Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Zoe R90 - Problem med laddhastigheten vid kallt batteri
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1847
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-11-19 09:35:22    Rubrik: Zoe R90 - Problem med laddhastigheten vid kallt batteri Svara med citat

Nu när det börjar bli kallare ute så har jag märkt att laddhastigheten sjunker enormt mycket... Vid 50-60% SOC och batteri temperatur på +2 grader så får jag ca 6kW (av maximalt 22 möjliga)...

Är det nån som har sett ett excel ark som cirkulerar runt som visar vilken laddeffekt man får beroende på temperatur på batteriet och SOC % ?

Vet nån om bilen kommer värma batteriet när temperaturen på batteriet går under 0 grader? Eller när startar värmningen av batteripacket? Det är väl inte enbart så att packet kan kylas väl?

Det är väldigt svårt att hitta info om Renault Zoe på nätet tycker jag. Det är väl för att Amerikanarna inte har denna bil... Nissan Leaf fanns ju hur mycket info som helst att få tag på...
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 989
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-11-19 10:08:43    Rubrik: Svara med citat

Batteriet värms/kyls genom att blåsa luft från kupén, på de bilder jag studerat. Vet ej om det även finns ett separat elektriskt värmeelement, likt Leaf.

Prova att värma kupén och se ifall det hjälper.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 989
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-11-20 04:49:04    Rubrik: Svara med citat

Det är nog franska forum du ska besöka! =)

http://renault-zoe.forumpro.fr/t9402-chauffage-de-la-batterie
http://renault-zoe.forumpro.fr/t4079-soufflerie-lors-de-la-charge

I den andra länken framkommer att i ECO används en snålare strategi för batterikylning. Jag gissar att samma strategi gäller vid värmning.

Använder du ECO?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1847
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-11-20 16:34:15    Rubrik: Svara med citat

Tack så mycket för länken till det franska forumet! Tur att det finns "översätt till engelska" i Chrome så att man förstår vad de pratar om på ett ungefär! Smile hehe.. Tänkte inte på att söka på franska elbilsforum men nu i efterhand borde det varit ett självklart val....

Jag gjorde lite egna tester idag..

Förvärmning av bilen via nyckelkortet startar inte någon värmning av batteriet. Om batteriet är förbundet med kupen så värms det ju så klart om det nu stämmer..

Att ha bilen ipluggad med schuko laddning (230V 10A) och bilen laddar och jag startar förvärmning så värms inte heller batteriet.. Det värms inte heller under laddning med samma kabel.

Däremot stannade jag till på en snabbladdare på väg till jobbet för att testa.. Batteriet höll -2 grader när jag startade laddningen. Batteriet laddades med 6kW av de tillgängliga 22kW från laddaren. Jag märkte då att en fläkt (lät som ljudet kom under bilen) startade. Det var batterivärmningen som gick igång! Så det verkar som batterivärmningen enbart fungerar när man laddar och då laddning med en viss effekt enbart..

Var effektgränsen går vet jag inte än.. Skall testa med 11kW laddning imorgon... När jag åkte hemmifrån i morse så höll batteriet -3 grader (-6 grader ute) .. -2 grader när jag kom fram till laddaren efter ca 2 mils körning.. Imorgon skall det bli ett par grader kallare än det var idag.

När jag kom hem idag efter en dag på arbetet och laddning med 230V 10A under hela arbetsdagen och 3 mils körning hem så höll batteriet +1 grad.... Det var ca -4 ute när jag åkte hem..

EDIT: jag använder ofta ECO men jag testade förvärmning och laddning med ECO och även utan ECO.. Nu när det är såpass kallt ute funkar det inte riktigt att köra med ECO då värmaren enbart drar 1kW? .. Synd för gaspedal mappningen är så skön i ECO läget! Smile
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1847
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-11-24 06:00:43    Rubrik: Svara med citat

Batterivärmningen startar även vid plusgrader på batteriet.. Verkar stänga av vid +8 grader när jag testade igår.. Batteriet höll +6 vid laddstart. Smile Bra att veta.. Detta var på 22kW.. Skall se om jag kan testa o ladda vid IKEA nån gång när det blir lite kallare igen och se om värmningen startar vid 11kW anslutning också....
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2018-01-13 22:56:33    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det till slut, är verkligen Zoe så långsam när det är kallt ute, eller löste det sig?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Aktiv


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 96
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-01-14 16:09:59    Rubrik: Svara med citat

jag är också nyfiken på det, låter för långsamt, som att något inte stämmer. Question
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1372
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-14 19:14:14    Rubrik: Svara med citat

När utgick 43KW laddaren?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2821
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-15 10:16:18    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Hur gick det till slut, är verkligen Zoe så långsam när det är kallt ute, eller löste det sig?


Såg en Zoe igår på Max. Den hade enligt laddaren fått i sig 3.8kWh på 26minuter. Det stod Båstad kommun på den dvs 12mil hemifrån.

Tyvärr stod inte SoC och jag vet inte varför det inte gick fortare än så.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifViklund
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 december 2016
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-01-17 19:19:58    Rubrik: Svara med citat

Kan bara hålla med. Vid minus 25 och 22kW laddning till en R90 går det riktigt låångsamt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gasg
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 februari 2018
Inlägg: 6

InläggPostat: 2018-02-08 17:45:45    Rubrik: Svara med citat

Jo vid batteri kallare än ca 10 grader begränsas strömmen ganska mycket. Kör man långa sträckor så att batteriet ligger på ca 28-29 grader börjar den ladda max, men om utetemperaturen är runt nollan eller kallare kyls vissa moduler för mycket och dessa begränsar sedan laddningen. (Dessa moduler går under 20 grader medan vissa ligger kvar på 28 ) Det är inte direkt laddaren som är begränsningen längre utan batteriet.
Batterivärmningen fungerar bra. Vid start av bilen ligger batterierna på ca 10 grader. Startar 2 timmar före inställd avgångstid och kör pulser på ca 2.8kW olika långa beroende på utetemperatur. Drar på kupévärmarna i slutet av perioden.
R90 ZE40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 861

InläggPostat: 2018-02-25 09:14:15    Rubrik: Svara med citat

Nån med ZOE som kan bekräfta eller motbevisa?
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/elbilarna-strejkade-i-kylan-hemtjansten-kom-inte-fram/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-25 09:41:49    Rubrik: Svara med citat

12V-batteriet är en svag punkt i kyla och korta körningar, inte bara med Zoe. Men tycker Renault åf kunnat montera en ctek-laddare eller defa så kunde de plugga in den och fylla 12V-batteriet över natten.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1581

InläggPostat: 2018-02-25 09:55:48    Rubrik: Svara med citat

Borde ju gå att koppla in så att det kan dras genom samma laddkabel som för litium-batteriet.

Hur är det med övriga bilar laddar de 12v batteriet när de står stilla?

Östersund verkar ha lärt sig att det inte bara är inköpspriset som är avgörande när man köper elbil.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gasg
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 februari 2018
Inlägg: 6

InläggPostat: 2018-03-01 15:30:00    Rubrik: Svara med citat

Bodde på ett hotell inatt utan laddningsmöjlighet. Ca 60SOC, -23 grader igår kväll. Nu på morgonen -30, väl infrusen bil (batteritemp på -16). Inte mycket till värme från värmepumpen men bilen funkade ok. Trögt att lägga i växeln, sätet som en parkbänk och väldigt seg display. Pendlade mellan -29 och -32 första 10 milen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-01 19:43:26    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Borde ju gå att koppla in så att det kan dras genom samma laddkabel som för litium-batteriet.

Hur är det med övriga bilar laddar de 12v batteriet när de står stilla?


EVSEn klipper väl strömmen när bilen inte vill ladda mer, så det måste väl till en separat 240V-matning för batteriladdaren?

Begriper inte riktigt varför de över huvud taget belastar 12V-batteriet, det är väl bara starta DC-DC-omvandlaren så fort som datorerna vaknat? Om man har ständig systemspänning på 14,4 volt skall ju inte 12V-batteriet kunna ladda ur.
Dålig programvara!
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gasg
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 februari 2018
Inlägg: 6

InläggPostat: 2018-03-02 20:52:20    Rubrik: Svara med citat

Den nya varianten funkar ok. Vid behov går den upp till 14.4 för att sedan gå ner mot 13.5 ca. Dc/dc omvandlaren klarar mycket högre laster än vad man normalt använder. Brukar ligga på ca 10%.
_________________
Renault Zoe R90 ZE40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-03 08:11:07    Rubrik: Svara med citat

13,5 är tillräckligt för att driva förbrukarna, men ett 12V startbatteri blir aldrig fulladdat vid den spänningen.
Tror att de borde kostat på åtminstone ett AGM-batteri, eller sett till att om vilospänningen är för låg så håller den 14,4 hela tiden till dess batteriet är fullt.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gasg
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 februari 2018
Inlägg: 6

InläggPostat: 2018-03-03 09:51:23    Rubrik: Svara med citat

De går ner till 13.6 för att inte gasa sönder batteriet när det är fulladdat. Som en ctekladdare kör upp batteriet med 14.4 tills det är laddat sedan håller bara emkn. Det enda 12v batteriet skall göra är att boota bilen tills dc/dc konvertern tar över. Dvs du skall ersätta det som laddats ur 10-20 A under max 10s. Det sagt så har de haft problem med några laddkontrollrar som fått bytas ut.
_________________
Renault Zoe R90 ZE40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1652
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-03 10:50:25    Rubrik: Svara med citat

Gasg skrev:
De går ner till 13.6 för att inte gasa sönder batteriet när det är fulladdat. Som en ctekladdare kör upp batteriet med 14.4 tills det är laddat sedan håller bara emkn. Det enda 12v batteriet skall göra är att boota bilen tills dc/dc konvertern tar över. Dvs du skall ersätta det som laddats ur 10-20 A under max 10s. Det sagt så har de haft problem med några laddkontrollrar som fått bytas ut.


Är det utbyte av laddkontroller som skett i Östersund? Jag fattade det som att Renault inte gjort något?

Ang gasa sönder batteriet - om bilen körs i korta snuttar om 10 minuter några gånger/dag, och sedan laddas upp på 22kW trefas i en halvtimme så måste DC-DC-omvandlaren ladda max vad batteriet klarar den lilla stund den är igång. En modern bil, elbilar ej undantaget, har en liten strömförbrukning även när allt är avstängt, gissningsvis någon enstaka Ah/dygn.

Fossilbilar, som förvisso drar ur lite mer i startögonblicket, har ungefär likadana batterier, och de laddar med över 14V alltid. Laddar den under 14V kan man vara ganska säker på att den inte startar efter nån vecka i vintertemperatur.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.