Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Diagnosporten, protokoll mm
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-17 13:12:10    Rubrik: Diagnosporten, protokoll mm Svara med citat

Mycket tyder på att det är ISO 9141-2 som används i diagnosporten.

- Ledarna heter K och L
- Hastigheten är 10400 bit/s
- handskakning på 5 bit/s
- Renault började använda ISO 9141-2 på andra bilar runt -96-98 http://www.renaultbiler.no/diagnostics/info/renault_eobd_list.pdf
pm_dawn skrev:
Enligt Lars N i skåne var det inte 9600 baud utan 10400, men att handskakningen sker på 5 !!! baud, allt för att jävlas så mycket som möjligt.

Det är inte enkelt att hitta fram till en definition av protokollet, om man inte vill köpa specen från ISO. Här finns lite ledtrådar:
http://en.wikipedia.org/wiki/On_Board_Diagnostics
http://archive.evaluationengineering.com/archive/articles/0398auto.htm
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-1758
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-2234

Min plan är att:
- försöka få ett standard iso-9141-2-verktyg att prata med bilen. Jag har en sådan här, så den år väl vara början: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48222
- om det lyckas lyssna på kommunikationen
- försöka låna en XR25 och lyssna på den kommmunikationen, för att fånga alla specialfall och variabler
- försöka få exempelvis freediag eller något annat verktyg att prata med bilen


Specen från ISO:
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=16738
78 CHF, ungefär en 500-ing.

Sammanställning över Renaults diagnosverktyg. Det verkar som om kontakten vi har i cliona är lite före ISO-9141-2.
http://www.renaultbiler.no/diagnostics/info/iso9141.pdf

Protokoll KWP200:
http://www.alfa145.co.uk/obd/14230-1s.pdf
http://www.alfa145.co.uk/obd/14230-2s.pdf
http://www.alfa145.co.uk/obd/14230-3s.pdf

Protokoll OBD-II:
http://prj.perquin.com/obdii
http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
http://kwp2000.boom.ru/old/j2190_1.pdf

Kretsar:
http://pinouts.ru/CarElectronics/car_obd2cable_pinout.shtml
http://www.renaultbiler.no/diagnostics/info/iso9141.pdf
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/187676/FREESCALE/MCZ33199EF.html
http://obddiagnostics.com/DataSheet.pdf
http://www.alltomelektronik.se/Files/OBD-II_2.pdf

Mjukvara:
http://andywhittaker.com/ECU/OBDIISoftware/tabid/69/Default.aspx
http://sourceforge.net/projects/freediag/#item3rd-1

Översikt över bildiagnos
www.cs.umu.se/~c01art/Fobd2.DOC
http://en.wikipedia.org/wiki/On_Board_Diagnostics


Senast ändrad av jonas.hageberg den 2009-08-23 08:41:28, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-17 18:10:57    Rubrik: Insamling Svara med citat

Om du lovar att jobba hårt med uppgiften och håller resultatet "open sorce" så skänker jag här med 100 riksdaler i startkapital och hoppas att andra hänger på.

Pm:a kontonummer, clearingnummer och bank så kommer 100:ingen. Kuvert via snigelpost går också.

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-17 18:22:24    Rubrik: Svara med citat

Hmm, det var inte menat som ett tiggarinlägg.
Jag har råd att betala för specen, det är bara det att jag ännu inte vet om
a) det verkligen är ISO-9141-2
b) jag klarar av att göra något med infon som finns där.

Sen är det väl det där med att lova jobba hårt. Det har hänt förr att jag tappat intresset för något innan det är färdigt.

Men eftersom jag är smålänning, och bor i Västergötland, så är jag för snål för att lägga ut det redan nu. Kommer jag så långt att jag kan tänkas ha nytta av den så slår jag till.

Men tack för erbjudandet!

Smålänningen frågar "Kostar det nåt?"
Västgöten frågar "Det kostar väl inget?"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-20 16:01:32    Rubrik: Svara med citat

Hej alla !

Kollade på den där wikipedia länken och där verkar ju ISO-9141-2 ha en meddelandelängd som är begränsad till 12 byte inkl CRC.

Det borde betyda att det inte är det.
Men sedan under så står på: ISO 14230 KWP2000 (Keyword Protocol 2000) , Physical layer identical to ISO 9141-2 och Message may contain up to 255 bytes in the data field .

Kanske det är ISO14230 då ????

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-20 17:41:41    Rubrik: Svara med citat

Varför skulle det vara mer än 12 byte? Med tanke på hur kortfattade kommandona på XR25 verkar vara så borde 12 byte räcka till mer än väl tycker jag.

Fast det verkar inte som iso-9141 heller. Jag har nyss anslutit en OBD-diag 3100 (den från kjell) och kört programvaran obd-diag 1.1, och den lyckas inte snacka med bilen. Jag får ett "E" för error i displayen på prylen, och programmet säger "not connected" efter ett tag. Nu verkar det programmet ganska hårdkodat att kolla förbränningsmotorrelaterade variabler, så det kan ju vara där det ballar ur.

Nästa steg:
- fixa en lyssnare så man kan se vad som händer vid test med OBD-diag, var det ballar ur, om den över huvud taget svarar något.
- se om jag kan få fart på freediag, verkar vara lite fler möjligheter att bestämma själv där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-20 22:08:21    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Varför skulle det vara mer än 12 byte? Med tanke på hur kortfattade kommandona på XR25 verkar vara så borde 12 byte räcka till mer än väl tycker jag.


Tja !
Jag kanske drog lite snabba slutsatser.
Jag tänkte såhär:
Om man på diagnosporten snackar något som verkar likna ISOxxxx kanske man kör samma typ av kommunikation internt mellan bilens enheter över RS485.
Men det kanske är långsökt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-21 03:44:00    Rubrik: Re: Diagnosporten, protokoll mm Svara med citat

---
- försöka låna en XR25 och lyssna på den kommmunikationen, för att fånga alla specialfall och variabler
----

Hej Jonas!

Jättekul att Du kämpar. Självklart ställer vi en XR25:a till förfogande så Du kan komma vidare. Den finns i Nyköping (Julle) och Täby (Lars).

Jag skall försöka få ut dokumentation på UCL 8.5. Det verkar som kommandona i verkstadsmaualen ändrarats.

Lycka till!

Hälsningar/Lars
070 572 00 00
lem/at/telia.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-21 11:41:04    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Om man på diagnosporten snackar något som verkar likna ISOxxxx kanske man kör samma typ av kommunikation internt mellan bilens enheter över RS485.
Men det kanske är långsökt.

Inget är väl för långsökt egentligen... Hastigheten stämmer ju, fast det behöver ju egentligen bara betyda på att UCL har två paralella UART:ar med sama baudrategenerator. Jag kanske la lite för mycket hopp på gissningen på iso 9141
Har lyssnat lite med min rs-485 lyssnare, men porten ger inte ett liv ifrån sig utan yttre stimulans verkar det som.

Lars, stort tack för erbjudandet, ska be att få återkomma när det blir aktuellt.
Jag vill ha all lyssnarutrustning klar och vara säker på att ha så mycket tid som möjligt att lägga på detta innnan jag lånar prylar, så du inte behöver vara av med den så länge. Det är ju en bit att transportera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-24 13:46:55    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Fast det verkar inte som iso-9141 heller. Jag har nyss anslutit en OBD-diag 3100 (den från kjell) och kört programvaran obd-diag 1.1, och den lyckas inte snacka med bilen. Jag får ett "E" för error i displayen på prylen, och programmet säger "not connected" efter ett tag. Nu verkar det programmet ganska hårdkodat att kolla förbränningsmotorrelaterade variabler, så det kan ju vara där det ballar ur.

Har nu testat samma hårdvara OBD-diag 3100 (den från kjell) men med mjukvaran Minidiag. Denna är enklast möjlig, mer som en terminal mot adaptern.
Samma resultat där, man kan välja protokoll, så gör den en initiering och väntar sedan på mer från användaren. Jag testade den inbyggda initieringen på alla supporatade protokoll, bl. a ISO-9141-2 och KWP2000, men det blev error på alla.

Slutsats: Det är inte något standardiserat protokoll som används.


Senast ändrad av jonas.hageberg den 2009-10-11 14:29:24, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-24 14:19:27    Rubrik: Svara med citat

Enligt Julle behöver man dricka minst en flaska
rödvin för att få det att funka!
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-10-24 15:34:38    Rubrik: Svara med citat

Det stämmer!

Du kan även låna någon av våra XR-25:or och se vad det kan ge, skicka ett PM så löser vi det.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-01-12 21:16:51    Rubrik: Svara med citat

På det Norska elbilforumet har Ravn hackat
diagnosporten till en ranger elbil
Här är en länk:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1579.0


//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-12 22:53:13    Rubrik: Svara med citat

Jupp men ODB2... det är inga större problem att läsa ut data på tex. en prius.
Skulle det vara en välkänd standard på Electrique som man kunde hitta beskrivning på skulle det antagligen redan vara löst.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-01-12 23:21:49    Rubrik: Svara med citat

Jag lånade en xr25 för två år sedan
då fick jag byta ut kabeln och den hade
en obd-2 kontakt
Båda kablarna medfoljde

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare


Senast ändrad av Benny den 2009-01-13 07:20:52, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-12 23:52:42    Rubrik: Svara med citat

Dessvärre körs det proprietära protokoll även på ODB kontakten och givetvis ska renault röra till det även här, det finns tydligen renault megane gen1 med både gamla och "nya" diagnoskontakten och med den "nya" ODB kontakten så kommer megane med antingen med xr25 std eller ODB std. beroende på årsmod.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-26 22:38:24    Rubrik: Svara med citat

Har kikat lite mer på detta och det verkar som att Renault innan man började köra ISO, kör med någon slags CPU kommunikation fast som ligger nära TTL nivå, så ISO spänningsnivåer men CPU-CPU kommunikation. Skulle faktiskt tro att man med hjälp av dess länkar skulle kunna komma ganska mycket längre:

http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet287402-105.htm

http://www.fenixecu.com/electronique/powerdyn

http://pquillon.chez-alice.fr/Fenix/fenixviewer.htm

http://www.fenixlive.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=2

http://www.planetfall.com/cms/content/opendiag-obd-ii-schematics-pcb-layout

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-06-10 09:21:08    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon som har tillgång till
- ElClio eller El-Express
- XR-25
- osciloskop

som skulle vilja göra en snabb koll på vad som händer när man kör med XR25?

Jag är intresserad av spänningsnivåer och hastigheter/frekvenser, för att kunna bygga rätt hårdvara för att lyssna. Kanske äntligen kan få lite tid till detta i sommar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-06-13 22:17:12    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Jo nu har jag en Clio som verkar uppföra sig ganska bra.
Har en lånad XR25:a
Och kan låna Oscillo om det behövs.
Där till har jag en RS485 till Rs232 konverterare.
Protkollanalysator för V24
Har dock inte provkört varken Rs485 konvertern eller Protokollanalysatorn på bilen ännu.

Vad exakt är det du vill ha reda på.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-13 22:51:04    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Finns det någon som har tillgång till
- ElClio eller El-Express
- XR-25
- osciloskop

som skulle vilja göra en snabb koll på vad som händer när man kör med XR25?

Jag är intresserad av spänningsnivåer och hastigheter/frekvenser, för att kunna bygga rätt hårdvara för att lyssna. Kanske äntligen kan få lite tid till detta i sommar.


Hej!
Allt som gynnar kunskapsuppbyggnad för Clio (och ev få fram underlag så man kan få ner laddaren till 6A, ersätta Hackare, ladda 200Ah batteripack etc) är bra. Du kan låna XR25:an som jag lånat ut till Per när han är klar om Du har nytta av den och delar med Dig av kunskapen.
Hälsningar/Lars & Julle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-06-14 20:52:41    Rubrik: Svara med citat

Perfekt, vore bra om du kunde haka på ett tvåkanals skop på diagnosporten och köra lite. Ledarna finns ju i laddhandsken, så
Vad jag vill veta, tja så mycket som möjligt. Framför allt info för att kunna bygga en lyssnare.

Spänningsnivåer, hur K- och L jobbar mot varandra, om de bara är komplement av varandra som RS-485 eller om det är något mer komplicerat, eller om det är som ISO att den ena ledaren egentligen inte behövs. Om en är sändare och den andra mottagare.
Hastigheter, timing. Allt man kan önska.

Spänningsnivåer är viktigast, har man bara det så är resten mjukvara.
Hur länge till behöver du väskan? (dvs hur lång tid har jag på mig att löda?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.