Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Heder åt BMW när det gäller räckvidden
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1164

InläggPostat: 2018-01-07 10:43:58    Rubrik: Svara med citat

Jag kunde inte låta bli att haja till när jag läste dina nackdelar, så jag kommenterar några i rött i din text.
Beetleboy1963 skrev:

- Vinglig. Kort och ganska direktstyrd... Håller med om vingligheten, ska visst vara bättre på de nya efter LCI:n
- Dåliga möjligheter att styra laddning. Känns som de försökt tänka till men missat målet. Jag kan t ex inte kombinera överskottsel från mina solceller på ett smidigt sätt. Nåt som gick väldigt lätt på Nissan Leaf. Jag kan inte riktigt förstå varför du inte får till det, vad strulade då?
- Bakdörrarna är ju väldigt krångliga... Kan till viss del hålla med, men kör man själv och har handlat och ska in med kassen bak, så tycker jag att det är smidigare än vanliga dörrar
- Värdelöst helljus.Nu vet jag inte vad du hade för Leaf, men det på min Leaf var definitivt sämre än på i3:an
- Appen saknar återkoppling på om värmen verkligen är igång.På Leafen strulade det ju nästan jämt, men på i3:an har det i princip fungerat klockrent under mina 2 år. Man ser ju i appen att bilen har tagit emot kommandot
- Kasst att man inte kan låsa upp bilen med en knapp på dörrhandtaget när den ändå inte har riktig nyckel. Ev finns detta som tillval?Ja, finns som tillval
- Förvirrande hur förvärmningen funkar. Trodde bara jag avaktiverat tidsschemat när jag parkerat den en gång på flygplatsen. När jag kom tillbaka en vecka senare startade jag värmen via appen när vi landat. Var den varm och isfri? Nej för jag hade tydligen inaktiverat värmen helt.Har aldrig hänt mig, men om bilen har stått och förvärmt ett par gånger utan att användas mellan, så inaktiveras funktionen tills nästa körning. Ganska bra funktion
- Saknar backkamera. Finns kanske som tillval.Japp, och den är grym
- Ladduttaget sitter där bak. Har ännu inte hamnat i en situation där det varit smidigare än fram...Håller med, ingen av de är kul när det har snöat heller
För mig så kommer nog nästa bil bli en Leaf 40 (eller 60 om det hunnit komma). Nu har den ju lite större motor och eftersom jag gillade Leaf 24 så kommer jag gilla den nya tänker jag då de är väldigt lika.

Edit: Glömde att skriva med nackdelen med att ha ladduttaget bak. Drabbas av detta varje dag på jobbet. Får köra körriktningen och backa in i den snedställda parkeringen för att laddsladden ska räcka.

_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1581

InläggPostat: 2018-01-07 10:57:36    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte att i3 bara har 4-säten, något som har diskvalificerat den från min karta. Jag har alltså aldrig ens provkört den.

Hur är det med tillförlitligheten för BMW i3? Alla andra elbilar, utom Leaf, verkar ju vara så där när det gäller små och större fel. Hur många gånger har era i3:or varit på verkstad?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1284

InläggPostat: 2018-01-07 14:08:34    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Glöm inte att i3 bara har 4-säten, något som har diskvalificerat den från min karta. Jag har alltså aldrig ens provkört den.

Hur är det med tillförlitligheten för BMW i3? Alla andra elbilar, utom Leaf, verkar ju vara så där när det gäller små och större fel. Hur många gånger har era i3:or varit på verkstad?


Noll gånger, inte ens service på 1,5år och 4500mil. Perfekt!
En ionic hade gjort 3 ”onödiga” servicar på samma period, eller har den kol till motorn som behöver bytas?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1164

InläggPostat: 2018-01-07 14:52:44    Rubrik: Svara med citat

Min var inne en gång i början för att jag var gnällig på vissa punkter, bl.a. kondens i ett bakljus, hjulinställning, ett visst skallrande vid kyla vid vissa perioder och något mer. Men hade jag varit lika petig med Leafen, så hade den också fått besöka verkstaden Wink

Utöver det en service efter två år, hade väl gått 3600mil då.

Har läst om den del som haft lite fel som har med REX:en att göra, men överlag så verkar det som att de har klarat sig bra. De som har haft sina bilar en längre tid och behöver börja betala för sina service:ar har varit lite sura, verkar kosta en del och skiljer i pris mellan verkstäderna. Men är väl likadant med de flesta bilar på den fronten...

Nu har jag bara kört 4000mil med min i3 REX 60Ah, men man får ha en högre däckbudget på en i3:a jämfört med Leaf, de slits mer och däcken är dyrare. Leafens vanliga däck är ju billiga i inköp.

Som jag skrev i PM till en nyligen, ser man det rent ekonomiskt så är det Leaf som gäller. Men i3:an tilltalar mig på ett helt annat sätt.

Börjar få lite ångest över hur jag ska göra, mina 3år med i3:an är över i oktober. Finns färre alternativ än jag hoppats på vid det här laget. Kan inte förlänga leasingen heller, möjligtvis går det att köpa bilen av min bilhandlare om de köper bilen av BMW Finans. Men jag har inte frågat om pris ännu.

Vem vet, kanske blir en begagnad Model S. Eller en fossilbil Shocked
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 298
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-01-07 15:36:41    Rubrik: Svara med citat

Sedan februari 2017, två fel som krävt verkstad;
1. Låsningen för laddhansken slutade att fungera och därmed gick det ej att ladda. Kostade 7.200:-.
2. Motorlampan tändes, luftslang till spjällhuset på REXen hade lossnat. Kostade 2.300:-

Bytt lampa halvljus och nummerbelysning, 250:-
Nya vinterdäck bak 4.500:-
Återkommande strul med bensinluckan, öppnar bara var annan gång och får annars använda nödöppnaren.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1164

InläggPostat: 2018-01-07 15:40:06    Rubrik: Svara med citat

Behövde du betala för de första två reparationerna?!?

På en två år "gammal" bil så ska det inte hända och de där sakerna borde ju gått på garanti!
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 220
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-07 22:12:32    Rubrik: Svara med citat

Nya kommentarer i blått Smile
Edis skrev:
Jag kunde inte låta bli att haja till när jag läste dina nackdelar, så jag kommenterar några i rött i din text.
Beetleboy1963 skrev:

- Dåliga möjligheter att styra laddning. Känns som de försökt tänka till men missat målet. Jag kan t ex inte kombinera överskottsel från mina solceller på ett smidigt sätt. Nåt som gick väldigt lätt på Nissan Leaf.
Jag kan inte riktigt förstå varför du inte får till det, vad strulade då?

Om man använder inställningen för att ladda med förmånlig tariff och sätter t ex att bilen ska ladda mellan 08-18 så laddar den ändå mellan kl 18 och 08 för att se till att den är fulladdad tills nästa starttid av förvärmning. Har man då t ex satt en starttid av värmning kl 06 på morgonen så ser bilen till att den är fulladdad tills dess. Kan ju tyckas smart. Men har man några stycken sådana starttider så innebär det bilen laddar allt annat än när jag vill. Det är ju inte alltid man måste ha en fulladdad bil när man ska åka. Och det kan ju inte bilen heller förväntas veta men då kanske man inte behöver ha en sån funktion. Gillar inte funktioner som försöker vara smarta men inte når hela vägen fram.
Leaf är mer basic, där sätter man ett fönster där man vill att den ska ladda och då gör den inte. Vill man någon gång ändå ladda så trycker man bara på en knapp på instrumentpanelen och så laddar den ändå. Gick väl även från appen vill jag minnas. Enkelt och funktionellt.


- Appen saknar återkoppling på om värmen verkligen är igång.
På Leafen strulade det ju nästan jämt, men på i3:an har det i princip fungerat klockrent under mina 2 år. Man ser ju i appen att bilen har tagit emot kommandot

Leafens app krånglade mycket första halvåret som jag hade bilen, sedan fick de ordning på den. Visst, den är inget under av användarvänlighet men den gjorde sitt jobb. Och funktionellt med ett mail som kom när värmen startade.
På BMW:n säger den "Klimatisering utförd" vilket mest verkar betyda att bilen tagit emot ens begäran. Inte att den verkligen startat värmen. Se mer nedan.

- Förvirrande hur förvärmningen funkar. Trodde bara jag avaktiverat tidsschemat när jag parkerat den en gång på flygplatsen. När jag kom tillbaka en vecka senare startade jag värmen via appen när vi landat. Var den varm och isfri? Nej för jag hade tydligen inaktiverat värmen helt.
Har aldrig hänt mig, men om bilen har stått och förvärmt ett par gånger utan att användas mellan, så inaktiveras funktionen tills nästa körning. Ganska bra funktion

Nu hade jag stängt av den schemalagda förvärmningen för att att den inte skulle starta flera gånger om dagen i onödan. Men det betydde tydligen att man inte kunde starta den explicit från heller. Appen sa glatt "Klimatisering utförd".
Får lägga till en liten brasklapp, det kan ju vara så att det bara var ett tillfälligt fel som gjorde så att starten av värmen "klickat" och inte alls berodde på att jag avaktiverat den schemalagda förvärmningen. Det statistiska underlaget för min slutsats är väl egentligen för lågt. Får prova igen och se om det blir likadant.


_________________
BMW i3 60Ah 2016
(förut Nissan Leaf 2015)
VW typ-1 1963
6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1372
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-07 22:35:54    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Nya kommentarer i blått Smile
Edis skrev:
Jag kunde inte låta bli att haja till när jag läste dina nackdelar, så jag kommenterar några i rött i din text.
Beetleboy1963 skrev:

- Dåliga möjligheter att styra laddning. Känns som de försökt tänka till men missat målet. Jag kan t ex inte kombinera överskottsel från mina solceller på ett smidigt sätt. Nåt som gick väldigt lätt på Nissan Leaf.
Jag kan inte riktigt förstå varför du inte får till det, vad strulade då?

Om man använder inställningen för att ladda med förmånlig tariff och sätter t ex att bilen ska ladda mellan 08-18 så laddar den ändå mellan kl 18 och 08 för att se till att den är fulladdad tills nästa starttid av förvärmning. Har man då t ex satt en starttid av värmning kl 06 på morgonen så ser bilen till att den är fulladdad tills dess. Kan ju tyckas smart. Men har man några stycken sådana starttider så innebär det bilen laddar allt annat än när jag vill. Det är ju inte alltid man måste ha en fulladdad bil när man ska åka. Och det kan ju inte bilen heller förväntas veta men då kanske man inte behöver ha en sån funktion. Gillar inte funktioner som försöker vara smarta men inte når hela vägen fram.
Leaf är mer basic, där sätter man ett fönster där man vill att den ska ladda och då gör den inte. Vill man någon gång ändå ladda så trycker man bara på en knapp på instrumentpanelen och så laddar den ändå. Gick väl även från appen vill jag minnas. Enkelt och funktionellt.


- Appen saknar återkoppling på om värmen verkligen är igång.
På Leafen strulade det ju nästan jämt, men på i3:an har det i princip fungerat klockrent under mina 2 år. Man ser ju i appen att bilen har tagit emot kommandot

Leafens app krånglade mycket första halvåret som jag hade bilen, sedan fick de ordning på den. Visst, den är inget under av användarvänlighet men den gjorde sitt jobb. Och funktionellt med ett mail som kom när värmen startade.
På BMW:n säger den "Klimatisering utförd" vilket mest verkar betyda att bilen tagit emot ens begäran. Inte att den verkligen startat värmen. Se mer nedan.

- Förvirrande hur förvärmningen funkar. Trodde bara jag avaktiverat tidsschemat när jag parkerat den en gång på flygplatsen. När jag kom tillbaka en vecka senare startade jag värmen via appen när vi landat. Var den varm och isfri? Nej för jag hade tydligen inaktiverat värmen helt.
Har aldrig hänt mig, men om bilen har stått och förvärmt ett par gånger utan att användas mellan, så inaktiveras funktionen tills nästa körning. Ganska bra funktion

Nu hade jag stängt av den schemalagda förvärmningen för att att den inte skulle starta flera gånger om dagen i onödan. Men det betydde tydligen att man inte kunde starta den explicit från heller. Appen sa glatt "Klimatisering utförd".
Får lägga till en liten brasklapp, det kan ju vara så att det bara var ett tillfälligt fel som gjorde så att starten av värmen "klickat" och inte alls berodde på att jag avaktiverat den schemalagda förvärmningen. Det statistiska underlaget för min slutsats är väl egentligen för lågt. Får prova igen och se om det blir likadant.



Jag tycker i3 är bland den roligaste bilen man kan ha inne i staden, men jag måste hålla med om att inställningen av önskad laddtid är vråldumt konstruerad. Om jag tex vill ladda mellan 0100-0630 med 9A enfas och samtidigt vill ha en varm bil 0630 Då är det kört.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 298
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-01-08 16:36:48    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Behövde du betala för de första två reparationerna?!?

På en två år "gammal" bil så ska det inte hända och de där sakerna borde ju gått på garanti!


Tagen i trafik 2014-10-30 och BMW har endast 2 års garanti, bara att öppna plånboken samt betala.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1284

InläggPostat: 2018-01-08 16:48:53    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Edis skrev:
Behövde du betala för de första två reparationerna?!?

På en två år "gammal" bil så ska det inte hända och de där sakerna borde ju gått på garanti!


Tagen i trafik 2014-10-30 och BMW har endast 2 års garanti, bara att öppna plånboken samt betala.


Du har tre års reklamationsrätt

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

http://www.arn.se/vanligafall/tre-ars-reklamationsratt/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 140
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-01-09 18:12:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har haft noll fel, men å andra sidan är bilen bara 6 månader.
Dock:- förra nybilen, en S60, hade småfel, så BMW får sjärna i kanten.

Sedan kan jag hålla med om att appen är lite otydlig vad gäller start av klimatiseringen,
varför ska det alltid se så larvigt ut, när man kan göra ett bättre funktionellt gränssnit? Men den har iaf alltid funkat för mig, även "klimatisera nu", när väl man fått kvittensen från bilen.
Någon gång har jag inte fått kvitensen från bilen, o då fått upprepa.
Använder detta ofta, likaväl som att låta värmen/kylan vara igång när man är inne o handlar.

Klimatiseringen är ju rätt enkel att starta via API:t så jag kommer att göra en egen startlogik för denna mha hemautomationen (ställa in starttid utifrån när man går upp), då det är lite stressande att ha en bil som står varm o go när man inte är klar för att åka till jobbet än.

Bakdörrarna är helt OK för mig, alterntivet på en så kort bil som i3 är ju tvådörrars, vilket jag tycker är sämre. Skönt att slippa B-stolpen.
Ladduttag fram eller bak kvittar för mig, känns som att det kan bli fel oavsett. Det är iaf inte skitigt där det sitter nu.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.