Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kan man inte vara säker med ett BMS kort ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-21 09:33:24    Rubrik: Kan man inte vara säker med ett BMS kort ? Svara med citat

Jag har detta BMS kort.
https://m.banggood.com/48V-30A-16-Cell-LiFePo4-Lithium-Iron-Battery-BMS-Balancing-Protection-Board-p-997577.html?rmmds=search
Jag monterade ett helt nytt BMS kort och en ny cell i mitt 16 cells LiFePo4 batteri.
Den nya cellen var likadan som dom andra.
Ett par av cell kontroll lamporna lyste direkt när jag började ladda.
Det brukar göra så även tidigare när jag laddar batteriet.
Efter 50 minuter, märkte jag att batteriet hade svullnat.
Stängde av laddaren direkt.
När jag mätte på den nya cellen, visade den 4.5 volt.
Jag trodde att BMSen skulle hindra någon cell att bli överladdad.
En LiFePo4 cell ska inte laddas med mer än 3.7 volt.
Som det verkar i mitt fall, så är inte BMSen att lita på.
Är det en dålig BMS ?
Finns det olika typer av BMS som fungerar på olika sätt ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-08-21 13:04:57    Rubrik: Svara med citat

När man stoppar i en ny cell krävs det att den är ungefär lika mycket laddad som de andra om BMSen skall klara av balansera, en vanlig enkel BMS har inte tillräckligt kraftiga resistorer för att bromsa laddningen om cellen är betydligt mer laddad än de andra.
Vilospänningen skall vara så nära de andra det bara går..och inte alltid detta räcker ibland, man måste också mäta under laddning och kanske bromsa cellen manuellt med en lampa eller liknande om den skulle börja "sticka iväg".

Detta kanske man måste göra ett-par gånger innan den har hamnat i samma område som de andra, först då klarar BMSen att hålla balansen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-21 14:26:34    Rubrik: Svara med citat

Då hade jag för stor tilltro till BMS kortet.
Jag tror den nya cellen hade för hög spänning i förhållande till dom andra.
Den är ju körd nu och jag kan inte få tag på någon mer.
Får lov att köra mitt batteri med 15 celler och utan BMS.
Det visar sig hur länge det fungerar och hur länge jag orkar hålla koll på det manuellt.
Det är inte så stor kostnad att köpa ett nytt batteri, men jag använder det här för att lära mig hur det fungerar.
Det är lite bökigt att hålla koll manuellt och tidskrävande att ladda enskilda cellerna med en enkel cell laddare,
men för at lära mig så tar jag det besväret.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-08-22 05:44:38    Rubrik: Svara med citat

Man kan även ladda väldigt långsamt så att bmsen klarar att bränna bort energin till den som är laddad tillräckligt.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-22 05:55:36    Rubrik: Svara med citat

Jag använder en cell laddare från Kjell.com
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/nimh-nicd-li-jon/batteriladdare-for-18650-litiumbatterier-p32026
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 503
Ort: Malmö

InläggPostat: 2017-08-22 06:15:17    Rubrik: Svara med citat

Sunrider, det kan vara bra att läsa på innan man kopplar sådana saker till batteripacken.

Om man kan lita på scheman som du länkade till är det så att BMS kortet kan inte bryta laddningen. Så om du laddar med t.ex. 10A och BMS-en kan ladda ur enskilda celler med max 2A då har du problem. Problemet är att cellen som är full laddat fortsätter att få 8A (10-2) i sig...
8A * 4.2V = 32W... dessa 32W måste komma ut någonstans...
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-22 08:13:52    Rubrik: Svara med citat

Jag vill lära mig.
Kan inte se något om att BMS inte bryter laddningen.
Det står i och för sig inte att den gör det heller.
Var ser du att den laddar ur med max 2 A ?
Jag laddar med 5 A och eftersom det är LiFePo4 celler så laddas dom väl till 3.7V.
Mina celler hade ungefär samma spänning och jag hade nog tyvärr lite för hög spänning på den nya.
Det fick jag betala med en trasig cell.
Jag hittade ingen annan spec för BMS kortet,
än det som Banggood har på sin sida.
Berätta gärna mer jag kan lära mig.
Finns det något annat bättre BMS kort jag kan använda ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-08-22 08:19:37    Rubrik: Svara med citat

"Balanced current: 80mA"
Inte mycket att hålla emot 5A med...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-22 10:42:00    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket kan det skilja mellan cellerna för att 80mA ska vara användbart.
Kan jag tolka det som att det här BMS kortet är värdelöst ?

Enklast hade ju varit att köpa ett färdigt batteri, men det är roligare att försöka själv.
Alltid lär man sig något.

I och med att jag krånglar med batteriet, så blir jag mer motiverad att trampa min velomobil mer.
Jag upplever faktiskt att jag blivit starkare tack vare allt krångel med batteriet.
Det är ju också bra.
Det är en lyx jag har att kunna trampa.
Det kan man ju inte med en elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-08-23 08:37:30    Rubrik: Svara med citat

Hade man låtit en stark laddare ladda till tex 90% och de sista 10%så går laddaren ner till mycket lägre ström så bmsen klarar det.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.