Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektrisk minlastmaskin
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 68
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-11 10:22:15    Rubrik: Svara med citat

En bild på skylten som sitter på elmotorn .

Var in på den firmans hemsida hittade inga motorer , men en massa styr utrustningar.
Skulle vara elegant med en liknande motor med mera effekt där det går att skruva på h-pumpen på motorn.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1389
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-11 10:49:33    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
En bild på skylten som sitter på elmotorn .

Var in på den firmans hemsida hittade inga motorer , men en massa styr utrustningar.
Skulle vara elegant med en liknande motor med mera effekt där det går att skruva på h-pumpen på motorn.
Göran i Björnarbo


Jag tror att den motorn med dom batterierna är ideala, lev livet på 25% fart så är maskinen perfekt. Flera människor skulle behöva dra ner på vardagstempot
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 68
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-11 11:53:19    Rubrik: Svara med citat

Visst behöver många av oss dra ned på tempot.
Alternativet till den maskinen blir grep och skott kärra. I nuvarande skick kan jag inte motivera maskinen på gården om det inte går att få till en el lösning får det bli att stoppa i en dieselmotor men den lösning är inte så trevlig när man kör inomhus .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1389
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-11 14:54:49    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Visst behöver många av oss dra ned på tempot.
Alternativet till den maskinen blir grep och skott kärra. I nuvarande skick kan jag inte motivera maskinen på gården om det inte går att få till en el lösning får det bli att stoppa i en dieselmotor men den lösning är inte så trevlig när man kör inomhus .
Göran i Björnarbo


Nej i så fall skulle jag nog köra en Honda Gx 240 med en lagom stor pump till.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 68
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-11 18:09:21    Rubrik: Svara med citat

Vill man ha bensin motor är Honda GX390 det minsta alternativet som monteras i dessa maskiner.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1636

InläggPostat: 2018-02-11 18:23:53    Rubrik: Svara med citat

Är det inte bättre att sälja denna maskin till någon som kan använda den och sedan köpa något bättre elektriskt än att konvertera den till förbränningsmotor?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 68
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-11 19:23:02    Rubrik: Svara med citat

Har inte sett något annat med elmotor som skulle gå att använda . Det närmaste är dessa .
http://www.nordfarm.se/e6/
Och den är för stor för våra behov.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1705
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-02-12 07:01:08    Rubrik: Svara med citat

Om du skulle sätta dit denna motor istället.

http://kellycontroller.com/mars-0909etek-comparable-brush-type-pm-dc-motor-p-799.html

Den skall ge ca 2-3kw beroende på belastning.

Håller också lite högre varvtal vid 24v som jag fattar det.

Borde gå att köra bara med on/off kontaktor.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 68
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-13 12:40:15    Rubrik: Svara med citat

Några funderingar , det här är en likströms motor DC på mycket nyare maskiner sitter det AC motorer varför ?
På maskinen idag verkar det som att det finns någon form av motorstyrning inbyggt i motorn med till och från .
Fot plattan som man står på reglerar en microbrytare som styr ett litet relä som via några klena kablar går in i elmotorn .
Den synliga delen av elsystemet är de grova kablarna från batteriet till elmotorn via en huvudströmbrytare samt några kablar till instrumentet.
Blir inte riktigt klok på hur man ska läsa kordinatsystemet .

Det som händer om man kör 24 volt är väl att det blir väldigt höga strömmar ( A) vilket ställer krav på kablage ,kopplingar mm.
Någon form av max begränsning bör det väl vara på effekt uttaget.
Tittar jag på måtten på motorn samt hur den ska fogas ihop med en h- pump tror jag inte att den mekaniska biten kommer att vara ett problem.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1005
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-13 13:08:21    Rubrik: Svara med citat

AC maskiner är mer tillförlitliga, och i princip underhållsfria. Men "pannkaksmotorn" Per föreslår har prestanda i nivå med AC-maskinerna.

Vridmomentet ligger på den vågräta axeln. Sen finns olika skalor på den lodräta axeln. Följ t.ex den blå kurvan från vänster till höger, så ser du hur verkningsgraden är låg utan belastning (borstarnas friktion dominerar), och sedan väldigt hög på 85 - 90% mellan 12 och 120 lbinch (1,3 - 13Nm).
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1705
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-02-13 13:39:59    Rubrik: Svara med citat

Ja det borde fungera helt utmärkt med fotplattan att styra en kontaktor som kopplar på motorn. Det borde inte behövas mer.

Eftersom det är en hydraulpump så kommer den inte att rusa.
Det blir i princip ett konstant varvtal.

Det är klart att det hade varit bra med någon form av strömbegränsning.
Men i princip så är det ju det du lider av idag med den motor du har.

Alternativt om det går att trimma Sevcon controllern till att ge mer effekt till motorn och ev högre varvtal.

Det finns några byggen här på forumet med typ snöslungor och gräsklippare som kör med likströmsmotor och utan motorstyrning.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 68
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-18 19:11:51    Rubrik: Svara med citat

Har roat mig med att googla det som stod på Sevcon skylten

Får bara träff på Sevcon. Verkar som dom håller på med styrningar av elektroniska prylar , i min värld där jag knappt kan göra mig förstådd på svenska , blir det ett litet igångsättnings motstånd när jag ska försöka förklara något på engelska. Har lite personer i min omgivning som kan hjälpa till men det tar lite tid.
Vi kan säga som så att det är nog enklare för mig att fixa en ny batteri låda . Än att föra en dialog med någon som inte skriver svenska.
Tror att ordningen blir att kontakta holländarna som byggt maskinen sedan Sevcon. Om det går att ta ut mer effekt ur det paketet som sitter där idag. Sedan kolla på att få ihop det med en annan motor.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.