet om jag har råd med det. Skillnaden verkar inte vara så stor i alla fall.

VW servicekostnaden hittade jag på https://www.autobutler.se/bilar/vad-kostar-service-paa-en-volkswagen och jag tyckte det verkade rimligt att dubbla servicekostnaden/reservdelskostnaden för en begagnad bil.


_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-04-15 09:29:34    Rubrik: Svara med citat

Och då har du bara 1500mil/år. Många som bilpendlar har fler mil än så till jobbet, plus fritidsresor utöver det.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-15 10:34:30    Rubrik: Svara med citat

Saaben är lite svår att räkna på, men jag tror du har tagit till för lite gällande service och reparationer, och lite för mycket på bränslet - den drar inte en hel liter milen om man kör den som man kör en Leaf, och den har manuell växellåda.

Men åter till service och reparationer - en 12 år gammal 9-5:a har två hägrande enormt dyra reparationer:
1. Oil sludge vilket kräver motorrenovering eller -byte.
2. Bussningarna i bakvagnen är plockade ur GM:s reservdelslåda och inte så hållbara, så för att den inte skall stå kobent och slita däck så behöver den en totalrenovering av bakvagnen nån gång efter 10-12 år. Vill minnas en offert på 30.000kr för att utföra detta jobb på verkstad.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 230
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-15 20:31:43    Rubrik: Svara med citat

Intressant uppställning! Jag har ofta gjort liknande uträkningar vid bilbyte för att kunna motivera köp av annan bil Smile

Funderar lite på tidshorisonten. Man bör ju räkna på vilken tid man har tänkt att ha bilen och där uppskatta andrahandsvärdet. Det avgör ju vad bilen har kostat i värdeminskning.
Eller om strategin är att man ska ha kvar bilen i 8 år (och då anse att den har ett värde av noll kronor) som avbetalningen är räknad på så vill man ju veta kostnad per år de andra åren, inte bara år ett.
Och servicekostnaden ökar antagligen i takt med att åren går. Kanske dubblerat vid år åtta?
Men som sagt, mycket intressant uppställning. Kan ju vara bra för de som funderar på elbil men tycker priset är högt att det totalt kanske är en bra affär.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-16 06:14:19    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Jag har gjort liknande kalkyl för min elbil och jämfört med en ny ICE bil i samma storleksklass eftersom det var de två alternativen det stod mellan för mig. Min jobbpendling är ca 23 km per dag. Samt att jag kör på fritiden mm så jag hamnar på 1000 mil per år.

I din kalkyl saknar jag såväl försäkring som skatt, vilket jag hade med i min kalkyl.

Precis som i din kalkyl så är elbilen i "princip" dyrare på många plan, men eftersom bränsle är så otroligt billigt så vinner den ju mer man kör. Och redan med mina få mil så blir det en vinst.

Innan jag tagit hänsyn till "bränsle" så är elbilen 570:- dyrare varje månad. Men då har jag inte tagit hänsyn till att dieseln (då jag körde en sådan, nu har skatten höjts ännu mer). Så med bränslet så sparar jag ca 670:- per månad.

8000 per år. Som jag kan göra annat roligt för. Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 94
Ort: Söråker

InläggPostat: 2018-04-16 13:19:13    Rubrik: Svara med citat

Tycker bilkalkyl.be räknar bra, om man fyller i bra värden Smile
_________________
JapanLeaf -13, 12 500 mil,
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Aktiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 87

InläggPostat: 2018-04-16 14:52:22    Rubrik: Svara med citat

Extra roligt att läsa eftersom jag har en saab 9-5 som rullar ca 1800 mil/år i ren jobbpendling (med diverse familjeärenden + ett par långresor rullar den strax över 2500 mil/år).

Jag har försökt mig på en snarlik räkneövning där jag jämfört min saab 9-5 med en ioniq. Överlag är du ganska rätt ute, min input är:
- Din uppskattade bränslekostnad för saaben är för en väldigt gasglad person (med vårt körmönster så ligger pendlingsförbrukningen någonstans mellan 0,75-0,8L/mil)
- Avskrivning på 1 år för saaben känns fel om du samtidigt håller en servicekostnad som tar höjd för dyrare reparationer. Med din kalkyl så skulle man istället kunna banga service helt (=0 servicekostnad) och sedan köpa en lika dan bil till efter ett år...
- Försäkringskostnad saknas. Fördelen med billiga (=gamla) bilar är att de kan nöja sig med trafikförsäkring
- Fordonsskatt saknas.


Det finns två huvudanledningar att jag fortfarande kör 9-5 trots att jag är väldigt väldigt sugen på att köpa en ioniq: Dels är saaben är lite - inte mycket - billigare totalt (den har varit väldigt snäll mot oss med få och förhållandevis billiga reparationer) och dels den är rymligare - det finns tillfällen där vår tvåbarnsfamilj helt enkelt inte skulle gå in i ioniqen.
Men den dag saaben tackar för sig och det är tal om att köpa något nyare med nämnvärd värdeminskning så blir kalkylen omedelbart till ioniqens fördel.


tor.ake skrev:

1. Oil sludge vilket kräver motorrenovering eller -byte.
2. Bussningarna i bakvagnen är plockade ur GM:s reservdelslåda och inte så hållbara, så för att den inte skall stå kobent och slita däck så behöver den en totalrenovering av bakvagnen nån gång efter 10-12 år. Vill minnas en offert på 30.000kr för att utföra detta jobb på verkstad.


Lite off topic kanske, men jag kan inte låta bli att svara... Smile
1. Oilsludge-problemen gällde bara årsmodeller 98-03 som inte fått uppgraderad vevhusventilation och bara för exemplar som körts mycket korta sträckor eller där det slarvats med oljebyten - dessa är i praktiken alla skrotade idag så där behöver man inte vara särskilt orolig.
2. Visst är bakvagnen en modellsvaghet, men 30k är att skjuta långt över målet. Mellan 5 och 12k på verkstad är mer realistiskt beroende på hur mycket som behöver bytas.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-16 17:01:08    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag kanske blandar ihop inbytespriset farsan fick för sin 8 år gamla 9-5 och priset för reparationen. 10-12 låter rimligare för bakvagnsrenovering.
Finns en till grej jag stör mig på med begagnade bilar och det är att man allt som oftast åker på att köpa åtta nya däck tämligen omgående, eftersom tidigare ägare gärna tänjer lite på kostnaderna när ett byte är nära förestående. Samma med service, någon stor service är sällan utförd, utan bara absolut minsta möjliga, om någon.

Jag har brukat budgetera cirka 15-20 för att få styr på en begagnad bil av de här åldrarna, nya däck, rejäl service, fixa trasiga grejer som AC och irriterande småfel.

Köper man en max tre-fyra år gammal bil brukar det vara ett bättre läge, då har den oftast fått skötsel enligt bok, och inga dyra grejer är utslitna ännu. Samtidigt har den värsta värdeminskningen stagnerat.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Aktiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 87

InläggPostat: 2018-04-16 20:59:25    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Finns en till grej jag stör mig på med begagnade bilar och det är att man allt som oftast åker på att köpa åtta nya däck tämligen omgående, eftersom tidigare ägare gärna tänjer lite på kostnaderna när ett byte är nära förestående. Samma med service, någon stor service är sällan utförd, utan bara absolut minsta möjliga, om någon.


Visst är så, men jag föredrar faktiskt att köpa en (begagnad) bil där det första jag gör är att lämna in på service på en betrodd verkstad och så sätter jag dit nya sulor av en modell jag gillar. Hellre det (och att pruta på priset p.g.a. däck- och servicestatus) än att köpa en bil med splajsans ny kina-däck och servicestämpel från en verkstad som bara är känd för sina låga priser...

Till saken hör att jag köper bil sällan. Totalt 2 st köp sedan 2005, ett skäl är just att slippa bli överraskad över saker man upptäcker efter hand med den nya bilen... på ens befintliga bilr har man koll på skavankerna. Hittills har jag dragit mig rejält för att köpa bilar med uppenbara småbrister med resonemanget att har ägaren inte märkt/orkat fixa detta har hen inte brytt sig om bilen...
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Volvo245GLT
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 maj 2012
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-04-17 09:31:22    Rubrik: Svara med citat

Intressant jämförelse. Smile

Jag kör bl.a. en Volvo 245 DL -77 till vardags. Skattefri och besiktning vartannat år.
Registeravgiften är 50 kr/år och en besiktning kostar i normalfallet 465 kr. Så ca 300 kr/år (förutsätter att jag slipper ombes), och till det trafikförsäkring för 1376 kr/år.
Totalt 1676 kr/år i fasta kostnader för denna bil.

Service, däck och reparationer är svårare att räkna på. Gör allt själv, och har ett lager av reservdelar från skrotade bilar. Men nya delar är som regel ganska billiga. En styrled kostar t.ex. 100-200 kr. Skivor och belägg får man för runt 600 kr/axel. Hjullager 169 kr-339 kr om man tittar på Biltemas priser.
Ja inga jättesummor direkt! Men gillar att hålla bilen i skick och köper ofta dyrare delar, samt byter i god tid när om något börjar bli dåligt.
Samma med servicen. Oljefilter kostar en hundralapp och ny olja ca 300 kr. Handlar om någon eller ett par hundralappar även för att förnya övrigt som luftfilter, tändstift etc.
Säg att jag lägger 1500 kr/år på att hålla bilen och dess avgasmotor glad, för att försöka uppskatta iallafall.

Sist men inte minst (?) så kommer vi till bränslekostnaderna. Kör Volvon på etanol E85 och har en förbrukning på i snitt 1,2 l/mil. Med ett bränslepris på i nuläget runt 9:50 kr/l så blir det 11,40 kr/milen, men säg 12 kr för att runda av och med tanke på att etanolen brukar vara dyrare.
Förra året så kördes bilen hela 114 mil! Laughing Det är mycket mindre än vanligt eftersom jag hade en annan bil i trafik, men mer än 500 mil/år blir det inte då jag har cykelavstånd till jobbet.
1368 kr/år på soppa således, eller 6000 kr/år i normala fall.
Summa Volvo 245 DL -77: 9176 kr/år, och då har jag inte tagit hänsyn till värdeökningen. Wink

Har haft planer på en elkonvertering, men problemet för mig är vintern (vägsalt!) så en året-runt-bil behövs.
Vore även trevligt med lite komfort samt moderniteter som servostyrning och intervalläge på torkarna (bland annat då!), så nu kikar jag på en begagnad Nissan Leaf i första hand.
Räknar med att finna en 2012:a eller så för runt 120.000 kr inom de närmsta månaderna, men i övrigt borde kalkylen se liknande ut.

Tveksamt om jag kommer tjäna in en Leaf med tanke på värdeminskningen? Nu har de mest gått upp i pris Exclamation vad jag kunnat se, men borde väl vända ner ganska snart nu när marknaden fylls på av modeller med längre räckvidd?

Ett argument som väger tungt är dock låga fasta kostnader, men även bekvämlighet.
Eftersom klimatanläggningen går på el, så antar jag att man helt enkelt kan lämna värmen eller AC:n igång medan man är inne och handlar eller så?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-17 10:18:29    Rubrik: Svara med citat

Det går ju inte riktigt att jämföra ett entusiast- eller museiföremål för sommarbruk med en modern elbil som Nissan Leaf tycker jag. Även om båda har fyra hjul, framsäte, baksäte och en ratt så har tekniken trots allt gått en hel del framåt på 35 år. (min första bil anno domini 1992 var en 244 -76)

När vi ändå är rejält off topic så kan jag informera om att du, om du lyckas köra en B21:a på 1,2l/mil på etanol (jag brukade snitta över litern på den tidens 95-oktaniga bensin helt utan etanolinblandning) är väl förberedd på den varsamma körstil som behövs för att komma någonstans i en Leaf/24.

Och ja, det går att slå på klimatanläggningen medan man handlar - kräver dock att man har fungerande app i sin smartphone, t.ex. "nissan connect ev" eller "leaf manager". Finns ingen smidig knapp att trycka på tyvärr, utan man måste i så fall lämna bilen med tändning på, och då går inte dörrarna att låsa har jag för mig.

Angående att marknaden "fylls på" av elbilar med längre räckvidd - jag tycker inte att det är någon påfyllnad att tala om. Kollar man här har det registrerats in nånstans kring 1500 elbilar i år, totalt inkl Tesla model S och X, vilket är bara 2-300 bilar mer än samma tid förra året. I procent är det ju en ökning, men i absoluta tal är det ju löjligt. En Willys-parkering rymmer fler bilar. Och med den en rad besvikelser när det gäller lanseringar av nya bilmodeller, priser och leveranstider som varit den senaste tiden känns det ju som väldigt långt bort i framtiden det kommer att ljusna.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 229
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-04-17 11:24:15    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:


Angående att marknaden "fylls på" av elbilar med längre räckvidd - jag tycker inte att det är någon påfyllnad att tala om. Kollar man här har det registrerats in nånstans kring 1500 elbilar i år, totalt inkl Tesla model S och X, vilket är bara 2-300 bilar mer än samma tid förra året. I procent är det ju en ökning, men i absoluta tal är det ju löjligt. En Willys-parkering rymmer fler bilar. Och med den en rad besvikelser när det gäller lanseringar av nya bilmodeller, priser och leveranstider som varit den senaste tiden känns det ju som väldigt långt bort i framtiden det kommer att ljusna.


Hade varit intressant och veta hur många elbilar som går på export oxå? Verkar vara många, begagnat marknaden är helt banans, betala nästan 50 tusen extra för en 3 år gammal Soul jämfört med att köpa en ny, som dessutom har större batteri galen
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 230
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-17 12:35:58    Rubrik: Svara med citat

De flesta leasade Leafar har väl gått på export senaste åren och de är en rätt stor andel av alla Leafar som var leasing gissar jag. Väldigt synd!
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 74

InläggPostat: 2018-04-17 17:50:56    Rubrik: Svara med citat

Jag har ändrat lite i kalkylen och lagt till försäkringskostnad, bilskatt, räknade med ränteavdrag nu också med denna hemsidan http://www.hittalanet.se/kalkylatorer/lanekostnad-kalkylator. Lade även till privatleasad och begagnad Leaf.

Ändrade Saabens förbrukning till 0,8 l/mil, ökade dock service & reservdelskostnaden för Saaben till 2,5 gånger över en ny VW Golf. Det verkade rimligt eftersom däck, bromsar, torkarblad, vindrutebyte och en massa andra delar slits ut. Av samma anledning dubblade jag kostnaden för en begagnad Leaf service/reservdelskostnad mot en ny och gav den även helförsäkring.


_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
friklund
Nyfiken


Registreringsdatum: 18 januari 2018
Inlägg: 10
Ort: Köping

InläggPostat: 2018-04-18 20:21:59    Rubrik: Svara med citat

Intressant kalkyl. Om du har lust får du gärna slänga upp filen i Dropbox eller Google drive så att vi andra kan skriva in egna parametrar.

Dock är jag skeptisk till att SAABen betalas av på ett år, kanske är rimligare med två, tre år.
Och ett tips, kolla över totala lönekostnaden för SAABen... Smile


// OW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 137

InläggPostat: 2018-04-19 17:26:59    Rubrik: Svara med citat

Varför redovisar du bara kostnaden för år 1, och varför räknar du på att Saab:en ska återbetalas på ett år medan de andra bilarna ska återbetalas på åtta år? Om vill rättfärdiga för dig själv att det blir lika billigt att köpa en ny Leaf som en 12 år gammal Saab, då förstår jag, men beräkningen säger ingenting om vad din kostnad blir i det långa loppet. Redan år två kommer Saaben kosta ungefär hälften av vad de andra bilarna gör.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-19 18:21:11    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
Varför redovisar du bara kostnaden för år 1, och varför räknar du på att Saab:en ska återbetalas på ett år medan de andra bilarna ska återbetalas på åtta år? Om vill rättfärdiga för dig själv att det blir lika billigt att köpa en ny Leaf som en 12 år gammal Saab, då förstår jag, men beräkningen säger ingenting om vad din kostnad blir i det långa loppet. Redan år två kommer Saaben kosta ungefär hälften av vad de andra bilarna gör.


Tycker nog det är rimligt att skriva av en 12 år gammal bil på ett år. Om man inte tycker om, och har tid att skruva själv är det nog bäst att räkna med att en bil man köpt för 20' kan behöva skickas på skroten efter något år.
Om den fortfarande funkar och går genom besiktning har man dragit en vinstlott, men det är inget man skall räkna med! Och att ta ett flerårigt blancolån för att minska cashflowet år ett vore ännu mer hål i huvudet. Tycker jag!
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Aktiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 87

InläggPostat: 2018-04-19 19:00:30    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Tycker nog det är rimligt att skriva av en 12 år gammal bil på ett år.

Ja, kanske, men inte om man samtidigt budgeterar för servicekostnader om 10000 per år. Om man planerar för att den ska skrivas av på 1 år behöver man inte serva alls.

tor.ake skrev:

Om den fortfarande funkar och går genom besiktning har man dragit en vinstlott, men det är inget man skall räkna med!!

Håller inte med. Visst finns det individer som ser besiktningsprotokollet som en serviceinstruktion, men sköter man underhåll bjuder sällan besiktningen på några överraskningar. Sedan får man självklart räkna med en högre underhållskostnad för en äldre bil.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 230
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-19 20:00:32    Rubrik: Svara med citat

Håller med de som menar att bara redovisa kostnaderna för år ett är fel.

Om det ska bli intressant behöver man se det på ett längre perspektiv. Varför inte en treårsperiod? Det är ju den tiden man binder upp sig på leasingen. Slå ut Saabens inköpspris på den tiden och det blir en mer rättvis bild av vad det kostar att köra en gammal bil.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-20 06:58:52    Rubrik: Svara med citat

Jag kan hålla med i mångt, men även om man slår ut inköpskostnaden 20.000 på tre år säger kalkylen fortfarande 33.000 år 1, och det för att åka omkring i ursäkta uttrycket, en skrotbil.
Man måste komma ihåg att för varje begagnad bil i den här prisklassen finns det en tidigare ägare som inget hellre vill än bli av med bilen.

Självklart kan man göra fynd, eller t.ex. ta över en välskött bil från en åldring eller dödsbo, min min erfarenhet från ägande av många "blocketfynd" är att man skall sikta in sig högre upp i värdekedjan än där nästa anhalt är skroten. Redan vid 60-70.000 kan man få en bil som någon faktiskt brytt sig om att sköta.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.