Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ändra så säkring ej går med laddbox?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-12 20:10:51    Rubrik: Ändra så säkring ej går med laddbox? Svara med citat

Hej,

Jag har fått nedanstående laddbox installerad som vi laddar vår V60 Twin Engine med:

E-nummer 2449308
Artikelnummer 353117
Typnamn GLB-T222FC-B
Laddkontakt 1 Typ2 Fast kabel
Märkström [A] 32
Märkspänning [V] 400
Effekt [kW] 22
Laddström [A] 6,10,16,20,25,32
Mätare [st] Nej
Jordfelsbrytare [st] Typ B
Personskyddsbrytare Nej
Faser 3

Vad är smartaste sättet att se till att den huvudsäkring som går titt som tätt efter ett tag då bilen laddar slutar att gå? Det sker oftast då fler saker på den fasen är på. Jag har varit inne på lastbalanserare till laddaren, öka A på säkringarna, titta hur lasten ligger och be elektriker koppla om för mindre last på en fas, dra ner laddboxen så den laddar på lägre A.

Vad rekommenderar ni i min situation? Observera att vi även funderar på att köpa en elbil i framtiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1178

InläggPostat: 2018-03-12 20:33:47    Rubrik: Svara med citat

Vad laddar du med för laddström och vad har du för huvudsäkring? Har du värmepump eller andra stora förbrukare?

V60:n har väl bara ett batteri på 8kWh, så det klarar sig gott att ladda med 10A över natten om den bara klarar 1-fas. Klarar den 3-fasladdning så borde 6A vara mer än tillräckligt.

När du skaffar elbil så kan det vara läge att koppla in en lastbalanseringsutrustning (vad kostar den?) annars gäller det väl mest att se över vilka prylar som sitter på vilken säkring. Det kanske är så att du har ugnen, tvättmaskinen, torktumlaren och värmepumpen på samma säkring om de inte har tänkt till med designen av elnätet.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1639

InläggPostat: 2018-03-12 21:08:45    Rubrik: Svara med citat

I manualen står det att det går att sänka laddströmen till 6A.

http://www.garo.se/storage/ma/ca9bfe7758b64850b33cbb5cc97fd224/6f4edd3e76dc4d49b83a0655a04c868b/pdf/-7/353115_1_Manual%20GLB%20(SV)%20380177-2%20ID2031.pdf




Undersök vilka andra förbrukare som ligger på samma fas och se till att laddaren ligger på en egen fas. En elektriker kan lätt flytta så att det blir bra installerat.
Skaffar du sedan elbil i framtiden så kanske du kan fundera på att höja huvudsäkringen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 102
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-03-13 05:14:15    Rubrik: Svara med citat

Enklaste är ju som sagt sänka max laddström i boxen, räcker inte det, eftersom det är en Garo box och antagligen en som är förberedd för det (skicka mail till Garo fråga om din box stödjer det först) om den nu är det bara installera en modus elmätare vid huvudsäkringen och dra en kabel från mätaren till laddbox sen ändra något i boxen så sänker den laddström automatiskt när annat drar en massa ström
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-13 06:33:57    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Vad laddar du med för laddström och vad har du för huvudsäkring? Har du värmepump eller andra stora förbrukare?

V60:n har väl bara ett batteri på 8kWh, så det klarar sig gott att ladda med 10A över natten om den bara klarar 1-fas. Klarar den 3-fasladdning så borde 6A vara mer än tillräckligt.

När du skaffar elbil så kan det vara läge att koppla in en lastbalanseringsutrustning (vad kostar den?) annars gäller det väl mest att se över vilka prylar som sitter på vilken säkring. Det kanske är så att du har ugnen, tvättmaskinen, torktumlaren och värmepumpen på samma säkring om de inte har tänkt till med designen av elnätet.


Just nu har jag ställt ner så att boxen skall ladda med 13A och jag har 20A huvudsäkring. Jag har på den säkring som går bl a värmepump, avfuktare, tvättmaskin, spis mm.

Då man laddar på natt är det inget problem, mest då vi pendlar till jobbet, det är när man vill ha lite snabbare om man skall ut på dagen efter en tur det vore bra med så mycket ström som möjligt.

Jag vet inte vad en lastbalanseringsutrustning kostar men jag funderar ju på att be en elektriker koppla in det eller göra det själv. Som du säger en del apparater med mycket förbrukning går på en säkring så kanske skall se över om man kan koppla om vad som går på vilken fas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-13 06:35:46    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
I manualen står det att det går att sänka laddströmen till 6A.

http://www.garo.se/storage/ma/ca9bfe7758b64850b33cbb5cc97fd224/6f4edd3e76dc4d49b83a0655a04c868b/pdf/-7/353115_1_Manual%20GLB%20(SV)%20380177-2%20ID2031.pdf




Undersök vilka andra förbrukare som ligger på samma fas och se till att laddaren ligger på en egen fas. En elektriker kan lätt flytta så att det blir bra installerat.
Skaffar du sedan elbil i framtiden så kanske du kan fundera på att höja huvudsäkringen.


Jag har just nu sänkt laddströmmen från 16A till 13A på boxen. Det ligger nog en del stora förbrukare på fasen som säkringen går på så jag funderar att be en elektriker se över vad som går på vilken fas och om det går att koppla om. Det är för framtiden jag funderar hur jag skall lösa det bäst, då kan ju större huvudsäkring vara ett alternativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-13 06:37:06    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
Enklaste är ju som sagt sänka max laddström i boxen, räcker inte det, eftersom det är en Garo box och antagligen en som är förberedd för det (skicka mail till Garo fråga om din box stödjer det först) om den nu är det bara installera en modus elmätare vid huvudsäkringen och dra en kabel från mätaren till laddbox sen ändra något i boxen så sänker den laddström automatiskt när annat drar en massa ström


jag har ju redan dragit ner strömmen till 13A på boxen och det går att dra ner ännu mer. Jag funderar på att installera en elmätare som sänker laddströmmen när det dras mycket ström från andra apparater.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1178

InläggPostat: 2018-03-13 07:20:45    Rubrik: Svara med citat

Innan du köper lastbalanseringsutrustningen så se till så att en elektriker ser över så att man får storförbrukarna fördelade på olika faser. Lastbalanseringen kommer ju att lösa problemet, men den kommer ju "bara" att dra ned laddströmmen så att bilen laddar sakta om du inte har ändrat fördelningen mellan faserna.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jellybear
Aktiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 77

InläggPostat: 2018-03-13 07:31:52    Rubrik: Svara med citat

Om du laddar med 16A och har 20A huvudsäkring har du ju bara 4A till övers för andra förbrukare på samma fas (4A är ju knappa 1kW). Det flesta spisplattor, hårtorkar, tvättmaskiner o.s.v. drar ju var för sig mer än så!

Så du kan:
1. Sänka laddströmmen (gratis)
2. Koppla om så att inga andra storförbrukare hänger på samma fas som den du laddar på (elektrikerkostad)
3. Öka huvudsäkringen (ökad avgift till din elnätsägare)
4. Installera lastbalanseringsutrustning (elektrikerkostnad + utrustning)

Jag skulle harva vidare på alt. 1 eftersom det är gratis. Den dag du köper en bil som kräver högre laddhastighet (inte säkert att det ens behövs, du måste köra hiskeligt mycket per dag och ha väldigt korta nätter hemma för att inte kunna ladda fullt på en natt med 10A eller mer) kan du lägga ut pengarna för någon av de andra alternativen. Där tycker jag lastbalanseringen är bäst eftersom det är en engångskostnad och hyggligt framtidssäkert.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Hyundai Ioniq Electric



Senast ändrad av jellybear den 2018-03-13 09:35:28, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-03-13 07:47:35    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle titta på hur balansen mellan faserna ser ut. På din beskrivning ser det ut som att du redan utan laddboxen ligger på gränsen till problem. Vissa "smarta" elmätare har så att du kan se hur mycket ström du förbrukar på varje fas. På min mätare som jag fick i samband med att jag installerade solceller kan jag i realtid se varje fas för sig och i vilken riktning strömen går. Kostnaden för lastbalansering och/eller större huvudsäkring kan vara värd att ta för bekvämligheten att veta att bilen är laddad och huset varmt när jag vaknar...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 315
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-13 17:27:09    Rubrik: Svara med citat

Med så litet batteri borde det räcka med 6A.
Vi har två elbilar med 24 samt 21 kWh batterier som vi laddar med 6A och sällan är det inte är fullt på morgonen.
Hittills har inga säkringar gått trotts drift med pelletspanna, tvättmaskin, diskmaskin, spis, kyl och frys m.m. Huvudsäkringar på 16A.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1717
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-13 19:05:28    Rubrik: Svara med citat

Paradoxalt nog kan det behövas mer laddström med ett litet batteri. Det är ju inte batteriets storlek, utan de körda milen som skall laddas.

Exempel - när jag kommer från jobbet med Leafen har jag fortfarande 5-6 mil kvar i batteriet, så jag kan klara alla kvällsturer och börja ladda vid midnatt. Om jag hade haft en V60 Twin Engine eller annan PHEV hade jag nog velat slå på laddning med full effekt direkt jag kommer hem, för att inte behöva åka på bensin, sen på kvällen.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-14 08:50:19    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Tack för alla tips och råd.

Jag tror det landar i just nu att dra ner A på laddningen då det räcker i dagsläget för bilen på natten. Senare titta över lasten på olika faser, via elektriker så att lasten bli så bra som möjligt och sedan kanske lastbalansera laddaren om man köper bil som behöver mer laddeffekt och framförallt kan gå på trefas.

Mvh
Mats Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-14 08:51:24    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Paradoxalt nog kan det behövas mer laddström med ett litet batteri. Det är ju inte batteriets storlek, utan de körda milen som skall laddas.

Exempel - när jag kommer från jobbet med Leafen har jag fortfarande 5-6 mil kvar i batteriet, så jag kan klara alla kvällsturer och börja ladda vid midnatt. Om jag hade haft en V60 Twin Engine eller annan PHEV hade jag nog velat slå på laddning med full effekt direkt jag kommer hem, för att inte behöva åka på bensin, sen på kvällen.


Detta är lite av tanken jag hade då "tanken" med el räcker kort och jag såklart vill köra så mycket som möjligt på el, framförallt vid flera kortare resor i följd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1639

InläggPostat: 2018-03-14 18:18:42    Rubrik: Svara med citat

Kolla upp vad en större huvudsäkring kostar. För mig var det inte värt att köpa en lastbalanserare för att kunna ligga kvar på 16A istället för 20A
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-14 19:10:29    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Kolla upp vad en större huvudsäkring kostar. För mig var det inte värt att köpa en lastbalanserare för att kunna ligga kvar på 16A istället för 20A

Ökar jag säkring till 25A från 20A så ökar kostnaden med 160 kr. Då är ju frågan hur fort det gör att man kommer upp i kostnaden för en lastbalanserare. Sedan är ju frågan om man ändock för framtida behov behöver öka upp säkringen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-14 19:13:30    Rubrik: Svara med citat

ingemargavle skrev:
Jag skulle titta på hur balansen mellan faserna ser ut. På din beskrivning ser det ut som att du redan utan laddboxen ligger på gränsen till problem. Vissa "smarta" elmätare har så att du kan se hur mycket ström du förbrukar på varje fas. På min mätare som jag fick i samband med att jag installerade solceller kan jag i realtid se varje fas för sig och i vilken riktning strömen går. Kostnaden för lastbalansering och/eller större huvudsäkring kan vara värd att ta för bekvämligheten att veta att bilen är laddad och huset varmt när jag vaknar...

Jag är lite inne på att titta på balansen mellan faserna oavsett laddboxen då det verkar på gränsen på en fas som du säger. Sedan är lastbalanserare mest för bekvämligheten att veta att bilen är laddad och ingen säkring gått så att något annat inte fungerat, bl a värmen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DjKool
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2018
Inlägg: 9
Ort: Lindome

InläggPostat: 2018-03-14 19:14:51    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Innan du köper lastbalanseringsutrustningen så se till så att en elektriker ser över så att man får storförbrukarna fördelade på olika faser. Lastbalanseringen kommer ju att lösa problemet, men den kommer ju "bara" att dra ned laddströmmen så att bilen laddar sakta om du inte har ändrat fördelningen mellan faserna.

Klokt tips angående att först titta på fördelningen på faserna för att få maximalt ut om vi installerar lastbalanserare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.