Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ioniq plug-in
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Skulle du betala 299.900kr för Ioniq laddhybrid?
Absolut!
7%
 7%  [ 2 ]
Absolut INTE!
74%
 74%  [ 20 ]
kanske
18%
 18%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 27

Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2017-10-15 12:45:30    Rubrik: Svara med citat

Ser nu att jag hade fel, det var ingen dragkrok på electric. Sorry. Embarassed
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-10-15 13:58:51    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Kör man 25-30 mils innebär det liten kort laddning på vägen kanske 15-20minuter. Behöver ni inte den pausen ändå?
Jag tycker det också är en ganska dålig ursäkt för att köra omkring med en fossil hela veckan.


Var det svar till mig? Hur som helst så förstår jag din poäng. Men några saker som gör att jag ännu inte köper det fullt ut. Om jag ska åka 25-30 mil, så måste jag stanna och tanka el som du skriver, och 15-20 minuter är en ganska långt period. I alla fall längre än ett "vanligt" stopp på en mack. Sedan ska det då finnas laddstolpar tillgängliga. Jag har fått två bilder från dessa laddstolpar. Dels att de oftast är lediga och att de fungerar. Men en god vän lånade en elbil(Golf) och när han skulle ladda på en resa var stolpen ur funktion. Nu tog han sig till en annan laddare men enligt honom kan det inte ha varit många meter tillgodo. Det sista är ju enbart anekdotisk information, men nog "skrämmer" det mig.

När man sedan kommer fram till sommarstuga/vänner och bekanta ska man(måste) mecka med en sladd och med uttag. De flesta av mina vänner är generösa, men utöver det praktiska böket så ska man inleda en diskussion om hur man ska ersätta värden för den el man förbrukar. Känns helt enkelt bökigt.

Till slut så är det så att jag en normalvecka förbrukar mellan 0 och 2 liter disel. Det är inte fy skam. Fast jag har inte räknat in miljöpåverkan på att två drivsystem är tillverkade.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-10-15 15:14:47    Rubrik: Svara med citat

Primus skrev:
...
När man sedan kommer fram till sommarstuga/vänner och bekanta ska man(måste) mecka med en sladd och med uttag. De flesta av mina vänner är generösa, men utöver det praktiska böket så ska man inleda en diskussion om hur man ska ersätta värden för den el man förbrukar. Känns helt enkelt bökigt.


Brukar du du ersätta värden för kaffe och ev. toalettbesök också? Man brukar behöva "låna" el för typ 10kr för att komma 50km till närmaste snabbladdare - max!

Men, Ja - jag har också en sådan svåger. Jag brukar undvika att hälsa på honom faktiskt. När jag ändå måste åker jag med husbilen så jag kan koka eget kaffe och... har faktiskt med mig egen toalett också. Mr. Green
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-10-15 15:29:27    Rubrik: Svara med citat

En Ioniq kommer 18-20 mil innan den behöver laddas sedan behöver du bara fylla på halva batteriet för att komma fram, borde gå på 15 minuter. Ska du till en snål svåger så står du en kvart till och kommer tillbaka till samma laddare utan laddning över natten, kaffet får du lösa på annat sätt. De flesta tycker det är lite kul och spännande när man laddar bilen, har jag upplevt.

Det finns nu ganska många laddare så risken att man skulle bli strandad är inte jättestor. Jag har bara råkat ut för en trasslande laddare under mina 3500mil. Väntat på andra har jag bara gjort två gånger.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-10-15 16:04:09    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Primus skrev:
...
När man sedan kommer fram till sommarstuga/vänner och bekanta ska man(måste) mecka med en sladd och med uttag. De flesta av mina vänner är generösa, men utöver det praktiska böket så ska man inleda en diskussion om hur man ska ersätta värden för den el man förbrukar. Känns helt enkelt bökigt.


Brukar du du ersätta värden för kaffe och ev. toalettbesök också?
Njae.. Rolling Eyes Fast det du skriver visar på en svaghet med el(idag). Inte vill jag komma till några goda vänner, fixa och trixa med sladd och laddning för att sedan efter ett liten stund avbryta laddningen. För att därefter, när man ska hem, åka till en laddstation och stå där om en idiot.. Rolling Eyes Inget illa ment med idiot, mer en beskrivning av det opraktiska. Skulle jag ha en elbil och gör mig besväret att ladda så vill jag ju få i så mycket som möjligt när man ändå står still. Och det blir för mycket pillande/fixande/bökande. Men jag skulle vara redo att ta det om jag visste att jag kom fram och tillbaka med en laddning på stället. Vi åker ofta till en god vän/släkting och det är ca 50 mil t.o.r. Lite marginal på det och det blir en elbil.

Om några år kommer nog flera vara vana vid det och, även om Ribbing har gått bort, de sociala koderna sitter på plats.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-10-15 16:24:50    Rubrik: Svara med citat

Primus skrev:
Njae.. Rolling Eyes Fast det du skriver visar på en svaghet med el(idag). Inte vill jag komma till några goda vänner, fixa och trixa med sladd och laddning för att sedan efter ett liten stund avbryta laddningen. För att därefter, när man ska hem, åka till en laddstation och stå där om en idiot.. Rolling Eyes Inget illa ment med idiot, mer en beskrivning av det opraktiska. Skulle jag ha en elbil och gör mig besväret att ladda så vill jag ju få i så mycket som möjligt när man ändå står still.


Jag tror att du har fått en felaktig bild av snabbladdning. I praktiken är det så att man stannar, pluggar in, springer iväg och kissar, kanske tar en snabb kopp kaffe på stående fot, kollar sociala media i telefonen om man är lagd åt det hållet, sedan är det dags att åka igen. 20 minuter är en lång tid om man står och stirrar på klockan, men om man betraktar det som en paus från t.ex. jobbet (vilket bilkörande faktiskt kan betraktas som) är det väldigt kort. Och har man bara sina 5 laddkort i ordning ( Rolling Eyes ) så är det inget pillande eller fixande heller.

Men visst, jag skulle kunna tänka mig en hybrid också, men inte en sådan som Ioniq PHEV, Kia Optima eller Volvo, där förbränningsmotorn är central, och elmotorn bara en hjälpmotor fina sommardagar. BMW Rex vore ok om den hade värmepump, alltså förbränningsmotorn skall vara avstängd till den verkligen behövs, inte kallstartas och varmköras varje gång jag vill åka någonstans på motorväg eller på vintern. Och den skall definitivt inte ha en stor och klunsig växellåda som tar plats och väger bly. Mer batterier istället, tack!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-10-16 14:15:54    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Primus skrev:
Njae.. Rolling Eyes Fast det du skriver visar på en svaghet med el(idag). Inte vill jag komma till några goda vänner, fixa och trixa med sladd och laddning för att sedan efter ett liten stund avbryta laddningen. För att därefter, när man ska hem, åka till en laddstation och stå där om en idiot.. Rolling Eyes Inget illa ment med idiot, mer en beskrivning av det opraktiska. Skulle jag ha en elbil och gör mig besväret att ladda så vill jag ju få i så mycket som möjligt när man ändå står still.


Jag tror att du har fått en felaktig bild av snabbladdning. I praktiken är det så att man stannar, pluggar in, springer iväg och kissar, kanske tar en snabb kopp kaffe på stående fot, kollar sociala media i telefonen om man är lagd åt det hållet, sedan är det dags att åka igen. 20 minuter är en lång tid om man står och stirrar på klockan, men om man betraktar det som en paus från t.ex. jobbet (vilket bilkörande faktiskt kan betraktas som) är det väldigt kort. Och har man bara sina 5 laddkort i ordning ( Rolling Eyes ) så är det inget pillande eller fixande heller.

Men visst, jag skulle kunna tänka mig en hybrid också, men inte en sådan som Ioniq PHEV, Kia Optima eller Volvo, där förbränningsmotorn är central, och elmotorn bara en hjälpmotor fina sommardagar. BMW Rex vore ok om den hade värmepump, alltså förbränningsmotorn skall vara avstängd till den verkligen behövs, inte kallstartas och varmköras varje gång jag vill åka någonstans på motorväg eller på vintern. Och den skall definitivt inte ha en stor och klunsig växellåda som tar plats och väger bly. Mer batterier istället, tack!
Jag håller det inte för helt otroligt att jag är lite negativ till att stanna och tanka el beroende på att jag aldrig gjort det...

Sedan är ju en stor fördel med disel, som Volvo använder, att det är diselvärmaren och inte motorn som går igång då och då.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 198
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2017-10-16 14:39:27    Rubrik: Svara med citat

mja tveksamt tror nästan det är bättre ha igång motorn än köra värmare egentligen, då när motorn är igång har man avgasrening men när man kör värmare går allt rakt ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2017-10-16 15:43:03    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
mja tveksamt tror nästan det är bättre ha igång motorn än köra värmare egentligen, då när motorn är igång har man avgasrening men när man kör värmare går allt rakt ut.


Det är nog inget man tänker på om man köpt en diesel Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-10-16 16:14:59    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
mja tveksamt tror nästan det är bättre ha igång motorn än köra värmare egentligen, då när motorn är igång har man avgasrening men när man kör värmare går allt rakt ut.


Avgasreningen är som regel inte i full drift förrän den och motorn är uppe i arbetstemperatur. Med en vanlig förbränningsmotorbil, ickehybrid, som går med landsvägsbelastning tar det 5-10 minuter att komma upp i arbetstemp, innan dess är det en varierande cocktail av sot, oförbrända kolväten, kolmonoxid och NOx. Tror faktiskt en bränslevärmare har bättre förutsättningar, då brännkammaren är mycket liten och snabbt når arbetstemperatur, samt att den bara behöver avge värme, inte mekaniskt arbete. Hursomhelst är det inte hallondoft som sprids i villakvarteren när Svensson skall åka till arbetet.

Tur att vi människor är ganska tåliga, jag menar finns ju folk som suger i sig en halv kubikmeter tjock rök om dagen, frivilligt, och överlever (ett paket cigg om dagen) Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-10-17 01:21:02    Rubrik: Svara med citat

oops 17 22

i min tråd diskuterar vi Ioniq plug-in! det gick i lite fel riktning och så skulle jag tillbaka till det ursprungliga ämne... Ioniq Plug-in!

Har någon köpt plug-in? har någon haft bilen över helg?
Jag planerar göra så men skulle vilja ha lite kyla och testa om 300tkr laddhybrid har kompletterande finneser som ersätter App kontrollerat klimatisering av kupé, om man kan köra elektrisk när bilen har ståt i kyla länge, att förbrukningen efter att batteri är förbrukat är någorlunda jämförbar med Prius... idag har vi Outlander som är så bekväm och räcker tillräckligt elektrisk, det suger när elen är förbrukat och man skulle längre fast är mycket-mycket bättre i helheten än Prius tex. som suger fet elektrisk men är kung på motorvägg, fast vi är mycket mer på landsvägg 3-5mil än på motorvägg... Ioniq PHEV kanske kombinerar gott elektrisk på lansvägg och effektivitet på motorvägg... 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-10-17 02:22:44    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta. Skall försöka hålla mig till ämnet. Jag hittade en intressant faktoid om Ioniq phev, förmånsvärdet. Intressant för oss som har möjlighet att köpa bil via arbetsgivaren. Gissa förmånsvärdet för en premiumpluseco: ... exakt samma som en Nissan Leaf 30kWh Tekna Exclamation 2125kr/mån.

Vem bryr sig om den går att köra på el? Den är billig och går att använda helt utan att "krångla" med kablar och laddning. Men det vore så klart intressant att höra ett test av huruvida man faktiskt kan köra på el i svensk höst/vinter Exclamation Har dock ingen större förhoppning. Rolling Eyes
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.