Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpt en C-zero
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ingemargavle
Aktiv


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 76
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-11 17:30:55    Rubrik: Svara med citat



Det ser kanske inte så snyggt ut men förhoppningsvis så sitter kabeln kvar när det är färdigladdat. Om inte så vet jag att hen sitter med en avklippt kabel...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 26
Ort: Fristad

InläggPostat: 2017-12-11 18:34:59    Rubrik: Svara med citat

Jag har också fått brev om att byta airbagen på passagerarsidan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Aktiv


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 76
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-13 15:00:44    Rubrik: Svara med citat

Jag åker till Uppsala i morgon. Blir lite osäker på hur jag ska planera körningen, Gävle - Tierp snabbladda på Clever Tierpsrondellen. Därefter 6 mil till Uppsala och verkstaden för kuddbyte, där jag räknar med att kunna ladda. Men ... 6 mil känns lite osäkert då jag inte hunnit lära känna bilen och dess kapacitet. Tar nog gamla vägen förbi Björklinge där Upplands Energi enligt uppladdning.nu ska ha en stolpe med typ 2 uttag som jag förhoppningsvis kan stödladda en timme eller två för att få marginalen på rätt sida.

Tänker jag rätt, eller har ni andra förslag och idéer?
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 258
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-12-13 16:46:24    Rubrik: Svara med citat

6 mil borde du klara utan typ2 laddning.
Kan man se energiförbrukning i bilen, så gäller det ”bara” att hålla sig lite under tillgängliga kWh dividerat med sträckan, t.ex. 1,6kWh/mil(1,6*6=9,6kWh).
Kan betyda att du får ligga i 80 km/h(vid 90 km/h håller du samma hastighet som lastbilarna) kanske långkalsonger och 16˚i kupén(eller avstängt). De extra 20 minuterna pga lägre hastighet är mindre än laddning med typ2.
Sen är det bra att ha typ 2 laddaren i tankarna, kraftiga vindar och/eller nederbörd samt temperatur fall kan snabbt ändra förutsättningarna.
Fick själv känna på vindarna i lördags, började i 93 km/h som jag brukar på den sträckan(8 mil) men fick sänka till 82km/h( hade 9% kvar).
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Aktiv


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 76
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-14 19:46:24    Rubrik: Svara med citat

Har nu fått passagerarsidans krockkudde fixad i Uppsala. Temperatur runt nollan, snöslask på vägen och snöblandat regn är inte bra för räckvidden. Startade fulladdad i Gävle, stannade och laddade i Tierpsrondellen Clever. Där stannade laddaren efter drygt 70% gjorde en omstart och fick då 80%. Det kändes lite nätt så jag startade om en tredje gång och laddade till 85% och körde till Björklinge och Upplands Energi som har en gratis laddplats. Där möttes jag av en service inriktad kundtjänst som bjöd på kaffe medans jag laddade bilen. Stod där en timme men lite tveksam om hur effekten var på typ 2 uttaget. For sedan mot Uppsala och Clever på Preem Kumlagatan. Det var på gränsen att lyckas. Men blinkande mätare kom jag iaf fram. Verkstaden laddade bilen i samband med jobbet så på hemvägen räckte det med ett stopp i Tierp. Färden gick långsamt oftast runt 70km/h och värmen var på minimum nivå. Dunjacka, långkalsonger och varm mössa var väl vald klädsel. Så isolering som rekommenderats här på forumet kommer att göras så snart tillfälle ges.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Aktiv


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 75
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-14 23:33:24    Rubrik: Svara med citat

Det finns de som har satt i dieselvärmare i Trillingarna.

https://www.youtube.com/watch?v=3RHiDYGPZlY

https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Aktiv


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 76
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-15 09:34:19    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Det finns de som har satt i dieselvärmare i Trillingarna.

https://www.youtube.com/watch?v=3RHiDYGPZlY

https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k


Jag tittade på den länken och det ser klart intressant ut. Någon här på forumet som gjort något liknande?
Jag vill dock inte ersätta den elektriska värmaren som i ett av exemplen då elvärmen räcker räcker i de flesta fall. Ska börja med isolera rören och mäta lite. Ett mer avancerat arbete får vänta till våren då jag behöver bilen under vintern. Rostskydd står också på listan över jobb...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Aktiv


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 76
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-28 15:31:21    Rubrik: Svara med citat

Sitter med instruktionsboken och försöker lära mig mer om bilen. Inte helt lätt då boken utelämnar sånt som jag vill veta.
Men hur är det med radiokoden?
Det står att det ska följa med en dekal där koden står men någon sådan har jag inte hittat däremot ett blad "ifall jag saknar dokument i bilen".
Är det här radiokoden finns, bakom den blå pappersbiten?

Vad står N* CPT för liksom Code Pochette? Google hjälpte inte mycket...



_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.