Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


VW e-Golf/e-Up celler/moduler

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 47

InläggPostat: 2016-12-31 10:24:33    Rubrik: VW e-Golf/e-Up celler/moduler Svara med citat

Säljes modulvis eller lösa celler.

Årsmodell: 2015

Miltal: 900

Cellkemi: NMC (Litium Nickel Mangan Cobolt oxid) Nominell spänning är 21,6V.

Cellspänning: 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V (med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något).

Kapacitet: 25Ah/cell

Vikt cell: 708g/st
Vikt modul: 10kg

Mått på en cell (LxBxH i mm): 148x27x107 - höjd är inklusive terminaler
Mått på en modul (LxBxH i cm): 35x15x11

Peak ström: Prestandamässigt säger VW att de klarar 2c (50A) kontinuerligt och 4c (100A) peak, men vid tester i USA klarar de att ge mellan 6 (150A) och 10c (250A) i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Se prestandakollen här: https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryEGolf2012.pdf


Cyklingslivslängd: VW anger minst 80% restkapacitet efter 8 år eller 16000 mil. Enligt garantin ger det minimum 1400 -1500 cykler.

1000kr/modul. Priset blir då <1000kr/kWh vilket då t.o.m. är betydligt bättre pris än blysyra- "möget". Ett nytt AGM batteri kostar idag t.e.x. minst 2000kr/kWh. Vid köp av lösa celler är priset 120kr/cell.

Övrigt: Batteriet består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje).
BMS rekommenderar jag att köpa här:
http://zeva.com.au/





Denna bilden visar sammankoppling av terminalerna samt cellbalanseringen (sitter en liten kontakt som knappt syns vid ena kortändan)


_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 201
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-01-03 19:23:09    Rubrik: Re: VW e-Golf/e-Up celler/moduler Svara med citat

Ippe skrev:
I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat.


Imponerande att du lyckas få det att låta som frånvaro av temperaturstyrning skulle vara något positivt. I själva verket är det ju så att laddning av ett kallt batteri nästan garanterat leder till litiumplätering och kraftig kapacitetsminskning som följd. Likaledes så åldras ett batteri av att bli för varmt, vilket riskerar ske om bilen används och snabbladdas sommartid.

Bortsett detta ett mycket fint erbjudande du har, mycket bra pris! Hade jag haft något projekt att stoppa dem i så hade jag definitivt övervägt dina batterier.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-01-10 21:35:43    Rubrik: Re: VW e-Golf/e-Up celler/moduler Svara med citat

dontommazo skrev:
Ippe skrev:
I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat.


Imponerande att du lyckas få det att låta som frånvaro av temperaturstyrning skulle vara något positivt. I själva verket är det ju så att laddning av ett kallt batteri nästan garanterat leder till litiumplätering och kraftig kapacitetsminskning som följd. Likaledes så åldras ett batteri av att bli för varmt, vilket riskerar ske om bilen används och snabbladdas sommartid.

Bortsett detta ett mycket fint erbjudande du har, mycket bra pris! Hade jag haft något projekt att stoppa dem i så hade jag definitivt övervägt dina batterier.


Hehe, ja. Kanske lite dumt skrivet. Vad jag menar är att p.g.a. att de saknar tempstyrning så har de sannorlikt anpassat cellkemin för att undvika en del av platingeffekten. Det går t.ex. att se att de går förvånansvärt kalla vid snabbladdning (liten temp stegring). För hantering av kall väderlek gissar jag lite, men har personligen snabbladdat en e-up i 10 minusgrader. Försöker göra samma sak Golf GTE som har tempreglering så händer ingenting och då är ändå strömmen med långsamladdning på GTE:n generellt extremt mkt snällare mot cellerna om vi pratar plating 😉

Visst, det finns ju en liten risk att VW har struntat i all anpassning och hoppats på att inga nordbor vill köpa den löjliga lilla bilen, men hittills har jag inte noterat att VW verkar jobba på det viset.
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-06-18 11:41:08    Rubrik: Fler moduler Svara med citat

Fått in 7 nya moduler. Kommer från en 2014 års modell som endast hade gått 350 mil.
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MH
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-06-18 16:04:04    Rubrik: Svara med citat

Är det från skrotade bilar, eller defekta batterier?
_________________
e-nv200 skåp från 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-06-19 17:46:48    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Är det från skrotade bilar, eller defekta batterier?


Nja, defekta batterier skulle inte vara direkt snällt att sälja... Confused
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.