Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2017-09-15 13:53:09 Rubrik: Lista nya o kommande 150 kW snabbladdare |
|
|
Lista nya och kommande 100-150 kW snabbladdare, fritt för alla att fylla i löpande.
Markera endera rykten (R) eller bekräftade uppgifter (B), länka om möjligt.
Operatör / Plats / Datum / Effekt / Uttag (CCS/Chademo) / Antal / kr/kWh / R/B.
Exempel:
Fortum Charge & Drive / Borås / Dec -17 / 150 / CCS / 2 / 4kr / B
E.ON / Malmö / April -18 / 150 / Chademo/CCS / 2/4 / 5kr / R
Och så vidare. _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
Postat: 2017-09-15 15:10:20 Rubrik: |
|
|
Kort kommentar: Om du har / som fältdelare är det dumt att ha Chademo / CCS i ett fält. _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2017-10-16 22:19:18 Rubrik: |
|
|
Sveriges första Ultrasnabbladdare ?
Inget specifikt än så länge, men Fortum ska sätta upp ultrasnabba laddare (100-300 kW, mot dagens 50 kW), det planeras en sträcka mellan Helsingfors och Oslo (E18 ?), där en laddning ska kunna avklaras på 10-15 minuter (förutsatt bilen klarar av det, tex kommande Nissan leaf60 2018).
http://ecarexpo.se/nyhetfullinfo/?id=3260 _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
TonyV Forumstammis
Registreringsdatum: 04 februari 2015 Inlägg: 610
|
Postat: 2017-10-17 02:26:01 Rubrik: |
|
|
Har aldrig förstått detta med Helsingfors till....
Från Helsinki tar man färjan till Sthlm och behöver köra sisådär 500 meter på hamnområdet.
Kan det vara att man tänker på Helsingfors - Åbo ochså? _________________ /Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2017-10-19 12:12:52 Rubrik: |
|
|
Ett något trevande försök till lista över elbilars snabbladdningsförmåga, börjar med de som klarar över 50 kW, och därmed kan tillgodogöra sig den större effekten i Ultrasnabbladdarna (100-350 kW).
Lista elbilars max laddförmåga i kW:
Tesla 120 ?
Hyundai Ioniq 70
Hyundai Kona 70
KIA Niro 70 ?
Edit 2018-09-05. _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Senast ändrad av Anders den 2018-09-06 03:14:03, ändrad totalt 2 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mksen Elektrisk
Registreringsdatum: 05 oktober 2017 Inlägg: 199 Ort: Töreboda
|
Postat: 2017-10-19 13:49:06 Rubrik: |
|
|
Jag har hört Kia Soul har 100kw chademo vet ej om det stämmer dock
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
taz79 Elbilsguru
Registreringsdatum: 24 augusti 2010 Inlägg: 1854 Ort: Kungsbacka
|
Postat: 2017-10-22 04:44:50 Rubrik: |
|
|
Tesla kan väl inte ladda mer än med max 50kW på Chademo? Eller har jag missat något? Har för mig Björn Nyland har testat detta..
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2017-10-22 05:54:11 Rubrik: |
|
|
taz79 skrev: | Tesla kan väl inte ladda mer än med max 50kW på Chademo? Eller har jag missat något? Har för mig Björn Nyland har testat detta.. |
De får lägre än så, samma 120 ampere men lägre spänning ger mindre effekt. HV får väl effekt som en Leaf generellt medan LV bara får ca 30kW. I den aspekten är det fint med Model 3 eftersom den är HV _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2017-10-22 05:57:47 Rubrik: |
|
|
Anders skrev: |
Tesla 120 ?
|
S och X HV 110kW
S och X LV 95kW
Model 3 60-70kW vad vi vet idag.
Teslas värden är dock bara en "peak" och alla modeller innan 100kWh varianterna ser inte max effekt föruton vid kosta stunder vid låg SoC.
Trots sin hype så laddar tesla relativt sakta
typ så..... _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2004 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2017-10-22 06:24:32 Rubrik: |
|
|
taz79 skrev: | Tesla kan väl inte ladda mer än med max 50kW på Chademo? Eller har jag missat något? Har för mig Björn Nyland har testat detta.. |
I filmen framgår att CHAdeMO-adaptern är märkt "max 125A" så det är vad man får med den. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Elmil Elektrisk
Registreringsdatum: 15 mars 2015 Inlägg: 216 Ort: Smedjebacken
|
Postat: 2017-10-22 06:53:29 Rubrik: |
|
|
taz79 skrev: | Tesla kan väl inte ladda mer än med max 50kW på Chademo? Eller har jag missat något? Har för mig Björn Nyland har testat detta.. |
https://insideevs.com/tesla-chademo-adapter-limited-to-50-kw-from-a-100-kw-charger-video/
Henke2 skrev: | Teslas värden är dock bara en "peak" |
Precis. Detsamma gäller bilar med CCS eller chademo. Nuvarande chademostandard är begränsad till 125A, vilket betyder att batterispänningen måste komma upp i 400V vid maxström för att ge 50kW. I praktiken betyder nog det max 48-49kW med dagens 400V-batterier.
Däremot kan det ju hända att en chademoladdare (avsiktligt eller inte?) inte begränsar strömmen till 125A, som i Leksand och Rättvik där jag nått 134A peak. Kia Soul har, om jag minns rätt, för ett par år sedan demonstrerats klara ca 170A laddström vilket blir typ 65kW peak. Men idag finns ännu inga laddare som klarar det. Soul 2018 ska enligt uppgift ha fått 100 celler istället för dagens 96, vilket teoretiskt skulle möjliggöra lite högre laddeffekt.
Tveksamt är också om Delta-laddarna som nu installeras i Dalarna är bestyckade med dubbla DC-moduler, vilket krävs för att kunna använda CCS och Chademo samtidigt. Att sedan installationen är uppsäkrad till 100kW betyder inte att det går att ladda med den effekten, däremot är det rimligt att dela effekt mellan 2 AC- och en DC-laddning. _________________ Soul EV -19
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2017-10-22 07:56:42 Rubrik: |
|
|
Elmil skrev: |
Henke2 skrev: | Teslas värden är dock bara en "peak" |
Precis. Detsamma gäller bilar med CCS eller chademo. |
Det finns ju dock olika aggressiva sätt att ladda. En tidig Tesla har ganska låg snitteffekt medan en Leaf30 går på ganska hårt ganska långt upp. Nyare Teslor Typ P100D laddar också ganska fort långt upp vad jag förstått. Bolt eller Ampera-e med relativt stort 60kWh batteri men som trottlar ner rejält ganska tidigt. Mot Ioniq med litet batteri på 28kWh som glupskt går upp till 70kW. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2017-11-07 10:39:21 Rubrik: |
|
|
Ionity, ett nytt Ultraladdar-nätverk med bas i Tyskland och samägt av huvudsakligen den tyska fordonsindustrin, för den europeiska marknaden, med byggnation/start redan i år 2017, längs en sträcka mellan Norge och Österrike via Tyskland, och får (?) vi underförstått även anta via Sverige eftersom det annars kan bli lite drygt att ta omvägar via tex färjor och Finland/Baltikum, förmodligen kommer det alltså byggas Ionity-ultrasnabbladdare även i Sverige, sannolikt längsmed E6an (Bohuslän, Halland och Skåne), med effekter upp till 350 kW, utplacerade med max 12 mils mellanrum, och – notera – endast för bilar med CCS-uttag, alltså inga Chademo-bilar (som tex Nissan Leaf).
Redan i år som sagt kommer det finnas färdiga U-stationer, 20 till antalet, och remarkabla 400 st U-stationer (med ca 6 laddare per station) till slutet av 2020, alltså redan inom 3 år, en liknande resa som föregåtts av Supercharger-pionjären Tesla, största skillnaden dock att U-laddarna klarar mer än dubbla laddeffekten (Tesla max 145 kW), och att U-laddarna är öppna för alla bilar med CCS-uttag.
Vad det slutgiltiga namnet blir på denna ultra-kraftiga DC-snabbladdning (100-350 kW) återstår väl att se (åtminstone i Sverige), men kanske vi anammar Ionity´s egna myntade terminologi; High-Power Charging (HPC), eller vad tex ABB och svenska operatörer (tex Clever, Fortum C&D, E.ON) vill kalla sina för, vilket hittills lutar åt något i stil med Ultra, men detta får som vanligt framtiden utvisa, säkert är i alla fall (…) att det blir mer och snabbare laddnings-kräm till våra elbilar.
Och apropå ladd-operatörer och el-leverantörer.., även E.ON ger sig seriöst in i laddnings-infrastrukturen, nu ska det placeras ut hela 10.000 laddstationer (inte laddare, utan stationer...), dock oklart hur många som blir U-laddare. E.ON har gjort en trevlig reklamfilm (se länk) som visar företagets ambitioner.
Tillför härmed Ionity och E.ON som kommande operatörer på U-listan (se början på tråden).
http://ionity.eu/
https://electrek.co/2017/11/03/ultra-fast-electric-car-charging-network-unveiled-by-bmw-mercedes-ford-volkswagen/
https://www.eon.com/en/freedomiselectric.html
https://electrek.co/2017/11/06/ultra-fast-electric-car-charging-network/ _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
Postat: 2017-11-07 15:23:27 Rubrik: |
|
|
Känns lite som dödsstöten för Chademo i Europa? _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mksen Elektrisk
Registreringsdatum: 05 oktober 2017 Inlägg: 199 Ort: Töreboda
|
Postat: 2017-11-07 15:49:15 Rubrik: |
|
|
400 stationer är ingenting utspritt på hela europa och det först år 2020
finns ju t ex ca 260 chademo i sverige nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2017-11-07 18:13:14 Rubrik: |
|
|
Sen är ju inte heller 100-350kW så intressant med en Leaf. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
Postat: 2017-11-07 18:50:23 Rubrik: |
|
|
Inte nu kanske, men om 2 år så är det många nya bilar som kan ladda med mer än 50 kW CCS (Hyundai + Kia är min gissning). Och jag undrar om Nissan som ensam kan få till en ny runda av Chademo med högre effekt. Förutsatt att de tar fram bilar som klarar det. _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|