Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Använda 10A-kabeln i 16A uttag möjligt?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-06 08:00:20    Rubrik: Använda 10A-kabeln i 16A uttag möjligt? Svara med citat

Hej,

Min första postning här. Står i begrepp att köpa en 2014 Outlander Phev och läser så mycket jag kan just nu. Bland annat har jag läst att den medföljande 10A-kablen inte kan användas i ett 16A uttag. Jag behöver en 16A kabel för att använda ett 16A-uttag.

Juristen i mig är nu osäker på tolkningen av detta och mina elkunskaper är bristfälliga. Innebär detta att man alltså inte ens ska koppla in en 10A-kabel i 16A-uttaget (ordet användas: Förbjudet eller att man inte får full effekt. Tänkte att laddaren i bilen anpassar ju styrkan till vad bilen behöver)? Eller ska man tolka det som att man kan koppla in 10A i 16A-uttaget men man får ingen nytta av de extra 6A som finns där om man inte kopplar med en 16A-kabel istället?

Har en jättefin och ganska ny Euro5-Diesel som promotades av politiker för några år sedan. Tider förändras...

Mvh

/la

Edit: förtydligande av text
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1717
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-06 08:04:59    Rubrik: Svara med citat

Hej! Finns inget som heter 16A-uttag eller 10A-uttag! Om kontakten passar är det bara att plugga in! Tillgänglig strömstyrka bestäms av säkringens storlek.

Om EVSEn ("kabeln") är märkt 10A så tar bilen max 10A. Är EVSEn märkt 16A och bilen är inställd på 16A och säkringen är på 10A då går säkringen.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-03-06 08:36:35    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Om det är en "riktig" laddkabel, dvs typ1, typ 2, chademo, ccs, ... så är det som sägs ovan att laddströmmen styrs av elektroniken. Sedan kan dock olika komponenter begränsa, t.ex. kan bilen säga att den tar emot max 16A eller laddstationen kanske inte levererar mer än 10A.

Det jag möjligtvis kan tänka mig är att man pratar om en CEE kabel, dvs egentligen en industristandard som inte är avsedd för elbilar (men som kan användas ändå). På denna sidan kan du hitta ett par varaianter av den typen av kontakt och de har olika form som är avsedd för olika spänning etc.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20160425/laddkontakter/

Men med det sagt så låter det otroligt om man som leverantör/bilsäljare inte pratar om "riktiga" kontakter, så jag tror inte det är det man menar. Så sannolikt är man bara förvirrad och den kabel som följer med fungerar utmärkt.

Rent teoretiskt så kan man dock ha en kabel som är tunn och klen som kanske inte klarar högre strömstyrkor, men då har man inte följt branschstandard och borde kunna reklamera kabeln. Det är direkt farligt om man skickar med undermåliga produkter som inte följer gällande regelverk. Jag håller därför även detta scenario för osannolikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-06 12:26:32    Rubrik: Svara med citat

Tack så mycket för svaret båda två!

Och nej, terminologin i elvärlden är jag inte bekant med som synes. Men det verkar som ni förstod vad jag menade Wink

Provkörde ett par bilar idag. Känns rätt bra. Ser fram emot ett inköp snart Cool

/la
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-03-06 14:20:59    Rubrik: Svara med citat

la69 skrev:
Och nej, terminologin i elvärlden är jag inte bekant med som synes.


Det är en djungel!

Jag var "livrädd" innan jag själv skaffade elbil. Det finns så mycket förvirring. Nu har jag haft elbil i ett års tid och jag har lärt mig massor. Det visar sig att det inte är så svårt egentligen.

Däremot finns det massor med människor som inte har koll som ska uttala sig och därmed bidrar till förvirringen. Det finns dessutom mycket myter.

Med min bil följde en typ 2 kabel som jag använder när jag laddar på betalstationer, men även hemma då jag installerade en laddbox på mitt garage.

Det medföljde även en vanlig (sk schuko) stickpropp som jag kan ladda med lite varstans. T.ex. då vi hyrde en stuga så kunde jag ladda där från vanligt vägguttag.

Jag har dock noterat att det är hyggligt vanligt med CEE kontakter så jag köpte en extra sådan kabel för att kunna ladda snabbt (ca 10 ggr snabbare än schuko) och gratis t.ex. hos IKEA i Helsingborg. (IKEA har dock ingen samlad strategi så om det finns uttag eller vilken typ man valt varierar mellan olika varuhus.)

Så egentligen klarar man sig väl med två sladdar, men jag har tre och har aldrig problem att ladda någonstans.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1389
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-06 16:13:14    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att den max kan ladda 14A enfas.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-06 16:44:56    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Jag tror att den max kan ladda 14A enfas.


Yep, det verkar stämma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-06 16:49:16    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Så egentligen klarar man sig väl med två sladdar, men jag har tre och har aldrig problem att ladda någonstans.


Det är ungefär så det lär bli för mig. Till en början den medföljande kabel med shuko, ytterligare en för snabbladning, Chademo (tror jag den hette) och sedan lär jag väl få skaffa en typ 2-1 kabel också. Får se om jag byter ut originalet senare mot en laddbox eller liknande.

Hursom, nu vet jag att jag kan använda originalet hemma i mitt vanliga uttag så jag kan iaf börja ladda den hemma så fort jag köpt bilen. Inte tokbråttom med en laddbox.

Tack.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1717
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-06 17:57:03    Rubrik: Svara med citat

Menar du att Mitsubishi skickade med en CHAdeMO-kabel? Det var väldigt gentilt av dem! Wink
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-06 19:34:48    Rubrik: Svara med citat

Köper begagnat så det var bilhandlaren som lovade en snabbladdarkabel till, sade han. Gissar att han menar en Chademo (?) men med tanke på din smiley där så har jag säkert missat något Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1639

InläggPostat: 2018-03-06 20:50:48    Rubrik: Svara med citat

Jag gissar att säljaren har noll-koll och kalkar Typ2 till Typ1 kabeln för snabbladdare. Anledningen till att de kallar Typ2 kabeln för snabbladdning är att den kan ladda med 14A istället för 10A som den medföljande Schuko-kabeln. Men det är alltså inte en snabbladdare utan, en snabbladdare måste kunna leverera mer än 22kW och det går inte få med Outlander om du inte använder Chademo intaget. Chademo kabeln sitter alltid fast i laddaren och är inget du köper.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-07 18:03:16    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Chademo kabeln sitter alltid fast i laddaren och är inget du köper.


Där ser man. Låter som ett rimligt antagande. Han hade som du antyder inte någon större kolla när jag frågade om typ 2-1 kabel och envisades med att kalla den för snabbkabel.

Men om det är en 2-1 gissar jag att jag måste ha någon kabel som passar i ChadeMo så att jag kan utnyttja de snabbladdningsstationer som eventuellt finns längs semesterrutten i sommar. När jag fått bilen blir det nog klart vad jag behöver. Hoppas jag. Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1717
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-07 19:15:59    Rubrik: Svara med citat

Du behöver inte ha med dig någon kabel för att snabbladda, du bara pluggar in stationens kabel i CHAdeMO-kontakten på bilen.

Det sagt - snabbladdning och Outlander PHEV är tämligen värdelöst i allmänhet, och på långresor i synnerhet. På en halvtimme får du i tillräckligt med el för att köra ~30km, sedan är det dags att stanna och ladda igen, eller köra vidare på bensin.

Är lite sugen på en beg Outlander faktiskt, vi kör ofta korta sträckor, men ibland åker vi längre, och vill ha med oss lite packning, och då är Leafen faktiskt lite liten. Märks speciellt nu under skidsäsongen.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
la69
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-03-09 08:20:49    Rubrik: Svara med citat

Det kommer ju, som jag förstår det, en hel del nya modeller under 2018. Så för oss blir det också begagnat till att börja med. För att känna på, slippa dieselångest och få lite mer plats jämfört med idag.

Det mesta av laddningen kommer att ske hemma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-03-09 08:44:06    Rubrik: Svara med citat

la69 skrev:
Det kommer ju, som jag förstår det, en hel del nya modeller under 2018. Så för oss blir det också begagnat till att börja med.


Utvecklingen är snabb och det kommer nya modeller hela tiden. Finns ingen anledning att vänta på något bättre längre fram, för då kommer du ständigt skjuta fram det hela. Ungefär som med all teknik: datorer, mobiler, tv-apparater... Det kommer hela tiden något bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1717
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-09 10:04:44    Rubrik: Svara med citat

Specifikt för Outlander så är det ju som jag förstått det ingen egentlig skillnad på 2014 och 2018 års modell, bara detaljer utvändigt och i inredningen. Räckvidden på el är ungefär densamma.

Kommer inget under 2018, eller ens 2019, så vitt jag förstår, som erbjuder samma utrymmen som en Outlander och som går att köra väsentligt längre på el. Skulle vara en e-nv200 i så fall, men det är ju en annan typ av bil.

V60 eller V90 EV vore ju grejer, men än så länge är det ju bara PHEV med samma räckvidd som Outlander som kommer därifrån.

Tesla model S och X har ju utrymme, men då börjar det kosta lite mer pengar både i inköp och t.ex. försäkring.

Outlander får man en hyfsad för cirka 200-250.000 ser det ut som.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.