Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första dagarna med Zoe
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-22 03:53:20    Rubrik: Första dagarna med Zoe Svara med citat

En mycket trevlig bekanskap. Efter jobbet i torsdags bar det av till träff med vänner i Småland, i trakten mellan Aneby och Eksjö. 80 och 90 vägar och lugn trafik ger bra räckvidd, drygt 25 mil. På vägen dit upptäcker vi att det är en mängd vägavstängningar i området så 16 mil blir 20 mil! Himla skönt att ha de där extra milen. Här hjälper inte snabbladdning, här hjälper bara kWh!
6 mil kvar i batteriet när vi kom fram. Det hade varit nervöst i många andra elbilar.

Enda anmärkningen är knarrande ljud i förarstolen. Stenskottet som spräckte rutan kan man nog inte lasta Zoe för. Vi blev omkörda av en stor pickup på RV134 på hemvägen och det small till. Det syntes inget i rutan men efter en stund var där en 20 cm lång spricka. Stenen hade träffat på den svarta delen, 8 mm från rutkanten. Usch!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-22 04:25:14    Rubrik: Svara med citat

Tråkigt med rutan, men det är ju tur det finns försäkringar Confused

Jag ser på egotrip att det är relativt tätt med 22kW-laddstolpar i de krokarna du åkte, så det hade nog inte varit så nervöst ens med en Zoe med lilla batteriet, bara att planera lite. Både Eksjö och Aneby har 22kW-stolpar, likaså Floby och Tidaholm. För att inte tala om Jönköping... En Zoe är perfekt i de trakterna!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-05-22 04:49:46    Rubrik: Re: Första dagarna med Zoe Svara med citat

Stefan T skrev:
En mycket trevlig bekanskap. Efter jobbet i torsdags bar det av till träff med vänner i Småland, i trakten mellan Aneby och Eksjö.


Kul med lite positiv läsning. Jag är själv supernöjd med min Zoe som jag haft en dryg månad nu.

Stefan T skrev:
Vi blev omkörda av en stor pickup på RV134 på hemvägen och det small till. Det syntes inget i rutan men efter en stund var där en 20 cm lång spricka. Stenen hade träffat på den svarta delen, 8 mm från rutkanten. Usch!


Oj, det var tråkigt att höra.

Vet du (eller någon annan) vad som gäller här. Om man kan bevisa att den andra bilen orsakat skadan, är inte de ersättningsskyldiga då (så man slipper självrisken)?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3136
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-22 07:09:55    Rubrik: Svara med citat

26mil i riktiga livet är ju bra, även om den verkar rätt törstig på ström/juice. Zoe är ju en liten bil och drar mer än Leaf gör om vi skall gå på dina siffror.

Tänk en "Ioniq" som ligger på 12kWh/100km med 41kWh tillgängligt. Då pratar vi ju Tesla-territorium.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-22 07:37:41    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
26mil i riktiga livet är ju bra, även om den verkar rätt törstig på ström/juice. Zoe är ju en liten bil och drar mer än Leaf gör om vi skall gå på dina siffror.

Tänk en "Ioniq" som ligger på 12kWh/100km med 41kWh tillgängligt. Då pratar vi ju Tesla-territorium.


Helt fel, i rätt förutssättningar så kör man enkelt på 10-14kWh/100km med Zoe. Framförallt på 80-90-vägar så bör du absolut klara 30mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-22 08:54:38    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
26mil i riktiga livet är ju bra, även om den verkar rätt törstig på ström/juice. Zoe är ju en liten bil och drar mer än Leaf gör om vi skall gå på dina siffror.

Tänk en "Ioniq" som ligger på 12kWh/100km med 41kWh tillgängligt. Då pratar vi ju Tesla-territorium.


Jag undrar hur många som har provkört IONIQ har fattat vad Hyundai har serverat? Ioniq grund inställning är ECO, vill man ha alla hästar så måste man knappa SPORT... alla EU bilar har SPORT som grundinställning och alla hästar hela tiden, vill man åka "lika snål" i en ZOE ZE40 eller E-Golf det är bara att klicka på ECO knappen...

Underbart med ZOE, senaste tiden jag möter fler och fler nya ZOE i Örebro trakten, verkar som att dem hade blivit mycket populära nuförtiden...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2017-05-22 08:55:42    Rubrik: Svara med citat

Jag körde Zoe som en bil, inte som en EL-bil. Lugn körning men inte snålkörning. Förresten, kul att så många kör Ioniq nuförtiden och har färska siffror från svenska landsvägar Smile
Skämt åsido, poängen med Zoe 41 kWh är att man kan köra bil utan att behöva bekymra sig så mycket om motvind, stora omvägar eller snöslask, om man inte ska köra riktigt långt.
Till överst på sidan
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-22 09:10:51    Rubrik: Svara med citat

Hmm, jag står som "gäst" i förra inlägget, missade att logga in när jag svarade.
Medelförbrukningen de första 50 milen blev 16,5 kWh/100 km på mestadels 90 och 80 vägar med en del inslag av 100. Det var rejäl motvind hemåt igår och till jobbet idag. Inte så tokig förbrukning tycker jag. Deklarationsvärdet på 13,5 (eller nåt sånt) går säkert att slå om man kör på plana vägar utan motvind. Eller kör saktare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
goran.krabbas
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2014
Inlägg: 18
Ort: Varberg

InläggPostat: 2017-05-22 11:59:44    Rubrik: Svara med citat

Stefan T skrev:
Hmm, jag står som "gäst" i förra inlägget, missade att logga in när jag svarade.
Medelförbrukningen de första 50 milen blev 16,5 kWh/100 km på mestadels 90 och 80 vägar med en del inslag av 100. Det var rejäl motvind hemåt igår och till jobbet idag. Inte så tokig förbrukning tycker jag. Deklarationsvärdet på 13,5 (eller nåt sånt) går säkert att slå om man kör på plana vägar utan motvind. Eller kör saktare.


Jag undrar om det är äkta förbrukning som ni betalar för? D.v.s det som kommer ut ur uttaget/laddstationen.
Eller är det siffror som presenteras i bilen? Då är det inte säkert att man har med förluster i laddare m.m.
Jag tänker lite att förbrukningssiffror i bensinbilar brukar skilja 10-20% mot verkligheten enligt min erfarenhet (volvo, toyota)

Angående effektivitet så kan jag tipsa om att kolla spänningen om ni laddar från vanligt uttag hemma. Är det långa kablar till uttaget så kan man få spänningsfall och förluster. Ett uttag jag laddade från (10A) sjönk från 232V till 216V, vilket ger nästan 10% i förluster.

/Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-22 13:52:29    Rubrik: Svara med citat

De 30 örena per mil eller vad det kan vara, hävdar jag är helt oviktigt i förhållande till förbrukningen vid körning.
Min Nissan kostar nånstans kring 25kr milen att köra, om det är 25:20 eller 25:30 tycker jag kan vara skit samma faktiskt. Två-tre mil på räckvidden, däremot, är som natt och dag.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-23 04:12:43    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
De 30 örena per mil eller vad det kan vara, hävdar jag är helt oviktigt i förhållande till förbrukningen vid körning.
Min Nissan kostar nånstans kring 25kr milen att köra, om det är 25:20 eller 25:30 tycker jag kan vara skit samma faktiskt. Två-tre mil på räckvidden, däremot, är som natt och dag.


Håller helt med. Räckvidden och laddtiden är helt avgörande. Zoe skulle vara en gigantisk succé om man hade snabbladdning på 50kw+
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 04:32:32    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
tor.ake skrev:
De 30 örena per mil eller vad det kan vara, hävdar jag är helt oviktigt i förhållande till förbrukningen vid körning.
Min Nissan kostar nånstans kring 25kr milen att köra, om det är 25:20 eller 25:30 tycker jag kan vara skit samma faktiskt. Två-tre mil på räckvidden, däremot, är som natt och dag.


Håller helt med. Räckvidden och laddtiden är helt avgörande. Zoe skulle vara en gigantisk succé om man hade snabbladdning på 50kw+


Har man provkört nya ZOE och varit observant så är CCS bakom laddningsluckan utförmad att man kan stoppa CCS-DC, och det fick jag bekräftad från säljaren som var mest insatta person jag hade kontakt med någonsin, nämligen EV ansvarig för Rejmes-Renault Närke... samma info är bekräftat sedan tidigare från media:

http://insideevs.com/renault-zoe-to-be-ready-for-ccs-combo-dc-fast-charging-by-2019/

nästa revision kanske på hösten kan få CCS-DC... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-23 04:44:57    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
dejven skrev:
tor.ake skrev:
De 30 örena per mil eller vad det kan vara, hävdar jag är helt oviktigt i förhållande till förbrukningen vid körning.
Min Nissan kostar nånstans kring 25kr milen att köra, om det är 25:20 eller 25:30 tycker jag kan vara skit samma faktiskt. Två-tre mil på räckvidden, däremot, är som natt och dag.


Håller helt med. Räckvidden och laddtiden är helt avgörande. Zoe skulle vara en gigantisk succé om man hade snabbladdning på 50kw+


Har man provkört nya ZOE och varit observant så är CCS bakom laddningsluckan utförmad att man kan stoppa CCS-DC, och det fick jag bekräftad från säljaren som var mest insatta person jag hade kontakt med någonsin, nämligen EV ansvarig för Rejmes-Renault Närke... samma info är bekräftat sedan tidigare från media:

http://insideevs.com/renault-zoe-to-be-ready-for-ccs-combo-dc-fast-charging-by-2019/

nästa revision kanske på hösten kan få CCS-DC... Mr. Green



Har jag HELT missat. Hjälper inte mig som får bil i Juli. Visst är det eg en "skitsak" att ordna för renault?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 05:26:07    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
elfi skrev:

Har man provkört nya ZOE och varit observant så är CCS bakom laddningsluckan utförmad att man kan stoppa CCS-DC, och det fick jag bekräftad från säljaren som var mest insatta person jag hade kontakt med någonsin, nämligen EV ansvarig för Rejmes-Renault Närke... samma info är bekräftat sedan tidigare från media:

http://insideevs.com/renault-zoe-to-be-ready-for-ccs-combo-dc-fast-charging-by-2019/

nästa revision kanske på hösten kan få CCS-DC... Mr. Green



Har jag HELT missat. Hjälper inte mig som får bil i Juli. Visst är det eg en "skitsak" att ordna för renault?


För Renault som Allians partner med Nissan i samma hus och kanske längsta erfarenhet i branschen med elbilar så är det små åtgärd... men så säljs det stora volymer av ZOE i Frankrike och andra länder där man huvudsaken räknar att bilen skulle användas där gott om 3-fas finns...
om jag skulle välja 3-fas 22kw eller DC-CCS då skulle jag ta 3-fas varje dag i veckan... men idag när det kommer fler och fler snabba laddare är DC självklart MÅSTE på 2017 elbil, dock tror jag inte att Renault skulle börja med eftermontering på äldre modeller... Confused
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 07:17:34    Rubrik: Svara med citat

Tre fas alla dagar i veckan! Det som däremot överraskar mig är vad snålt Teslan går när man kör 100 och snabbare, jämfört med övriga bilar på marknaden.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-05-23 16:12:24    Rubrik: Svara med citat

Hade den haft DC laddning hade jag helt klart kunnat rekommendera bilen nu när batteriet ingår i priset. Utan DC är jag tveksam, det är inte kul att sitta och vänta på laddning under långresorna. Men har den både snabb 3-fas och CCS så är den ju riktigt välrustat för längre resor.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janpie
intresserad


Registreringsdatum: 12 maj 2016
Inlägg: 19

InläggPostat: 2017-05-25 19:40:19    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
Henke2 skrev:
26mil i riktiga livet är ju bra, även om den verkar rätt törstig på ström/juice. Zoe är ju en liten bil och drar mer än Leaf gör om vi skall gå på dina siffror.

Tänk en "Ioniq" som ligger på 12kWh/100km med 41kWh tillgängligt. Då pratar vi ju Tesla-territorium.


Helt fel, i rätt förutssättningar så kör man enkelt på 10-14kWh/100km med Zoe. Framförallt på 80-90-vägar så bör du absolut klara 30mil.


Jag kan bekräfta att Zoe 40 drar 10% mer än Leaf 30. Tyvärr.
_________________
Leaf 30, nu Zoe 40 och model 3 på väg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-26 02:56:23    Rubrik: Svara med citat

Janpie skrev:


Jag kan bekräfta att Zoe 40 drar 10% mer än Leaf 30. Tyvärr.


Skulle du kunna fördjupa lite, typ i alla lägen, eller i snabbare marsch fart, eller med AC och väreme, osv? skulle vara mumma att få inblick från användare som hade/har båda...

Jag uplevde Japan Leaf som otroligt törstig med klima på vintertid, Fantastisk ineffektiv övanför 88km/h och slukande på vintervägar med ful AC på... Har märkt under provkörningen att ZOE 40 är ganska stabil med 90km/h och ganska effektiv också tyckte att det var lite effektivare än Leaf men jag kanske har fel... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2017-05-26 03:32:25    Rubrik: Svara med citat

Janpie skrev:

Jag kan bekräfta att Zoe 40 drar 10% mer än Leaf 30. Tyvärr.


Shocked Shocked
Men ja, fick en upplevelse när jag körde en ganska vanlig tripp nu med Leaf 30 mot ga 24an. 5+5 mil Hem - Arlanda för att lämna folk.

Startar med 100% som brukligt. Bestämmer mig för att köra snålt, men inte långsamt. Ingen AC, Eco läge.
Med 24an kom jag normalt hem med 10-20% om det inte var vargavinter.
Men nu kom jag tillbaka med 48%, slår av Eco och guessometern visar 102km fortfarande. Då körde jag på E4 med 110-114 på mätaren, några omkörningar ochså. Väldigt bra skulle jag säga. Skulle ge nästan 20 mil i räckvidd med blandad körning.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2017-05-26 05:52:19    Rubrik: Svara med citat

Hellre komma fram till målet med hög förbrukning än att få stopp i skogen med låg.
Om Renault kan få in 41 kWh på 315 kg så borde alla andra också.
Leaf borde kunna få 50 utan stora bekymmer kan man tycka. Golfen också.
Zoe har stort batteri och hyfsad räckvidd, i alla fall på 90 vägar. 22 kW laddning gör att resor på 30 mil funkar utan speciellt mycket väntan.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.54 sekunder att ladda.