Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vill du delta i vår undersökning?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-01-05 11:31:59    Rubrik: Svara med citat

När eon tar betalt per kWh, så blir det närmare 50/50 för de olika betalsätten, men just nu är per minut vanlugast.

Vi får väl se hur det slår ut.

Har Henke2 en egen snabbladdare hemma som han värmer huset med?? Laughing

Nej men allvarligt, hemmaelen är en stor del av kostnaden en fast avgift per minut som man är ansluten till nätet ä. För små förbrukare, den största.

Även Clever har ett system med fast avgift per minut man är ansluten till deras system.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-01-05 17:27:14    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Nej men allvarligt, hemmaelen är en stor del av kostnaden en fast avgift per minut som man är ansluten till nätet ä.


Öh, stor del? Jag betalar typ 5000kr/år för anslutningen och typ 15000kr för elen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-01-05 19:01:04    Rubrik: Svara med citat

Låter som en ganska stor del, ja?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 145
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-01-06 10:16:30    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Nej men allvarligt, hemmaelen är en stor del av kostnaden en fast avgift per minut som man är ansluten till nätet ä. För små förbrukare, den största.


Och hur många gillar denna kostnaden? Du är nog ganska ensam om det, tror jag.

Att ens jämföra detta är ju knappast relevant, vi kan ju inte byta nätleverantör, hur mycket vi än skulle vilja. Och dessutom är det ju trots allt ett åtagande för att se till så att nätet är i god vigör för nätleverantören.

Nä minuttaxa på laddningen är något som är sämst. Jag har bara laddat någon enstaka gång på minutladdare, eon och clever osv alla dagar i veckan.

Hoppas (och tror!) att Fortum och Incharge byter modell vad det lider, speciellt när det blir lite fler laddare "out there".

Jag tycker att det bästa vore att laddstationerna går över på minuttaxa när laddningen är klar, eller vid 90%, då kan dom som vill stå o häcka ändå betala för detta medans vi andra slipper denna straffavgift.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-06 11:14:17    Rubrik: Svara med citat

Leverantörerna skulle kunna göra en mindre förändring på laddaren som skulle kunna göra både minut- och kWh-falangen glada: Om man förser laddaren med flera kontakter av varje typ, som delar effekt. Om en bil inte kan ta emot full effekt får nästkommande inkoppling effekt osv.

Då kan man få stå där så länge man behöver (inom rimliga gränser förstås) och ändå betala per kWh.

Tror det finns en ganska stor amerikansk laddleverantör som redan gör så? Wink
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-01-06 11:22:48    Rubrik: Svara med citat

Jo, flera uttag per laddare är en bra lösning.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-01-06 12:18:08    Rubrik: Svara med citat

Helt rätt, det går inte att jämföra med hemmaelen. Men likväl så brukar det vara argumentet för att man skall betala per kWh.

Jag föredrar också Eon, för det är gratis. Sån prismodell skulle alla ha! Smile
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 457

InläggPostat: 2018-01-06 12:24:14    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Leverantörerna skulle kunna göra en mindre förändring på laddaren som skulle kunna göra både minut- och kWh-falangen glada: Om man förser laddaren med flera kontakter av varje typ, som delar effekt. Om en bil inte kan ta emot full effekt får nästkommande inkoppling effekt osv.


Din "mindre förändring" innebär att bygga om laddarna från en spänning/ström reglerad högeffekts-AC/DC per laddare, till en per uttag? I praktiken blir det flera kopior av samma laddare, men där total-effekten på siten är begränsande.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-01-06 13:35:08    Rubrik: Svara med citat

Gratis är inte bra! Folk investerar inte i hemmaladdning utan fortsätter med bensin-macks-tänk.
Är det gratis så går det lätt att höja till ockerpriser. Det går inte att höja priset lika mycket från en rimlig prisnivå säg 2-3kr/kWh. Jag hade därför föredragit att
Tesla skulle börjat med rimlig prissättning på Superchargers istället för gratis. Vilket de kommer göra och med Model 3 då elen kommer kosta 1,90kr/kWh.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-01-06 13:36:59    Rubrik: Svara med citat

Ja, man måste ha många små laddare som kan kopplas ihop och isär. Smartast är det så klart om det kan vara samma laddare som sitter i en bil med hög produktionstakt, typ Model 3. Varje laddare blir då förhållandevis billig.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-06 15:58:42    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
tor.ake skrev:
Leverantörerna skulle kunna göra en mindre förändring på laddaren som skulle kunna göra både minut- och kWh-falangen glada: Om man förser laddaren med flera kontakter av varje typ, som delar effekt. Om en bil inte kan ta emot full effekt får nästkommande inkoppling effekt osv.


Din "mindre förändring" innebär att bygga om laddarna från en spänning/ström reglerad högeffekts-AC/DC per laddare, till en per uttag? I praktiken blir det flera kopior av samma laddare, men där total-effekten på siten är begränsande.


Ha ha, jag kanske fick det att låta som att man skulle kunna skicka ut en elektriker att modifiera de befintliga laddarna, så menade jag inte.

Eftersom laddare inkl installation redan kostar 600+ tusen kronor så skulle det nog att till obetydlig merkostnad gå att göra den så att den kan mata ström till flera uttag samtidigt. Om man löser det med en likriktare/regulator per uttag eller tio mindre, standardiserade moduler som kopplas samman lämnar jag åt ingenjören att lösa.
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-07 17:12:03    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ja, man måste ha många små laddare som kan kopplas ihop och isär. Smartast är det så klart om det kan vara samma laddare som sitter i en bil med hög produktionstakt, typ Model 3. Varje laddare blir då förhållandevis billig.


Som teslas superchargers alltså
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-01-07 18:24:08    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
LarsL skrev:
Ja, man måste ha många små laddare som kan kopplas ihop och isär. Smartast är det så klart om det kan vara samma laddare som sitter i en bil med hög produktionstakt, typ Model 3. Varje laddare blir då förhållandevis billig.


Som teslas superchargers alltså

Ja eller ännu bättre med högre max effekt och fler uttag.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 755
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-01-13 07:32:00    Rubrik: Svara med citat

Alla snabbladdare borde ha en Chademo-Tesla-adapter, så som operatören Fastned har i Holland.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-73804.html#73804
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1127
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-01-13 19:17:13    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Hade han laddat mindre om det varit pris på kWh? Smile

Ibland behöver rman 100%, om man skall långt efteråt. Jag talar givetvis om att prissätta det som är viktigt, nämligen att man använder laddaren. En del väljer att ladda till 100% för dyra pengar, men prissättningen avråder verkligen att göra det utom när det behövs.

Förstår inte vad som är vilseledande, står man inkopplad i en halvtimme så betalr man för en halvtimme. Precis som en parkeringsplats.


Jag tycker det är rent j-vla ocker. Och det borde straffas hårt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 230
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-14 22:30:33    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
MH skrev:
Hade han laddat mindre om det varit pris på kWh? Smile

Ibland behöver rman 100%, om man skall långt efteråt. Jag talar givetvis om att prissätta det som är viktigt, nämligen att man använder laddaren. En del väljer att ladda till 100% för dyra pengar, men prissättningen avråder verkligen att göra det utom när det behövs.

Förstår inte vad som är vilseledande, står man inkopplad i en halvtimme så betalr man för en halvtimme. Precis som en parkeringsplats.


Jag tycker det är rent j-vla ocker. Och det borde straffas hårt.


Ocker är det väl att ta i, det är ju när man utnyttjar någons trångmål till att tjäna orimligt mycket pengar (eller skaffa sig andra förmåner).
Tror nog inte särskilt många, om ens någon, snabbladdare går med vinst så det faller ju lite på det.

Olika prismodeller helt enkelt. Jag kan tycka att kWh generellt är bättre men det finns vissa lägen när det är bra med tid så en kombination av de båda vore ju optimalt.
Jag stod t ex och väntade en timme på att en Ampera-e skulle fylla sitt batteri till bredden mitt i natten en gång. En annan gång en taxi-Tesla som ockuperade laddaren ännu längre tid. I det läget hade ju pris per minut rätt bra...
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 868

InläggPostat: 2018-01-15 07:19:57    Rubrik: Svara med citat

Lösningen är förstås flera snabbladdare på varje station, det är ju väldigt få bensinmackar med bara en pump även om det bara tar 5 min att tanka.
Är en pump trasig eller upptagen så finns det oftast alternativ.
Är däremot den enda snabbladdaren inom räckvidd upptagen så blir man försenad och är den trasig så får man ställa in mötet och ringa en bärgare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2418
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-15 08:55:14    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Lösningen är förstås flera snabbladdare på varje station, det är ju väldigt få bensinmackar med bara en pump även om det bara tar 5 min att tanka.
Är en pump trasig eller upptagen så finns det oftast alternativ.
Är däremot den enda snabbladdaren inom räckvidd upptagen så blir man försenad och är den trasig så får man ställa in mötet och ringa en bärgare.


Det pratas om EU direktiv som skulle införa ”måste” för alla fordons bränsle station att installera laddutrustning… fast det pratas om, inget konkret… det skulle underlätta transiton en hel del…
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.