Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byggtråd Polaris Trail boss 350 ATV

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 209
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-12-31 13:17:56    Rubrik: Byggtråd Polaris Trail boss 350 ATV Svara med citat

Tänkte att jag gör en byggtråd för mitt projekt. Förhoppningsvis kan jag inspirera andra och även få en del tips och glada tillrop.

Mina krav:
- Fyrhjulsdrift
- En kvalitetsmaskin (ej-kina eller liknande)
- Kunna ploga snö
- Köra ut i våra hagar och kolla till djuren
- Dra en vagn
- Minst 1-2 mils räckvidd. Kommer inte köra långa sträckor.

Jag har letat efter ett objekt med defekt motor för jag tycker att det är synd att skrota något som går.
Efter lite forskande kom jag fram till att det är en Polaris man ska ha. Inte för att de har dåliga motorer som rasar men för att motor och växellåda är separata och är ihopkopplade med en variator och rem.

Så efter ganska mycket letande hittade jag äntligen ett objekt. En Polaris Trail boss 4x4 350 cc 1992 års modell. Lite äldre än jag tänkt men den här typen av objekt växer inte på träd har jag märkt.
Den maskin jag fått tag i har börjat ta in kylarvatten i motorn. I övrigt är den i helt ok skick för sin ålder.

Planen är att demontera motor (och allt annat förbränningsrelaterat) och sätta dit en elmotor med fast utväxling. Tror inte jag kommer använda variatorn för det borde vara onödigt med det på en elmotor.

Delvis isärplockad av förra ägaren som försökte reparera motorn:


Här ser man motoraxel- och växellådsaxel (utan variator och rem):


Motor redan införskaffad. Får bli mer om det i ett senare inlägg. Nu ska vi snart fira nyår Smile
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 322

InläggPostat: 2017-12-31 13:52:10    Rubrik: Svara med citat

En elektrisk ATV vore skoj! Skall bli spännande att se vilka pengar det handlar om?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 209
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-04 21:36:44    Rubrik: Svara med citat

Som jag nämnde i slutet av förra inlägget så är motor införskaffad. Även controller har jag köpt. Det blev följande:

Motor
Motenergy ME1003
Power: 11.5KW continuous, 23KW Peak for 1 minute @ 72Volts
Voltage: 12-72 Volts
Speed: 3050 rpm at 72V Unloaded
Weight 16,3 kg
http://www.evdrives.com/product_p/mot-me1003.htm

Controller
Alltrax AXE 4844
48V x 400A Max
http://www.evdrives.com/product_p/con-axe4844.htm

Grejerna har suttit i Marcus Holms Cagiva så combon funkar bevisligen. Reglaget klarar dock inte mer än 48 V så det kliar ju lite i fingrarna att byta ut det så man kan få ut full effekt i motorn. Men jag får klura på det lite. 72 V betyder ju också mer batterier som ska få plats och jag vill helst inte ha batterier som syns för mycket från utsidan. En del av de byggen jag sett så sitter det batteribox på utsidan av fordonet och det vill jag undvika.

Och jag tror effektenheten vid 48 V kommer vara ungefär som jag tänkt från början och fullt tillräcklig men mycket vill ha mer Smile
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 209
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-08 22:15:34    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte hunnit greja så mycket men har fortsatt att skruva bort grejer på den. Nu är den i princip så isärskruvad som jag tänkt mig. Kommer väl ta bort en del grejer för lackering senare men för konverteringens skull så tänker jag inte ta bort så mycket mer grejer.

Så här ser den ut nu:


Ramen sett från sidan:


Klurar nu på motorplacering. Har vacklat lite fram och tillbaka. Har sett ett bygge där motorn är placerad högre upp och batterier nedanför och ett annat där den sitter nästan längst ned i en metallåda. Den sistnämnda har någon slags slangar som matar med kylluft vilket känns onödigt krångligt men kanske nödvändigt om man kapslar in motorn?

Ett alternativ är också att ha den ovanför växellådan men det är väldigt trångt. Jag får kapa upp ramen för att överhuvudtaget få dit den. Men det hade varit väldigt snyggt. Och bra för smuts och väta....

Får sova lite på detta...
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 121
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-01-09 10:20:26    Rubrik: Svara med citat

Spännande projekt. Hade varit snyggt att ha den ovanför växellådan men det ser ju trångt ut som sagt.
Antar att det inte är så enkelt att sänka växellådan lite, borra nya hål i plåten och sänka den. Sedan en ny plåt i samma hålbild utanpå och som sticker upp och blir motorfäste till elmotorn?

/M
_________________
Självkonverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Clean Motion - Zbee
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 209
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-09 22:58:57    Rubrik: Svara med citat

Spontant tänker jag att det nog blir svårt att flytta ner växellådan, det är ju både en kedja till bakaxeln och en till framaxeln som blir flyttad neråt och då tror jag de inte går fria. Sedan är det ett stödlager på utgående axel som är monterat i ramen som måste flyttas. Men jag ska undersöka det alternativet vidare när jag är i verkstaden.

Däremot är jag inne på om man kanske man kan kapa upp övre ramen på höger sida och göra en förstärkning på utsidan som är löstagbar. Har inte provat om kåpan har går på då men om den inte gör det får jag väl modifiera den lite.
_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 112

InläggPostat: 2018-01-11 17:35:01    Rubrik: Svara med citat

Jag följer också med intresse. Fyrhjuling måste ju vara ett av de mer lämpliga fordonen att driva på el, förvånar mig mycket att det inte finns massa färdiga att köpa.

Tror inte någon jag känner som har fyrhjuling nånsin kör den mer än 60 minuter i sträck, och sällan mer än en kvart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.