Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa typ 2 kontakt för laddning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
goran.krabbas
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2014
Inlägg: 18
Ort: Varberg

InläggPostat: 2017-03-17 10:34:39    Rubrik: Köpa typ 2 kontakt för laddning Svara med citat

Överallt tycks det byggas ut laddstationer, vilket är väldigt bra.
EU har ju bestämt att CCS och typ 2 ska vara standard vilket underlättar för många elbilsägare. Problemet är dock att en äldre eller ombygd elbil inte har denna standart och komtakterna är vansinnigt dyra å svåra att få tag i. En trefas CEE 32A kostar 50 spänn och finns överallt. En typ 2 kontakt verkar kosta närmare tusen spänn om man ens hittar den. Ändå hanterar de lika myckat effekt.
Så min fråga är.
Någon som vet var man får tag i en typ 2 kontakt till rimligt pris och någos som vet varför de är så dyra? Är det på grund av patentkostnader eller bara låga tillverkningsvolymer?
/Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 418
Ort: Lund

InläggPostat: 2017-03-17 12:31:05    Rubrik: Svara med citat

Har man en äldre elbil, kan det vara problem att ladda även om du får tag i kontakt till rimligt pris.
Om laddstolpen begär att laddströmmen ska t.ex. sänkas, och bilen inte kan sänka laddströmmen så avbryts laddningen.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 780
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2017-05-28 19:11:16    Rubrik: Svara med citat

Det går inte att koppla en typ-2 kontakt till vanliga elnätet. En typ-2 kontakt använder datakommunikation mellan bilen och laddstationen bl.a. för att bilen ska veta hur mycket ström den får dra från uttaget. Detta kräver en laddstation av något slag som sköter kommunikationen. Så även om du hittar en typ-2 kontakt billigt så kan du inte använda den utan laddstation.
_________________
Ägare av Mitsubishi I-MiEV 2011, GoodWheel 天马 elmoped. Har ägt Subaru Elcat cityvan med Litiumbatteri, Renault Clio Electrique och MiniEl (Ellert)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2108
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-05-30 05:27:15    Rubrik: Svara med citat

Typ2 kontakten går att omvandla till schucko ganska enkelt
typ2 kontakt kan du köpa av mig för en halv tusenlapp.

dvs du kan komma till en modernladdstolpe och kolla in din gamla 230v schuko elbil via adaptern( typ 2)

Ska man däremot ladda en modern elbil med typ 2 så behövs laddsladd( elektronik i handsken)
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2634
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-30 11:37:43    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Typ2 kontakten går att omvandla till schucko ganska enkelt
typ2 kontakt kan du köpa av mig för en halv tusenlapp.

dvs du kan komma till en modernladdstolpe och kolla in din gamla 230v schuko elbil via adaptern( typ 2)

Ska man däremot ladda en modern elbil med typ 2 så behövs laddsladd( elektronik i handsken)


Fuskadaptern som jag byggt med bara nån diod och motstånd i funkar på jättedumma laddstolpar men inte på exempelvis Clevers snabbladdare. (typ 2 där då givetvis)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 127
Ort: Linköping

InläggPostat: 2017-06-16 09:17:04    Rubrik: Re: Köpa typ 2 kontakt för laddning Svara med citat

goran.krabbas skrev:
Överallt tycks det byggas ut laddstationer, vilket är väldigt bra.
EU har ju bestämt att CCS och typ 2 ska vara standard vilket underlättar för många elbilsägare. Problemet är dock att en äldre eller ombygd elbil inte har denna standart och komtakterna är vansinnigt dyra å svåra att få tag i. En trefas CEE 32A kostar 50 spänn och finns överallt. En typ 2 kontakt verkar kosta närmare tusen spänn om man ens hittar den. Ändå hanterar de lika myckat effekt.
Så min fråga är.
Någon som vet var man får tag i en typ 2 kontakt till rimligt pris och någos som vet varför de är så dyra? Är det på grund av patentkostnader eller bara låga tillverkningsvolymer?
/Göran


Det är sannolikt en kombination av att det är ett mer avancerat kontaktdon, lägre volymer och att "man kan" ta ut ett högre pris.

Jag brukar köpa från https://www.jpson.com.

Förövrigt så är det ju inte bara priset som är ett problem: Att montera ett Typ2-intag på en i efterhand konverterad bil är rätt svårt, iaf om det ska bli snyggt. De är stora, så man behöver ta upp ett stort hål osv. Ifall man konverterar en fossilbil till en ren elbil kan man möjligtvis återanvända tackluckan, men ifall man som jag bygger om hybrider till laddhybrider så går ju inte det. Jag har därför valt en annan lösning: På bilen kör jag med Defa-intag (men det går att ha annat också) och sen kompletterar jag med ett 12mm-intag för de 2 extra signalerna som behövs för Typ2. Det finns 12mm-intag med självstängande lock, i samma stil som ett motorvärmarintag. Sen gör jag egna kablar med Defa+12mm i enda änden och Typ2 i andra änden. På bilsidan kan man antingen göra en enkel variant med motstånd och diod för att få stolpen att ge ström, alternativt en mer avancerad lösning där man läser av maxström. Oavsett så kommer stolpen att bryta strömmen och släppa låset när antingen Defan eller 12mm-donet dras ur; det spelar ingen roll i vilken ordning.

På detta sättet blir det en enkel och billig lösning men som ändå kan ge full funktion.

Den enda begränsningen är att den endast fungerar med stolpar som har Typ2-uttag; ej med stolpar med fast Typ2-kabel. Men min erfarenhet är att sådana är väldigt ovanliga. Förutom snabbladdare då, men de vill man ju ändå inte använda, eftersom det är dyrt samt att man blockerar bättre behövande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.