Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Jag behöver er expertis angående pendlarbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-13 19:54:12    Rubrik: Svara med citat

Jag googlade en stund men det jag hittade gällde hemmaladdning eller något annat fel. Orkar faktiskt inte googla mer, utam tycker nog du kan skaka fram någon länk. Du vet ju vad du letar efter, det gör inte jag. Smile

Mvi kan ju fråga någon här på forumet hur våra 22kW stolpar funkar på vintern i Sverige?

Jag kör som vanligt inom Göteborg, 70-100 km/h. Nu senast åkte jag ärende in till Göteborg, sen åkte jag till Bäckebol en halvtimme och därfifrån till Angered för att fylla på för att åka hem. Där blev det 25 kW, laddade 50% till 60% vill jag minnas.

Det jag vill säga, är att hade jag haft en 22kW laddare (och bilen tagit emot det dår) så hade jag kunnat laddat tillräckligt under tiden jag stod i Bäckebol och inte behövt stanna på vägen hem! Och hade jag behöt stanna, så är skillnaden mellan 25 och 20 kW inte särskilt betydelsefull.

Just därför är en pendlarbil antagligen bättre lämpad som AC än DC laddning.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1430
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-13 20:17:14    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Jag googlade en stund men det jag hittade gällde hemmaladdning eller något annat fel. Orkar faktiskt inte googla mer, utam tycker nog du kan skaka fram någon länk. Du vet ju vad du letar efter, det gör inte jag. Smile


http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/very-slow-charge-on-an-ecotricity-rapid
https://speakev.com/threads/renault-zoe-poor-charge-from-ecotricity-rapid.7564

finns fler.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1430
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-13 20:24:40    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Just därför är en pendlarbil antagligen bättre lämpad som AC än DC laddning.


... under förutsättning att det finns 22 eller i värsta fall 11kW laddstolpar att tillgå där man parkerar. TS anger att han har motorvärmarstolpe, och det är välkänt att Zoe har dålig effektivitet vid laddning på låga strömmar (nej jag tänker inte googla upp fler länkar).

Om "Tedher" kan berätta var hen bor och brukar åka så kan man ju enkelt avgöra vilken typ av laddinfrastruktur som finns där.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1474

InläggPostat: 2018-01-13 20:40:00    Rubrik: Svara med citat

Okej... men man kan ju undra hur envisa fransmännen är när de vägrar sätta dit ett DC på sin bil. Det finns ju på koncernsyskonet Leaf.

Att MB inte hade det på B-klassen förstår jag, de ville ju inte sälja bilen...typ.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-13 20:55:38    Rubrik: Svara med citat

Jo, det trodde jag var underförstått att det finns ställen att ladda för att kunna ladda! Smile Utgick från att det fanns en motorvärmarstolpe eller liknande på jobbet, och det har ju inget med AC eller DC att göra. För om inte den stolpen räcker, så räcker inte lilla batteriet varken på Zoe eller Leaf.

Här ikring Göteborg finns det 22kW stolpar på många ställen, betydligt fler än DC-laddare. Och ofta närmare destinationer man har ärende till.

Om man tittar lite längre utanför där bebyggelsen börjar glesna, så finns det riktigt dåligt med DC-laddare, men relativt(nja) gott om 22kW. För över-dagen-åkandet skulle då 22kW AC vara perfekt för mig, särskilt då jag kunde få 11kW laddnig hemmavid.

Det är bara när man skall iväg långt, som DC-laddningen kommer till sin rätt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1430
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-13 21:37:18    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Här ikring Göteborg finns det 22kW stolpar på många ställen, betydligt fler än DC-laddare. Och ofta närmare destinationer man har ärende till.


Och här i Östra Svealand är det precis tvärtom. Det finns massor av laddstolpar men de är på 16 eller i bästa fall 32A enfas. Vill man ha mer än så får man åka till en av de många DC-laddarna. Där finns ju iofs också ofta AC att tillgå iofs.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2018-01-13 21:42:29, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1143

InläggPostat: 2018-01-13 21:37:58    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker DC är mycket mer värt än snabb AC.
Man parkerar oftast på natten eller på jobbet, där räcker AC 10-16A

Åker man längre eller behöver toppa upp är DC perfekt, en kaffe och du kommer 5mil till.

Men bor man där det finns snabb AC där man långshoppar så är det ju bra.

Sen tycker jag gammel Leaf är överlägsen Zoe på många punkter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-13 22:41:14    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/very-slow-charge-on-an-ecotricity-rapid
https://speakev.com/threads/renault-zoe-poor-charge-from-ecotricity-rapid.7564



Ja, då hittade du samma länkar som jag. Jag tycker inte det ger någon entydig bild, runt 11kW säger en vid kall bil i och för sig.

Skall bli spänannde att se vad Zoe-användarna här säger.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1430
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-13 22:47:51    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Ja, då hittade du samma länkar som jag. Jag tycker inte det ger någon entydig bild, runt 11kW säger en vid kall bil i och för sig.

Skall bli spänannde att se vad Zoe-användarna här säger.


Du behöver inte vänta så länge, jag ser att jag gick över ån efter vatten, den där låga laddningshastigheten jag läst om var från en tråd här på vårt eget forum Laughing Jag länkade den i den andra tråden du skapade.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 511

InläggPostat: 2018-01-14 09:18:37    Rubrik: Svara med citat

Men snälla ge er nu, ta det i annan tråd. Lite väl OffTopic faktiskt.
Det man kan säga är att Leafen laddar inte DC 50kw och Zoe nog inte AC 22kw utan det är teoretiska max bara. Men ni har framfört poängen.
Säkert andra faktorer som spelar in mer för TS.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1430
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-14 09:38:13    Rubrik: Svara med citat

Ja, visst kan det tyckas offtopic denna ständiga debatt om AC vs DC, leasa batteriet vs. köpa, men tyvärr går jag inte med på att låta råd som jag anser är tveksamma stå oemotsagda, och jag tror att MH känner likadant fast från en annan utgångspunkt.

Vore väl fint om man kanske kunde göra en liten sammanfattning i tråden när argumenten är uttömda?
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-14 12:12:11    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag har inga problem med att andra ger råd efter sina erfarenheter? Varför skulle jag ha det? Det måste inte vara så att alla är överens, eller att det finns ett rätt sätt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1474

InläggPostat: 2018-01-14 13:08:01    Rubrik: Svara med citat

När det ges råd om vilken bil någon ska köpa så är det ju viktigt att all information finns. Tex att Zoe kan verka billigare än Leaf men att det då tillkommer batterihyra på Zoe. Eller att det visserligen går att ladda Zoe med 22kW mot Leafs 3,7kW ”hemma” men att då Leaf kan ladda med 50kW på snabbladdare vilket Zoe inte kan.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-14 13:29:27    Rubrik: Svara med citat

Du tycker det är viktigt, Lars? Och ändå berättade du inte direkt att Leafen inte har 3-fasladdning som används på de 22kW-stolpar som brukar finnas vid tex stormarknader, kommunhus, penderlparkering och torg, och att man är tvungen att köpa batteriet? Smile

Nja, snarare tycker jag att det är bättre att olika personer ger råd med de fördelar som finns för de olika alternativen, och så får man avgöra själv vilket som näst passar ens situation. För det kan ingen av oss göra. Har aldrig förstått mig på de som blir sura för att man inte följer deras råd (och det var *inte* riktat mot någon här).
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1474

InläggPostat: 2018-01-14 16:38:43    Rubrik: Svara med citat

Jo, som sagt Zoe har 22kW 3-fas. Leaf har 3,7kW 1-fas. Fakta! Leaf har också möjlighet att ladda med 50kW Chademo, vilket inte Zoe har. Också fakta.

Vad någon annan väljer skiter jag fullständigt i. Det jag hoppas på är att de har gör ett medvetet val där de vet om laddhastigheter och batterihyror/garantier osv.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 104

InläggPostat: 2018-01-14 18:21:05    Rubrik: Svara med citat

Har man en Nissan Leif med batteri 24 kWh och skaffar en adapterkabel Typ2 till Typ1 (alltså bara en kabel utan så kallad tegelsten), då kan man ladda Nissan Leaf även på Typ2 uttaget 400 V, 22kW, dock bara 1-fasigt men med 16A ström till ombordladdaren. Eller har jag fel? Går till nöds, blir laddning med 2 mil/timma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1310
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-14 19:12:40    Rubrik: Svara med citat

Till trådskaparen:
är det en ny eller begagnad bil du funderar på?
Hur ofta kör du längre än 10mil utan möjlighet till laddning?
Vilken typ av laddare finns det inom dina vanligaste resor?
Vill du ha en körglad bil eller en ekonomisk bil?
Jag tror att du kan få många bra tips bara behovet framgår.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 511

InläggPostat: 2018-01-14 19:52:50    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Har man en Nissan Leif med batteri 24 kWh och skaffar en adapterkabel Typ2 till Typ1 (alltså bara en kabel utan så kallad tegelsten), då kan man ladda Nissan Leaf även på Typ2 uttaget 400 V, 22kW, dock bara 1-fasigt men med 16A ström till ombordladdaren. Eller har jag fel? Går till nöds, blir laddning med 2 mil/timma.


Ja det stämmer på alla leaf.
Sen kan det finnas några 24 / 30 leafs med dubbelladdare 1 fas 6,6kw. Det var ett tillval för 10 000:- Dock tror att inga leasing leafs har det tillvalet.
Nya -18 40kwh leaf ska få 6,6kw 1 fas laddare enl info som framkommit.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2018-01-14 22:12:18    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Har man en Nissan Leif med batteri 24 kWh och skaffar en adapterkabel Typ2 till Typ1 (alltså bara en kabel utan så kallad tegelsten), då kan man ladda Nissan Leaf även på Typ2 uttaget 400 V, 22kW, dock bara 1-fasigt men med 16A ström till ombordladdaren. Eller har jag fel? Går till nöds, blir laddning med 2 mil/timma.


Jo, med en sjättedel av effkten av uttaget. Det är lite för långsamt för att man kan hade medan man handlar och få någon större effekt. På en halvtimme skulle jag få ca 7-8km med min bil. Med trefasladdare 5 mil.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1430
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-15 07:03:48    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
haralt skrev:
Har man en Nissan Leif med batteri 24 kWh och skaffar en adapterkabel Typ2 till Typ1 (alltså bara en kabel utan så kallad tegelsten), då kan man ladda Nissan Leaf även på Typ2 uttaget 400 V, 22kW, dock bara 1-fasigt men med 16A ström till ombordladdaren. Eller har jag fel? Går till nöds, blir laddning med 2 mil/timma.


Jo, med en sjättedel av effkten av uttaget. Det är lite för långsamt för att man kan hade medan man handlar och få någon större effekt. På en halvtimme skulle jag få ca 7-8km med min bil. Med trefasladdare 5 mil.

Vet du vad, nu tycker även jag att resonemanget går i cirklar här.
Jag räknar till inte mindre än 4 snabbladdare inom ett område på 2km vid Bäckebol, varför kan du inte använda någon av dem? Annars kan du börja handla på Lidl i Högsbo, där är det gratis också.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.