Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1712
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-02-12 21:51:08    Rubrik: Svara med citat

Men det var ju gött!
Det där med störningar/märkning/intyg fattar jag inte riktigt, är ju bara typ 2 år sen jag besiktigade min MC och några år innan andra bilen och då var det inte ens snack om nåt sånt.. Trodde inte de brydde sig om det på enstaka fordon..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-12 22:13:49    Rubrik: Svara med citat

Tack, Jonny J !
Lite jobbigt känns det med att få fram intyg osv. Tror inte DIY reverse engineering nissarna riktigt sysslar med det...
SFRO har nog ny dokumentation, men det blir nog bra till slut.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-13 08:46:48    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:


Däremot kommer det bli lite pyssel med elscheman, CE märkning på elgrejerna och intyg att det inte stör ut radioapparater EMS. Hmm... ordnar väl sig det med.


Poängtera till dem att du använder delar från elfordon som är i sin tur CE märkta, det brukar dem köpa som argument. Sen handlar det om amatör bygge som kräver att delarna i sin helhet har CE märket, dock klart byggda bilen behöver inte EMC testas om det inte är små serier tillverkning… det är argument som jag använde i överklagan till icke GS registrerings besiktning till ombyggda fordon mot Transportstyrelsen och dem köpte argument.

Största diskussion och dilemma var bromsservo som på min... vacuum från förgasaren som försörjer bromsservo och jag använde VW elektrisk vakuum pump… hoppas Vito har egen elektrisk servo laddnings krets… Rolling Eyes
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-13 19:43:32    Rubrik: Svara med citat

elfi : ja med tanke på att det blir en bil byggd kan det ju inte krävas EMS test, verkar konstigt. Kommer säkert att bli diskussioner om det.
CE kan jag förstå om det gäller laddare etc som man kopplar in mot allmänna elnätet.
Jag har satt dit en elektrisk vacuumpump som satt på en Microvett, MES DEA med inbyggd vacuumstyrning. Det sade Gustaf inget om.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-14 20:25:09    Rubrik: Svara med citat

Hej, har nu börjat greja med laddare, BMS och laddport.
Prutade med en Tesla Gen 2 laddare när jag hämtade batteripacket. Köpte highvoltage junctionbox och kablage på EBAY. De grova kablarna är det ju inget problem med, MEN...de små canbus kontakterna som styr hela härligheten är det däremot.


Vår kompis Damien Maguire jobbar med laddaren samt att han ska använda H.J.V boxen. Det hela är inte löst ännu och jag kommer inte att lägga tid på det nu. Får bli ett projekt till nästa vinter.
Kommer att använda en Chevy Volt laddare som är canbusstyrd. Den kontrolleras via mitt VCU kort som har två canbus utgångar. Golf laddport från bildeler.no. ( Tack, pm_dawn ). Laddporten kommer att sättas i Vito orginal diesel tanklock.



Funderade på lite alternativ med BMS, evtv.me Jack Rickard har en lösning där han använder hela batteripacket med orginal BMS. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1FullpackController
Demonterade orginal BMS ur bottenplattan komplett med kontaktorer osv.


Den lösningen blir dock dyrare än den som kontrollerar modulerna. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=basicsmodulecontroller

Kommer att beställa detta kit, då jag inte lyckats hitta något annat som är " färdigt" och vill inte elda ner hus och hem....
Innehåller de komponenter som visas i elschemat:


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-06 20:14:36    Rubrik: Svara med citat

Hej, nu har det varit dåligt med garagetid. Influensa, tjänsteresa och sportlov.
MEN nu är vi på gång igen.
Har på nytt ändrat mig gällande laddaren, en Chevy Volt laddare på 3,3 kWh som ska ladda ett batteripack på 85 kWh blir nog en aning segt.
Köpt ett styrkort av Damien Maguire som nu knäckt Teslas gen 2 laddare vilket då kommer attt ge 11 kWh i stället Very Happy

Dessutom har jag fått koll på det här med SUPERCHARGING Very Happy Very Happy



Det hela styrs i Teslas High Voltage Junction Box. Sitter två solenoider ( US model ) och fyra solenoider i EU modellen. Dessa solenoider styrs utifrån vilken spänning och strömstyrka som laddporten får. Vid supercharging dras dessa solenioder och ombord laddaren kopplas ifrån och laddning sker med DC direkt via elskenor ( bushbars ) till batteriet.
Jag har tyvärr köpt en US HVJB box på EBAY, skräp, men har fått tag på ett komplett EU kit med HVJB, laddport och kablage. Nu ska " bara" styrningen till för när solenioderna ska dras. Vid AC laddning behövs ej detta.

Funderat en del kring placeringen av laddare och HVJB. Kommit fram till att kablaget får avgöra detta då dessa är klara med skruvfästen och att de är avskärmade osv. Kommer att lägga dessa i motorhuven på en hylla. Behöver bygga en motorhuv ändå, gör den lite högre och får då plats med all elektronik där.


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-07 20:44:29    Rubrik: Svara med citat

Hej, en filmsnutt på ElVito : https://youtu.be/fs7krsKv70M
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1178

InläggPostat: 2018-03-07 21:55:59    Rubrik: Svara med citat

Shit, det är ingen liten ombyggnad! Det är ju som att bygga en helt ny bil!
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-08 15:46:28    Rubrik: Svara med citat

Edis, nästan iaf Very Happy
Skönt att slippa allt pill med dörrar, rutor osv.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-15 20:10:07    Rubrik: Svara med citat

Hej, konstruerar box för laddare, HJVB, BMS och VCU. Blir inte det bästa ur lastsynpunkt men får väl glädja mig åt att batterierna kom " bort " i stället.
Blir tyvärr på detta viste då jag vill använda original kablage.


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1712
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-03-16 12:50:13    Rubrik: Svara med citat

I mina ögon är detta ren konst. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-17 19:54:58    Rubrik: Svara med citat

Tack, Johnny J ! Kul att du tycker det Mr. Green

Fortsatt med boxen för all el. Satte en plyfaskiva i botten , lätt att skruva fast alla detaljer.



Locket på, tror jag ska sätta bultar som fastsättning, inget gångjärn. Ska inte vara lätt att öppna då det blir " High Voltage".


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-19 12:13:34    Rubrik: Svara med citat

WoW, durkplåt ser riktigt häftigt när man skapar fordon på nytt, stilren och häftig skapande... man blir inspirerad... Mr. Green
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-19 19:32:17    Rubrik: Svara med citat

elfi, här kommer mer inspiration : I3 motor, batteripack och drivaxlar, till ett senare projekt.
Grönvolds Bildemontering Brumundal, rekommenderas ! Största elbilsskroten i Norge, Teslsa, BMW Golf E osv..



Nätt liten resa på 90 mil. Mr. Green
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 228
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-03-19 21:04:24    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
I3 motor, batteripack och drivaxlar, till ett senare projekt.


Vad fick du betala för I3 grejerna?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-20 06:07:12    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
elfi, här kommer mer inspiration : I3 motor, batteripack och drivaxlar, till ett senare projekt.
Grönvolds Bildemontering Brumundal, rekommenderas ! Största elbilsskroten i Norge, Teslsa, BMW Golf E osv..



21

intressant, fast jag är "truck kille", jobbar med och har tillgång till top of the line industri prylar... men batteri packet är mycket intressant och avgörande att lyckas med bygg projekt... nu strömmar olika idéer... Forumet är "livsfarligt"... galen
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-20 17:22:26    Rubrik: Svara med citat

elfi, forum är jättebra !! Det är meningen att man ska få ideer och uppslag Very Happy
Vad vore livet utan projekt, ganska innehållslöst enligt mig.

dontommazo, jag gav 50 tkr för nedanstående prylar.
Batteripack ( 22kwh), motor ( 170 hkr) komplett med inverter och vxllåda, drivaxlar samt gearstang typ vxlreglage. Kan tyckas mycket pengar men jämför med Curtis HPVES AC motorer med lite kräm.









_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-21 05:47:22    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
elfi, forum är jättebra !! Det är meningen att man ska få ideer och uppslag Very Happy
Vad vore livet utan projekt, ganska innehållslöst enligt mig.

dontommazo, jag gav 50 tkr för nedanstående prylar.
Batteripack ( 22kwh), motor ( 170 hkr) komplett med inverter och vxllåda, drivaxlar samt gearstang typ vxlreglage. Kan tyckas mycket pengar men jämför med Curtis HPVES AC motorer med lite kräm.




50tkr är Bagatell!

Back in the days batteri pack på 14kWh gick på 5000USD:

http://www.evalbum.com/3811

22kWh + inverter och motor är att gilla läge och aktivt söka donator bil… jag skulle förmodligen skapa LADA NIVA EV (värsting Rysk/svensk stridsvagn… galen )
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-21 17:48:14    Rubrik: Svara med citat

elfi Very Happy Very Happy Va mycket fordon du elektrifierat !! Imponerad !!

Har faktiskt skaffat donator Laughing
Återkommer om det...
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 228
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-03-21 19:51:20    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:

dontommazo, jag gav 50 tkr för nedanstående prylar.
Batteripack ( 22kwh), motor ( 170 hkr) komplett med inverter och vxllåda, drivaxlar samt gearstang typ vxlreglage. Kan tyckas mycket pengar men jämför med Curtis HPVES AC motorer med lite kräm.


Wow, bra pris ju!
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 4 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.