Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byggtråd Polaris Trail boss 350 ATV

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-12-31 13:17:56    Rubrik: Byggtråd Polaris Trail boss 350 ATV Svara med citat

Tänkte att jag gör en byggtråd för mitt projekt. Förhoppningsvis kan jag inspirera andra och även få en del tips och glada tillrop.

Mina krav:
- Fyrhjulsdrift
- En kvalitetsmaskin (ej-kina eller liknande)
- Kunna ploga snö
- Köra ut i våra hagar och kolla till djuren
- Dra en vagn
- Minst 1-2 mils räckvidd. Kommer inte köra långa sträckor.

Jag har letat efter ett objekt med defekt motor för jag tycker att det är synd att skrota något som går.
Efter lite forskande kom jag fram till att det är en Polaris man ska ha. Inte för att de har dåliga motorer som rasar men för att motor och växellåda är separata och är ihopkopplade med en variator och rem.

Så efter ganska mycket letande hittade jag äntligen ett objekt. En Polaris Trail boss 4x4 350 cc 1992 års modell. Lite äldre än jag tänkt men den här typen av objekt växer inte på träd har jag märkt.
Den maskin jag fått tag i har börjat ta in kylarvatten i motorn. I övrigt är den i helt ok skick för sin ålder.

Planen är att demontera motor (och allt annat förbränningsrelaterat) och sätta dit en elmotor med fast utväxling. Tror inte jag kommer använda variatorn för det borde vara onödigt med det på en elmotor.

Delvis isärplockad av förra ägaren som försökte reparera motorn:


Här ser man motoraxel- och växellådsaxel (utan variator och rem):


Motor redan införskaffad. Får bli mer om det i ett senare inlägg. Nu ska vi snart fira nyår Smile
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller


Senast ändrad av Beetleboy1963 den 2018-05-01 17:57:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 525

InläggPostat: 2017-12-31 13:52:10    Rubrik: Svara med citat

En elektrisk ATV vore skoj! Skall bli spännande att se vilka pengar det handlar om?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-04 21:36:44    Rubrik: Svara med citat

Som jag nämnde i slutet av förra inlägget så är motor införskaffad. Även controller har jag köpt. Det blev följande:

Motor
Motenergy ME1003
Power: 11.5KW continuous, 23KW Peak for 1 minute @ 72Volts
Voltage: 12-72 Volts
Speed: 3050 rpm at 72V Unloaded
Weight 16,3 kg
http://www.evdrives.com/product_p/mot-me1003.htm

Controller
Alltrax AXE 4844
48V x 400A Max
http://www.evdrives.com/product_p/con-axe4844.htm

Grejerna har suttit i Marcus Holms Cagiva så combon funkar bevisligen. Reglaget klarar dock inte mer än 48 V så det kliar ju lite i fingrarna att byta ut det så man kan få ut full effekt i motorn. Men jag får klura på det lite. 72 V betyder ju också mer batterier som ska få plats och jag vill helst inte ha batterier som syns för mycket från utsidan. En del av de byggen jag sett så sitter det batteribox på utsidan av fordonet och det vill jag undvika.

Och jag tror effektenheten vid 48 V kommer vara ungefär som jag tänkt från början och fullt tillräcklig men mycket vill ha mer Smile
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-08 22:15:34    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte hunnit greja så mycket men har fortsatt att skruva bort grejer på den. Nu är den i princip så isärskruvad som jag tänkt mig. Kommer väl ta bort en del grejer för lackering senare men för konverteringens skull så tänker jag inte ta bort så mycket mer grejer.

Så här ser den ut nu:


Ramen sett från sidan:


Klurar nu på motorplacering. Har vacklat lite fram och tillbaka. Har sett ett bygge där motorn är placerad högre upp och batterier nedanför och ett annat där den sitter nästan längst ned i en metallåda. Den sistnämnda har någon slags slangar som matar med kylluft vilket känns onödigt krångligt men kanske nödvändigt om man kapslar in motorn?

Ett alternativ är också att ha den ovanför växellådan men det är väldigt trångt. Jag får kapa upp ramen för att överhuvudtaget få dit den. Men det hade varit väldigt snyggt. Och bra för smuts och väta....

Får sova lite på detta...
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller


Senast ändrad av Beetleboy1963 den 2018-05-01 17:56:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 138
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-01-09 10:20:26    Rubrik: Svara med citat

Spännande projekt. Hade varit snyggt att ha den ovanför växellådan men det ser ju trångt ut som sagt.
Antar att det inte är så enkelt att sänka växellådan lite, borra nya hål i plåten och sänka den. Sedan en ny plåt i samma hålbild utanpå och som sticker upp och blir motorfäste till elmotorn?

/M
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-09 22:58:57    Rubrik: Svara med citat

Spontant tänker jag att det nog blir svårt att flytta ner växellådan, det är ju både en kedja till bakaxeln och en till framaxeln som blir flyttad neråt och då tror jag de inte går fria. Sedan är det ett stödlager på utgående axel som är monterat i ramen som måste flyttas. Men jag ska undersöka det alternativet vidare när jag är i verkstaden.

Däremot är jag inne på om man kanske man kan kapa upp övre ramen på höger sida och göra en förstärkning på utsidan som är löstagbar. Har inte provat om kåpan har går på då men om den inte gör det får jag väl modifiera den lite.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 114

InläggPostat: 2018-01-11 17:35:01    Rubrik: Svara med citat

Jag följer också med intresse. Fyrhjuling måste ju vara ett av de mer lämpliga fordonen att driva på el, förvånar mig mycket att det inte finns massa färdiga att köpa.

Tror inte någon jag känner som har fyrhjuling nånsin kör den mer än 60 minuter i sträck, och sällan mer än en kvart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-14 20:24:50    Rubrik: Svara med citat

Det har stått lite still med projektet ett tag, mycket annat som ska hinnas med.
Men senaste veckan har jag hunnit greja lite.

Bland annat har jag fått det motorfäste som en bekant tillverkat åt mig:

Det är bra med kontakter i en finmekanisk verkstad, då kan man få mycket gjort mot lite finöl Smile

Fästen svetsade i ramen. Valde att svetsa fästöron snarare än att svetsa fast själva motorplattan. Känns mer flexibelt.


Motorplatta och motor på plats:




Som synes hamnade motorn längst ner. Det gick helt enkelt inte att få till det på något annat vis med rimlig arbetsinsats. Blev dock väldigt nöjd. Går fint att justera motorn ca 35 mm i längd-ledd för att spänna kedja eller rem.
Och för att göra det kan det vara behändigt med en kedjespännare så även det har jag tillverkat. Lite onödigt kraftigt kanske, men bättre det är tvärtom samt man tager vad man haver. På bilden saknas den mutter man ska skruva på för att spänna åt.


_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 199
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2018-04-17 14:16:04    Rubrik: Svara med citat

Är målet att få en "gatlegal" maskin eller är det en "inomgårdsmaskin"?

Gatlegalt är ju alltid intressant just för att man då kan få tips på hur man själv passerar nålsögat. Ska jag ha något konverterat att åka med måste det vara besiktigat.

Det är visserligen alltid intressant med byggtrådar. Kör hårt... Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-17 20:55:33    Rubrik: Svara med citat

Målet är egentligen att få en maskin att köra med på gården och inte nödvändigtvis gatlegalt.
Men om det går att få till utan för mycket besvär och kostnader så är det så klart intressant.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-29 21:29:58    Rubrik: Svara med citat

Har grejat en del med bygget men inte så mycket som syns. Men igår lackade jag det jag svetsat fast i ramen och motorplåt och idag kom den på plats. Blev prydligt:



Batterier är förövrigt nu beställda. Det blev Winston 60Ah. En kompromiss mellan fysisk storlek och hur många C batteriet kan leverera.
Motorn kan dra bortåt 180A och Winstoncellerna är på 3C kontinuerligt så det borde fungera. Hade av platsbrist hellre velat ha 40Ah men med 3C blir det inte mer än 120 Ah.
Ska bli spännande att se hur batterierna ska få plats. Men det ska nog gå på något sätt trots att en ATV verkligen inte har så mycket utrymme där något stag eller ramens rör passerar.
Fantiserar redan om nästa bygge; Det hade varit kul att bygga en UTV mer eller mindre från scratch. Kanske sno hjulupphängning från en ATV men bygga ramen mellan axlarna själv för att kunna skräddarsy för batterier. Men det får bli en annan vecka
Very Happy
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-10-16 08:54:09    Rubrik: Svara med citat

Tänkte uppdatera lite i tråden. Inte för att det hänt så mycket, för det har legat lite på is, utan för att sätta lite press på mig själv.
Mitt mål nu är att jag ska kunna ploga snö till vintern med den. Om det nu blir någon snö...

Det som jag har pysslat med är att rikta upp pakethållare och förbereda saker som ska blästras och målas.
Angående målning så klurar jag på färgsättning. Någon som har några idéer? Även på saker man kan ändra för att göra så den ser lite modernare ut?
Jag har ingen bra bild på hur den såg ut före eftersom den redan var halvt nedskruvad men här är en bild från nätet med samma färgsättning som min har.



Min plan är att göra pakethållare svarta istället för röda. Sedan ska jag nog behålla skärmarna grå eftersom det är en rätt mjuk plast som jag är rädd är svår att få att hålla om jag lackerar om den. Men "bränsletanken", kring lampan osv går ju bra att att måla i valfri färg. Dynan är hel men ganska skitig, vet inte om jag får bort allt så kanske blir det ändå att jag får klä om den och då kan man ju passa på att byta färg på den.

Som sagt, har någon idéer eller tips på inspiration mottages det tacksamt!
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 387
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-10-16 11:27:42    Rubrik: Svara med citat

Alltid kul med lite feedback på det man gör, så här är några tankar kring färgval.
Varför inte behålla pakethållarna röda? Lämna in dem på pulverlack så det blir hållbart.
Sen är det ju inte så mycket plast som behöver lackas, men varför inte köra foliering istället? T ex kolfiberlook.
Antingen kan det ju vara ett kul projekt att öva foliering på, eller också kan det ju inte kosta många kronor att få nån att göra det åt dig.
Jag tänker mig att svart med gråa skärmar ihop med röda pakethållare och sadel kan se ganska ok ut. Ev även framdelen i rött (behåll själva grillen svart?) för att accentuera den delen.
Eller även foliera skärmarna? Då kan du ju verkligen "go wild"!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 244
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-10-16 12:10:05    Rubrik: Svara med citat

Foliering var en bra idé! Det ska jag fundera vidare på.
Och pulverlack blir det, grannföretaget gör sånt och de har en svart färg som är lite skrovlig som jag tror blir jäkligt cool.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.