Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


TESLA SEMI
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-05 09:06:45    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Jag tycker det är viktigt att hålla sig till rimliga elpriser. Ofta räknar någon på 1kr/kWh medan min elräkning säger typ 1.75kr idag. Plus att man räknar vad bilen säger i förbrukning inte vad som faktiskt tas från vägguttaget.

"Aaaa men alltså.... vi har ändå el hemma så abonnemanget kan inte räknas in i bilens el."

Okej fine att räkna så på en elbil som knappt går något, men om man har en lastbil som käkar 1000kWh per dygn så lär man nog fasen få räkna det vid sidan om hushållselen hehe...


Grejen är att de pungslår oss lågförbrukare med fasta avgifter, medan storförbrukare får rabatt, troligen eftersom man enligt ellagen får välja leverantör fritt, vilket ger viss konkurrens.
Min fasta avgift om 400kr tillåter mig ta ut 12000kWh i månaden, om jag skulle kunna ligga på maxförbrukning hela tiden, och då utgör den 3 öre, men i praktiken tar jag bara ut 1500kWh/mån i snitt över året, och då utgör fasta avgiften 26 öre/kWh, eller ungefär en fjärdedel av totalen!
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2017-12-05 10:17:15    Rubrik: Svara med citat

Antagligen är det för att andelen fasta avgifter för ett elektriks nät är betydande vid så små förbrukningar.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1372
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-05 12:26:28    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Henke2 skrev:

Jag tycker det är viktigt att hålla sig till rimliga elpriser. Ofta räknar någon på 1kr/kWh medan min elräkning säger typ 1.75kr idag. Plus att man räknar vad bilen säger i förbrukning inte vad som faktiskt tas från vägguttaget.

"Aaaa men alltså.... vi har ändå el hemma så abonnemanget kan inte räknas in i bilens el."

Okej fine att räkna så på en elbil som knappt går något, men om man har en lastbil som käkar 1000kWh per dygn så lär man nog fasen få räkna det vid sidan om hushållselen hehe...


Grejen är att de pungslår oss lågförbrukare med fasta avgifter, medan storförbrukare får rabatt, troligen eftersom man enligt ellagen får välja leverantör fritt, vilket ger viss konkurrens.
Min fasta avgift om 400kr tillåter mig ta ut 12000kWh i månaden, om jag skulle kunna ligga på maxförbrukning hela tiden, och då utgör den 3 öre, men i praktiken tar jag bara ut 1500kWh/mån i snitt över året, och då utgör fasta avgiften 26 öre/kWh, eller ungefär en fjärdedel av totalen!


25A och 18000kwh/år?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-05 13:06:57    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Antagligen är det för att andelen fasta avgifter för ett elektriks nät är betydande vid så små förbrukningar.


E.on energidistribution har en vinstmarginal på 42%! Lönsamt med monopol...
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-05 13:09:21    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
tor.ake skrev:
Henke2 skrev:

Jag tycker det är viktigt att hålla sig till rimliga elpriser. Ofta räknar någon på 1kr/kWh medan min elräkning säger typ 1.75kr idag. Plus att man räknar vad bilen säger i förbrukning inte vad som faktiskt tas från vägguttaget.

"Aaaa men alltså.... vi har ändå el hemma så abonnemanget kan inte räknas in i bilens el."

Okej fine att räkna så på en elbil som knappt går något, men om man har en lastbil som käkar 1000kWh per dygn så lär man nog fasen få räkna det vid sidan om hushållselen hehe...


Grejen är att de pungslår oss lågförbrukare med fasta avgifter, medan storförbrukare får rabatt, troligen eftersom man enligt ellagen får välja leverantör fritt, vilket ger viss konkurrens.
Min fasta avgift om 400kr tillåter mig ta ut 12000kWh i månaden, om jag skulle kunna ligga på maxförbrukning hela tiden, och då utgör den 3 öre, men i praktiken tar jag bara ut 1500kWh/mån i snitt över året, och då utgör fasta avgiften 26 öre/kWh, eller ungefär en fjärdedel av totalen!


25A och 18000kwh/år?


Japp! Kan säkert gå ned till 20 och spara 100kr/mån men då behöver jag effektvakt till elbilsladdningen, så det lönar sig inte på kort sikt.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1121
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-12-06 04:29:11    Rubrik: Svara med citat

Om du driver firma av lite format har du industriavtal på elen. Och du får helt andra priser också för såväl abbonemang och el. I första rummet kommer det vara stora firmor som schenker, dhl mf. som kommer nappa (de gör de största vinsterna), och har man en lokal med 80000 kvadratmeter takyta så har man eget ställverk in... Det där inget egentligt problem. Effekt finns och det finns gott om utrymme att bygga en ladd lösning OCH och endå gå med massiv vinst. Tesla har insett det och går på den bogen.

Med den takytan kan du ju också få in cirka 1gigawatttimme el per år för att subventionera lösningen... Och tesla råkar ju göra solpaneler också. Och som en händelse lagringslösning för buffert hantering för att minska effekt stötar i nätet. Så praktiskt...

De som kommer ha det svårt är små skuttar, de har inte råd med investeringen, och de kommer i strykläge mot de stora drakarna som kan priskonkurrera på helt andra premisser.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 358
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2017-12-14 08:21:38    Rubrik: Svara med citat

Volvo sålde ju hybridlastbilar (distribution och sop) för ett antal års sen. Och om man skall vara snäll så kan man säga att man sålde några stycken.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2162
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-12-14 10:18:22    Rubrik: Svara med citat

Om man nu dessutom tänker steget längre behöver inte ens lastbilarna laddas så snabbt, när de är självkörande.
Om rutten kan anpassas(Då menar jag inte att de ska köra mindre. Bara smartare) och även ta hänsyn till mängden fordon på vägen (morgonrusningen. Lunch och kvällsrusningen) så kommer inte trycket vara så stort varken på vägarna eller elnätet.
Lägger man även till att lastbilarna är ute och kör när peakelförbrukningen inträffar så är det perfekt för alla. För att inte tala om hur mycket transport som kan läggas nattetid och vara framme innan morgonelförbrukningen drar igång
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Aktiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 69

InläggPostat: 2018-04-12 15:18:03    Rubrik: Svara med citat

Nu är volvo på G iaf:
https://www.dn.se/ekonomi/ellastbilen-med-kommunstyrelsens-ordforande-bakom-ratten/
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Hyundai Ioniq Electric

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.