Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Simpel voltmätning
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
The_donk
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2008
Inlägg: 20

InläggPostat: 2008-06-15 08:52:07    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Största problemet jag har just nu är att få ds2438 att sitta i en 8-pin IC sockel. Fick tips om hur man gör på en annan sida men det är en del piller galen. Om det finns ett lättare/bättre sätt så är det att föredra....


kanske en sådan här http://shop.temperatur.nu/kretskort-soic8-p-139.html
eller någon av dessa
http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Kretskort&secondgroup=Experimentkort
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
The_donk
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2008
Inlägg: 20

InläggPostat: 2008-06-15 09:18:30    Rubrik: Svara med citat

Jag har översatt din beskrivning tror jag enligt detta dokument
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS2438.pdf
__________
|1GND DQ8|
|2Vs+ NC 7|
|3Vs- NC 6|
|4Vad Vdd5|
---------------

1 till gnd (1wire) och till - på batteriet
5 +på batteriet
8 till 1wire och +på batteriet

är du säker på att du kopplade 8 till + på batteriet och DQ ( data till 1wire)?


de e svårt att rita när man bara får ha 1 mellanslag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
The_donk
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2008
Inlägg: 20

InläggPostat: 2008-07-28 05:44:40    Rubrik: Svara med citat

The_donk skrev:
Jag har översatt din beskrivning tror jag enligt detta dokument
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS2438.pdf
__________
|1GND DQ8|
|2Vs+ NC 7|
|3Vs- NC 6|
|4Vad Vdd5|
---------------

1 till gnd (1wire) och till - på batteriet
5 +på batteriet
8 till 1wire och +på batteriet

är du säker på att du kopplade 8 till + på batteriet och DQ ( data till 1wire)? Tomten


de e svårt att rita när man bara får ha 1 mellanslag.


Jag lyfter tråden, den verkar ha trillat mellan stolarna
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-07-28 09:57:24    Rubrik: Svara med citat

Batteri hade jag inte koppat in då jag aldrig kom så långt, man måste fixa någon sockel som gör så du kan sätta in den på en labbplatta...var ett jäkla piller.

Jag kom så långt att jag började löda "metalltrådar" på ds2438´s ben för att sätta den i en 8-ben IC sockel....

Pinne 5 och Pinne 8 tog jag 220V och gjorde om till spänningen som behövdes för att driftsätta ds2438 för att få upp informationen på datorn. Vilket fungerade mycket bra. Jag har tyvär lagt ner detta då jag håller på med ett annat projekt som inte har med elbilar att göra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-09-23 00:26:31    Rubrik: Svara med citat

IC-kretsar för laddning/övervakning.
http://www.industrial-embedded.com/news/db/?13345
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1037,C1078,C1089,P85071
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-05 10:26:23    Rubrik: Svara med citat

Jag återgår till det ursprungliga ämnet för denna tråd och tänkte visa hur jag gjorde spänningsavkänningen på min Renault Express.

Det gäller alltså bara själva avkänningstrådarna och utförandet av dem. Mätelektroniken får komma senare, kanske enligt era idéer ovan.

Jag tog iaf vanliga Abiko-kabelskor, röda, för 8 mm bult och stack in ett 10 kiloohms 1/4 wattsmotstånd som framgår av bilden. Sedan vek jag tråden runt kabelskon och lödde fast. Högsta spänningen i stora batterilådan är ju 72 Volt så 1/4W är precis lagom.

Jag tillverkade 13 + 7 stycken kabelskor så att jag även kan få med minuspolen i resp batterilåda.

Därefter tog jag några miljötåliga kontakter och monterade dem i två Elfaboxar, en för varje batterilåda. Det borde idealiskt ha varit en 13-polig och en 7-polig kontakt men jag fick hade bara en 12-polig så jag la till en 5-polig för den stora lådan. Se bild.

Nu lödde jag fast alla anslutningsledningarna i kontakten och monterade boxen på plats på resp batterilåda. Jag drog alla ledarna i en slang in till en utgångspunkt i lådan där ledarna sedan får sprida ut sig till respektive pluspol. Alla ledarna är skyddade med Spirab kabelband från Elfa. Jag la ut ledarna som de ska ligga när allt är klart, trimmade sedan längderna och märkte ledarna med Scotch kabelmärktejp

Nu var det dags att löda fast ledarna i kabelskorna. Jag glömde bara att trä på krympslang en gång vilket var ganska bra tycker jag! Krympslangen ska gå över både motstånd och trådskarven.

Sedan skruvade jag fast alla kabelskorna på resp pluspol samt den första minuspolen. Därefter fixerade jag alla ledningar med buntband så de inte kan komma ikläm någonstans. Jag har använt en mjuk ledare med en silikonliknande isolering som tål 100 grader kontinuerligt.

Avslutningen blev förstås en kontrollmätning i kontakten.

Kabelsko med 10 k 1/4W

Jag menar förstås 1/2 Watt!



Anslutning vid batteri med krympslang över motstånd och lödning.



Stora lådans anslutningsbox sitter på framsidan.



Även lilla lådans box sitter på dess framsida.



Stora lådans mätkablar komplett.




Senast ändrad av Groix den 2008-10-08 15:08:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-06 08:50:04    Rubrik: Svara med citat

Jag funderar på att göra något liknande, men tvekar att använda ringkabelskor.
Jag är lite rädd för att de inför resistans i huvudkretsen. Skulle vara ett smidigt sätt iofs. Alternativet jag fundrerar på är att löda kabeln vid överbyglingen.

Oroar jag mig i onödan? Strömmen borde väl gå i huvudsak från den fasta delen av batteripolen till bygeln, och inte över muttern och i så fall genom en eventuell rinkabelsko?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-06 16:49:58    Rubrik: Svara med citat

Det är ingen fara, jag har kört med PakTrakr och där är det ringkabelsko
på sladdarna som skall sitta vid varje +bult den är desutom rätt klen.
Det har inte märkts någon värmeutveckling.

Eftersom jag har bytt batterier ganska ofta har jag nu övergått till
en egen variant på ringkabelsko. Jag har använt en kabelsko 6mm2 för
M8 som jag klippt upp vid kabelfästet, plattat till och klipt så att det
går på en vanlig flatstiftskontakt. Då blir det lite lättare att fixa med
sladdarna till PakTrakrn.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-06 18:06:44    Rubrik: Svara med citat

Om man inte vill sätta anslutningen på batteriskruven så är kanske det enklaste att borra och gänga ett M3 eller M4-hål mitt på polblecket?

Jag drog alla polbultar med momentnyckel enligt SAFTs datablad, 13 Nm. Det skulle vara intressant att krypa in i lådan och mäta tempen på bultarna. Tyvärr svårt på en Express.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-06 18:18:52    Rubrik: Svara med citat

Jag har föreslagit i en tidigare tråd denna tempdekal som används
vid koll av diskmaskiner för att se om det blivit tillräckligt varmt.
Fäst en sån på varje bleck då kan man ha bra koll nästa gång man
öppnar lådorna och ser om det varit för hett.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-06 20:05:42    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Eftersom jag har bytt batterier ganska ofta har jag nu övergått till
en egen variant på ringkabelsko. Jag har använt en kabelsko 6mm2 för
M8 som jag klippt upp vid kabelfästet, plattat till och klipt så att det
går på en vanlig flatstiftskontakt.


Intressant. Fast, för att byta batterier måste du väl ändå skruva upp polmuttrarna?

Var skulle man kunna få tag på sådana ettiketter? Låter vettigt att klämma dit en på varje polbleck.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-06 21:08:48    Rubrik: Svara med citat

Jo givetvis måste man skruva bort anslutningarna, men det
blev alltid nödvändigt att plocka bort alla PakTrakr-ledningarna
eftersom jag samlat alla i kabelkanaler ovanpå balken över
batterierna. Dessutom är det är inte så bra att lägga lösa
kontakter från PakTrakrn bland övriga polskruvar. Nu har jag
isolerade flatstift på kablarna.

Citat:
Var skulle man kunna få tag på sådana ettiketter?


Jag kommer inte ihåg på rak arm var jag hittade dessa, kanske
skrev jag en adress i förra inlägget, var det nu är 8

EDIT:
hittade
http://www.nordtec.se/alfasensor_Disktemperaturindikator.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-22 20:55:54    Rubrik: Svara med citat

Nu börjar även detta komma på plats för mig. Jag har tagit en hängsäkringshållare och ringkabelsko, och 2,5 mm2-kabel. Ett såntdär fint tyskt (?) släpvagnsuttag med 13 poler för varje låda, fast främre lådans kontakt sitter också baktill på bilen. 25 A säkringar.
Jag var lite orolig för att bilsäkringar inte skulle klara att bryta hela lådans spänning, men det klarade de, har redan testat. Jag kopplade in främre lådans uttag med spänning på, eftersom jag redan skruvat dit den lådan. Det blev en fin blixt och jag såg inte mycket på några minuter, men säkringen brann av utan att ta någon annan skada än den avsedda. Åsså är det en skruv i uttaget som nog inte kommer att gå att få loss mer.

Min tanke med dessa uttag är inte i första hand att kunna separatladda, utan att kunna separaturladda helt för att jämna ut packen enklare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-22 23:08:35    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det blev en fin blixt och jag såg inte mycket på några minuter,


Kanske skall vi öppna ett ämne med galna men roliga saker
vi gjort, som att åka i 90km med en eldriven sparkcykel,
köra bilen in i garageväggen eller smälla batterier Mr. Green
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.