Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Carl S intresserad
Registreringsdatum: 19 augusti 2017 Inlägg: 21
|
Postat: 2018-01-20 13:59:19 Rubrik: |
|
|
[quote="ElGato"] ljs-s skrev: | Carl S skrev: | Hej, supernyfiken på hur det går. Räckvidder mm.
Har du kvar bilen? Tittar på exakt samma nu i Lund
Laddning...
Det ryktades om 3fas laddning på denna enl försäljare
Dvs snabbare via trefas, sant? Typ några. Timmar ist för 8...
Mvh |
Finns det någon som byggt in snabbladdning i efterhand på en Kangoo? |
mkt kul om någon byggt om och till sin kangoo och lyckats få till bättre laddmöjligheter!!! men detta blir väl först om man lyckas äga hela bilen ink batterier? annars lär de väl ha synpunkter på leasing bil/batteri osv
Svarar mig själv nedan ang Laddare ...
Kangoo 2012 kan endast laddas med max 1 fas 16 a
så försäljarsnacket jag fick vid bilköpet om 3 fas gäller ju endast att man kan använda en wallbox som i sin tur är trefas,
detta hjälper ju kangoo ägaren föga då det bara är 1 fas & 16 a man har nytta av för laddning av denna bil,
Jag har presis fått hem min nya "sladdladdare" som möjligjör just detta dvs 16 ampere och något kortare laddtid för mig...
den kräver ett 16a avsäkrat vanligt vägguttag och är ju PORTABEL !!!
kostade dessutom endast ca 10 procent av en installerad wallbox

|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jerpulf Passiv
Registreringsdatum: 11 april 2018 Inlägg: 2 Ort: Flen
|
Postat: 2018-04-11 19:20:45 Rubrik: ny laddkabel |
|
|
Jag har presis fått hem min nya "sladdladdare" som möjligjör just detta dvs 16 ampere och något kortare laddtid för mig...
den kräver ett 16a avsäkrat vanligt vägguttag och är ju PORTABEL !!!
kostade dessutom endast ca 10 procent av en installerad wallbox
Hej! Jag är ny ägare till en kangoo. Laddsladden är sliten och jag behöver köpa en ny! Var köpte du din?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Carl S intresserad
Registreringsdatum: 19 augusti 2017 Inlägg: 21
|
Postat: 2018-04-11 19:24:50 Rubrik: |
|
|
hej,
det blev ali express,
typ 2 v leveranstid hittade enbra säljare om du vill ha info
den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Carl S intresserad
Registreringsdatum: 19 augusti 2017 Inlägg: 21
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jerpulf Passiv
Registreringsdatum: 11 april 2018 Inlägg: 2 Ort: Flen
|
Postat: 2018-04-11 19:52:53 Rubrik: |
|
|
Hej!
Tack för snabbt svar! Ska beställa rätt omgående. Så det är alltså typ-1-kontakt jag har!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
El_Ementary Elektrisk
Registreringsdatum: 27 april 2017 Inlägg: 160
|
Postat: 2018-04-12 06:23:40 Rubrik: |
|
|
Carl S skrev: | den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh |
Eh, nej. Du kan inte ladda 16A via en 10A säkring. Inte ens med all tur i världen. Då är det allvarligt och livsfarligt fel på din säkring som inte bryter.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Carl S intresserad
Registreringsdatum: 19 augusti 2017 Inlägg: 21
|
Postat: 2018-04-12 06:32:08 Rubrik: |
|
|
Frågan var om det är typ 1 kontakt
Svaret är ja
Säkringen blev varm....
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
El_Ementary Elektrisk
Registreringsdatum: 27 april 2017 Inlägg: 160
|
Postat: 2018-04-12 09:33:48 Rubrik: |
|
|
Carl S skrev: | Frågan var om det är typ 1 kontakt
Svaret är ja
Säkringen blev varm.... |
Va?
Huruvida det är typ 1 eller inte saknar relevans. Och ja, säkringar blir varma när de belastas. Har heller inget med detta scenario att göra.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 596
|
Postat: 2018-04-12 09:46:15 Rubrik: |
|
|
El_Ementary skrev: | Carl S skrev: | den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh |
Eh, nej. Du kan inte ladda 16A via en 10A säkring. Inte ens med all tur i världen. Då är det allvarligt och livsfarligt fel på din säkring som inte bryter. |
Jodå, så noga specat är det inte. En 10A säkrings viktigaste uppgift är att hålla för 10A i all evighet. Det nästa viktigaste är att bryta snabbt (< 0,4 s) vid kortslutning. För en 10A diazed krävs 82A för att bryta så snabbt. För att bryta inom 5 s krävs 47A.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans
Om man kollar IFÖs karakteristik för deras diazed säkringar, så ser man att 15A borde hålla en timme i alla fall. Sen går inte diagrammet längre.
http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Så nog skall det gå att ladda 15A, Kangoos laddare är på 3600W vilket motsvarar ungefär 15A. _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
El_Ementary Elektrisk
Registreringsdatum: 27 april 2017 Inlägg: 160
|
Postat: 2018-04-12 11:34:47 Rubrik: |
|
|
MH skrev: | El_Ementary skrev: | Carl S skrev: | den modell jag köpte kräver 16 a uttag
men ja har laddat i 3 timmar på 10 a smältsäkring , gick oxå... kanske tur?
mvh |
Eh, nej. Du kan inte ladda 16A via en 10A säkring. Inte ens med all tur i världen. Då är det allvarligt och livsfarligt fel på din säkring som inte bryter. |
Jodå, så noga specat är det inte. En 10A säkrings viktigaste uppgift är att hålla för 10A i all evighet. Det nästa viktigaste är att bryta snabbt (< 0,4 s) vid kortslutning. För en 10A diazed krävs 82A för att bryta så snabbt. För att bryta inom 5 s krävs 47A.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans
Om man kollar IFÖs karakteristik för deras diazed säkringar, så ser man att 15A borde hålla en timme i alla fall. Sen går inte diagrammet längre.
http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Så nog skall det gå att ladda 15A, Kangoos laddare är på 3600W vilket motsvarar ungefär 15A. |
Jag har inte ens gått in på hur noga specat det är, jag sa att ladda 16A över en 10A säkring i mer än tre timmar är inte möjligt.
I villor är ofta en huvudsäkring av så kallad trög typ (klass gG) så vi kan börja med den.
Du är på rätt spår men det ser ut som att du hittat en otydlig bild alternativt inte läser den helt rätt. Det finns en bättre bild här:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_d/_f/iiSicherungen-DT_D_F.pdf
Dessvärre listar den inte 10A säkring så antingen får man extrapolera mellan 6A och 15A kurvorna, eller så räknar man med samma 60% överlast på en 6A säkring.
Då visar kurvan att den ska vara utlöst inom ca 300-500 sekunder, vilket alltså är 5-8 minuter ca.
Detta i de fall man är kopplad direkt till huvudsäkringen. I många fall sitter det en snabbare säkring i undercentralen som man vanligtvis är kopplad mot.
Men dess karakteristiska lämnar jag som hemuppgift att googla på då vi redan med huvudsäkringen är under 10 minuter.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-04-12 12:45:14 Rubrik: |
|
|
El_Ementary skrev: | MH skrev: |
Jodå, så noga specat är det inte. En 10A säkrings viktigaste uppgift är att hålla för 10A i all evighet. Det nästa viktigaste är att bryta snabbt (< 0,4 s) vid kortslutning. För en 10A diazed krävs 82A för att bryta så snabbt. För att bryta inom 5 s krävs 47A.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans
Om man kollar IFÖs karakteristik för deras diazed säkringar, så ser man att 15A borde hålla en timme i alla fall. Sen går inte diagrammet längre.
http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Så nog skall det gå att ladda 15A, Kangoos laddare är på 3600W vilket motsvarar ungefär 15A. |
Jag har inte ens gått in på hur noga specat det är, jag sa att ladda 16A över en 10A säkring i mer än tre timmar är inte möjligt.
I villor är ofta en huvudsäkring av så kallad trög typ (klass gG) så vi kan börja med den.
Du är på rätt spår men det ser ut som att du hittat en otydlig bild alternativt inte läser den helt rätt. |
Expert som jag är på att läsa diagram så kan jag bidra med att IFÖs Diazed 10A smälter efter 0,6 sekunder vid en ström på 15A. Enligt diagrammet. Om du vill att den skall hålla 1h måste du hålla dig under c:a 11A.
Säkringarnas uppgift är inte enbart att bryta vid kortslutning, utan också hindra varmgång vid för stora strömuttag. Om det är bara 1,5kvmm kablage fram till uttaget där man tar ut strömmen kan man självklart inte tillåta att det under några längre stunder tas ut 15A.
EDIT: ha ha jag tror jag somnar om här, jag läste 10^1 plus 2 som 12, inte 20. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Senast ändrad av tor.ake den 2018-04-12 13:02:49, ändrad totalt 2 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 596
|
Postat: 2018-04-12 12:51:33 Rubrik: |
|
|
Nja, huvudsäkringen i en villa kan vi anta att den är på minst 16A, så den skall inte vara något problem (om vi inte har ycket annan last).
Återstår då gruppsäkringen på 10A, som enligt utsago var en smältäskring ("den blev varm"). Det är inte ovanligt med tröga säkringar när det gäller Diazed.
Det finns två krav på en smältsäkring 10A (i Sverige) det är att den skall brinna av på 0,04s vid 82A last, och på 5 sekunder vid 47 A last.
Den länken jag gav är karaterisitken för Ifös säkringar, som den har på deras hemsida. Dessa är bland de vanligaste i svenska proppskåp. Den visar att 15A (laddströmmen) för en 10A säkring kan hålla en timme i alla fall. Eftersom det är typisk karateristik, så kan den hålla kortare, och den kan hålla längre.
Det finns inget säkerhetskrav på 10A säkringar (i Sverige) att de skall bryta för 16A. Så att något skulle vara fel för att den inte smälte, stämmer inte.
Den som har ett 16A uttag med smältsäkring kan alltid pröva att sätta dit en 10A (detta är helt OK säkerhetsmässigt) och ladda sin bil. Återkom gärna hur det gick!
En säkring skyddar främst mot kortslutning, inte mot (liten) överlast! _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Carl S intresserad
Registreringsdatum: 19 augusti 2017 Inlägg: 21
|
Postat: 2018-04-12 13:16:53 Rubrik: |
|
|
Det blev en fin samling kunskaps dividerande här i tråden,
Är det ingen som kan ge sig på de stora frågorna om
Denna lilla farfarsbil Kangooo
Batteripackbyte / lösköp renault alt återlämning och bygg, sätt i nåt annat med vald räckvidd
Snabbladdningsmod. Dvs få möjlighet till riktig effektiv laddning
Eller andra nyttiga recept för denna annars rymliga lilla skåpbil
Mvh
(säkringsfrågan är ju bara en parantes)
Läs gärna hela tråden finns många roliga uppgifter man vill lösa
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-04-12 13:32:54 Rubrik: |
|
|
Carl S skrev: | Det blev en fin samling kunskaps dividerande här i tråden,
Är det ingen som kan ge sig på de stora frågorna om
Denna lilla farfarsbil Kangooo
Batteripackbyte / lösköp renault alt återlämning och bygg, sätt i nåt annat med vald räckvidd
Snabbladdningsmod. Dvs få möjlighet till riktig effektiv laddning
Eller andra nyttiga recept för denna annars rymliga lilla skåpbil
Mvh
(säkringsfrågan är ju bara en parantes)
Läs gärna hela tråden finns många roliga uppgifter man vill lösa |
Kangoo är nog tyvärr en så insignifikant bil, ursäkta uttrycket, att det inte finns någon som är villig att lägga tid på de frågorna. Om vi tar nissan leaf, som ju sålt i gissningsvis 100ggr så stor upplaga, så är ju batteripackbyte eller motsvarande en nöt som bara knäckts helt nyligt.
Teslas grejer har ju också sålt i mycket större upplaga, plus att deras grejer har en väsentligt högre prestanda, därav har det uppstått en del hack.
En "farfarsbil" som du säger, är det ingen som kommer att lägga någon större insats för att förbättra. Det är ju mycket enklare att bara köpa en annan bil. En e-NV200 40kWh har ju både rymd, snabbladdning och räckvidd. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eGolf2015 Elektrisk
Registreringsdatum: 09 februari 2016 Inlägg: 112 Ort: Kungsbacka
|
Postat: 2018-04-12 19:37:12 Rubrik: |
|
|
Vad jag har läst här kanske det kan gå att uppdragera batteriet på Kangoo till ett 41kW i framtiden. Det vore inte dumt. Efter ca 100 mil med Kango kan jag nu konstatera att det är en riktigt trevlig bekantskap. Tidigare i veckan körde jag tio mil drygt och hade då 10 km kvar i räckvidd enligt färddatorn. Snabbladdning lär vi dock aldrig få. _________________ VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 2018-04-18 19:20:58 Rubrik: |
|
|
Farfars bil?
Göran i Björnarbo
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jonas Elektrisk

Registreringsdatum: 26 februari 2014 Inlägg: 257 Ort: Linköping
|
Postat: 2018-06-27 06:21:06 Rubrik: |
|
|
Är det batterivärmning på Kangoo, läste någonstans att om det är kallt faller räckvidden till 5 mil? Det tyder ju på att batterivärmning saknas ?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eGolf2015 Elektrisk
Registreringsdatum: 09 februari 2016 Inlägg: 112 Ort: Kungsbacka
|
Postat: 2018-06-29 09:01:42 Rubrik: |
|
|
Tror inte det är någon batterivärmning men min Kangoo har "Nordic-Pack" vilket bland annat är en dieselvärmare som man själv sätter på och som värmer kupén.
Även när den inte fungerande (på grund av att tanken läckte) kunde jag dock köra mer än 50 km på vintern. Efter att den var lagad skulle jag bedöma att jag utan problem skulle kunna köra 80 km. Så här på sommaren indikerar färddatorn (som jag inte nollställt på över 200 mil och med vintern fortfarande i minnet) att jag skall kunna köra 110 km vilket verkar stämma. Skrev här ovan att jag körde 100 km någon gång i April och att det då fanns 10 km kvar, så det talar för att jag skulle komma längre än 110 km i denna värmen. I och med att det saknas snabbladdning så är man ju inte så benägen att prova gränserna dock  _________________ VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-07-30 22:49:03 Rubrik: |
|
|
Intressant tråd, jag står just i tankarna att köpa en kangoo. Den nya 2018 års modell har tydligen 27 mil räckvidd och typ 2 laddning, det lockar ju mer, men har inte sett en enda sån på blocket ännu. Och med tanke på hur lågt de gamla står i pris lär det ju säkert bli en fet värdeminskning på den nya med, inte en smäll jag vill ta känner jag.
Ska dra iväg ett mail till renå och fråga om det går att köpa det stora batteriet till den gamla modellen. Antagligen kommer de med nåt standardavtal att de inte rekommenderar det..
Vad står förresten en Env200 i för pengar? Hittar inga begagnade... _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-08-02 11:59:38 Rubrik: |
|
|
kollar en intressant kangoo, NUT766, på transportstyrelsen står det 170km räckvidd.. men det antar jag är glädjesiffror som kanske var möjliga att uppnå när den var ny då de flesta här inte kommer längre än 14 mil. _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|