Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2017-03-07 13:20:42    Rubrik: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag Svara med citat

Var på en intressant pressrelease imorse. Ni som inte vet om SGF energy eller som de nu heter Northvolt, så är det Peter Carlsson, en fd högt uppsatt chef på Tesla som har startat ett företag med ambitionen att bygga en gigafactory i Sverige med 35GWh runt 2023, något som kan förse 500k elbilar med 60kWh batterier t.ex. även om det verkar som som Peter tror på energilager mer i början. Han verkade ha väldigt bra koll på läget och väldigt realistisk i sitt extremt högt uppsatta mål.

Det som slog mig mest är vilka kompetenser han redan har kunnat knyta till företaget. Folk håller på o flyttar med sina familjer från Kalifornien och Tokyo till Sverige för att jobba med detta. Tesla, ABB, Panasonic, Ericsson, är bara några av bakgrunderna de har.

Det blir ett otroligt svårt uppdrag men det ska bli väldigt intressant att följa!

Jag ställde en fråga om batteriteknologi och möjligheter samt risker med att välja "fel teknologi".

Peter menade att dagens teknik är redan såpass bra att den kan tillverkas till ett konkurrenskraftigt pris och mycket av kommande utveckling inom de närmaste 15 åren kommer de att kunna implementera i sina batterier. Om 15 år skulle eventuellt något nytt kunna komma, ställde även en fråga om Solid state batterier och han menade att lite av det kan de få in i sina batterier men att storskalig konkurrenskraftig produktion av det är långt bort. Balanserat och välgenomtänkt svar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 150
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-03-07 15:09:28    Rubrik: Svara med citat

Klart spännande, vi som lever får se. Om det kommer någon möjlighet till aktieköp kommer jag nog köpa för någon tusenlapp. Mycket roligare än att köpa trisslotter och kanske större vinst chans Wink
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eSaab
Aktiv


Registreringsdatum: 27 januari 2014
Inlägg: 80

InläggPostat: 2017-03-09 11:25:51    Rubrik: Svara med citat

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170307/teslasvenskens-plan-officiell-nya-batterifabriken-ska-bli-revolutionerande
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-03 14:37:59    Rubrik: Svara med citat

Bara 10 kommuner kvar att kämpa om batterifabriken, spänningen är olidlig (...).
Är alltså Finland inte längre med i kampen, placeringen blir 100 % i Sverige ?
Man vill ju gärna gissa och spekulera lite grand:
Många (förmodligen hundratals) japanska batteri-kemister och batteri-robot-tillverkare/konsulter kommer behövas kunna flygas in o ut från landet, en kommun som då behöver ligga ganska nära de större flygplatserna.
Markpriserna måste vara relativt låga, alltså inte för nära de tre storstadsregionerna.
Lokalt gott om arbetskraft/konsulter och tunga industrier/byggföretag/schaktmaskiner etc.
Behöver finnas en mkt god och stabil infrastruktur, järnväg i anslutning sannolikt ett minimikrav, många och stora maskiner ska kunna fraktas från troligen Japan, behövs således också en nära hamn.
Behövs en god bostadsmarknad (vilket i princip totalt avsaknas detta land...), såtillvida vinnande kommun inte avser radikalt bidra med nytt bostadsbyggande (2-3000 nya arbetstillfällen kräver sitt till; bostäder, skola osv).
En av de större batteri-kunderna borde - åtminstone framledes - vara det elbils-senkomna företaget Kolvo, som logistiskt/ekonomiskt föredrar så kort transportsträcka som möjligt, betvivlar starkt att Kolvo någonsin kommer importera sina batterier från Kina/Sydkorea, möjligtvis Europa/Polen.
Dessa är alltså grundkraven som ska uppfyllas av vinnande kommun.
Utifrån dess kriterier ligger troligen vinnande kommun inom området/triangeln Jönköping-Växjö-Borås ?
Glesbygdskommunerna i norr är troligen inte aktuella, annat än för Lithium-brytning/råvaran.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6664220
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2727
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-04-03 16:02:36    Rubrik: Svara med citat

Växjö är ju avkrokarnas avkrok nummer ett. Inga vägar, ingen hamn, ingen järnväg(den går förbi Alvesta) osv. Förvisso en flygplats, men inga direktflyg någonstans.

Jag tror absolut mer på Norrland i närheten av de gruvor de kan tänkas behöva. I närheten av vattenkraften, i närheten av hamn och Kallax....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-26 15:45:44    Rubrik: Svara med citat

Urvalsprocessen framskrider, 8 svenska och 2 finska orter är "semifinal-klara".
Min tidigare småländska triangel-gissning floppade rejält...
Kan dock inte se någon direkt geografisk "röd tråd", alla de kvarvarande orterna är så vitt utplacerade, möjligtvis förutom sambandet kust-/hamn-ort, vilket 7 av de 10 är, så sannolikhetsmässigt vinnande ort nära en hamn.

Malmö, var där finns det gott om billiga stora ytor, då måste nog kommunen helt enkelt bekosta marken åt NortVolt.

Göteborg likaså, möjligtvis i direkt anslutning till Kolvo/Hisingen och/eller de stora hamn-olje-terminalerna som kommunen troligen vill få bort från stan.
Tror att Kolvo lobbar ganska hårt för att få ha batterifabriken alldeles runt hörnet ("Tesla-komplexet"), och lockar med stora penga-påsen och stora beställningar, ev med minuset det höga markpriset.

Mariestad/Skövde har en tveksam hamn-resurs, att slussa båtar på Göta älv går vare sig fort eller driftsäkert, och passerar ju rakt genom Gbg, enda fördelen billigare mark, men överlag ytterst tveksamt.

Norrköping lite mittemellan, inte direkt utmärkande på något, men ändå inte att räkna ut, hänger nog mkt på hur kommunen bidrar ekonomiskt med mark och övrigt.

Västerås liknande Norrköping vad gäller de mesta önske-punkter, dock en insjö-hamn som har liknande tillkortakommanden som Mariestad/Skövde, därav ej troligt.

Gävle har fördelen billig mark men ändå nära till allt viktigt på önskelistan, vilket huserar i mälardals-regionen; flygplatser, högskolor och arbetskraft, allt finns nära till hands. Gävle hamnar sannolikt i finalen, dessutom inte så långt att åka från HK i Sthlm.

Luleå och Skellefteå (LS) ligger förvisso vid hamnar och har billig mark, men det är för långt till allting, avstånd är tid är pengar, och tusentals utländska konsulter som ska flygas in förutsätter en större internationell flygplats.
Och kanske den största haken; arbetskraften och högskolorna, det finns helt enkelt inte tillräckligt många högutbildade. Ev fördel är om gruvor ligger i nära anslutning.

De två finska orterna är nästan identiska med LS, avlägsna och med mindre förutsättningar, skulle något vara till fördel där så är det ev gruvor i direkt anslutning.

Gruvor i nära anslutning verkar inte väga tungt, vet förvisso inte var lämpliga gruvor finns i landet, men antar i norra delarna, och där finns bara två orter, har mkt svårt att se logiken varför tex Malmö och Göteborg alls skulle vara med i utslagningen om just närhet till en gruva är en prioritering.

Sammanfattning:
Till final går Göteborg och Gävle.
Det blir en jämn match, Gävle vinner, förutsatt att Kolvo stretar emot elbilen som vanligt, men om inte...

http://northvolt.com/
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-europas-storsta-batterifabrik/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2727
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-04-26 15:58:14    Rubrik: Svara med citat

Du har floppat innan och floppar igen. North kommer hamna i norr. Förhoppningsvis i Sverige.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1390

InläggPostat: 2017-04-26 17:58:18    Rubrik: Svara med citat

Mariestad har ju nära till Zinkgruvan i Askersund. Mycket av mineralen därifrån skickas ju ut via Otterbäcken ut i Vänern och ner mot Amsterdam. Är ju inte helt fel att lägga en fabrik där någonstanns innan man lastar på båten.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 32

InläggPostat: 2017-04-27 07:11:33    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Skellefteå har Sveriges enda kopparsmältverk, vilka producerar Europas renaste koppar (både avseende insatsvaror och kvalitet på färdig produkt) tillsammans med PGM (Platinum group metals) metaller och ädelmetaller. Zinksmältverket Kokkola ligger bara på andra sidan viken.

Hamnen är bra, och järnvägsvagnar med kopparkoncentrat från Aiktik (världens effektivaste koppargruva) rullar in genom grindarna varje dag. I finländska gruvor tvärs över viken produceras nickel. dessutom finns en stort överskott på elektricitet i norra Sverige, både från vatten och vind, som inte kan transporteras söderut på grund av bristande kapacitet i stamnät (det är orsaken till att el i norra Sverige ofta är märkbart billigare än söderut).

Du skulle där lägga en fabrik mitt i en logistisk knutpunkt för samtliga råmaterial som en batterifrabrik behöver. Att transportera färdiga produkter långt är bättre än att transportera råmaterial lång. dessutom finns det god tillgång till hamkapacitet och järnväg både i Skellefteå och i Luleå.

Luleå flygplats har Sveriges i särklass längsta landningsbana (ingen kapacitetsbrist), Skellefteå flygplats är en reservflygplats till Luleå, vilket gör att även den kan ta emot/skicka iväg internationell trafik.

Jag tänker att Elon Musks beslut att lägga Giggafactori i Nevada berode på att Nevada, liksom Norra Sverige, har god tillgång till Råmaterial (Om Nevada hade varit ett eget land hade det varit världens 7:e största gruvnation) miljövänlig el och billig mark.

Den spetskompetens som behövs kommer nog rekryteras internationellt och då tror jag faktiskt att "kulregnen" i Malmö och Götebort avskräcker i förhållande till Luleå och Skellefteås lung, bra skolor, bra boende (en stor villa för samma pris och en 1:a i södra Sverige). Norrlandskusten är för den delen förhållandevis tätbefolkad (det är oerhört gles i inlandet, men efter kusten ser det mycket annorlunda ut)

Jag tänker därför att ni inte skall bli förvånade ifall (om projektet blir av) att fabriken hamnar mycket långt norrut i landet.
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1088
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-04-27 16:20:14    Rubrik: Svara med citat

Fbergsten skrev:
Hej!

Skellefteå har Sveriges enda kopparsmältverk, vilka producerar Europas renaste koppar (både avseende insatsvaror och kvalitet på färdig produkt) tillsammans med PGM (Platinum group metals) metaller och ädelmetaller. Zinksmältverket Kokkola ligger bara på andra sidan viken.

Hamnen är bra, och järnvägsvagnar med kopparkoncentrat från Aiktik (världens effektivaste koppargruva) rullar in genom grindarna varje dag. I finländska gruvor tvärs över viken produceras nickel. dessutom finns en stort överskott på elektricitet i norra Sverige, både från vatten och vind, som inte kan transporteras söderut på grund av bristande kapacitet i stamnät (det är orsaken till att el i norra Sverige ofta är märkbart billigare än söderut).

Du skulle där lägga en fabrik mitt i en logistisk knutpunkt för samtliga råmaterial som en batterifrabrik behöver. Att transportera färdiga produkter långt är bättre än att transportera råmaterial lång. dessutom finns det god tillgång till hamkapacitet och järnväg både i Skellefteå och i Luleå.

Luleå flygplats har Sveriges i särklass längsta landningsbana (ingen kapacitetsbrist), Skellefteå flygplats är en reservflygplats till Luleå, vilket gör att även den kan ta emot/skicka iväg internationell trafik.

Jag tänker att Elon Musks beslut att lägga Giggafactori i Nevada berode på att Nevada, liksom Norra Sverige, har god tillgång till Råmaterial (Om Nevada hade varit ett eget land hade det varit världens 7:e största gruvnation) miljövänlig el och billig mark.

Den spetskompetens som behövs kommer nog rekryteras internationellt och då tror jag faktiskt att "kulregnen" i Malmö och Götebort avskräcker i förhållande till Luleå och Skellefteås lung, bra skolor, bra boende (en stor villa för samma pris och en 1:a i södra Sverige). Norrlandskusten är för den delen förhållandevis tätbefolkad (det är oerhört gles i inlandet, men efter kusten ser det mycket annorlunda ut)

Jag tänker därför att ni inte skall bli förvånade ifall (om projektet blir av) att fabriken hamnar mycket långt norrut i landet.


Jag röstar också på luleå eller möjligen skellefteå. Luleå med playa planja ligger fantastiskt bra till. Billig väl förberedd mark i nära anslutning till åretruntöppen hamn, och med utmärkta järnvägsförbindelser till såväl gruvor som göteborg för förbrukning av de färdiga produkterna. Transporter utgör inget egentligt problem i sammanhanget. Dessutom har man ett väl fungerande universitet med goda forskningsmöjligheter och även om det inte finns någon bostadsmarknad att tala om så finns det utrymmen för bostäder till rimliga pengar. Skellefteå har många av samma fördelar som Luleå, men jag tror ändå närheten till Lule tekniska är en fördel. Materialfysik är något av en specialitet här, och det är ju viktigt i batterisammanhang Smile.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-04 16:28:24    Rubrik: Svara med citat

Ett informativt inslag (inkl video) om hur Skellefteå kommun deltar i fabriks-tävlingen.
Både Luleå och Skellefteå ska ha möte med NorthVolt nu på Lördag.
http://norran.se/affarsliv/forsta-matchen-i-slutspelet-om-batterifabriken-gar-i-skelleftea-811791

Någon som kan se rimligheten att fabriken hamnar i Finland, via ca 30 miljoner svenska statliga skatte-kronor från Energimyndigheten/Vinnova..?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Northvolt

Edit 6e Maj.

Skellefteå.
http://norran.se/affarsliv/nortvolts-vd-jatteimponerad-av-kommunens-engagemang-for-att-fa-batterifabriken-813245#/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/jobbtombolan-drar-vidare-snart-ska-tio-bli-tva

Luleå.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/visade-var-batterifabriken-kan-byggas
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/i-dag-motet-som-kan-ge-lulea-3-000-nya-jobb-nm4538330.aspx


Edit 10e Maj:

Gävle.
Kommuner får inte skänka industrimark, men arrende (i tex 50 år) med friköpsrätt är ju ett alternativ kanske ?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gavle-kommun-laddar-for-slutstrid-om-batterifabrik

Norrköping.
Synes inte ha färdig mark avsatt, utan måste först köpas från markägarna (och sedan göras till industrimark medelst miljöprövningar/överklaganden etc).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stjernkvist-inte-oroad-over-saknade-miljarder

Den nordiska råvaru-situationen, initialt kommer råvarorna (förutom troligen Nickel och Koppar) importeras, eftersom ev nordisk produktion tar tid att få igång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ser-ravarutillgangen-som-en-fordel-men-har-finns-knappt-nagra-amnen

Edit 11e Maj.

Glesbygd kan få statligt stöd för batterifabriken, tex Skellefteå och Luleå.
Liknande jätteprojekt i Luleå fick 103 + 36 (totalt 139) miljoner i statligt stöd, men bidraget var inte anledningen till valet av orten då, utan kylan och ett starkt elnät. Härav kanske ett liknande stöd-belopp på ca 100 milj till NorthVolt inte är så avgörande i den totala kalkylen på 40 miljarder kr.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/naringsministern-statligt-stod-tankbart-for-batterifabrik
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13845353.ab
https://www.svd.se/facebook-far-nya-miljoner-av-staten

Edit 12e Maj.

Västerås.
Kommunen förefaller ha en snabb beslutsprocess, och markfrågan är löst via ett löfte från ABB om att kunna upplåta/sälja mark som är tillräckligt stor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vasteras-visade-upp-sig-for-att-locka-drometableringen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/batterifabriken-kan-hamna-i-vasteras
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vasteras-vill-ha-den-enorma-batterifabriken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/kommunernas-bemotande-avgorande-for-var-batterifabriken-hamnar

Edit 16e Maj.

Finland/Vasa.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/northvolt-vasa-ar-stark-kandidat-batterifabrik


Finland/Kotka-Fredrikshamn.
http://www.kotka.fi/asukkaalle/ajankohtaista_kotkassa/101/0/kotka-hamina_tarjoaa_northvoltin_akkutehtaalle_voittamatonta_pakettia?language=fi
http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/05/16/Kotka%20ja%20Hamina%20kertovat%20t%C3%A4n%C3%A4%C3%A4n%20Northvoltille%20miksi%20akkutehdas%20pit%C3%A4isi%20perustaa%20Etel%C3%A4-Kymenlaaksoon/2017322259815/4


Malmö.
Har stor färdig central industrimark.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-slass-om-miljardsatsning-utan-egen-analys
https://www.svtplay.se/klipp/13611917/malmo-slass-om-miljardsatsning--utan-egen-analys

Edit 17e Maj.

Mariestad/Skövde (M/S).
Inför NortVolt´s besök på Torsdag gör M/S studiebesök hos batterifabriken Saft i Oskarshamn för att få mer kunskap om vad som behövs för en batteri-industri på orten. Planerad industrimark är Västeräng i Mariestad.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6697478
http://m.nlt.se/nyheter/lanet/1.5303987-batterifabrik-studerar-laget-i-skaraborg
https://www.skovdenyheter.se/article/en-laddad-resa/
https://www.google.se/maps/place/V%C3%A4ster%C3%A4ng/@58.6863513,13.8298999,3008m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x894a33ca1466ad06!8m2!3d58.6902659!4d13.8356563!6m1!1e1
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-17 14:55:24    Rubrik: Svara med citat

Aktualiserar ovan löpande editerade inlägg.

Nu verkar alla orter vara besökta (förutom M/S i morgon Torsdag).
Läste i någon tidigare artikel att även Gbg blivit besökt men hittar ingen specifik artikel som berättar om detta (uppskattar tips).., vilket väl vore en smärre journalistisk jätteblunder.., så till vida nu inte avsikten med just Gbg´s ansökan är att mesta möjligt smyga under radarn för att slippa massa frågor etc..?

Just M/S och Mariestad förefaller inte ha en egen riktig hamn-resurs, utan förlitar sig troligen på Gbg som hamn och tåg/lastbil resterande väg. E20 mellan Mariestad och Gbg är dock endast delvis dubbelfilig, och järnvägen delvis relativt liten/enkelspårig/överbelastad (modell museistandard) och dåligt underhållen (?). Har just därför så svårt att se hur M/S ska kunna vinna.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-18 17:27:18    Rubrik: Svara med citat

Blivande Sund Handel- och Industripark i södra Mariestad är tänkt vara platsen för NorthVolt, på en idag stor bördig åker alldeles intill E20.
https://www.falkopingstidning.se/article/northvolt-pa-platsen-for-fabriken/
http://mariestadstidningen.se/mariestad/2017/05/18/northvolt-hart-uppvaktade-i
https://mariestad.se/download/18.5598029914d900fb28b2bff/1485769257624/%C3%84rende+5.+Beslut+om+antagande%2C+Planprogram+f%C3%B6r+Sund+handels-+och+industripark%2C+Antagandehandling.pdf

Ang Gbg.., här råder en total journalistisk härdsmälta..!
Man kan bara anta att mötet mellan NorthVolt och Gbg´s kommun skedde i samband med Power Circle Summit, 9 maj på Svenska Mässan och Elfack, men enl Google och Bing existerar inte ett ord om något möte med kommunen den senaste månaden...
https://www.google.se/search?q=northvolt+%2Bg%C3%B6teborg&client=ubuntu&channel=fs&biw=1697&bih=979&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A5%2F1%2F2017%2Ccd_max%3A5%2F18%2F2017&tbm=#channel=fs&tbs=qdr:m&q=northvolt+g%C3%B6teborg
http://www.bing.com/search?q=northvolt+g%c3%b6teborg&filters=ex1%3a%22ez3%22&qs=n&sp=-1&pq=northvolt+g%c3%b6teborg&sc=1-19&cvid=E451B766C62E4D7FA4907BDC017A6F9E&qpvt=northvolt+g%c3%b6teborg

Enl Mariestads Tidning (länk ovan) var M/S det sista mötet av de tio orter inplanerade för NorthVolt, alltså måste även Gbg ha blivit besökt (?).
I ortens tidning GP finns endast 4 artiklar som behandlar NorthVolt, varav en enda den senaste månaden, daterad 17e Maj, i vilken endast handlar om ett politiskt partis funderingar och åsikter i en debattartikel kring hur bra det vore med en batterifabrik i Gbg, den som känner till tidningen GP vet att den är Liberal-politisk (samt evig lydhund till Kolvo), och alltså i en slags rådande opposition till sittande kommunfullmäktige med vänster-styre, vilka är de som alltså utför dialogen med NorthVolt, Liberalerna så att säga bara får titta på.
Men, som sagt.., inte ett ord från kommunens möte med NorthVolt, är det något som är hemligt, något som är politiskt känsligt, något som rör enormt stora pengar och investeringar..?
Tröttsamt att behöva gissa, utlyser därför en ”Hittelön” på symboliska 100 kr till den som först kan ge adekvat information i ämnet, ev mkt större hittelön om det finns anledning till det...
http://www.gp.se/nyheter/debatt/g%C3%B6teborg-b%C3%A4sta-platsen-f%C3%B6r-ny-batterifabrik-1.4198498

Som ”Dark horse” i industrimarks-racet i Gbg tipsas före detta flygplatsen Säve, ligger nära precis allt; Kolvo, hamn, järnväg, trafikleder, bostäder, högskolor, rubb och stubb, mer i industri-smeten är svårt att vara. Flygplats-området har ganska nyligen köpts upp av Serneke som planerat allehanda projekt där, men kanske denna batterifabrik-satsning fått kommunen att be Serneke överväga sälja tillbaks en stor del av området ?
Blir vinnande ort Gbg, blir just Säve trolig industrimark, på exakt samma sätt som tidigare gamla flygplatsen Torslanda övergick till att bli ett industriområde, också den på Hisingen nära Kolvo.
Återstår att se då ev vad Serneke beslutar, som ju snart kommer bygga Nordens högsta skyskrapa Karlatornet, även den på Hisingen. Området Säve är såpass stort att också andra projekt jämsides NorthVolt´s torde få plats, antagligen håller byggföretaget Serneke redan på att kalkylera offert till NorthVolt över den nya gigantiska fabriks-konstruktionen i Säve (?)...
Härav kanske hysch-hyschet.., som börsnoterat företag fås vissa affärsmässiga saker inte yppas i förtid.
http://www.serneke.se/
http://www.serneke.se/om-serneke/nyheter-och-press/pressmeddelanden/serneke-tilltrader-save-flygplats/
http://www.fastighetssverige.se/artikel/serneke-fortsatter-kopa-i-save-24703
http://www.karlatornet.se/
https://www.google.se/maps/place/G%C3%B6teborg/@57.7758183,11.8443323,6185m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x464f8e67966c073f:0x4019078290e7c40!8m2!3d57.7085494!4d11.9750977?hl=sv
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-22 01:20:41    Rubrik: Svara med citat

Inte någon som har info om NorthVolt´s möte med Gbg (artikel etc) ?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-03 07:57:55    Rubrik: Svara med citat

Gävle blir utan statligt ev etableringsstöd (betal-artikel, troligen öppen efter några dagar ?).
https://www.gd.se/logga-in/gavles-kamp-for-en-batterifabrik-blir-utan-statligt-stod

I kommentarer-fältet görs antydan till Stenakoncernen (med bas i Gbg) som är en bland huvudägarna/finansiär i NorthVolt, dessutom äger Stena ett flertal vindkraftsparker. Stena och Kolvo är bästa kompisar, har flera affärsmässiga saker ihop.
Flertalet dessa små pusselbitar talar allt mer för att fabriken hamnar i Gbg.
http://etn.se/index.php/nyheter/63588-snart-avgoers-finnkampen-i-batterifabrik
http://www.stena.com/sv/about-us/Sidor/advisory-board.aspx

Mkt informativ och aktuell artikel, final-vinnande två orter deklareras veckan innan midsommar, alltså vecka 24 (12-16 Juni), dvs om max två olidligt spännande veckor...
http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/laddat-for-dragkamp-om-batterifabrik/

Edit 6e Juni:
Enl Tesla och deras val av ort för kommande Gigafactory (GF) är närhet till slutkund en mkt viktig faktor, enär logistik-kostnader. Fabriken kommer också kräva många anställda, samt troligen tillverka både batterier och bilar.
https://electrek.co/2017/06/06/tesla-gigafactory-headcount/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-15 19:50:41    Rubrik: Svara med citat

Kamp in på målsnöret när tre grann-kommuner till Västerås ger sitt stöd för Northvolt´s batterifabrik, anledningen förstås att jobb-möjligheter och kommun-intäkter även sprider sig utanför själva Västerås.
Något desperat och brådraskigt kan tyckas dock, enär Northvolt aviserat slutgiltigt besked redan om ett par dagar (innan midsommar).
Kanske Västerås har tillfrågats vissa underlag/förutsättningar som saknats, och nu genom hjälp från grann-kommunerna kan tillgodoses ?
I så fall, om Northvolt får vad de vill ha, att vi kan komma se en stor Gigafactory utanför Finnslätten i centrala Västerås.

Avsaknaden av havs-hamn torde vara största tillkortakommandet, samt avståndet till slutkund (Kolvo, NEVS).
Betänk att 100.000-tals batteripaket även ska skeppas till kontinenten och Kolvo´s bilfabrik i Belgiska Gent.
Holländska företaget InnoEnergy har nyligen investerat 3,5 milj EUR i Northvolt.
I Gbg huserar åtminstone två företag som borde vara intressanta för Northvolt´s vidkommande; batteriföretaget Alelion och Insplorion, som gör sensorer på nanoskala som mäter direkt inuti cellen.
https://www.alelion.com/sv
http://www.vlt.se/naringsliv/kommunalrad-i-malardalen-backar-vasteras-i-kampen-om-batterifabrik
http://www.mynewsdesk.com/se/vasteras_stad/news/raett-foerutsaettningar-foer-northvolts-etablering-finns-i-vaesteraas-246546?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=current_news
http://www.foyen.se/foyen-har-bitratt-innoenergy-vid-investering-i-storskalig-batterifabrik/
http://www.innoenergy.com/
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/06/15/lasarnas-val-i-batteriboomens-spar.html
https://www.insplorion.com/en/
https://www.alelion.com/sv
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-21 09:02:11    Rubrik: Svara med citat

Besked om de två delvinnande orterna framflyttas till 2-9 Juli under Almedalsveckan i Visby, alltså ytterligare drygt en veckas väntan.
http://sla.se/naringsliv/2017/06/21/da-kommer-northvolts-besked-om

Edit:
Funderingar kring att beskedet istället kommer ges under Almedalsveckan:
Något politiskt ligger inbakat i val av vinnande två orter, och förmodligen regeringspartierna avser använda Northvolt och deras blivande industrisatsning som en fjäder i hatten över vad bra regeringen är på att skapa jobb och industri-framtid etc i Sverige.
Förmodligen kommer staten bidra med etableringsstöd, och vill därför naturligtvis ta åt sig lite av äran av att sätta energi- och transport-Sverige på kartan.
Vidare, om ett ort-besked ges i svenskaste politik-evenemanget Almedalsveckan kommer sannolikt inte vinnande orter hamna i Finland.., vilket annars vore en gigantisk industripolitisk fadäs för svenska regeringen.., mitt under den mest politiskt känsliga veckan under hela året.., sålunda lutar det logiskt åt att vinnande orter hamnar i Sverige.

Ytterligare orsak till det framskjutna beskedet kan vara att många orter har ombetts komma med kompletteringar i sina ansökningar, och att många orter "sockrar" på med erbjudanden in i det sista för att maximera sina förutsättningar.
En risk med denna "offentliga upphandling" som sker genom "tävlingen" (anbudsförfarandet), är att de orter som slås ut trots väl sockrade anbud, kommer bli griniga och kanske offentligt ifrågasätta och kritisera Northvolt, risken är en svartmålning och ett (åtminstone lokalt) mediedrev som gör allt för att kunna finna felaktigheter och "fusk"/korruption etc, kanske går det så långt att regeringen blir påverkad (politiskt och industriellt) och på något sätt tvingas lägga sig i beslutet.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-28 06:25:45    Rubrik: Svara med citat

Inte bara nationellt fordons-centrum, nu även nationellt centrum för elfordon, när Geely/Volvo storsatsar miljarder i Gbg på ett nytt innovationscentrum. Mkt indikerar dessutom att landets nya (halv-) statliga elfordons-/batteri-testlabb kommer förläggas även det i Gbg, vilket talar mer och mer för att Northvolt kommer etablera sin batterifabrik i Gbg nära forskning och kunder.
Att Geely nu etablerar i Gbg sker sannolikt först efter att Staten inofficiellt lovat det nationella testlabbet till just Gbg, eftersom Geely tidigare kritiskt eftersökt mer statliga och regionala incitament, troligen har även Geely fått indikationer på att Northvolt kommer etablera sig i Gbg, ett stort gigantisk elfordonskluster som säkerligen får även Tesla att seriöst överväga sin Europa-Gigafactory i regionen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-geelyetablering-i-goteborg
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/geely-bygger-stort-utvecklingscenter-p%C3%A5-hisingen-1.4388567
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/enormt-spr%C3%A5ng-f%C3%B6r-g%C3%B6teborg-1.4388588

Detta är en i raden av tunga intressenter som kommer hit, säger Patrik Andersson. (BRG) "Tunga intressenter", tungt som i Northvolt, tungt som i Tesla..?

Stort, nationellt, testlabb för elfordon, troligen i Gbg (nära för Volvo/NEVS/Geely/Tesla?).
Staten kanske bidrar med ena halvan och industrin med andra, inget klart ännu, ska först utredas.
Volvo vill nu ha testlabb för sina batterier och drivlinor, för personbilar och lastvagnar, och Staten vill (?) gynna svensk fordonsindustri så att den blir konkurrenskraftig i framtiden.
Dessutom ökar förutsättningarna för fler företag att vilja etablera sig i detta elfordons-kluster, möjligheten finns att Geely´s europeiska huvudkontor hamnar i Gbg (investering på ca en halv miljard SEK).

1 Volvo, NEVS, Geely, Scania, CEVT mfl fordonsaktörer, alla önskar mer elfordons-kunskap och forskning/test-resurser samt lokal/nationell komponent-produktion.
2 Batteriproduktion genom NorthVolt, som troligen etablerar sin nya första fabrik (NV1) i Gbg nära detta kluster av elfordons-produktion och forskning/test-resurser (en utav NorthVolt´s önskemål är just detta nära samarbete lokalt).
3 Tesla´s nya EU-fabrik för både batterier och bilproduktion får ännu större incitament att etablera sig i denna elfordons-region, troligen genom övertag av större delen av nuvarande NEVS fabrik i Trollhättan, alternativt genom att köpa gamla Volvo Uddevallaverken (som idag ägs av Benders ?).
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6701643
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/g%C3%B6teborgs-satsning-p%C3%A5-elfordon-ska-ge-fler-jobb-1.4298003
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/g%C3%B6teborg-kan-bli-geelys-bas-i-europa-1.3571
http://omni.se/geely-pressar-sverige-om-huvudkontor-i-goteborg/a/aElKA
http://www.dn.se/ekonomi/geely-satter-press-pa-regeringen/
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/benders-k%C3%B6per-volvofabriken-1.2274677
http://www.cevt.se/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 646
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-28 11:23:46    Rubrik: Svara med citat

RISE (Research Institutes of Sweden), som nyligen flyttat/flyttar huvudkontor från Sthlm till Gbg, och som håller i utredningen om var landets nya Forskningscentrum för Elektromobilitet (FE) ska/bör placeras, tror att centret hamnar i Gbg, vilket också Geely uttrycker vara en utav anledningarna till valet av Gbg som ort för deras nya Innovationscenter. Alltså, det ena ger det andra även om inget ännu är officiellt, att det nya halvstatliga testlabbet FE hamnar i Gbg.
Det antyds av Geely att testlabbet kommer placeras på Lindholmen, möjligtvis då en kontorsdel/huvudkontor, eftersom själva testlabbet av säkerhets- och utrymmesskäl kommer behöva förläggas mer avskilt, och vad skulle då inte vara mer lämpligt än granne med Northvolt i Säve...
Nya ”Hising Manhattan” - området Karlavagnsplatsen, med Nordens högsta skyskrapa Karlatornet – är också en av orsakerna till Geely´s val av Gbg som plats för centret, en mkt nära, central och hypermodern ny stadsdel som tilltalar den högutbildade och välbetalda personalstyrkan från inte minst Kina där tät och modern höghus-urbanisering numera är standard.

Så om man ska summera elfordons-aktiviterna:
Lindholmen/Hisingen kommer bli ett nytt stort elfordons-centra i Norden/Europa, med Geely´s nya Innovationscentrum, Statens Forskningscenter för Elektromobilitet, Lindholmens Science Park/Chalmers, förmodligen kommer även nya elbilsföretaget Polestar flytta från Gårda till Lindholmen (?), och RISE flyttar in på Lindholmen. Till detta kommer (?) produktionsanläggningar i Säve, där bygg- och fastighetsföretaget SERNEKE kommer vara huvudentreprenör och bygga Northvolt´s nya batterifabrik, samt det statliga testlabbet FE. I Trollhättan i NEVS fabrik eller Volvo´s gamla uddevallafabrik kommer (?) Tesla bygga sin nya europeiska batteri- och bilproduktion.
Ett enormt elfordons-kluster håller på att etableras i stor-Gbg, miljarder kronor kommer att investeras, och tusentals nya arbetstillfällen skapas.
En färsk artikel från Business Region Göteborg (BRG) konstaterar; ”Det är något extremt stort på gång”.
(video, vid ca 21 minuter in börjar inslaget om FE).
https://www.businessregiongoteborg.se/sv/pia-sandvik-tror-goteborg-far-forskningscentret-elektromobilitet
https://www.businessregiongoteborg.se/sv/stort-tillskott-till-goteborgs-fordonskluster
https://www.va.se/nyheter/2017/06/28/nu-storsatsar-volvo-agaren-i-goteborg--och-det-ar-goda-nyheter-for-hela-sverige/
https://www.ri.se/nyheter/nationellt-uppdrag-kring-elektriska-fordon-till-rise
https://sv.wikipedia.org/wiki/RISE_Research_Institutes_of_Sweden
http://www.serneke.se/projekt/karlastaden/
https://www.businessregiongoteborg.se/sv/det-ar-nagot-extremt-stort-pa-gang


Tillägg (2017-06-28 kl17:35):

Polestar´s elbilsproduktion kommer sannolikt (?) ske i en egen fabrik, som får delvis färdiga bilar från Torslandaverken att bygga elbilar utav, stoppa in elmotor och batterier mm.
Ska en ny och mindre Polestar-bilfabrik byggas placeras även denna lämpligtvis i Säve, granne med Northvolt och FE, med tio minuters bilväg till både Torslandaverken och Lindholmen.
Troligen inga större elbils-volymer, gissar max 10.000 exemplar om året, och de kommer vara relativt dyra och mestadels gå på export.

Geely som nyligen köpt Lotus kommer förmodligen via Innovationscentrum och Polestar förse den elektriska drivlinan till kommande Lotus elbils-modeller.
Lustigt i sammanhanget är att Tesla Roadster (Tesla´s första elbil) är baserad på just en Lotus Elise.., Geely verkar ha samma ambitioner och intentioner som Tesla en gång startade med, och hoppas bli en lika stor och framgångsrik elbils-producent.
https://www.polestar.com/se/2017/06/21/polestar-avsloejar-ny-ledningsgrupp-som-ska-utveckla-elektrifierat-prestandamaerke-foer-volvo-cars/
http://www.lotuscars.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤


Senast ändrad av Anders den 2017-06-28 13:14:36, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1325
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-06-28 11:45:38    Rubrik: Svara med citat

Det låter ju otroligt spännande! Hoppas det kan bli något stort.

Make Sweden great again!
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.