Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Kangoo ZE
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-01-20 13:59:19    Rubrik: Svara med citat

[quote="ElGato"]
ljs-s skrev:
Carl S skrev:
Hej, supernyfiken på hur det går. Räckvidder mm.
Har du kvar bilen? Tittar på exakt samma nu i Lund
Laddning...
Det ryktades om 3fas laddning på denna enl försäljare
Dvs snabbare via trefas, sant? Typ några. Timmar ist för 8...
Mvh


Finns det någon som byggt in snabbladdning i efterhand på en Kangoo?


mkt kul om någon byggt om och till sin kangoo och lyckats få till bättre laddmöjligheter!!! men detta blir väl först om man lyckas äga hela bilen ink batterier? annars lär de väl ha synpunkter på leasing bil/batteri osv

Svarar mig själv nedan ang Laddare ...

Kangoo 2012 kan endast laddas med max 1 fas 16 a
så försäljarsnacket jag fick vid bilköpet om 3 fas gäller ju endast att man kan använda en wallbox som i sin tur är trefas,
detta hjälper ju kangoo ägaren föga då det bara är 1 fas & 16 a man har nytta av för laddning av denna bil,


Jag har presis fått hem min nya "sladdladdare" som möjligjör just detta dvs 16 ampere och något kortare laddtid för mig...

den kräver ett 16a avsäkrat vanligt vägguttag och är ju PORTABEL !!!

kostade dessutom endast ca 10 procent av en installerad wallbox



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jerpulf
Passiv


Registreringsdatum: 11 april 2018
Inlägg: 2
Ort: Flen

InläggPostat: 2018-04-11 19:20:45    Rubrik: ny laddkabel Svara med citat

Jag har presis fått hem min nya "sladdladdare" som möjligjör just detta dvs 16 ampere och något kortare laddtid för mig...

den kräver ett 16a avsäkrat vanligt vägguttag och är ju PORTABEL !!!

kostade dessutom endast ca 10 procent av en installerad wallbox



Hej! Jag är ny ägare till en kangoo. Laddsladden är sliten och jag behöver köpa en ny! Var köpte du din?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-04-11 19:24:50    Rubrik: Svara med citat

hej,
det blev ali express,
typ 2 v leveranstid hittade enbra säljare om du vill ha info

den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-04-11 19:27:03    Rubrik: Svara med citat

beställde på aliexpress china

det finns ju för alla möjliga märken och kangoo är inte med i deras lister men den funkar

massa olika olika alternativ där , jag valde en säljare som svarade bra och verkade veta lite om produkten.
han var inte billigast men kändes safe. :

https://www.aliexpress.com/item/Duosida-Portable-EVSE-16A-SAE-J1772-Type-1-ev-plug-schuko-2-pin-plug-5M-cable/32814475587.html?spm=2114.search0104.3.2.66995ee1ETNIgs&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10313_10059_10340_10341_10534_100031_10084_10604_10083_10103_10307_10615_10301_10303_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_5&algo_expid=b37f4215-e382-4dd0-8fa9-ec9c51871f6b-0&algo_pvid=b37f4215-e382-4dd0-8fa9-ec9c51871f6b&priceBeautifyAB=3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jerpulf
Passiv


Registreringsdatum: 11 april 2018
Inlägg: 2
Ort: Flen

InläggPostat: 2018-04-11 19:52:53    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Tack för snabbt svar! Ska beställa rätt omgående. Så det är alltså typ-1-kontakt jag har!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-12 06:23:40    Rubrik: Svara med citat

Carl S skrev:
den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh


Eh, nej. Du kan inte ladda 16A via en 10A säkring. Inte ens med all tur i världen. Då är det allvarligt och livsfarligt fel på din säkring som inte bryter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-04-12 06:32:08    Rubrik: Svara med citat

Frågan var om det är typ 1 kontakt

Svaret är ja

Säkringen blev varm....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-12 09:33:48    Rubrik: Svara med citat

Carl S skrev:
Frågan var om det är typ 1 kontakt

Svaret är ja

Säkringen blev varm....


Va?

Huruvida det är typ 1 eller inte saknar relevans. Och ja, säkringar blir varma när de belastas. Har heller inget med detta scenario att göra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-04-12 09:46:15    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Carl S skrev:
den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh


Eh, nej. Du kan inte ladda 16A via en 10A säkring. Inte ens med all tur i världen. Då är det allvarligt och livsfarligt fel på din säkring som inte bryter.


Jodå, så noga specat är det inte. En 10A säkrings viktigaste uppgift är att hålla för 10A i all evighet. Det nästa viktigaste är att bryta snabbt (< 0,4 s) vid kortslutning. För en 10A diazed krävs 82A för att bryta så snabbt. För att bryta inom 5 s krävs 47A.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans

Om man kollar IFÖs karakteristik för deras diazed säkringar, så ser man att 15A borde hålla en timme i alla fall. Sen går inte diagrammet längre.

http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf

Så nog skall det gå att ladda 15A, Kangoos laddare är på 3600W vilket motsvarar ungefär 15A.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-12 11:34:47    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
El_Ementary skrev:
Carl S skrev:
den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh


Eh, nej. Du kan inte ladda 16A via en 10A säkring. Inte ens med all tur i världen. Då är det allvarligt och livsfarligt fel på din säkring som inte bryter.


Jodå, så noga specat är det inte. En 10A säkrings viktigaste uppgift är att hålla för 10A i all evighet. Det nästa viktigaste är att bryta snabbt (< 0,4 s) vid kortslutning. För en 10A diazed krävs 82A för att bryta så snabbt. För att bryta inom 5 s krävs 47A.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans

Om man kollar IFÖs karakteristik för deras diazed säkringar, så ser man att 15A borde hålla en timme i alla fall. Sen går inte diagrammet längre.

http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf

Så nog skall det gå att ladda 15A, Kangoos laddare är på 3600W vilket motsvarar ungefär 15A.


Jag har inte ens gått in på hur noga specat det är, jag sa att ladda 16A över en 10A säkring i mer än tre timmar är inte möjligt.

I villor är ofta en huvudsäkring av så kallad trög typ (klass gG) så vi kan börja med den.

Du är på rätt spår men det ser ut som att du hittat en otydlig bild alternativt inte läser den helt rätt. Det finns en bättre bild här:

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_d/_f/iiSicherungen-DT_D_F.pdf

Dessvärre listar den inte 10A säkring så antingen får man extrapolera mellan 6A och 15A kurvorna, eller så räknar man med samma 60% överlast på en 6A säkring.

Då visar kurvan att den ska vara utlöst inom ca 300-500 sekunder, vilket alltså är 5-8 minuter ca.

Detta i de fall man är kopplad direkt till huvudsäkringen. I många fall sitter det en snabbare säkring i undercentralen som man vanligtvis är kopplad mot.

Men dess karakteristiska lämnar jag som hemuppgift att googla på då vi redan med huvudsäkringen är under 10 minuter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-12 12:45:14    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
MH skrev:

Jodå, så noga specat är det inte. En 10A säkrings viktigaste uppgift är att hålla för 10A i all evighet. Det nästa viktigaste är att bryta snabbt (< 0,4 s) vid kortslutning. För en 10A diazed krävs 82A för att bryta så snabbt. För att bryta inom 5 s krävs 47A.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans

Om man kollar IFÖs karakteristik för deras diazed säkringar, så ser man att 15A borde hålla en timme i alla fall. Sen går inte diagrammet längre.

http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf

Så nog skall det gå att ladda 15A, Kangoos laddare är på 3600W vilket motsvarar ungefär 15A.


Jag har inte ens gått in på hur noga specat det är, jag sa att ladda 16A över en 10A säkring i mer än tre timmar är inte möjligt.

I villor är ofta en huvudsäkring av så kallad trög typ (klass gG) så vi kan börja med den.

Du är på rätt spår men det ser ut som att du hittat en otydlig bild alternativt inte läser den helt rätt.


Expert som jag är på att läsa diagram så kan jag bidra med att IFÖs Diazed 10A smälter efter 0,6 sekunder vid en ström på 15A. Enligt diagrammet. Om du vill att den skall hålla 1h måste du hålla dig under c:a 11A.

Säkringarnas uppgift är inte enbart att bryta vid kortslutning, utan också hindra varmgång vid för stora strömuttag. Om det är bara 1,5kvmm kablage fram till uttaget där man tar ut strömmen kan man självklart inte tillåta att det under några längre stunder tas ut 15A.

EDIT: ha ha jag tror jag somnar om här, jag läste 10^1 plus 2 som 12, inte 20.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2018-04-12 13:02:49, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-04-12 12:51:33    Rubrik: Svara med citat

Nja, huvudsäkringen i en villa kan vi anta att den är på minst 16A, så den skall inte vara något problem (om vi inte har ycket annan last).

Återstår då gruppsäkringen på 10A, som enligt utsago var en smältäskring ("den blev varm"). Det är inte ovanligt med tröga säkringar när det gäller Diazed.

Det finns två krav på en smältsäkring 10A (i Sverige) det är att den skall brinna av på 0,04s vid 82A last, och på 5 sekunder vid 47 A last.

Den länken jag gav är karaterisitken för Ifös säkringar, som den har på deras hemsida. Dessa är bland de vanligaste i svenska proppskåp. Den visar att 15A (laddströmmen) för en 10A säkring kan hålla en timme i alla fall. Eftersom det är typisk karateristik, så kan den hålla kortare, och den kan hålla längre.

Det finns inget säkerhetskrav på 10A säkringar (i Sverige) att de skall bryta för 16A. Så att något skulle vara fel för att den inte smälte, stämmer inte.

Den som har ett 16A uttag med smältsäkring kan alltid pröva att sätta dit en 10A (detta är helt OK säkerhetsmässigt) och ladda sin bil. Återkom gärna hur det gick! Smile


En säkring skyddar främst mot kortslutning, inte mot (liten) överlast!
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-04-12 13:16:53    Rubrik: Svara med citat

Det blev en fin samling kunskaps dividerande här i tråden,

Är det ingen som kan ge sig på de stora frågorna om
Denna lilla farfarsbil Kangooo

Batteripackbyte / lösköp renault alt återlämning och bygg, sätt i nåt annat med vald räckvidd

Snabbladdningsmod. Dvs få möjlighet till riktig effektiv laddning

Eller andra nyttiga recept för denna annars rymliga lilla skåpbil

Mvh
(säkringsfrågan är ju bara en parantes)
Läs gärna hela tråden finns många roliga uppgifter man vill lösa
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-12 13:32:54    Rubrik: Svara med citat

Carl S skrev:
Det blev en fin samling kunskaps dividerande här i tråden,

Är det ingen som kan ge sig på de stora frågorna om
Denna lilla farfarsbil Kangooo

Batteripackbyte / lösköp renault alt återlämning och bygg, sätt i nåt annat med vald räckvidd

Snabbladdningsmod. Dvs få möjlighet till riktig effektiv laddning

Eller andra nyttiga recept för denna annars rymliga lilla skåpbil

Mvh
(säkringsfrågan är ju bara en parantes)
Läs gärna hela tråden finns många roliga uppgifter man vill lösa


Kangoo är nog tyvärr en så insignifikant bil, ursäkta uttrycket, att det inte finns någon som är villig att lägga tid på de frågorna. Om vi tar nissan leaf, som ju sålt i gissningsvis 100ggr så stor upplaga, så är ju batteripackbyte eller motsvarande en nöt som bara knäckts helt nyligt.
Teslas grejer har ju också sålt i mycket större upplaga, plus att deras grejer har en väsentligt högre prestanda, därav har det uppstått en del hack.

En "farfarsbil" som du säger, är det ingen som kommer att lägga någon större insats för att förbättra. Det är ju mycket enklare att bara köpa en annan bil. En e-NV200 40kWh har ju både rymd, snabbladdning och räckvidd.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Aktiv


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 97
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-04-12 19:37:12    Rubrik: Svara med citat

Vad jag har läst här kanske det kan gå att uppdragera batteriet på Kangoo till ett 41kW i framtiden. Det vore inte dumt. Efter ca 100 mil med Kango kan jag nu konstatera att det är en riktigt trevlig bekantskap. Tidigare i veckan körde jag tio mil drygt och hade då 10 km kvar i räckvidd enligt färddatorn. Snabbladdning lär vi dock aldrig få.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-04-18 19:20:58    Rubrik: Svara med citat

Farfars bil?
Göran i Björnarbo
Till överst på sidan
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2018-06-27 06:21:06    Rubrik: Svara med citat

Är det batterivärmning på Kangoo, läste någonstans att om det är kallt faller räckvidden till 5 mil? Det tyder ju på att batterivärmning saknas ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Aktiv


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 97
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-06-29 09:01:42    Rubrik: Svara med citat

Tror inte det är någon batterivärmning men min Kangoo har "Nordic-Pack" vilket bland annat är en dieselvärmare som man själv sätter på och som värmer kupén.

Även när den inte fungerande (på grund av att tanken läckte) kunde jag dock köra mer än 50 km på vintern. Efter att den var lagad skulle jag bedöma att jag utan problem skulle kunna köra 80 km. Så här på sommaren indikerar färddatorn (som jag inte nollställt på över 200 mil och med vintern fortfarande i minnet) att jag skall kunna köra 110 km vilket verkar stämma. Skrev här ovan att jag körde 100 km någon gång i April och att det då fanns 10 km kvar, så det talar för att jag skulle komma längre än 110 km i denna värmen. I och med att det saknas snabbladdning så är man ju inte så benägen att prova gränserna dock Laughing
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.27 sekunder att ladda.