Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trög fönsterhiss

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-02 07:34:21    Rubrik: Trög fönsterhiss Svara med citat

Har någon haft problem med tröga fönsterhissar?

När jag provkörde hissarna i min nyinköpta Express så noterade jag att hissen på vänstersidan gick mycket långsammare/trögare än högersidan. Nu har jag demonterat dörrinsidan för rostskyddsbehandling och tänkte passa på att serva hissen.

Motor och allt sitter ju minst sagt avigt till så jag tänkte höra om någon har några erfarenheter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-08 08:25:51    Rubrik: Svara med citat

Kan bara säga att jag har exakt samma problem med vänster fönsterhiss.
Men vänta tills i vinter, har du en trög hiss !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-09 14:55:29    Rubrik: Svara med citat

Hej P!

Efter att ha tagit bort dörrinsidan med sin ytterst sega och äckliga gummimassa undersökte jag konstruktionen med en spegel och har strukit lite fett på den vertikal glidskenan. Det var enkelt.

Själva "transmissionen" är en slags spiral som ligger i en synnerligen styv plastslang som går från motorn fram till glidskenan och sedan förbi upp mot låsknappens hörna. Spiralen rör sig inne i slangen och med mycket trixande och svärande fick jag in förlängningsslangen till en 5-56 sprayflaska i änden och fick in några droppar. Nu går det lättare om än inte helt lätt. I nedgång drar nu motorn 2,5 A och upp 5 A. Jag glömde naturligtvis mäta innan jag började, men jag ska kolla på högersidan någon gång.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-09 16:16:27    Rubrik: Svara med citat

Hej

Fast på h-sidan har du ju ingen trög hiss. Rolling Eyes Men du får ju reda på bör-värdet för v-sidan iaf.

Skall jag mäta på min tröga tycker du ?

73 de P
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-09 20:11:06    Rubrik: Svara med citat

Ja, det vore väl intressant!

Min bil är ju helt strömlös f.n. så jag körde hissen från ett löst 12V-batteri som jag anslöt med testclips i motorkontakten inne i dörren, men det kanske går att mäta i säkringspanelen när bilen är i drift?

Har Clion också fönsterhissar?

A bientôt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-09 20:27:38    Rubrik: Svara med citat

Varför är den helt strömlös ? Har du inte kvar 12V batteriet ?

Jag mäter i morgon, man borde kunna mäta direkt på batteriet. Det enda som inte är helt statiskt och plötsligt kan starta och dra extra ström är så vitt jag vet vakumpumpen.

Jag tror att all elbilar (Renault) har elhissar. Det var väl det minsta dom kunde göra när dom sålde en bil som i bensinutförande kostade 110' för <300' i elutförande. Lägg i detta samanhang märke till att Expressen var "mycket dyrare än Clio". Sagt av en på den tiden ansvarig för elbilsaffären på Volvo Svenska bil. Det är mao en riktig lyxbil du köpt ! Very Happy
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-09 21:36:38    Rubrik: Svara med citat

Japp clion har fönsterhissar....... och min högra är trrrrrrrög
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-09 21:51:15    Rubrik: Svara med citat

Ja, du kan väl också kan mäta strömmen på båda sidor så kanske vi kan få lite underlag för normal- och extremvärden?

Att min bil är helt strömlös beror på att allt är satt ur drift för kontroll och renovering. Många lösa sladdar överallt.

(Fick du mitt PM, MrMagoo?)

Groix
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-10 11:11:44    Rubrik: Svara med citat

Mätte förbrukning i morse (+13° C)
Kunde först konstatera att tändläget drar ca 8 A.
När sen vakumpumpen drar igång så ökade strömmen till ca 12 A.

Vänster fönsterhiss vilken är trög men väldigt ojämt trög drar mellan 4-10 A.
Höger hiss som är helt otrög dra 4-5 A.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-10 20:09:25    Rubrik: Svara med citat

Jaha, då kan vi väl tro att 4-5 A är normalt. 10A är ju mycket i den lilla motorn. Risken är väl att den brinner upp om det blir lite kallare.

Nu ska jag ägna mig åt viktigare ting: Återuppbyggnad och lite modifiering av batterilådorna. Rapport kommer under annan rubrik.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-19 16:44:58    Rubrik: Svara med citat

Jag smorde alla glidytor (men inte plastslangen) med vasselin och nu toppar strömmen på 6A istället för 10. Det både hörs och syns att den går lättare och fortare.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2008-10-12 12:18:12    Rubrik: Svara med citat

ni är inte ensamma om detta problem jag plockade ner och rengjorde och smörjde på ena sidan och den gick mycket lättare men inte lätt....
Gick de "lätt" när de va helt nya eller är de lite underdimentionerade?
Går bensinbilarna "lättare"?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.18 sekunder att ladda.