Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 402
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-02-02 19:31:31    Rubrik: Svara med citat

Sedan beror det också på laddningskurvan, dvs hur mycket man får in beroende på hur mycket som finns i batteriet.
Tesla Björn har provat ioniq och fick in i snitt 65 kW till 80% sedan dyker det direkt till 22 kW vid 88% för att sedan gå upp till 25 kW vid 100%.
Hur Leaf40 kommer att laddad vet vi inte, förhoppningsvis som Leaf30 som får in i snitt 43 kW till 90%.
Så beroende på hur många kWh man behöver så kommer skillnaden i laddtid att variera, sen gäller det att hitta 100kW laddstationer och lediga snabbladdare. Men helt klart så är ioniqen mer framtidssäkrad med möjlighet att ladda med högre effekt, saknas bara t.ex. app.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-02 22:07:11    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:


Nja, *laddningen* tar halva tiden, men körningen tar ju lika lång tid.


Så klart... hjärnsläpp är ordet.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2018-02-02 22:37:11    Rubrik: Re: Ja, det är imponerande! Svara med citat

jellybear skrev:
byrikaberta skrev:

Låter ju helt galet bra! Såg att Ioniq ligger bra mycket under min Golf i leasingkostnad, ni som begriper ekonomi; finns det nån chans att jag tjänar på att avbryta golfleasingen i förtid och nypa en Ioniq istället? Företagsleasing gäller detta då.


Det beror helt på hur ditt avtal ser ut, leasingavtal är en djungel utan dess like... Enklast är väl att ringa VW och fråga "vad kostar det att bryta avtalet i förtid?" och sedan lägga på den summan på månadskostnaden för en ioniq.

En till utmaning är ju att rent fysiskt få tag på en ioniq, de är ju hett eftertraktade.

Hittade Hyundai finans leasingkalkylator och där framgick ju att finansiell leasing skulle kosta ca 5500:- och inte drygt 4000:- som jag tyckte mig läsa nånstans. Den ligger alltså i samma härad som Golfen vilket såklart är rimligt.
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 988
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-02-22 19:04:53    Rubrik: Svara med citat

Till dags datum totalt 25.000 Ionic sålda i världen.
https://pushevs.com/2018/02/22/hyundai-ioniq-surpasses-100-000-units-sold-worldwide/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2018-03-05 09:26:35    Rubrik: Svara med citat

Provkörde en Ioniq i helgen en sträcka på 37,4km vilket drog 17% av batteriet vid motorvägskörning i ca. 90-100km/h och -5 grader ute. Räknar man ut vad hela batteriet skulle ge blir det ca. 220km i den typen av körning. Kalkylerad förbrukning ca. 1,27kWh/mil.

Kan detta stämma? I så fall skulle man ju kunna köra långkörning med ben på 15-17mil och snabbladdning även på vintern (högre hastighet på sommaren) och dessutom kunna återladda snabbare pga den lägre förbrukningen.

Det gör ju bilen mer intressant om det verkligen går att åka snabbare på 28kWh tillgängligt än med Leaf 36kWh.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2018-03-05 09:34:39    Rubrik: Ja. Svara med citat

zoopåse skrev:
Provkörde en Ioniq i helgen en sträcka på 37,4km vilket drog 17% av batteriet vid motorvägskörning i ca. 90-100km/h och -5 grader ute. Räknar man ut vad hela batteriet skulle ge blir det ca. 220km i den typen av körning. Kalkylerad förbrukning ca. 1,27kWh/mil.

Kan detta stämma? I så fall skulle man ju kunna köra långkörning med ben på 15-17mil och snabbladdning även på vintern (högre hastighet på sommaren) och dessutom kunna återladda snabbare pga den lägre förbrukningen.

Det gör ju bilen mer intressant om det verkligen går att åka snabbare på 28kWh tillgängligt än med Leaf 36kWh.


Ja, det stämmer vid optimala förhållanden.
Jag kommer 17-19mil vid -5 om jag håller 80-90km/h med min Ioniq. Det kräver dock torrt väglag och finlir med gaspedalen och att man verkligen engagerar sig för att köra snålt.
Den är extremt lättrullad och snål på KWh under alla förhållanden, och ibland funderar jag på hur Hyundai har gjort för att lyckats med det. Dom har garanterat bevisat iallafall att ett stort batteri inte är det viktigaste när det gäller en elbil, utan att en låg förbrukning och en snabb laddhastighet egentligen är viktigare.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2018-03-05 09:45:56    Rubrik: Svara med citat

Vad har du för förbrukning och återstående procent vid den typen av körning när du kommer 17-19 mil?
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 596

InläggPostat: 2018-03-05 09:57:56    Rubrik: Svara med citat

Ni med Ioniq. Kör ni med noll regen vid långkörning?
På en leaf går ju inte regen stänga av förutom om man är
extremt aktiv med ’joysticken’
Det kan göra en del av lägre förbrukningen.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2018-03-05 10:04:49    Rubrik: Hmmm Svara med citat

zoopåse skrev:
Vad har du för förbrukning och återstående procent vid den typen av körning när du kommer 17-19 mil?


Jag kan utan problem köra på 1.5Kwh/mil och ofta lägre än så vid långkörning i i minusgrader, om jag kör aktivt och utnyttjar frirull osv. Hastigheten bör inte vara högre än runt 90 om man ska optimera räckvidden, men som ”referensjämförelse” så pendlar jag 20mil om dagen motorväg, och kör jag istället med farthållaren låst på 120 så kommer jag istället 14-16mil. Körde häromdagen i -19 minus och kom då ca 13mil med farthållaren låst på 120.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2018-03-05 10:06:44    Rubrik: Japp Svara med citat

TonyV skrev:
Ni med Ioniq. Kör ni med noll regen vid långkörning?
På en leaf går ju inte regen stänga av förutom om man är
extremt aktiv med ’joysticken’
Det kan göra en del av lägre förbrukningen.


Utnyttjar ”frirull” så mycket det går, dvs noll regeln. Du justerar regen i tre steg med paddlar bakom ratten, så det går blixtsnabbt att justera upp och ned, och på långkörning så är det då noll regen som gäller, och utan adaptiv farthållare om man ska optimera.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mojo
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 november 2017
Inlägg: 9
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-03-05 12:58:04    Rubrik: Svara med citat

Jag har haft min Ioniq en månad nu. Jag kör normalt med sportmod och ingen regen. Bromsar gör jag i "nödfall" och då alltid med bromspedalen.
Skälet till mitt val är att jag då kontinuerligt kan variera körsätt utan att ändra några inställningar.
Det som gör detta sätt att köra naturligt för mig är att jag alltid bromsar med vänster fot och alltid har en fot på gas- och en fot på bromspedalen. Så har jag kört de senaste 35 åren. Jag lärde mig frirulla med några SAAB V4 och lärde mig "rallysättet" att vänsterbromsa med en Saab 99.
Det gör att detta var för mig det självklara sättet att köra Ioniq, och köra riktigt snålt när jag vill och när det behövs.
_________________
/Morgan
Blå Ioniq Electric ComfortEco
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2018-03-05 12:58:42    Rubrik: Svara med citat

Vad är rimliga "ben" att räkna med mellan snabbladdningar sommartid på långresa? Matar man in 360km räckvidd NEDC i egotrip.se får man ut ben på ca. 10-15mil mellan laddstoppen med marginal och laddtider på ca. 20-30min. Använder man förinställt värde på 280km blir det kortare ben på 6-12mil mellan snabbladdningar.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-05 15:17:36    Rubrik: Svara med citat

Egotrip verkar ha en ganska grov algoritm med rejäla marginaler, som inte är anpassad efter bilmodell, enligt vad jag hittat:
"Temperaturen styr förhållandet mellan NEDC och verklig räckvidd enligt följande tabell:
Temp - koefficient
20 - 0.65
10 - 0.70
0 - 0.60
-10 - 0.5
-20 - 0.4 "
http://elbil.forum24.se/elbil-post-67668.html#67668
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-05 16:39:36    Rubrik: Svara med citat

Fick min bil i augusti och körde 21mil Örebro-stockholm utan problem med skyltad hastighet på E18. Laddning får jag alltid 45kw/h så ca 1mil på 2min laddning.

Vintern ligger jag mellan 15 och 18 mil räckvidd beroende på väglag och temp. Men det bästa av allt, rackviddsmataren går att lita på. Kört iväg många gånger med 10km marginal på en 15+mils resa och kommer fram med marginalen intakt.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2018-03-05 17:31:43    Rubrik: Svara med citat

mojo skrev:
Jag har haft min Ioniq en månad nu. Jag kör normalt med sportmod och ingen regen. Bromsar gör jag i "nödfall" och då alltid med bromspedalen.
Skälet till mitt val är att jag då kontinuerligt kan variera körsätt utan att ändra några inställningar.
Det som gör detta sätt att köra naturligt för mig är att jag alltid bromsar med vänster fot och alltid har en fot på gas- och en fot på bromspedalen. Så har jag kört de senaste 35 åren. Jag lärde mig frirulla med några SAAB V4 och lärde mig "rallysättet" att vänsterbromsa med en Saab 99.
Det gör att detta var för mig det självklara sättet att köra Ioniq, och köra riktigt snålt när jag vill och när det behövs.


Men du har ingen regen vid broms utan det är väl förlorad energi?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2018-03-05 17:36:05    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
mojo skrev:
Jag har haft min Ioniq en månad nu. Jag kör normalt med sportmod och ingen regen. Bromsar gör jag i "nödfall" och då alltid med bromspedalen.
Skälet till mitt val är att jag då kontinuerligt kan variera körsätt utan att ändra några inställningar.
Det som gör detta sätt att köra naturligt för mig är att jag alltid bromsar med vänster fot och alltid har en fot på gas- och en fot på bromspedalen. Så har jag kört de senaste 35 åren. Jag lärde mig frirulla med några SAAB V4 och lärde mig "rallysättet" att vänsterbromsa med en Saab 99.
Det gör att detta var för mig det självklara sättet att köra Ioniq, och köra riktigt snålt när jag vill och när det behövs.


Men du har ingen regen vid broms utan det är väl förlorad energi?


Jodå... Ioniqen är smartare än så.
Även om du har satt ”Noll Regen”, så får du regen vid vanlig broms med pedalen. Du kan få ännu hårdare regen vid bruk av pedalen jämfört med det högsta läget på vanliga regen-läget.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2599
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-05 19:04:51    Rubrik: Svara med citat

Har någon testat om Alexa fungerar på Europa Ioniq bilar:

https://youtu.be/B9vFhWX2XnU


https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/rostassistenter/amazon-echo-dot-gen-2-smarta-hem-controller-vit-p97746?gclid=EAIaIQobChMI4JrY9ejV2QIVSYuyCh1-fg2IEAQYASABEgK8EvD_BwE

Eller finns det indikaton att dem kan aktivera nån App för Ioniq?
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-03-05 19:50:20    Rubrik: Svara med citat

Teslabjørn testar igen!!

https://m.youtube.com/watch?v=Y7CL5hCSwUI
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2018-03-05 20:26:11    Rubrik: Svara med citat

plutoorjan skrev:


Jodå... Ioniqen är smartare än så.
Även om du har satt ”Noll Regen”, så får du regen vid vanlig broms med pedalen. Du kan få ännu hårdare regen vid bruk av pedalen jämfört med det högsta läget på vanliga regen-läget.


Okej som på Leaf då.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-05 21:37:48    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Teslabjørn testar igen!!

https://m.youtube.com/watch?v=Y7CL5hCSwUI


Resultatet stämmer fint med mina erfarenheter.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Sida 12 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.27 sekunder att ladda.