Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vattenskoter
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-05-30 19:02:54    Rubrik: Svara med citat

Femhundring i budget

https://www.youtube.com/watch?v=fCCEulhKDKc

Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klas2k
Aktiv


Registreringsdatum: 30 mars 2010
Inlägg: 51

InläggPostat: 2017-08-04 06:01:52    Rubrik: PWC konvertering Svara med citat

Inser att tråden är ngt gammal (ett par år) - men hur blev det - gjorde du ngt försök ?

Har själv funderat på att konvertera en vattenskooter.
Har kolla på iom det finns kommersiella produkter också, men det verkar vara sparsamt med dom, fanns ett par försök kring 2010 som inte verkar blivit ngt, och nu har ett par olika farkoster (både "foils" och ngn enstaka scooter (Gratis x1) kommit, men dom är dyra och inte i full produktion ännu.

Ett exjobb för några år sen i Australien byggde en egen konvertering också: https://www.youtube.com/watch?v=6rNpSZly3C8

Vad gäller kraften så är det ju så att om man siktar på en kul vattenskoter, men som inte nödvändigtvis har hög toppfart, så behöver man betydligt mindre kraft. En 50 kw motor torde ge möjlighet till kul svängar och trixande och kommer man upp i säg ca 100 kw så bör man kunna ge bensinarna en match. För bensinare så ger 50% mer kraft bara 5 knop extra fart så det kostar mycket att öka på när man väl kommit upp i plan...

Vill man åka fort och rakt så skall man nog kika på foils eller båtar istället.

Så kan man få in en motor på 50-100 kw, ett 72-144 v system + controller, och en drifttid på säg 15-30 min (max 60 min), på samma eller nästan samma vikt som en vanlig scooter (dvs max 180-250 kg), så borde det gå att lösa.

Vattenjeten är ju inte så effektiv i fart ,men ger bra acceleration och svängförmåga (vilket är vad man torde vara ute efter). Får man problem med varvtlet så bör man kunna sätta en utväxling mellan elmotor och impeller, men det ökar förstås komplexiteten.

/K
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.