Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Regenerering vid nyladdad bil, hur fungerar det ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 440
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-12 22:10:22    Rubrik: Regenerering vid nyladdad bil, hur fungerar det ? Svara med citat

Regenerering vid nyladdad bil, hur fungerar det ?
Om man har 100 % i batteriet och ska direkt iväg på en lång nerförsbacke, hur löser bilen detta utan att man behöver använda skivbromsarna, är det alls möjligt eller bränner motorn/generatorn denna effekt direkt internt i motorn (via "fas-delning" och motorns egna kylsystem), eller via en extern dump-last (som kyls av tex kupe-elementet) ?
Antar att det kan finnas olika lösningar i olika bilar på detta, och undrar hur det går till i de olika vanligaste bilarna (Leaf, Tesla, ZOE mfl), om det är någon som bestämt vet ?

Regenerative braking is necessarily limited when the batteries are fully charged. Because the additional charge from regenerative braking would cause the voltage of a full battery to rise above a safe level, our motor controller will limit regen torque in this case.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/magic-tesla-roadster-regenerative-braking?redirect=no

If you do "range charge" the battery I'm not sure what happens - the system may leave a little battery capacity for this case, or maybe the power is just dumped into a resistor. The cabin heater is just a big resistor so maybe that's the backup.
https://www.quora.com/What-happens-to-electric-vehicles-that-use-regenerative-braking-when-the-battery-is-full

https://forums.tesla.com/forum/forums/does-regenerative-braking-work-above-90-charge
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?284114-Regen-after-battery-is-fully-charged
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1029
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-06-13 02:41:45    Rubrik: Svara med citat

Leaf har knappt märkbar regenerering den första kilometern med nyladdad bil så det blir till att använda skivbromsarna om man vill sakta in.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 350
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-06-13 04:07:19    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört massor med olika elbilar men ingen hade regenering när batterierna var 100% laddade.

Man får helt enkelt använda skivbromsen de första kilometrarna.
_________________
www.teslaclubsweden.se
Nissan Leaf 2013 (Japanleaf, vit ibland) tills jag får min Tesla Model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1252
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-06-13 04:11:43    Rubrik: Svara med citat

Min mening är att det är i de lägena man tar tillfället i akt att motionera bromsarna så att de verkligen rör sig. Jag brukade gör några hårda inbromsningar precis när jag hade åkt hemifrån för att få bort rost från skivorna och lite temp i delarna när jag åkte elbil.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2087
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-13 06:31:46    Rubrik: Svara med citat

Ampera-E aka GM Bolt har Hill-TOP charging funktionalitet som laddar batteri till 90% och man kan köra så gott som mil nerförsbacken i max regen mode...

Tesla förstås har samma inställning och många använder sån för att "spara" batteri mot överladdning och förlänga livslängd samt att kunna köra med en pedal...

VW, Renault, Nissan och andra budget märke har fördröjd regenerering som börjar efter 1mil eller 10minuter om batteri är 100% laddad ... Rolling Eyes
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-06-15 15:22:46    Rubrik: Svara med citat

Körde en hyrd eUP och det tog ett tag innan jag begrep att läga B inte funkade direkt. Smile
_________________
e-nv200 skåp från 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1198
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-15 18:21:46    Rubrik: Svara med citat

På i3 använder bilen bromsarna så att man inte upplever någon skillnad vid 100% laddning, däremot kan man höra att bromsarna används.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 75
Ort: Järna

InläggPostat: 2017-06-16 13:45:39    Rubrik: Svara med citat

Nja åtminstone e-up och e-Golf kan också begränsa maxladdningen på tex 80 eller 90% om man vill det.

Det gör man under "laddplats" som kopplas till respektive tidsprogram.

Då har man full elektrisk broms från början.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.