Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fick strömtorsk

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 106
Ort: Mora

InläggPostat: 2018-01-11 14:07:23    Rubrik: Fick strömtorsk Svara med citat

Jag och flickvännen skulle upp till Sundsvall och hämta två böcker här om dagen.

Vi åkte från Mora med 80% och laddade på i Rättvik vad jag trodde var tillräckligt för att komma till snabbladdaren i Svärdsjö.
Under färden till Svärdsjö så ringde Alva från P4 och hörde sig för om elbils ägandet, när man kör handsfree i Leafen så blir varnings ljuden nertonade.
När vi hade pratat klart så såg jag att jag fått första batteri varningen och GOMen blinkade på 23 km, saktade ner till vad jag trodde var en lagom fart, men med ett par km kvar till laddaren så gick bilen in i "turtle mode" jag såg även att tempraturen ute nu var nere i -13.
Jag tänkte att detta går nog bra.
Men med 170 meter, ja du läste rätt 170 jävla meter kvar till laddaren så dör bilen i en lite uppförsbacke (tillräcklig för att man inte skall orka putta bilen upp för den)
Jag ringer Nissan, dom skickar min info till bärgaren, han hör av sig efter ca 1 timme och säger att han är ca: 1 timme bort.
Medans vi väntar på bärgaren så stannar en man i en Nissan Qashqai och frågar om vi behöver hjälp.
Jag förklarar att vi behöver komma till laddaren 170 meter bort, sagt och gjort han drar oss till laddaren och jag ringer bärgaren och avbokar.

Nu skall vi bara putta bilen 5-10 meter fram till laddaren.
Men när jag försöker att lägga i Neutralen så totalvägrar bilen att lägga i neutralen, allt annat i bilen fungerar som det ska, alla skärmar startar, radion går, 12v utaget får ström o.s.v men bilen låter mig under inga omständigheter att växla från P till N.
Vid denna tidpunkt är jag på väg att ringa bärgaren och be honom komma iaf.

Som tur är så har jag en rådig sambo som inflikar

- Den kanske behöver mera ström till 12v batteriet?
Jag svarar något i still med

-Men allt är ju igång inne i bilen jag får ju bara inte i N på växellådan, men visst vi kan ju prova.

Så på med startkablar från qashqaien till Leafen......och mycket riktigt då vill den gladeligen lägga i Neutralen.
Sedan var det bara att putta fram bilen till laddare, ladda "en stund" och sedan åka vidare mot Sundsvall.

Under resan blev det aldrig varmare än -12 ute.
På vägen tillbaks så var det -17 från Gävle till Mora.
När det är kallare än ca: -10 ute så kyls batteriet ner så pass bra av fartvinden att man tappar merparten av den värme som snabbladdarna skickar in i batteriet mellan laddstopp

Hur kan detta vara möjligt tänker jag, hur kan bilen prioritera en massa icke viktiga saker och där med dra ner 12v batteriet så pass att den kan driva dessa saker men ej klarar av att styra växellådan?
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-01-11 14:42:41    Rubrik: Svara med citat

Jag läste helt nyligen igenom hela instruktionsboken för Nissan Leaf Acenta 2014.

Där står bl.a att om man låser bilen med den intelligenta nyckeln, kan personer inne i bilen inte ta sig ut. Litet läskigt alltså.

Där står också vid kap. 5.5 i orangea fältet att det går att stänga av tändningen under färd genom att trycka 3 gånger på huvudströmbrytaren eller hålla den inne längre än 2 sekunder. Men är givetvis väldigt väldigt farligt att göra så.

Vidare står det i kap. 6.18 i orangea fältet att om växellådan befinner sig i N och Litium-jonbatteriet och 12 V-batteriet är fullständigt tomma, då kan man inte lägga växeln i läge P, och det går inte heller att dra åt handbromsen(som är en fotpedal).

Det står också vid kap. 5.5 "Huvudbrytaren" att huvudbrytaren måste befinna sig i "ready" och bromspedalen måste tryckas ner, för att kunna välja annat läge än P.

Det är nog få bilägare som nogsamt läser hela instruktionsboken innan de börja köra. Det skadar dock ej.

Det står mycket onödigt som inte hör hemma i en instruktionbok. Det står ung. att knarkare inte ska framföra fordonet. Det står att däcken ska bytas efter 1000 mil.

12 Volts-systemet är väldigt viktigt. Färddator och mycket "går på 12V". Är det inte spänning på det fungerar intet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2168
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-01-11 18:40:17    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
.... och det går inte heller att dra åt handbromsen(som är en fotpedal).
.....

2012 har elhandbroms
men fotbromsen är väl helt mekanisk vad jag vet
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1639

InläggPostat: 2018-01-11 19:12:10    Rubrik: Svara med citat

Ja, man får aldrig glömma hur mycket enklare det är att vänta i några minuter till på laddning än vad det är att trassla med bärgning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 426
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2018-01-11 19:40:17    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Där står bl.a att om man låser bilen med den intelligenta nyckeln, kan personer inne i bilen inte ta sig ut. Litet läskigt alltså.

Det är så i baksätet ja. Framdörrarna går dock att öppna.
_________________
www.teslaclubsweden.se
Nissan Leaf 2013 (Japanleaf, vit ibland) tills jag får min Tesla Model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-01-11 20:28:35    Rubrik: Svara med citat

Det står vid kap. 3-4, vid modeller med upplåsningsspärr, att vid högerstyrd bilmodell, att lås aldrig dörrarna med intelligenta nyckeln om personer befinner sig i bilen. Dessa blir då inlåsta och vid aktiverad upplåsningsspärr, kan ej ta sig ut innifrån.

Det verkar gälla både för personer i fram- och baksäte.


Det finns en knapp inne i bilen med vilken man kan låsa alla dörrar under färd.

Det är litet dumt att de i instruktionsboken beskriver funktioner som inte finns i den aktuella bilen man själv har. Det är förvirrande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Proooosit
intresserad


Registreringsdatum: 04 maj 2016
Inlägg: 32
Ort: Orsa

InläggPostat: 2018-03-06 06:58:31    Rubrik: Fick också ström torsk t.o.m i 12v batteriet Svara med citat

Fick slut på ström i 12v batteriet också innan bärgaren dök upp, varningsblinkersen slocknade så var rehjält tomt, starthjälp för att få i neutralen sen vid snabbladdaren så ville ej snabbladdaren starta så skynda mej att hejda bärgaren och sa du får komma med din starthjälp igen så vi får igång snabbladdningen och mycket riktigt snabbladdaren startade direkt, fick naturligtvis samma problem vid nästa snabbladdare men var en snäll person i en BMW i3 som hämtade sin subaru 3km bort och satte på startkablar så fungerade det lika bra igen men sen när jag kom hem märkte jag att min ytter temperatur mätare försvunnit, var bara svart där den brukar vara, gått igenom intruktionsboken kollat i bilen men går bet, mailat nissan support dom skrev jag skulle kontakta verkstad, så får väl göra det då hoppas det går på garantin. Nån annan som ytter temperatur mätaren försvunnit för?
_________________
Nissan E-NV200 Evalia med kylskåp och säng Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Proooosit
intresserad


Registreringsdatum: 04 maj 2016
Inlägg: 32
Ort: Orsa

InläggPostat: 2018-03-14 15:44:24    Rubrik: Yttertemperaturmätare försvunnen efter strömtorsk Svara med citat

Har nu bokat tid på verkstad, märks vad som händer.
_________________
Nissan E-NV200 Evalia med kylskåp och säng Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2168
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-03-15 12:03:43    Rubrik: Svara med citat

hur mår ditt 12v batteri?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.