Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byggtråd - El-konvertera HD Street-rod
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-10-12 03:03:58    Rubrik: Byggtråd - El-konvertera HD Street-rod Svara med citat

Jag skall el-konvertera en Harley-Davidson Street-rod från 2006.

Det finns inte så många forum i Sverige för el-konverteringar, antar att detta fortfarande är det bästa stället att ha en byggtråd, även om det mest pratas om nya elbilar och däckval Wink
Är ganska säker på att det finns mycket kunskap här i alla fall!

Konverterade en Cagiva för några år sedan (fick mycket hjälp här igenom) som har fungerat mycket bra (finns byggtråd på forumet om den).

Nu ville jag göra ett seriösare bygge. Alltid velat konvertera en HD och tycker Rod-modellerna (street-rod, v-rod, night-rod) är snygga och sköna att köra.
Desutom väger hela ICE paketet nästan 100kg!! Vilket ger valfrihet i motor och storlek på batteri.

Kraven för konvertering är:
    Bra acceleration (typ så man blir glad när man gasar)
    Räckvidd > 10mil
    Endast kvalitets komponenter
    Toppfart > 130 km/h
    Remdrift & Direktdrift (en växel) via original rem transmissionen.
    Kunna skjutsa
    Ladda med 2kw (ca 10A säkring)


Många komponenter har redan inhandlats. Kommer göra inlägg med mer info om det. Motorcykeln kommer målas om.

Mvh
Marcus



_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:22:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1293
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-10-12 03:42:13    Rubrik: Svara med citat

Spännande projekt! Egentligen borde väl just en sån vara tacksam att konvertera med tanke på utrymmet originalmotorn tar, men de kanske rullar tungt också.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 114

InläggPostat: 2017-10-12 06:05:52    Rubrik: Svara med citat

Kommer följa med stort intresse även om jag inte kan tillföra så mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1716
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-10-12 10:22:02    Rubrik: Svara med citat

Kul Marcus!

Väldigt intressant. Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-10-16 04:02:42    Rubrik: Motor och controller Svara med citat

Valet av drivlina blev:
Motor: HPEVS AC20
Curtis 1238 - 96V (130V Max) och 650Amp

Systemet skall enligt test leverera 65hk (ca 50kw) när spänningen ligger på 80V enligt Thunderstruck.

MC har ca 105hk med ICE. Så det blir minskning av effekt. Kommer troligen lätta MC med 5-15kg jämfört med original också.

Inte världens roligaste motorpaket kanske men det är beprövat och verkar fungera bra. Var från början inställd på Emrax 228 (10kg! och 100kW!) motor med EMdrive 500 controller. Men det blev mer än dubbelt så dyrt och hade varit svårare att få till (effektuttag från batteri osv).

Mitt Paketet väger ca 35kg.

_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:22:45, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 46

InläggPostat: 2017-10-16 07:00:31    Rubrik: Svara med citat

Hej Spännande bygge
Vad kostar controller + motor?

/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-10-18 02:35:37    Rubrik: Svara med citat

Odd: Jag köpte motorpaketet av en person som ångrat sig, här i Sverige.
Thunderstruck säljer det för ca 40tkr med frakt och moms.
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-10-18 02:39:08    Rubrik: Mc är isärplockad Svara med citat

Då var det mesta avplockat! Det finns mycket plats på den här motorcykeln kan man säga.

En ganska smidig funktion som jag hoppas kommer till användning är den delbara ramen undertill.

/M


_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:23:15, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-10-19 03:10:21    Rubrik: Batteri Svara med citat

Batterival föll för begagnade Kia Soul EV batterier.
Pouch celler. Lithium nickel manganese cobalt oxide (NMC) cathode.

Kommer använda 2st Kia moduler -> (2x37.5Ah x 14) x 2 = 75Ah x 28 celler.
Spänningsspann: 2.5v - 4.3v.
Nominell: 3.75v
Ca 200wh/kg

Ger totalt: 105V x 75Ah = ~7,9kWh.

Har en extra Kia modul som jag kanske kommer bygga in om det finns plats och voltdroppet blir för stort vid fullt effektuttag.

Positivt är att det finns inbyggd värmeslinga (oranga kablarna på bilden) samt avsäkrade (5A) utgångar att koppla BMS till!

Cellerna skall kunna lämna 10c under kortare stunder utan att ta markant skada enligt tester. Kommer max ta ut 6-7c kortare stunder <10sek.


_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:23:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1716
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-10-19 05:07:34    Rubrik: Svara med citat

Vad fick du ge för 3 moduler?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-11-05 14:23:56    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Vad fick du ge för 3 moduler?

Gav 17500 kr för 3st moduler.

Nu har jag äntligen lyckats få in ramen i cadden. Har 3d-scannat den med en 3D-system Sence. Fungerar ingen vidare så ramen fick delas upp i 4st sektioner som sedan satts samma pga att filerna blir tunga.

Underlättar mycket att bygga upp allt i datorn innan man bygger det i garaget.

/M

_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:23:47, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-11-05 17:38:45    Rubrik: Svara med citat

Lite snabb utplacering av komponenter.

Tänker mig laddaren längst under (den är IP66 klassad). Sedan en box runt batteripacket (de två svarta lådorna). Controller längst upp.

_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:24:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-11-05 18:23:13    Rubrik: Svara med citat

Spännande! Jag är personligen intresserad av dina lösningar för Kia-modulerna. Jag har nio stycken själv ca 32 kWh och en komplett BMS från Zeva. Avsikten är att de skall ned i en Renault Express från 1996. Det är bara lite knapert med kunskapen kring bygge och tiden. Varje modul har ju spänningsmätning, temp och värmning. Jag fick ett komplett schema för KIA av en här på forumet. Kan nog koppla ihop er om du har nytta av det.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-11-07 09:11:18    Rubrik: Svara med citat

Tack Hasse. Känner dock att jag har koll på hur batteripaketen fungerar (tror jag).

Tänkte med använda mig av Zeva BMS. Den skall tydligen ha utgång så att man kan koppla den direkt till tankmätaren för att visa volt Smile Plus mycket annat roligt.
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-02-03 21:30:40    Rubrik: Svara med citat

Arbetet fortsätter! Tar betydligt längre tid än vad jag hade hoppats på. Speciellt när man har allt i cadmiljön då det är enkelt att fastna och finjustera onödigt länge.

Har även ändrat från att ha 2st batterimoduler till att ha 3st. Vilket medförde mycket optimering av plats för själva batterilådan.

Här är 2 bilder på hur det ser ut. Har lagt in orginal Mc i bakgrunden så man ser lite tydligare.

/Marcus



_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:24:28, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-02-11 08:47:26    Rubrik: Svara med citat

Är det någon som kan tipsa om en enkel BMS?
Behöver inte ha fler funktioner än inställbara HV och LV värden och utgång för dem såklart för kommunikation till laddaren.
42 celler.

Har tittat på Zeva bms innan för att den har många bra funktioner. Men nu när jag lärt mig mer om vad Curtis styrningen kan göra så känns det smartare att plocka info av den, t.ex. amper, volt och motor rpm.

Nu är batterilådor och ett par andra nödvändiga konsoler beställda. Det mesta är gjort i 2mm aluminiumplåt.
Högra motorfästets två delar är gjort i 30mm aluminium som trådgnistas.

/Marcus
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-02-17 22:18:13    Rubrik: Svara med citat

Håller på med remtransmissionen. Visade sig vara komplicerat.

Blir troligen HTD8 standard med utväxling 32t fram och 144t bak = 4,5/1.
(original var 32t & 72t)

Främre remhjulet köper jag standard men bak måste bearbetas fram i aluminium och anodiseras. Bifogar bild på hur det förhoppningsvis kommer se ut.

_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:24:47, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 241
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-02-22 21:18:49    Rubrik: Svara med citat

Ser snyggt ut. Det blir väl en skillnad i längd när svingen fjädrar, sitter det en fjäderbelastad rulle som spänner upp remmen eller hur är det löst?

Jag skulle ju vilja ha remmar på min fyrhjuling istället för kedjor men där har jag ju det problemet i bakänden. Sedan kanske gruset tar kål på en tandrem...
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-02-23 08:08:49    Rubrik: Svara med citat

På original remmen så satt det ingen remspänning och remhjulens centrum var på samma ställe. Har även mätt skillnaden i remlängd när mc står och när man sitter på den, ca 1mm (0,5 på varje sida).

Dock så är tänderna på kuggstandarden jag valt lägre vilket gör det mer känsligt tror jag...

Så jag tänker att remmen skall vara 1mm slapp för att sedan spännas perfekt när man sätter sig på mc. Fungerar det inte så får jag hitta på en remspännare.
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 136
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-03-08 07:40:17    Rubrik: Svara med citat

Nu har några av detaljer som är gjorda i plåt börjat trilla in.
* Ena motorfästet
* Stora batterilådan
* Lilla batterilådan
* Konsol under batterilådorna som även kommer att hålla motorstyrningen

Än så länge passar det ok. Var lite rädd att 3d-skannern hade skannat i fel scala och att det skulle skilja lite på verkliga mått och de i CADen.



_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2018-04-26 19:25:25, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.