Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1699
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-02-12 21:51:08    Rubrik: Svara med citat

Men det var ju gött!
Det där med störningar/märkning/intyg fattar jag inte riktigt, är ju bara typ 2 år sen jag besiktigade min MC och några år innan andra bilen och då var det inte ens snack om nåt sånt.. Trodde inte de brydde sig om det på enstaka fordon..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 34
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-12 22:13:49    Rubrik: Svara med citat

Tack, Jonny J !
Lite jobbigt känns det med att få fram intyg osv. Tror inte DIY reverse engineering nissarna riktigt sysslar med det...
SFRO har nog ny dokumentation, men det blir nog bra till slut.
_________________
Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2283
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-13 08:46:48    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:


Däremot kommer det bli lite pyssel med elscheman, CE märkning på elgrejerna och intyg att det inte stör ut radioapparater EMS. Hmm... ordnar väl sig det med.


Poängtera till dem att du använder delar från elfordon som är i sin tur CE märkta, det brukar dem köpa som argument. Sen handlar det om amatör bygge som kräver att delarna i sin helhet har CE märket, dock klart byggda bilen behöver inte EMC testas om det inte är små serier tillverkning… det är argument som jag använde i överklagan till icke GS registrerings besiktning till ombyggda fordon mot Transportstyrelsen och dem köpte argument.

Största diskussion och dilemma var bromsservo som på min... vacuum från förgasaren som försörjer bromsservo och jag använde VW elektrisk vakuum pump… hoppas Vito har egen elektrisk servo laddnings krets… Rolling Eyes
_________________
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 34
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-13 19:43:32    Rubrik: Svara med citat

elfi : ja med tanke på att det blir en bil byggd kan det ju inte krävas EMS test, verkar konstigt. Kommer säkert att bli diskussioner om det.
CE kan jag förstå om det gäller laddare etc som man kopplar in mot allmänna elnätet.
Jag har satt dit en elektrisk vacuumpump som satt på en Microvett, MES DEA med inbyggd vacuumstyrning. Det sade Gustaf inget om.
_________________
Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 34
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-14 20:25:09    Rubrik: Svara med citat

Hej, har nu börjat greja med laddare, BMS och laddport.
Prutade med en Tesla Gen 2 laddare när jag hämtade batteripacket. Köpte highvoltage junctionbox och kablage på EBAY. De grova kablarna är det ju inget problem med, MEN...de små canbus kontakterna som styr hela härligheten är det däremot.


Vår kompis Damien Maguire jobbar med laddaren samt att han ska använda H.J.V boxen. Det hela är inte löst ännu och jag kommer inte att lägga tid på det nu. Får bli ett projekt till nästa vinter.
Kommer att använda en Chevy Volt laddare som är canbusstyrd. Den kontrolleras via mitt VCU kort som har två canbus utgångar. Golf laddport från bildeler.no. ( Tack, pm_dawn ). Laddporten kommer att sättas i Vito orginal diesel tanklock.



Funderade på lite alternativ med BMS, evtv.me Jack Rickard har en lösning där han använder hela batteripacket med orginal BMS. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1FullpackController
Demonterade orginal BMS ur bottenplattan komplett med kontaktorer osv.


Den lösningen blir dock dyrare än den som kontrollerar modulerna. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=basicsmodulecontroller

Kommer att beställa detta kit, då jag inte lyckats hitta något annat som är " färdigt" och vill inte elda ner hus och hem....
Innehåller de komponenter som visas i elschemat:


_________________
Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.