Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddbox - vad ska man välja?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-25 15:41:19    Rubrik: Laddbox - vad ska man välja? Svara med citat

Ska göra i ordning en laddplats för mina elbilar med en laddbox och några 16A uttag.
Men jag blir osäker på vad jag behöver/ vill ha.
Jordfelsbrytare och säkringar är ju basic och kan vara bra att ha i boxen men uppkoppling, lastbalansering, RFID mm. på vilket sätt kan jag ha nytta av det?

Tittar på Chargestorms EVA Protected och Connected 3fas 16A, men fattar inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av den dyrare Connected. Uppkoppling är det bara att jag kan få information om laddningen eller går det att styra något?
Lastbalanseringen kommer jag ha användning av det och vad/hur balanserar den? Har idag 3x25A huvudsäkringar - eluppvärmd villa och aldrig skjutit en huvudsäkring trots elverktyg som svettsar och kompressorer mm.

De informations broschyrer om laddboxar jag sett förklarar inte så att jag begriper vad boxen kan göra för mig som inte sladden idag redan gör. Dvs ser till att bilen laddas...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 102
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2017-12-25 16:09:08    Rubrik: Svara med citat

lsddboxar ska ha inbyggd DC övervakning eller typ B jordfelsbrytare inte alla som har dock då krävs man har en typ B jordfelsbrytare i elcentralen som matar laddboxen.

Lasbalansering, i korthet gör så du kan ladda med full effekt utan riskera huvudsäkringen löser ut, vilket innebär man kan ha en mindre huvudsäkring.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Aktiv


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 98
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-25 22:03:12    Rubrik: Svara med citat

Jag tittar på Teslas Wall Connector. Du måste dock äga en Tesla eller ha en kompis som äger en Tesla, som kan köpa ut åt dig.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/home-charging-installation
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 144
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-12-29 18:12:13    Rubrik: Svara med citat

Keba 30C har jag, och jag valde den för att den gav det jag ville ha - styrning av både inmatad ström och start/stop samd ström/spänning/effekt-mätning och DC-övervakning. Ger dessutom information direkt på laddaren när man drar ur kabeln ur bilen, hur mycket som laddades i sessionen. Inget ont finns att säga om denna laddare enligt mig. Möjligen sitter laddkontakten lite väl hårt i laddaren när man ska dra ut det ur laddaren för att stoppa i bilen.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-02-14 18:30:27    Rubrik: Svara med citat

Har beställt en Eva Connected 3fas 16A med lastbalansering/effektvakt som levereras i morgon. Blev lite fundersam här på em. på hur effektvakten funkar ihop med solcellerna. Lite snopet om elbilsladdaren stryps i fall det levereras för mycket ström UT på nätet ifrån solcellerna. Ser dock att solcellerna levererar max 3x16 Amp och huvudsäkringen är på 3x25Amp så då bör det inte bli något problem om lastbalanseringen inte ser strömmens riktning när laddaren ska startas.

Fast lite nyfiken är jag iaf. hur funkar den ihop med en elcentral med ström i båda riktningarna?
(Såg när jag googlade att de bilder jag lagt ut inte var lastvakten utan elmätaren. Så tur att det inte är jag som ska koppla ihop det...)
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 102
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-02-14 20:07:04    Rubrik: Svara med citat

Måste köpa en laddbox med lite svårt välja dock, lastbalansering är ett måste dock.

Vad kostar Eva connected? har inte lyckats hitta några priser på den
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-02-14 21:06:09    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
Måste köpa en laddbox med lite svårt välja dock, lastbalansering är ett måste dock.

Vad kostar Eva connected? har inte lyckats hitta några priser på den

Connected som den dyrare varianten ligger kring 10-13000 +moms
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-02-16 17:18:23    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu fått min Eva Connected och läst igenom Användarmanual och Installationsmanual och konstaterar att skriva manualer är inte deras styrka. Det fattas främst information kring hur lastbalanseringen ska kopplas in liksom boxens anslutning till nätverket. Installationsmanualen hänvisar till ref. 1 o 2 som inte finns. Någon här som har en sådan box och har mer kompletta instruktioner? Jag vill vara helt säker på att jag har allt material och all dokumentation som behövs innan en elektriker kommer och ska göra jobbet.
Ringde deras support idag på fm. men har inte fått någon återkoppling därifrån än.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 102
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-02-19 20:34:53    Rubrik: Svara med citat

Mest inne på skaffa en GARO pga av enkel lastbalansering, vilket är ett krav från min sida för slippa säkra upp huvudsäkrningen.

Finns ju tyvärr alltför många att välja på
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-02-25 18:56:57    Rubrik: Svara med citat

Då jag klagade på Chargestorms bristande/saknade manualer kom det nya mer kompletta installationsanvisningar och manualer. Så nu är jag redo att ta hit elektrikern.
Tanken är en ny matarledning ifrån mätarcentralen till en ny normcentral i Carporten ca 1m ifrån laddboxen. När elektrikern är här får han koppla in några fler eluttag för motorvärmare och laddningen till Tazzarin (CEE 230V 16A) samt ett 400V uttag.

Det jag saknar är utanpåliggande IP44 Schuko uttag med fjärrstyrning/ wifi, någon här som vet om det finns sådana på marknaden?
Har använt mig av lösa (kjello.com.)som man pluggar in i befintligt eluttag tidigare men de har begränsad räckvidd och det blir nog ännu sämre nu när de kommer skymmas av en trävägg och dörr.

Hela montaget med laddbox och motorvärmaruttag kommer göras diskret för att inte dra till sig onödiga blickar och att det ska stämma med vårt -20tals hus. (När snöandet har lugnat ner sig)
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Aktiv


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 98
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-02-26 12:07:19    Rubrik: Svara med citat

Jag har en fjärrstyrd strömbrytare från nexa inne vid elcentralen och den styr uttaget för fruns motorvärmare som sitter ute på fasaden.
Hela husets små lampor, och motorvärmaruttaget styrs sen av Telldus Tellstick Net.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-mhz/fjarrstrombrytare/infallda-brytare/nexa-infalld-fjarrstrombrytare-for-eluttag-3500-w-p50371


https://www.clasohlson.com/se/Telldus-TellStick-Net,-gateway-för-smarta-hem/36-4860
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dimebag
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2018-03-07 13:36:07    Rubrik: Svara med citat

Ja, det finns helt klart för många alternativ och dessutom är det svårt som fan att veta vilken som är bäst...

Jag har en Ioniq electric och laddar bara på en fas, och har beställt en inCharge smart från vattenfall. Blir säkert bra, men lite fundersam över vad som händer om 3 år när leasingen går ut på min bil, nästa generations elbilar och batterier ladddar kanske alltid på 3 faser? Då är det bara att kasta bort laddaren, köpa nytt, och en ny installation på det. Känner mig inte helt bekväm med det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-03-07 18:40:33    Rubrik: Svara med citat

Jag valde en trefasbox med typ 2 uttag just för att kunna ladda de flesta elbilar oavsett typ 1 eller 2 intag eller 1-3 faser. För att få montaget av boxen som jag önskar behövde jag snickra en del på carporten men det är nu nästan klart så snart får elektrikern komma. Fjärrstyrningen av de andra eluttagen till kupevärmare mm. har vi inte lyckats få till än. Avståndet mellan hus och garage/carport är lite för långt och för mycket väggar mm. som skymmer. Även nätverksanslutningen till laddboxen är olöst. Har provat anslutning via elnätet och mer wifi grejjer så det kan bli så att jag får gräva ner en nätverkskabel när tjälen släppt.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 227
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-08 13:39:07    Rubrik: Svara med citat

Återupplivar tråden. Funderar lite på laddbox. Har ju klarat mig rätt bra utan i snart tre år. Men klurar ändå på en box efter att ha läst om Zappi. Den verkar ju rätt cool och användbar när man har solceller. Och när man som på i3 har lite begränsade möjligheter att styra laddningen till när man har sol. Den är ju rätt ju dessutom rätt prisvärd. Vad jag förstått uppfyller den även kravet för bidrag.

Finns det någon hake? Något jag missat? Någon som har erfarenhet?

Det jag själv tänker på är att man måste välja vilken handske man ska ha. Kan ju vara begränsande om man har andra bilar på besök eller byter bil framöver.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 100
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-06-08 17:01:37    Rubrik: Svara med citat

För mig föll Zappi laddboxen bort rätt snabbt i urvalsprocessen. Först för att jag har en typ 1 bil och sannolikheten för en med typ 2 är stor. Då skulle jag behöva två Zappi boxar pga kabel och inte kontakt. Sedan att den bara finns med en fas gjorde att den föll bort direkt... Gillar dock dess möjlighet att välja vad som ska prioriteras för laddning köpt el eller solel...
På mina solcellers växelriktare (Fronus) finns ett programerbart uttag för att fjärrstyra annan förbrukare utifrån solelsproduktionen. Tex hög förbrukare startar när solen ger minst 4000w.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 227
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-08 20:13:26    Rubrik: Svara med citat

3-fasladdning har du en poäng med, jag har inte det på min i3:a men viss chans att det finns på nästa bil och då kanske man vill utnyttja det.
Typ 2 har jag redan och med 99% chans så har nästa bil det med.

Kan du på din laddbox från Chargestorm styra beroende på solelen? Andra smarta funktioner för att styra laddning?
Jag har ju sneglat på dessa laddboxar också men hade lite svårt att från deras hemsida att fatta vad den hade för finesser i praktiken.

Jag har förresten en Fronius också så det kanske finns en sådan utgång du pratar om på den också.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.