Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Några frågor om E-Golf 2017...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Molin
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2017
Inlägg: 16

InläggPostat: 2017-07-28 14:43:01    Rubrik: Några frågor om E-Golf 2017... Svara med citat

Hej!

Vi är väldigt nära att beställa en ny E-Golf men har några frågor som forumet kanske vet svaren på:

1. Körs värmepumpen på bilens batteri eller kan den köras på extern strömkälla? Om extern, räcker det med 230V eller måste man ha den stora sladden? - Besvarad

2. Är det rätt tänkt att ladda fullt på en billig/gratis laddstation och sedan koppla in 230 i garaget för "underhållsladdning"? Vi har inget eget garage utan delar det via en förening och vi är osäkra på om det går att installera en laddbox... Sad - Besvarad

3. Hur funkar det här med Car-Net? När man sitter i bilen kör man Bluetooth, inga problem. Men kan jag ändra saker i bilen om den står i garaget 30 meter bort? Måste bilen ha eget internet för att ta emot dessa signaler? Jag tänker på laddning, förvärmning osv. - Besvarad

4. Jag har fått olika uppgifter på laddaren i bilen, hur stor kapacitet (kW) har den? - Besvarad

Hälsningar
Janne
_________________
E-Golf 2018


Senast ändrad av Molin den 2017-07-31 01:13:58, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-07-28 14:51:13    Rubrik: Svara med citat

När det gäller laddning så är det överlägset bäst och enklast att ladda hemma eller på jobbet där bilen ändå bara står ändå. Eftersom den kan vara inkopplad länge så behöver effekten inte vara så stor, det räcker ofta med ett 10A vanligt stickuttag. Lägg resurser på att få till hemma laddning så kommer ditt liv bli betydligt enklare.

Att ladda fullt på en grattis snabbladdare och sedan underhålls lada hemma låter bara dåligt. Dels kommer det inte behövas eftersom du kommer få tillräckligt med laddning hemma. Dels så är det inte bra för batteriet att laddas fullt och sedan bli stående.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Molin
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2017
Inlägg: 16

InläggPostat: 2017-07-28 14:53:58    Rubrik: Svara med citat

Ok, men är det inte samma sak då att ladda fullt hemma och låta sladden sitta i? Då blir ju bilen också stående.
_________________
E-Golf 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-07-28 15:16:48    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är inte heller bra om den står så vecka ut och vecka in, någon dag är inget problem. De flesta elbilar har en möjlighet att ladda bilen till 80% och om det finns så ska man använda det till vardags.

Vet inte hur det är med e-golf men på Leafen så finns inte möjligheten till 80% laddning. Många antar att det beror att 100% på mätaren egentligen är 80-90% i verkligheten. Är det så för golfen också så är det bara att ha den inpluggad.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-28 15:22:31    Rubrik: Svara med citat

En elbil "underhållsladdar" man inte. Man laddar och sedan kör man. Om den skall stå längre tid än någon dag lämnar man den med lite lagom laddning 30-80% och sedan startar man laddning natten innan man skall köra. För detta använder man den inbyggda timern eller den medföljande smartphone-appen.

Om inte livet skall bli väldigt komplicerat måste man kunna ladda där bilen står parkerad mesta tiden.

Värmepumpen går på batteri men om man laddar samtidigt blir det bara nån enstaka procent som förbrukas på en vanlig förvärmning på vintern. Inget alls om man är inkopplad på en stolpe med 16A eller mer.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Molin
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2017
Inlägg: 16

InläggPostat: 2017-07-28 15:27:13    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
En elbil "underhållsladdar" man inte. Man laddar och sedan kör man. Om den skall stå längre tid än någon dag lämnar man den med lite lagom laddning 30-80% och sedan startar man laddning natten innan man skall köra. För detta använder man den inbyggda timern eller den medföljande smartphone-appen.


Ok, tack. Se då fråga 3... Smile

tor.ake skrev:
Om inte livet skall bli väldigt komplicerat måste man kunna ladda där bilen står parkerad mesta tiden.

Värmepumpen går på batteri men om man laddar samtidigt blir det bara nån enstaka procent som förbrukas på en vanlig förvärmning på vintern. Inget alls om man är inkopplad på en stolpe med 16A eller mer.


Ok, tack. Även här fråga 3... Wink
_________________
E-Golf 2018


Senast ändrad av Molin den 2017-07-28 15:47:21, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-28 15:30:32    Rubrik: Svara med citat

Bilen har en egen internetuppkoppling via mobilnätet. Den ingår.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Molin
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2017
Inlägg: 16

InläggPostat: 2017-07-28 15:46:23    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Bilen har en egen internetuppkoppling via mobilnätet. Den ingår.


Lysande, tack!
_________________
E-Golf 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 78
Ort: Järna

InläggPostat: 2017-07-30 03:29:56    Rubrik: Svara med citat

Värmepumpen går när bilen anser det behövs. Oavsett om man kör eller laddar (med eller utan kabel)

Du kan lugnt ladda till 100% på blens mätare, (det är ej 100% i verkligheten som på Tex Tesla) Du kan även ställa ner det till lägre Än 100 om du vill. Knutet till valfri "plats" som du kan konfigurera. Du kan alltså ha olika laddprofiler, strömbegränsning osv. Tex kan du ha en profil döpt till "Hemma", "Jobbet", "Sommarstugan" osv

Bilen kommunicerar vi inbyggd egen moful med e-simkort (=inget fysiskt pladtkort). Så har du bara mobiltäckning i garaget fungerar det att styra/programmera in olika saker angående värme/laddning.

Laddaren i 30mils versionen av e-Golf kan ge max 7,2kW. Där man då normalt belastar 2 faser med16A och följdaktligen behöver en 3-fasbox. Dock kan den självklart även ladda med lägre effekt. Tex 1-fas 10A vi medföljande laddkabel. Då får du 2,3kW vilket ger lite drygt 1mil/timme i laddning. Jag har ett genomsnitt på ca 1,5-1,6kW/mil på de dryga 5000mil jag kört i tre olika e-Golf. Fantastiskt trevlig elbil! Lycka till
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Molin
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2017
Inlägg: 16

InläggPostat: 2017-07-31 01:12:30    Rubrik: Svara med citat

Tack!
_________________
E-Golf 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-31 05:14:59    Rubrik: Svara med citat

Om du kan tänka dig att titta på andra märken än VW, så tycker jag att du skall leta efter bilar som kan ladda med 3-fas. För hemmabruk och relativt lågt säkringsval finns det inget som är bättre än att sprida ut laddningen på 3 faser. Men VW är ju dubbelt så bra som många andra bilar med endast 1-fasladdning.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-08-01 18:54:04    Rubrik: Svara med citat

Kan man välja att ladda 10A från båda faserna? Alltså så att man laddar med ca 4.6kw?
Vilka steg kan man isåfall ställa?
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2018-01-23 21:21:42    Rubrik: Svara med citat

Hur långt kommer ni i verkligheten med era el-Golfar? Jag tänker på den senaste versionen med lite större(?) batteri. Intresserad av lite olika erfarenheter, vinter, sommar, stad och motorväg. Ja, alla erfarenheter tas tacksamt emot.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-01-23 23:11:07    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag bara kört på vintern...
Till jobbet har jag 40 km enkel väg, 15 km är 80km/h och 25 km är 110km/h. Och när jag kommer hem har jag runt 50% i batteriet. Strax under om det är kallt och eller mycket snö. Jag laddar inte på jobbet. Så batteriet är kallt när jag åker hem. Otroligt skönt att kunna förvärma bilen innan hemfärd!

Över jul åkte vi till Sundsvall, vi stannade till i Hudik för att ladda och äta, vi har ungefär 15 mil till Hudiksvall, när vi kom till laddaren hade vi 14% kvar i batteriet.

Jag gissar att jag kommer mellan 15 och 25 mil på en laddning beroende på hastighet och väder.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-01-24 08:53:04    Rubrik: Svara med citat

Det blir nog ungefär samma räckvidd landsväg som på Leaf40.
Golfen har 0.27 i cw värde mot Leafs 0.28
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-24 10:24:28    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Nu har jag bara kört på vintern...
Till jobbet har jag 40 km enkel väg, 15 km är 80km/h och 25 km är 110km/h. Och när jag kommer hem har jag runt 50% i batteriet. Strax under om det är kallt och eller mycket snö. Jag laddar inte på jobbet. Så batteriet är kallt när jag åker hem. Otroligt skönt att kunna förvärma bilen innan hemfärd!

Över jul åkte vi till Sundsvall, vi stannade till i Hudik för att ladda och äta, vi har ungefär 15 mil till Hudiksvall, när vi kom till laddaren hade vi 14% kvar i batteriet.

Jag gissar att jag kommer mellan 15 och 25 mil på en laddning beroende på hastighet och väder.


När jag provkörde e-Golf 2017 föra sommaren så fick jag 21.5mil som möjligt räckvidd efter brutalt provkörning utan att spara eller snåla nåt... e-Golf är underbart kanske det stabilaste elbil jag hade provkört hittils... Demo bilen var fulutrustad med alla "bells and whistles", så raffinerad och "idiotsäkert"... enda anmärkning snabbladdning som skulle kunna vara lite snabbare tycker jag, men dem kanske fixar det till nästa generation... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2018-01-24 18:55:14    Rubrik: Svara med citat

Ett stort fel till... bilen kommer från Vuskwagen.

http://teknikensvarld.se/audi-fuskar-med-nya-dieselmotorer-tvingas-aterkalla-fler-bilar-578138/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.69 sekunder att ladda.