Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


e-Golf med 30% större batteri
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-05-19 03:54:04    Rubrik: Svara med citat

Intressant.. En bil som jag får välja enligt mitt tjänstebils avtal som bara medger Audi,BMW, VW, SAAB?????, Volvo...

Blir nog till att boka en provkörning för att ersätta min VW Golf Sportkombi (Gas)...

Nissan 24kWh leasingen avslutas för mig den 1/7 så det är inte långt kvar. Där måste jag också hitta ett alternativ.. Har inte en aning om vad det skall bli och det är ju dags att besluta sig! Några tips? Försöka förlänga leasingen tills den nya Nissan kommer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-02 02:41:34    Rubrik: Svara med citat

Efter en lång dag och 200-ish km med nya E-golf 2017 jag kan konstatera följande:

Jag gillar:
- Prestanda är förbättrad och e-Golf är inte trott längre, tvärtom,
- Nya batteri, 200km i motorvägsfart utan problem och 250-300km på landsväg,
- Kvalitet känslan,
- Buller nivå är underbart ballanserad och kanske det stabilaste bil man kan köra,
- Nyteknik i infotainment och virtualcockpit,
- förarassistans,
- nya funktioner,
- anpassnings möjlighet,

Mindre BRA:
- Effektivitet är svårt att nå och e-Golf är energi slösare,
- Snabbladdning känns inte så snabbt med snitt 39kWh på CLEVER,
- Växellådan liknad DSG, det är stundtals ryckigt och obestämd,
- Förare stolaren känns som parkbänk efter 2 timmar i bilen och saknar fler justeringar,
- Förar assistans med filövervakning skulle jag skippa definitivt eftersom man inte kan byta filen utan blinkers tex. osv.,
- Priset är överdrivet högt,
- VW’s elbil Nr.4 under 2000-talet, man förväntar sig mycket mer…



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2017-06-02 02:53:39    Rubrik: Svara med citat

Hur har de lyckats göra transmissionen ryckig? Mjukvarustyrd?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2017-06-02 03:21:42    Rubrik: Svara med citat

La du märke till det fejkade motorljudet?galen
Klart irrirerande tills jag hittade avstängningsknappen bredvid "växelspaken".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-06-02 03:33:25    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
- Förar assistans med filövervakning skulle jag skippa definitivt eftersom man inte kan byta filen utan blinkers tex. osv.,
Man ska inte byta fil utan att blinka så det borde inte vara ett problem.

Har du gjort liknande mätning på e-up för genomsnitt på snabbladdning?
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-02 03:41:06    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Hur har de lyckats göra transmissionen ryckig? Mjukvarustyrd?


DSG i kombination med råstark elmotor = DSG hinner inte växla och elcontroller kompenserar effekten så att uplevelsen liknar fejkad oslipad förbränningsmotor liknande små ryckninigar så irriterande att man börjar söka andra fel i bilen som inte finns...

el<$ skrev:
La du märke till det fejkade motorljudet?galen
Klart irrirerande tills jag hittade avstängningsknappen bredvid "växelspaken".


japp, jag var what the F... är bromsen på och skrapar... har nåt fastnat under bilen... haloooo VW? på bra sidan är att Bluetooth är så snabbt att musik från mobilen startar så gott som automatisk och om man spelar musik så hör man ingenting faktisk... men just första krypkörning med allt avsängd då hör man det fejk gnäll BRUM-BRUM...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-06-02 04:25:40    Rubrik: Svara med citat

Dubbelkopplingslåda i en elbil? 8

Tror kanske snarare de lånat kängurubromsmjukvaran från Nissan...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-02 06:50:54    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
elfi skrev:
- Förar assistans med filövervakning skulle jag skippa definitivt eftersom man inte kan byta filen utan blinkers tex. osv.,
Man ska inte byta fil utan att blinka så det borde inte vara ett problem.

Har du gjort liknande mätning på e-up för genomsnitt på snabbladdning?


Att byta fil om man hade kört om långtradare och ska tillbaka i höger filen kan vara kämpigt utan blinkers... man behöver testa bilen och uppleva själv... jag hade kört utan händer och skulle testa vad händer om jag inte tar i ratten och då fick jag nästan whiplers skadan pga. ryck som e-Golf hade producerad, har aldrig i livet varit med nåt liknande, man behöver prova för att fatta... galen

E-UP gör ca. 39-ish kW laddning också, det tog ca. 22min för min att ladda ca. 15kWh så det är samma nivåer det handlar om... däremot nya Hyundai Ioniq tog mer laddning med mindre batteri pack och effektivare drivlinan... jämförelse är att återställa e-golf efter 15mil resan tar 30minuter och Ioniq är klart på 22minuter... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-06-10 17:56:19    Rubrik: Svara med citat

Besökte Atteviks i Växjö. Frågade om de hade nya E-Golf för provkörning. Det hade dem inte. Jag frågade om den kommit än. Javisst svarade han det har den. Men vi har inte fått dem än.

galen Rolling Eyes Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Klen tröst, men Audis säljare hade NOLL koll på typ allt han med, detta ang A1.

Skoda fanns i ett partytält på gården, killen där hade ingen koll, han var bara hallvärd. Sen kom säljaren, som inte heller hade en blekaste susning. haha lysande!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
foolen
Passiv


Registreringsdatum: 10 juni 2017
Inlägg: 2

InläggPostat: 2017-06-10 18:09:04    Rubrik: Svara med citat

Spekulant på nya eGolf via personalbilsleasing. Får dock inget garanterat restvärde via finansbolaget med hänvisning till att det är en elbil med för osäkert andrahandsvärde. Fler som råkat ut för detta, någon input på vilken procentsats som är rimlig efter tre år? Fått förslag på 47%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1588

InläggPostat: 2017-06-11 03:46:03    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Efter en lång dag och 200-ish km med nya E-golf 2017 jag kan konstatera följande:

Jag gillar:
- Prestanda är förbättrad och e-Golf är inte trott längre, tvärtom,
- Nya batteri, 200km i motorvägsfart utan problem och 250-300km på landsväg,
- Kvalitet känslan,
- Buller nivå är underbart ballanserad och kanske det stabilaste bil man kan köra,
- Nyteknik i infotainment och virtualcockpit,
- förarassistans,
- nya funktioner,
- anpassnings möjlighet,

Mindre BRA:
- Effektivitet är svårt att nå och e-Golf är energi slösare,
- Snabbladdning känns inte så snabbt med snitt 39kWh på CLEVER,
- Växellådan liknad DSG, det är stundtals ryckigt och obestämd,
- Förare stolaren känns som parkbänk efter 2 timmar i bilen och saknar fler justeringar,
- Förar assistans med filövervakning skulle jag skippa definitivt eftersom man inte kan byta filen utan blinkers tex. osv.,
- Priset är överdrivet högt,
- VW’s elbil Nr.4 under 2000-talet, man förväntar sig mycket mer…




Bra recension!
Det enda jag inte förstår är "dsg" växelådan?! Alla elbilar har väl bara en slutväxel som ej är justerbar? Alltså måste vara mjukvaran som dom byggt in ryckighet i? För att fossilköpare ska känna sig hemma eller? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-06-11 03:56:33    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
LarsL skrev:
Hur har de lyckats göra transmissionen ryckig? Mjukvarustyrd?


DSG i kombination med råstark elmotor = DSG hinner inte växla och elcontroller kompenserar effekten så att uplevelsen liknar fejkad oslipad förbränningsmotor liknande små ryckninigar så irriterande att man börjar söka andra fel i bilen som inte finns...


Varför har man en DSG låda i bilen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1588

InläggPostat: 2017-06-11 15:55:56    Rubrik: Svara med citat

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/4bx9gt/why_does_the_egolf_have_a_transmission_when_all/

Fler med samma upplevelser
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-11 15:56:39    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:


Bra recension!
Det enda jag inte förstår är "dsg" växelådan?! Alla elbilar har väl bara en slutväxel som ej är justerbar? Alltså måste vara mjukvaran som dom byggt in ryckighet i? För att fossilköpare ska känna sig hemma eller? Very Happy


E-Golf fick 20hk extra, det är uppdaterade el motor, har man kört DSG så liknar det som att man är i Audi S7 som skjuter typ liknande automat Beretta, pang-pang-pang-pang... kör man super försiktigt så märker man inte, men jag är ganska hård mot bilar ibland och då märker man rykande... lite som konstigt fördröjningar oprovocerat som man inte vill ha i elbilen typ som...

Det som irriterar mest i Det nya e-Golf är när man skulle snabb ladda bilen... typ efter att man hade urladdat batteri till 30% då behöver man 45 min att snabb ladda... inte tilltalande...

Annars är komfort och helheten fantastisk raffinerade som finslipad sten... synd att VW gör allt att motverka elbilen, om dem hade haft kapacitet, gigafactoy samt drivkraft person typ som Elon Musk dem skulle kunna göra om 1977 och golf syndrom... tyvärr är det trevligt objekt utan karisma och utmärkelser som en "whanabee"... Rolling Eyes

Den dag Model 3 leveranser börjar kommer WV att ångra beslut gällande elbil modeller 2017 när dem hade chans att vara första!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 78
Ort: Järna

InläggPostat: 2017-06-16 13:52:38    Rubrik: Svara med citat

Ett litet förtydligande e-Golf har ej DSG (varken 19mils eller nya 30mils versionen) utan endast en "direktutväxling" så som de allra flesta rena elbilar alltså. Golf/Passat GTE har däremot en förstärkt DSG-låda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-29 06:40:38    Rubrik: Svara med citat

Jag upplever både vår 2015 och den 2017 jag provkört som helt ryckfria i transmissionen. Direct drive känns det som för mig. Märkte heller ingen avsevärd skillnad i acceleration och prestanda mellan 2015-2017, trodde 21 hk mer skulle ge större skillnad. Stora argumentet för en 2017 är för mig den större batteristorleken vilket expanderar räckvidden utan snabbbladdning. Men är det värt ca 150-200' i mellanskillnad för att byta upp sig, knappast för mig som klarar mig bra på 10-15 mil och snabbladdning.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1588

InläggPostat: 2017-06-29 15:35:03    Rubrik: Svara med citat

Måste varit Gte som elfi kört?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-01 04:04:57    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Måste varit Gte som elfi kört?


Kan vara... http://ackumulator.blogspot.hr/2017/06/jag-har-provkort-e-golf-2017.html

Eftersom jag är i fordon branschen så kan vara att överkänslighet ibland exploderar och jag ser och märker saker som andra bryr sig inte om...

E-Golf 36kw är det bästa man kan köpa idag, finns inget som kommer i närheten förutom Ioniq som kommer nästan lika lång men laddar snabbare! Så lång resan kan vara enklare med Ioniq... sitta i Ioniq och E-Golf är som att man försöker jämföra Mercedes A klass och S klass... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-07-25 15:28:54    Rubrik: Svara med citat

Finns den nya E-Golfen med både digitala och de gamla analoga visarna i instrumenteringen? Jag har sett bilder på bägge versionerna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2017-07-25 16:14:20    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Finns den nya E-Golfen med både digitala och de gamla analoga visarna i instrumenteringen? Jag har sett bilder på bägge versionerna.

Jodå, den digitala instrumenteringen såsom mycket annat kostar förstås extra, det är ju en tysk bil vetja.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sida 10 av 10

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.