Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Zoe R90 - Problem med laddhastigheten vid kallt batteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1847
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-11-19 09:35:22    Rubrik: Zoe R90 - Problem med laddhastigheten vid kallt batteri Svara med citat

Nu när det börjar bli kallare ute så har jag märkt att laddhastigheten sjunker enormt mycket... Vid 50-60% SOC och batteri temperatur på +2 grader så får jag ca 6kW (av maximalt 22 möjliga)...

Är det nån som har sett ett excel ark som cirkulerar runt som visar vilken laddeffekt man får beroende på temperatur på batteriet och SOC % ?

Vet nån om bilen kommer värma batteriet när temperaturen på batteriet går under 0 grader? Eller när startar värmningen av batteripacket? Det är väl inte enbart så att packet kan kylas väl?

Det är väldigt svårt att hitta info om Renault Zoe på nätet tycker jag. Det är väl för att Amerikanarna inte har denna bil... Nissan Leaf fanns ju hur mycket info som helst att få tag på...
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 926
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-11-19 10:08:43    Rubrik: Svara med citat

Batteriet värms/kyls genom att blåsa luft från kupén, på de bilder jag studerat. Vet ej om det även finns ett separat elektriskt värmeelement, likt Leaf.

Prova att värma kupén och se ifall det hjälper.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 926
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-11-20 04:49:04    Rubrik: Svara med citat

Det är nog franska forum du ska besöka! =)

http://renault-zoe.forumpro.fr/t9402-chauffage-de-la-batterie
http://renault-zoe.forumpro.fr/t4079-soufflerie-lors-de-la-charge

I den andra länken framkommer att i ECO används en snålare strategi för batterikylning. Jag gissar att samma strategi gäller vid värmning.

Använder du ECO?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1847
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-11-20 16:34:15    Rubrik: Svara med citat

Tack så mycket för länken till det franska forumet! Tur att det finns "översätt till engelska" i Chrome så att man förstår vad de pratar om på ett ungefär! Smile hehe.. Tänkte inte på att söka på franska elbilsforum men nu i efterhand borde det varit ett självklart val....

Jag gjorde lite egna tester idag..

Förvärmning av bilen via nyckelkortet startar inte någon värmning av batteriet. Om batteriet är förbundet med kupen så värms det ju så klart om det nu stämmer..

Att ha bilen ipluggad med schuko laddning (230V 10A) och bilen laddar och jag startar förvärmning så värms inte heller batteriet.. Det värms inte heller under laddning med samma kabel.

Däremot stannade jag till på en snabbladdare på väg till jobbet för att testa.. Batteriet höll -2 grader när jag startade laddningen. Batteriet laddades med 6kW av de tillgängliga 22kW från laddaren. Jag märkte då att en fläkt (lät som ljudet kom under bilen) startade. Det var batterivärmningen som gick igång! Så det verkar som batterivärmningen enbart fungerar när man laddar och då laddning med en viss effekt enbart..

Var effektgränsen går vet jag inte än.. Skall testa med 11kW laddning imorgon... När jag åkte hemmifrån i morse så höll batteriet -3 grader (-6 grader ute) .. -2 grader när jag kom fram till laddaren efter ca 2 mils körning.. Imorgon skall det bli ett par grader kallare än det var idag.

När jag kom hem idag efter en dag på arbetet och laddning med 230V 10A under hela arbetsdagen och 3 mils körning hem så höll batteriet +1 grad.... Det var ca -4 ute när jag åkte hem..

EDIT: jag använder ofta ECO men jag testade förvärmning och laddning med ECO och även utan ECO.. Nu när det är såpass kallt ute funkar det inte riktigt att köra med ECO då värmaren enbart drar 1kW? .. Synd för gaspedal mappningen är så skön i ECO läget! Smile
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1847
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-11-24 06:00:43    Rubrik: Svara med citat

Batterivärmningen startar även vid plusgrader på batteriet.. Verkar stänga av vid +8 grader när jag testade igår.. Batteriet höll +6 vid laddstart. Smile Bra att veta.. Detta var på 22kW.. Skall se om jag kan testa o ladda vid IKEA nån gång när det blir lite kallare igen och se om värmningen startar vid 11kW anslutning också....
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-13 22:56:33    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det till slut, är verkligen Zoe så långsam när det är kallt ute, eller löste det sig?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Aktiv


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 90
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-01-14 16:09:59    Rubrik: Svara med citat

jag är också nyfiken på det, låter för långsamt, som att något inte stämmer. Question
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1310
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-14 19:14:14    Rubrik: Svara med citat

När utgick 43KW laddaren?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2788
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-15 10:16:18    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Hur gick det till slut, är verkligen Zoe så långsam när det är kallt ute, eller löste det sig?


Såg en Zoe igår på Max. Den hade enligt laddaren fått i sig 3.8kWh på 26minuter. Det stod Båstad kommun på den dvs 12mil hemifrån.

Tyvärr stod inte SoC och jag vet inte varför det inte gick fortare än så.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifViklund
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 december 2016
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-01-17 19:19:58    Rubrik: Svara med citat

Kan bara hålla med. Vid minus 25 och 22kW laddning till en R90 går det riktigt låångsamt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.7 sekunder att ladda.