Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Extraljus på elbilen?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2018-02-15 16:40:00    Rubrik: Extraljus på elbilen? Svara med citat

Någon som satt på det? Något att tänka på? Säger lagen något särskilt för elbilar? Olika för olika märken?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1944
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-15 17:53:43    Rubrik: Svara med citat

I detta avseende är det ingen väsentligt skillnad på fossilbilar och elbilar. Vid helljus får man ha nästan vilka lampor som helst, så länge de avger vitt ljus och är riktade framåt. De skall vara E-märkta, dock.

ViBilägare hade för någon månad sedan ett test av LED-ramper, och julas var förvånansvärt prisvärda.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2018-02-16 06:52:40, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2018-02-15 20:01:38    Rubrik: Svara med citat

Ingenting som påverkar laddning/strömuttag påverkar något annat? Bad någon på volvo kolla om det var möjligt till min zoe men fick aldrig något svar. Har googlat bilder på en zoe med extraljus utan att hitta en enda, men det borde alltså inte vara några konstigheter? Mycket vilt ute så här års.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1944
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-15 20:19:24    Rubrik: Svara med citat

Extraljusen kopplas in på 12V-systemet, som är separerat från högspänningssystemet för framdrivning. En likström-likström-omvandlare (DC-DC) matar 12V-batteriet så att det finns ström till lampor, torkare, datorer, radio etc.

Enklast drar du en kabel direkt från batteriet, via en säkring och ett relä till extraljusrampen. Styrström till reläet tar du från helljuslampan eller någonstans på kabeln till den, med en strömtjuv.

Vill du göra något mer avancerat så kräver det kunskap om bilens elsystem.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-02-15 20:30:00    Rubrik: Svara med citat

Om du tar en 40W led-ljusramp drar den runt 3,3A och en vanlig 60W helljuslampa drar runt 5A.
Om det är 1,5mm2 kabel ut till helljuset kan du t.o.m. "skarva in" rampen på den, den skall klara 10A utan nåt större problem, kan ju köra med 2 ramper, en kopplad till varje helljuskabel..
80W extra är inget som skall påverka 12V-batteriet eller dess laddning.

Men som tor.ake säger är det lite bättre att köra egen kabel till batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1944
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-15 20:36:01    Rubrik: Svara med citat

Det jag tänker på är dels att tillverkarna gillar att sätta "sytrådar" till kablage nuförtiden, Nissan är värsta exemplet, samt att ljusövervakning brukar kunna bli upprörd om man förändrar resistansen för mycket. De kallar det "CAN-bus" men har oftast inget med någon typ av buss att göra över huvud taget, utan det är bara så att ljusmodulen mäter resistansen i kretsen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-02-17 22:06:28    Rubrik: Svara med citat

Jag monterad LED-ramp på min Leaf. Gick utmärkt. Reflekterade inte över att kablarna i den skulle ha varit onormalt klena.
Köpte ett ljusrelä på Biltema, kabel direkt från batteriet och en tjuv på kabeln till helljuset som styr reläet.
Enda problemet jag upplevde var att extraljuset störde de lägre frekvenserna på radion. Några ferriter på strömkablarna gjorde att det blev hanterbart. Nu köpte jag min ramp från kina, skulle tro att de man köper här kanske är lite bättre och avstörda som de är.

På Leafen monterade jag rampen med ett fäste under nummerplåten, även det köpt på Biltema om jag minns rätt. Kanske går även på Zoe? Så hamnar ljuset i grillen. Lite lågt men rätt diskret.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-18 14:34:00    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Extraljusen kopplas in på 12V-systemet, som är separerat från högspänningssystemet för framdrivning.


Precis, alltså är förutsättningarna för extraljus desamma som på vilken fossilbil som helst och installationen sker på samma sätt.

Räckviddsmässigt är påverkan ytterst marginell, ett par traditionella halogenextraljus drar ca 0.1kW (LED mindre).
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-18 18:37:17    Rubrik: Svara med citat

Billiga ramper kan ge lite kort ljus ,funkar bra som arbetsbelysning på maskiner på ett jordbruk. Mycket ljus relativt nära inget som funkar som fjärrljus , att poängtera jag har bara kört billiga ramper .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1944
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-18 19:09:17    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Billiga ramper kan ge lite kort ljus ,funkar bra som arbetsbelysning på maskiner på ett jordbruk. Mycket ljus relativt nära inget som funkar som fjärrljus , att poängtera jag har bara kört billiga ramper .
Göran i Björnarbo


Det var slutsatsen från testet av Julas ramper också. Den som kostade 1500kr var dock inte helt värdelös, den når 133m långt och 35m brett. Leafens LED-halvljus som ju är rätt okej ändå, når 97m och 27m brett mätt i samma utrustning.

Lägger man på ett par tusenlappar till får man ungefär dubbla längden på ljuset.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.