Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Primus Aktiv
Registreringsdatum: 25 augusti 2014 Inlägg: 47
|
Postat: 2017-08-20 07:47:27 Rubrik: Hur långt på el i verkligheten? Passat GTE |
|
|
Idag kör jag Volvo V60 och den klarar ca 40-42 km vid dåliga förhållanden och 47-50 km vid bra förhållanden. Jag har minst en, troligen två gånger kommit över 50 km på el med den. Och jag kör i det sk Hybridläget och kör inte onödigt försiktigt. Självklart har jag ändrat mitt körsätt både pga ålder och bil.
Som jag förstått det är Passatens räckvidd inte lika "bra" som V60 D6/D5 TE, men hur långt kommer man i praktiken med GTE?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Earplugged Elektrisk
Registreringsdatum: 27 februari 2015 Inlägg: 108 Ort: Vaggeryd
|
Postat: 2017-08-20 11:54:03 Rubrik: Re: Hur långt på el i verkligheten? Passat GTE |
|
|
Primus skrev: | Idag kör jag Volvo V60 och den klarar ca 40-42 km vid dåliga förhållanden och 47-50 km vid bra förhållanden. Jag har minst en, troligen två gånger kommit över 50 km på el med den. Och jag kör i det sk Hybridläget och kör inte onödigt försiktigt. Självklart har jag ändrat mitt körsätt både pga ålder och bil.
Som jag förstått det är Passatens räckvidd inte lika "bra" som V60 D6/D5 TE, men hur långt kommer man i praktiken med GTE? |
Har åkt ett par gånger med en kollega till jobbet och då har "motorn" kickat igång efter ca 38-39km, han körde vad jag kan bedöma "normalt" och hyfsat efter skyltad fart fördelat på: 1mil 110km/h, 2mil 80km/h och 1,8-1,9mil 90km/h. _________________ Honda FR-V Såld = en fossilbrännare mindre...
Mazda RX-8
Nissan Leaf = Återlämnad maj-19
VW UP = Familjebilen... 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Joel80 Elektrisk
Registreringsdatum: 29 november 2015 Inlägg: 190 Ort: Gävle
|
Postat: 2017-08-22 17:03:16 Rubrik: |
|
|
Primus, vad har du för däck?
Jag är på g att köpa nya sommardäck, och funderar på om de gör stor skillnad. Jag har som mest kommit 43-44km på el med min V60, och vid dåliga förhållanden (vinterkyla och motorvägsfart) inte mer än 30km. _________________ Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Primus Aktiv
Registreringsdatum: 25 augusti 2014 Inlägg: 47
|
Postat: 2017-08-22 17:07:06 Rubrik: |
|
|
Joel80 skrev: | Primus, vad har du för däck?
Jag är på g att köpa nya sommardäck, och funderar på om de gör stor skillnad. Jag har som mest kommit 43-44km på el med min V60, och vid dåliga förhållanden (vinterkyla och motorvägsfart) inte mer än 30km. |
Ska försöka komma ihåg att kolla imorgon. Men det är "originaldäcken". Jag kanske ska understryka att jag ibland inte kommer så långt som jag skrev, men oftast.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Joel80 Elektrisk
Registreringsdatum: 29 november 2015 Inlägg: 190 Ort: Gävle
|
Postat: 2017-08-22 18:47:57 Rubrik: |
|
|
Jag har haft Michelin Primacy 3 sen leveransen. Bilen har gått 5000 mil snart, men bara runt 2500-3000 med sommardäck. Dom är helt slut... tycker det slitit ner väldigt fort.. Tror jag klarade minst 4000mil på sommardäcken på förra bile, och hade då vid bytet mer mönsterdjup än jag har nu.
Är nere på 2mm på ett par av däcken, så kan inte vänta till sommarsäsongen är över känner jag, utan måste byta nu snart. Vill inte möta hösten med pinsamt dåligt mönster. :/ _________________ Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2017-08-23 02:03:40 Rubrik: Re: Hur långt på el i verkligheten? Passat GTE |
|
|
Primus skrev: | Idag kör jag Volvo V60 och den klarar ca 40-42 km vid dåliga förhållanden och 47-50 km vid bra förhållanden. Jag har minst en, troligen två gånger kommit över 50 km på el med den. Och jag kör i det sk Hybridläget och kör inte onödigt försiktigt. Självklart har jag ändrat mitt körsätt både pga ålder och bil.
Som jag förstått det är Passatens räckvidd inte lika "bra" som V60 D6/D5 TE, men hur långt kommer man i praktiken med GTE? |
TIPS: åk till VW, boka GTE över helg, prova själv och din egen körstil kommer att avgöra... 2 olika personer, 2 olika kör mönster och städer resulterar med olika test resultat...
Jag personligen har kommit lite längre med GTE... för min smak är Volvo mer brutalt och förarens bil än GTE, dock GTE har bättre komfort för familjen men D6:an är rappare och effektivare när det behövs i totalen... vilken skulle jag köpa beror om jag skulle åka själv i bilen mycket och lång eller ofta och kort i stan, om jag behöver lasta mycket eller förbruka så lite som möjligt... Som jag kör idag så skulle det landa på Plug-in Prius som är i längden effektivare än GTE och D6:an  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Primus Aktiv
Registreringsdatum: 25 augusti 2014 Inlägg: 47
|
Postat: 2017-08-23 12:36:45 Rubrik: |
|
|
Joel80 skrev: | Primus, vad har du för däck?
Jag är på g att köpa nya sommardäck, och funderar på om de gör stor skillnad. Jag har som mest kommit 43-44km på el med min V60, och vid dåliga förhållanden (vinterkyla och motorvägsfart) inte mer än 30km. | Jag har Michelin. Det enda namn jag hittar på däcken är Green.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Primus Aktiv
Registreringsdatum: 25 augusti 2014 Inlägg: 47
|
Postat: 2017-08-23 12:50:48 Rubrik: Re: Hur långt på el i verkligheten? Passat GTE |
|
|
elfi skrev: | Primus skrev: | Idag kör jag Volvo V60 och den klarar ca 40-42 km vid dåliga förhållanden och 47-50 km vid bra förhållanden. Jag har minst en, troligen två gånger kommit över 50 km på el med den. Och jag kör i det sk Hybridläget och kör inte onödigt försiktigt. Självklart har jag ändrat mitt körsätt både pga ålder och bil.
Som jag förstått det är Passatens räckvidd inte lika "bra" som V60 D6/D5 TE, men hur långt kommer man i praktiken med GTE? |
TIPS: åk till VW, boka GTE över helg, prova själv och din egen körstil kommer att avgöra... 2 olika personer, 2 olika kör mönster och städer resulterar med olika test resultat...
Jag personligen har kommit lite längre med GTE... för min smak är Volvo mer brutalt och förarens bil än GTE, dock GTE har bättre komfort för familjen men D6:an är rappare och effektivare när det behövs i totalen... vilken skulle jag köpa beror om jag skulle åka själv i bilen mycket och lång eller ofta och kort i stan, om jag behöver lasta mycket eller förbruka så lite som möjligt... Som jag kör idag så skulle det landa på Plug-in Prius som är i längden effektivare än GTE och D6:an  | Håller verkligen med om att det personliga körsättet påverkar väldigt mycket. Men det är intressant och roligt att byta erfarenheter med andra ägare. Mest för att få en allmän bild.
Efter att ha provkört en GTE håller jag även med i beskrivningen av bilarna. Möjligen upplever jag Passtens starkare el-motot som mer användbar i de flesta situationer. Man får helt enkelt mycket mer kraft sekund 1-3. från 3 sekunder och framåt tar Volvons stora disel över. Och från 0 till 1 sekund så tvekar båda bilarna. De ska tänka och fatta vad som är på G.. Möjligen är Volvon lite kvickare alldeles i början. Antagligen har VW skruvat ned kraften just i början för att få saker att hålla.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2017-08-23 16:12:13 Rubrik: |
|
|
Jag undrar även vad bilarna drar när dom inte går på el! Är plug in Priusen snålat? Jag har ju haft outlander PHEV (gick snålt på 70 vägar) och en jag pratat med böt ut si. V60 plug in mot Diesel Mercedes.
Apropå nedstämd kraft för hållbarhet så är i3 oerhört slö första sekunden. _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 945
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2017-08-23 17:13:24 Rubrik: |
|
|
Egentligen fel tråd, men jag försöker ge en nyanserad bild av bränsleförbrukningen på min Optima PHEV i KIA-delen av forumet.
Sen senaste tankningen har jag kört 170 mil och färddatorn säger 1,3 liter per 100km sen dess.
Jag kör dagligen 2*49-50 km på el _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2017-08-24 01:45:46 Rubrik: |
|
|
När Tyskarna testar så tar dem snitt Tysk förare och simulerar olika scenario. Om någon hade frågat mig jag skulle svara exakt som ADAC test... men det som kan påverka resultat brutalt är användare och hur mycket man kan anpassa sitt körmönster till bilens egenskaper...
IONIQ Plug-in är inte på listan och det är kung på autobahn och inte i närheten av raffinering och balans som Prius Plug-in tex. om jag skulle sitta bakom ratten... ett starkt alternativ till alla på listan och prisvärd alternativ om man anstränger sig och hittar prutvillig säljare och prut utrymmen är enorm! _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|