Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Björns Förbrukningstest Leaf40 vs Ioniq28 ej samma temperatu
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 550

InläggPostat: 2018-02-09 13:45:28    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
bara fördel att äga Ioniq mot alla andra konkurrenter…


? Ioniq: Urladdat 12V batteri, laddkablar som sitter fast.
Svårt att nyttja sin bil då.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1318

InläggPostat: 2018-02-09 16:17:39    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Tja, nu var det ju några på forumet som köpte Leaf II LE för ca 280'kr (efter miljöbilspremien) vilket är ännu mer bil för pengarna.

Hade Ioniq haft nån ljudisolering och app att fjärrstyra värme & laddstatus med samt vettigare priser för köp och privatleasing så vore nog fler intresserade.

Jag tvivlar på att det blir nån längre kö för Leaf II med deras listpriser samt att enbart dyraste varianten Tekna (och LE) har ProPILOT som ju Nissan har skrutit så mycket om, men annars beror det väl på bättre återförsäljare och bra kvalitetsrykte från förra modellen att det känns som ett säkrare kort.


+1
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-09 16:59:14    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
elfi skrev:
bara fördel att äga Ioniq mot alla andra konkurrenter…


? Ioniq: Urladdat 12V batteri, laddkablar som sitter fast.
Svårt att nyttja sin bil då.


Jag menar att oavsett vilken tidning, Review, eller Youtube influensers video eller text man läser, alla är överens, Ioniq is the SHIT, det ultimata, the best of the best... 8

http://teknikensvarld.se/vinnaren-av-teknikens-varlds-stora-bilpris-2017-ar-370239/

Leaf är outsider, dålig räckvidd, 2010 gammal facelifted tjockis, oduglig utrymme, mycket små display... fy...

Enda konkurrent Ioniq har är Tesla 3, men med dagens tillverknings takt och 500.000 köande fanclub medlemmar Ioniq kanske låter som elbil att ha... eller?
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 74

InläggPostat: 2018-02-09 17:31:39    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
TonyV skrev:
elfi skrev:
bara fördel att äga Ioniq mot alla andra konkurrenter…


? Ioniq: Urladdat 12V batteri, laddkablar som sitter fast.
Svårt att nyttja sin bil då.


Jag menar att oavsett vilken tidning, Review, eller Youtube influensers video eller text man läser, alla är överens, Ioniq is the SHIT, det ultimata, the best of the best... 8

http://teknikensvarld.se/vinnaren-av-teknikens-varlds-stora-bilpris-2017-ar-370239/

Leaf är outsider, dålig räckvidd, 2010 gammal facelifted tjockis, oduglig utrymme, mycket små display... fy...

Enda konkurrent Ioniq har är Tesla 3, men med dagens tillverknings takt och 500.000 köande fanclub medlemmar Ioniq kanske låter som elbil att ha... eller?


Jag övervägde att köpa/leasa en Ioniq i ett års tid men leasing låg på 4000+/mån och för att köpa en var det ledtid på 8-12 månader minst och det fanns inga på blocket eller någon annanstans heller. Det visar ju bara att Hyundai egentligen inte vill sälja elbilar utan fossila bilar, vilket irriterade mig i alla fall. Nissan har ju aldrig haft någon begränsning eller långa ledtider utan satsat på elbilar. Personligen gynnar jag hellre ett företag som satsat på elbilar från början (som tesla, nissan och kanske nåt mer företag).

Nu helt plötsligt när leaf40 kommer ser jag annonser som "Ioniq med omgående leverans". Så nu vill de sälja dem snabbt för de vet Leaf40 är en bättre bil (längre räckvidd, propilot, e-pedal osv.) Dåligt Hyundai!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 312
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-02-10 11:29:18    Rubrik: Svara med citat

Det är väl bra med möjligheter att välja och snart finns det fler modeller att välja mellan.
Var lite sugen på Ioniq men blev tveksam när jag läste om 12V(batteri) problemet på det norska forumet, långa leverans tider och ingen app. Detta gjorde att vi beställde en Leaf40 istället som kostar oss 20kkr mindre än en begagnad Ioniq, spännande och se om det snart blir leverans(de levereras ju redan i Norge).
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 550

InläggPostat: 2018-02-11 10:19:06    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
TonyV skrev:
elfi skrev:
bara fördel att äga Ioniq mot alla andra konkurrenter…


? Ioniq: Urladdat 12V batteri, laddkablar som sitter fast.
Svårt att nyttja sin bil då.


Jag menar att oavsett vilken tidning, Review, eller Youtube influensers video eller text man läser, alla är överens, Ioniq is the SHIT, det ultimata, the best of the best... 8

http://teknikensvarld.se/vinnaren-av-teknikens-varlds-stora-bilpris-2017-ar-370239/

Leaf är outsider, dålig räckvidd, 2010 gammal facelifted tjockis, oduglig utrymme, mycket små display... fy...

Enda konkurrent Ioniq har är Tesla 3, men med dagens tillverknings takt och 500.000 köande fanclub medlemmar Ioniq kanske låter som elbil att ha... eller?


Leaf outsider? Haha
Skulle ochså säga att Leaf är mainstream bortsett från utseende på dagens modell. Allt annat är rätt. Ja det är inte BMW material men kvalité är på topp.
Med kvalite menar jag att det fungerar. Bilen går köra i alla lägen och kräver i allmänhet inte verkstadstid. Det är fastslaget.
Så Hyundai behöver fixxa sina barnsjukdomar på bilarna.
Kia har väl ok funktion på Soul eller så är undelaget för snävt för att kunna säga nåt om funktionen. Sen vill de nog inte sälja den egentligen heller.
Ja du förstår nog hur jag resonerar om BEV.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-11 11:10:41    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:

Ja du förstår nog hur jag resonerar om BEV.


Wink

Jag håller med 100%... kan inte vänta längre på Leaf 2 Zero som kommer enl. försäljaren 2/3... vi kan spotta på Leaf oändligt mycket men försäljning siffror talar sitt språk, 30t sålda ex. under världs premiär innan tillverkningen har börjat, Ioniq har års kapacitet på Absolut max 30t ex/år... 300t ex sålda sedan introduktion... tittar man statistiken:

http://www.eafo.eu/vehicle-statistics/m1

Tjockis gamlingen Leaf säljer fler ex än Hyundai & Kia tillsammans 2017... vem har bättre produkt, effektivare, snyggare, snabbare, stabilare ibland speglar inte popularitet och volym ... men jo fler modeller, dessutom bättre för oss köpare, länge leve elbil, jag skulle kunna äga vilken som helst för rätt pris... ingen är dålig direkt, alla har massa starka sidor och några svaga punkter... Mr. Green
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1636

InläggPostat: 2018-02-11 11:22:31    Rubrik: Svara med citat

Ioniq behöver en uppryckning snart. Skulle säga att dagens variant har halkat efter Leaf 40kWh när det gäller räckvidd och teknik, men även utseende både externt och i intrigören.

Möjligt att Hyundai kan trycka in ännu mer batterier i bilen. Men risken är ju att viktpunkten hamnar ännu mer fel.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-28 17:17:00    Rubrik: Svara med citat

Björn kunde inte tro att Ioniq levererar bara 1.6kW/Mil så han testar igen:

https://youtu.be/DoJ8qBMrmJg

Och kyla äter kapacitet till 26-ish tillgängligt...
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.