Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Cell som visar 0
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-25 09:07:10    Rubrik: Cell som visar 0 Svara med citat

Hej

Jag har varit borta 2 veckor och inte kört bilen under den tiden. Gick ut nu i garaget och fick höra det tråkiga ljudet från jensbms att något var fel. Fick då se att den cellen som varit den svaga länken i packet men ändå helt ok visade 0. Bilen är konverterad med Litium Sinopoly 200ah.

Min fråga är då, om cellen går under cut off kommer den då att visa 0 som ett skydd? Eller innebär 0 verkligen 0?
Är den cellen helt körd och är det bara byta eller kan det gå att få fart på den?[/img]


Senast ändrad av K.Ekwall den 2018-02-25 19:23:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1061
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-25 13:32:11    Rubrik: Svara med citat

Om du kommer åt att mäta med en multimeter är väl en manuell mätning det säkraste sättet att veta.

Ifall cellen varit dålig och spontant laddat ur sig är det nog inte någon stor chans att få liv i den. Förmodligen intern kortslutning. Om cellen tömts via t.ex balanseringsresistor finns en aning hopp att få liv i den. Ladda med låg ström till 50% SOC (t.ex 2A i 50 timmar) och se ifall den håller spänningen i några dygn. Mät sedan hur mycket energi som finns kvar.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-25 13:40:47    Rubrik: Laddning Svara med citat

Har haft batterierna på värmning och testade då aset slå på laddningen igen. Då började den ladda och den börjar komma upp men är detta förenat med risk? Kan cellen ha svält? Måste riva ner allt för att se så det går inte fort. Jag slutade ladda nu när jag kom upp till 2,9 på cellen. Men har jag gjort dumt nu?

Den kom upp till 2,9 på ca 15-20 min vilket känns som att det ganska lite tid och kapaciteten är körd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1061
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-25 16:40:42    Rubrik: Svara med citat

Om den fortfarande har över 2.5V 24 timmar senare kanske den är OK, annars är slut. Men 2.9V efter så lång laddning låter inte lovande. Borde nå över 3V ganska omgående.

Hur många celler har du i serie?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-25 16:59:40    Rubrik: Svara med citat

43st i serie. Ska jag låta den ladda fullt och se vad som händer? När jag avbröt laddningen så sjönk volten stadigt neråt. Nu ligger den nere på 1,4v (3h senare), å andra sidan så laddade jag den väldigt kort tid då jag inte riktigt vågade om cellen är skadad. Vågar jag slå på laddningen en längre tid?

Och vad händer om jag laddar nu när en cell är låg och övriga är relativt höga, (snitt 3,2) klarar bmsn att reglera det eller är skillnaden för stor? Eller kvarstår bara det faktum att jag måste riva ner allt och ladda den cellen separat?

Tack för svaren
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1716
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-02-25 17:37:36    Rubrik: Svara med citat

Låter som den cellen är kass tycker jag, dessa batterier skall ju aldrig komma under 2,5V mer än möjligtvis väldigt kort tid under belastning...har den legat under en längre tid är det nog kört..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-25 19:20:48    Rubrik: Svara med citat

Vågar någon sig på att svara om det är en risk eller ej att testa ladda? Har jag något att förlora?

Jag får annars under veckan titta på att ta bort den cellen och köra utan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1061
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-25 20:41:06    Rubrik: Svara med citat

Det är en risk att ladda med hög ström, den kommer bli varm och svälla.

Ta ut cellen och kör utan. Sen kan du testa lite med cellen lös. Men den beter sig precis som en kass cell. Och ifall den redan varit dålig innan är det normalt att livet tar slut på det här sättet.

Om du flyttar en annan cell till dess plats, kolla att det inte blivit något fel på transistorn som kopplar in balanseringsresistorn bara. Det kan du göra genom att känna efter om resistorn blir het inom en minut efter att cellen kopplats in.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-25 21:09:41    Rubrik: Svara med citat

Ok, tack för svaren. Jag ser till att börja riva i veckan så får vi se hur det går. Är det resistorn som sitter på modulkortet (har jag för mig att det heter) som du menar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-26 17:31:19    Rubrik: Svara med citat

Om jag tar bort cellen hur löser man det lättast med bmsn? Vad behöver jag göra för att den ska förstå att den är borta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1061
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-26 18:05:06    Rubrik: Svara med citat

Förmodligen behöver du flytta alla terminaler efter cellen ett steg nedåt. Men det finns kanske någon annan här som har bättre koll på Jens BMS?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1723
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-02-27 06:18:14    Rubrik: Svara med citat

På Jens BMS får du flytta efter på BMS-kortet och bygla de översta där du inte har några celler. Då kommer BMS själv att märka att något är ändrat och föreslå en ny setup. dvs den kommer att föreslå att du har 42st celler istf 43.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-02-27 14:01:44    Rubrik: Svara med citat

Igår lyckades jag riva ner batterilådan under baksätet utan några missöden. Mätte samtliga celler och det var 2st som avvek. En låg på 0,6 och en på 1,8V så de är att anse vara kaputt. Jag läste även av loggen och inser då till min besvikelse att jag har även troligen 2 celler i bakre lådan som också är slut. De ligger på 2,6V och det var efter en stunds laddning så de har också varit ner på lägre nivåer. Så nu är frågan om man ska byta de 4 dåliga cellerna och få ut lite mera räckvidd, finns dock inga garantier för att det inte finns flera andra svaga celler som kommer sätta begränsningen. Förra ägaren fick ut ca 20 mil på en laddning med nya batterier men det var 4-5 år sedan, jag har fått ut ca 8-10mil med nuvarande pack. Detta skulle jag tolka som att vissa celler endast har haft 50% av sin ursprungliga kapacitet kvar. Är detta kanske början på en rad byten framöver?

Till mina frågor:

Vad kan ha gjort att 4st celler dött under dessa 2 veckor?
Laddar bilen verkligen ur på så kort tid? Jag kollade till den efter 1 vecka och då såg allt bra ut och jag såg ingen anledning till att ladda bilen då tanken fortfarande var full.
Det som återstår att kolla är det som BJN skriver om det blivit fel på transistorn som kopplar in balanseringsresistorn och om det har blivit fel på den på något sätt. Är det fortfarande troligt om det är så att flera celler som blivit tomma?

Det jag tror att det lutar åt är att ta bort de 4 cellerna som är dåliga. Flytta över celler till en av lådorna så att den blir full så att jag endast behöver ta ner en låda om jag väljer att komplettera med flera batterier. Jag vet inte om det är ekonomiskt försvarbart att byta samtliga 4 om räckvidden inte blir bättre. Så det enklaste vore kanske att man tar och kör utan dem och ser hur räckvidden är på de som är kvar först innan man köper flera celler. Och om detta är endast början på en rad av byte av batterier så är kanske det bästa att försöka få ut det mesta av det befintliga packet och sedan sikta på att en annan batterityp om denna inte håller i längden.


Tack för alla svaren och den hjälp jag får, väldigt tacksam. Bör även tilläggas att jag inte har någon direkt kompetens när det gäller el så det kan vara så att jag frågor om på vissa saker för att jag inte riktigt begriper.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-03-04 11:29:44    Rubrik: Svara med citat

För att koppla förbi batterierna kan man använda sig av en 70mm2 kabel eller är det för klent?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1723
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-03-09 07:27:03    Rubrik: Svara med citat

70mm2 ska fungera bra !

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-03-13 19:48:29    Rubrik: Tömma batteri Svara med citat

Så batterilådorna är nere. 2 av cellerna som var låga och nära gränsen 2,6v har testats och visar 170ah resp 164 så inte helt illa. Har bestämt mig för att testa samtliga nu när allt är nere tror jag. Men då det tar en hel del tid så undrar jag om det går att speeda upp. Den laddare som jag har ska kunna tömma batteriet fortare men om jag ställer upp den högre under cykeltestet så hänger den sig. Funderar då om det finns ett annat smart sätt att tömma cellerna ner mot 2,85 så får laddaren ta det vidare därifrån. Men vad rekommenderar ni för det, var kan man koppla på istället?

Att den hänger sig undrar jag på om det beror på att jag kan inte höra någon kylfläkt gå i den och att den blir för varm, men det är bara en vild gissning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1723
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-03-13 21:56:14    Rubrik: Svara med citat

vilken laddare kör du med?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 48

InläggPostat: 2018-03-14 15:47:10    Rubrik: Svara med citat

Icharger 3010B 10A nätagg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1061
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-14 17:17:59    Rubrik: Svara med citat

En del sätter externa fläktar. Jag har aldrig gjort det, men har heller aldrig kört den på max resistiv effekt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1723
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-03-15 07:00:13    Rubrik: Svara med citat

Den borde inte hänga sig.
Jag har kört massor med celler med just 3010b innan jag lyckades kortsluta den mot mitt batteripack i bilen , det blev ca 150v baklänges in i den .

Men den har ju 80w max urladdnings effekt vid ren intern resistiv last.
Du kan ju ansluta en etern last som kan göra det mest av jobbet.
Då sköter laddaren att övervaka och slå av urladdningen.

Man kan tex använda typ en 12v last eller några glödlampor som last.
Om du har möjlighet så kan du ju köra regenerativ urladdning och använda ett batteri som mottagare av energin.

Jag brukar göra det om jag behöver köra många celler. Då slipper man hålla på med externa motstånd.

Jag har tre CALB CA 180ah liggande om du behöver komplettera.
Tror att de kan vara i närheten av Sinopoly 200ah cellerna kapacitetsmässigt. De borde vara ganska samma formfaktor.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.