Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batteristatus Soul EV

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knez
intresserad


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 34
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-06-17 13:56:10    Rubrik: Batteristatus Soul EV Svara med citat

Mors! Är lite nyfiken på om man kan kolla hur batteriet mår på Soul EV liknande hur man kan göra på Leaf. Någon som vet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 187
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-06-17 14:28:48    Rubrik: Svara med citat

Det finns för Android, tyvärr inte ios..

Du behöver en ELM327-baserad OBD2-dongel och appen Torque Pro, plus custom PID:s som finns här:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471
_________________
3000 elmil/år
Kia Soul EV -15 Clear White
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knez
intresserad


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 34
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-06-18 17:46:23    Rubrik: Svara med citat

Härligt! Vad är det för siffra jag ska hålla ögat på för att se om batteriet degraderat under 70%?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 187
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-06-19 14:48:37    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag har missat din tråd under "presentation", men såg den nu.. Rolling Eyes

Kan berätta att den bil du tittat på har gått som taxi, därav de många milen. Den registrerades ungefär i samma tid som min, som nu har 6800 mil på mätaren.

Det man snabbt kan göra med Torque Pro (med custom PID:s) är att kolla Max och Min Deterioration, som visar uppskattad celldegradering i procent. SOH (State Of Health) som verkstadsinstrumentet rapporterar, bygger på dessa värden. Vi vet idag inte exakt algoritmen för detta, men i nuläget använder Torque Pro medelvärdet av max/min. Det har stämt bra med min bil hittills iaf.

Lurigt är att Kia tydligen använder bufferten på 10% till att "trolla bort" den initiala degraderingen hos batteriet, som ju är på ca 30 kWh med 27 kWh användbart. SOH rapporteras nämligen som 100% ända tills degraderingsräknarna ligger runt 10%. 70% SOH skulle alltså motsvara 40% degradering...
_________________
3000 elmil/år
Kia Soul EV -15 Clear White
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knez
intresserad


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 34
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-06-19 15:38:16    Rubrik: Svara med citat

Elmil skrev:
Hej!
Jag har missat din tråd under "presentation", men såg den nu.. Rolling Eyes

Kan berätta att den bil du tittat på har gått som taxi, därav de många milen. Den registrerades ungefär i samma tid som min, som nu har 6800 mil på mätaren.

Det man snabbt kan göra med Torque Pro (med custom PID:s) är att kolla Max och Min Deterioration, som visar uppskattad celldegradering i procent. SOH (State Of Health) som verkstadsinstrumentet rapporterar, bygger på dessa värden. Vi vet idag inte exakt algoritmen för detta, men i nuläget använder Torque Pro medelvärdet av max/min. Det har stämt bra med min bil hittills iaf.

Lurigt är att Kia tydligen använder bufferten på 10% till att "trolla bort" den initiala degraderingen hos batteriet, som ju är på ca 30 kWh med 27 kWh användbart. SOH rapporteras nämligen som 100% ända tills degraderingsräknarna ligger runt 10%. 70% SOH skulle alltså motsvara 40% degradering...


Tack för infon! Trots taxigång så är den bilen intressant för mig, så länge den kan ta sig en bit på en laddning. Kommer köra minst 3000 mil per år, så långmilade bilar är inga problem (nästan bättre ur värdeminskningssynpunkt).

Va bra, då ska jag installera Torque Pro på telefonen ikväll. Tänkte nämligen åka och provköra den där Soulen i veckan. Den verkar ha varit stationerad hos den där handlaren väldigt länge, så jag tänkte försöka mig på att pruta rejält.

Du vet möjligtvis inte registreringsnumret på den?

Hur pass mycket har din degraderat under tiden du haft den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 187
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-06-19 17:01:09    Rubrik: Svara med citat

Knez skrev:

Tack för infon! Trots taxigång så är den bilen intressant för mig, så länge den kan ta sig en bit på en laddning. Kommer köra minst 3000 mil per år, så långmilade bilar är inga problem (nästan bättre ur värdeminskningssynpunkt).

Va bra, då ska jag installera Torque Pro på telefonen ikväll. Tänkte nämligen åka och provköra den där Soulen i veckan. Den verkar ha varit stationerad hos den där handlaren väldigt länge, så jag tänkte försöka mig på att pruta rejält.

Du vet möjligtvis inte registreringsnumret på den?

Hur pass mycket har din degraderat under tiden du haft den?


Regnumret står i annonsen.. ändå har de suddat plåtarna på bilderna. Shocked
Länk till historik: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LST571

Tänk på att du med dina mil bara kommer att ha drygt ett år garanti kvar. Prutargument?

Mitt batteri har inte degraderat mycket. Jag började logga batteristatus hösten -15 efter ca ett halvår/2000 mil, och degraderingsräknarna har sedan dess hållit sig runt 10%. Minsta SOH vid verkstadsbesök 98.5%. Precis som första sommaren kör jag nu mina dagliga 10 mil på ca 50% laddning. Laddar till 80% sommartid, 100% på vintern.

Men ang. degraderingsavläsning: vid 6000-milaservicen gjordes en mjukvaruuppdatering av BMS:en. Detta medförde att degraderingsräknarna, Ah- och kWh-räknarna samt räknaren för aktiv drifttid nollades, så med ett verkstadsinstrument skulle batteriet se helt nytt ut, men med gamla celler. Låter helt sjukt, men en annan jag känner råkade ut för samma vid 6000 mil på en annan verkstad. Så det kan vara bra att kolla energiräknarna och drifttiden också.

Lycka till och uppdatera gärna här efter provkörning. Smile
_________________
3000 elmil/år
Kia Soul EV -15 Clear White
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matz_karlzzon
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2017
Inlägg: 13
Ort: Västerås

InläggPostat: 2017-06-29 08:24:20    Rubrik: PID nr Svara med citat

Elmil skrev:
Hej!
Jag har missat din tråd under "presentation", men såg den nu.. Rolling Eyes

Kan berätta att den bil du tittat på har gått som taxi, därav de många milen. Den registrerades ungefär i samma tid som min, som nu har 6800 mil på mätaren.

Det man snabbt kan göra med Torque Pro (med custom PID:s) är att kolla Max och Min Deterioration, som visar uppskattad celldegradering i procent. SOH (State Of Health) som verkstadsinstrumentet rapporterar, bygger på dessa värden. Vi vet idag inte exakt algoritmen för detta, men i nuläget använder Torque Pro medelvärdet av max/min. Det har stämt bra med min bil hittills iaf.

Lurigt är att Kia tydligen använder bufferten på 10% till att "trolla bort" den initiala degraderingen hos batteriet, som ju är på ca 30 kWh med 27 kWh användbart. SOH rapporteras nämligen som 100% ända tills degraderingsräknarna ligger runt 10%. 70% SOH skulle alltså motsvara 40% degradering...
.

Villka PID nr har Min Max SOH? är ny på detta och har en E-up men det är kanske standard nr. (och vilken skalning har dom)
_________________
E-up ägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 187
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-07-02 14:37:40    Rubrik: Re: PID nr Svara med citat

matz_karlzzon skrev:

Villka PID nr har Min Max SOH? är ny på detta och har en E-up men det är kanske standard nr. (och vilken skalning har dom)

Finns ingen standard för detta, vad jag vet. Blir nog unikt för varje BMS-tillverkare. Soul EV har "samma" BMS som Kia Ray EV (säljs inte i Sverige). Mycket är lika, men i Ray har inte degraderingsräknarna hittats.
Hyundai Ioniq Electric har också liknande BMS. Koncerngemensamt alltså.

Det verkar som att VW använder BMS från en spansk leverantör:

https://www.ficosa.com/

Pressrelease 2013:
https://portal.ficosa.com/wps/wcm/connect/abedff66-9fbd-462a-a128-33cd4114c1ed/09092013_press+release_Frankfurt.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=abedff66-9fbd-462a-a128-33cd4114c1ed
_________________
3000 elmil/år
Kia Soul EV -15 Clear White
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.