Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Eldriven husbil

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2017-05-23 06:25:30    Rubrik: Eldriven husbil Svara med citat

Bara ett tankeexperiment för min del, men tänkte lyfta tanken så kanske nån känner sig tokig nog att försöka!

En husbil kan vara en bra kandidat för eldrift!
Vi köpte husbil förra sommaren, den är byggd på ett Fiatchassie, Ducato, och har en dieselmotor på 130hk, osäker på vridmomentet.
En motsvarande elmotor borde gå att hitta utan större problem.
Plats för batterier är det gott om under golvet i bilen, bara att hänga upp i ramen.
Nog borde det gå att få till vettig räckvidd för att klara semesterkörning? Kanske inte 100 mil utan stopp, men klarar man 30-40 så är det användbart om man planerar lite!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-05-23 06:51:45    Rubrik: Svara med citat

Om husbilen förbrukar 1 liter diesel per mil och vi antar att verkningsgraden är ca hälften av eldrivlinan, ger det att husbilen förbrukar omkring 5kWh per mil.

För 30-40 mils räckvidd krävs alltså ett batteri på 150-200kWh. Ca 1 ton batterier.

Om jag får lägga in min personliga åsikt så tycker jag att en husbil inte är lämplig, eftersom den generellt används så lite.

Pendlarfordon ska vara el. Fordon som mest står still kan köras vidare på fossila bränslen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-23 06:52:51    Rubrik: Svara med citat

Det där har jag funderat lite på, har också en Ducato med en riktig stenkross till dieselmotor, 130Hk.

Har dock kommit fram till att batterierna är en omöjlig begränsning. Det är så stort luftmotstånd på de gamla Fiat-byggena, att man säkert får räkna på nånstans 500-800Wh per kilometer. Dieselmotorns 90kW räcker till en toppfart på runt 110km/h, där är den övre gränsen (90/110 = 0,82 kWh/km), och den tar nog minst, även om man håller 80, som en Model X med husvagn, 500Wh/km.

Men säg 500, då. Multiplicera med 30 mil, det blir 150kWh batterier. Hmm...

Vikten, 10kg/kWh => 1500kg batterier (litiumjon så klart)
Priset, 2000kr/kWh => 300'000 (man får som privatperson inte tag i batterier till det priset men snart kanske)

Även om man kan smälta prislappen så blir det svårt att lasta fiat-chassit med ytterligare 1500kg, det ligger redan nära gränsen med bara bodelen + vattentankarna Sad

Luftmotståendet och batterierna är de stora fienderna, så det måste bli något litet, typ en e-NV 200 med pop-up. Om Nissan nu kan få fingrarna ur och uppgradera batteriet på den...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-23 06:56:42    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:

Om jag får lägga in min personliga åsikt så tycker jag att en husbil inte är lämplig, eftersom den generellt används så lite.

Pendlarfordon ska vara el. Fordon som mest står still kan köras vidare på fossila bränslen.


Husbilar rullar generellt rätt många mil ändå, brukar bli uppåt tusen mil/år om man kollar mätarställningen på gamla husbilar.
Sedan är det ju en komfortfråga också, semestern vore ju väldigt mycket trevligare om man slapp lyssna på stenkrossen och sitta och växla i uppförsluten... Cool
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2017-05-23 07:12:25    Rubrik: Svara med citat

Perfekt!
Lite räknande och man kan slå idén ur hågen!

Vi kör vidare med vår diesel och får försöka njuta ändå! Very Happy
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 09:59:14    Rubrik: Svara med citat

finns dokumenterad försök sedan tidigare att bygga om 2st Westfalia VW camper i en med Tesla donator pack och drivlina:

http://cafeelectric.com/stretchla/

Jag skulle titta på Nissan Leaf 30kWh donator för konvertering eller ännu bättre bmw i3 REX så att man kan bygga hybrid med mer flexibilitet...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-05-23 16:04:33    Rubrik: Svara med citat

Tror ändå att det är en ganska bra idé med elhusbil. Det vore kanon skönt att kunna köra AC även när man inte är ansluten till nätet tex.

Man behöver inte 30 mils räckvidd. Det räcker gott med räckvidd som en Leaf tror jag så 70-80kWh borde funka. Vikten inget jätteproblem då jag får köra husbil upp till 7ton(tror jag) på ett gammalt B-kort. Annars ett lättare C-korts körkort.

Modellen måste vara strömlinjeformad så Ducato går bort helt.

Att utgå från en Leaf är nog rätt smart. Funkar den drivlinan till en liten husbil?

Batterierna skulle kunna funka som powerpacken hemma till solcellerna när bilen inte rullar.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-23 17:11:02    Rubrik: Svara med citat

Leafens batteri klarar inte att av att driva något större än en Leaf. Eftersom det saknas alla former av aktiv kylning kommer det överhetta i många situationer. Spännande att det ens klarar sig i e-NV 200:an. Men kanske en anledning till att skåpbilen inte fått 30kWh-batteriet?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-23 17:12:27    Rubrik: Svara med citat

https://www.youtube.com/watch?v=fGZ1zbqAGA0
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-05-23 18:05:46    Rubrik: Svara med citat

Kylning borde inte vara enormt svårt att få till även på Leaf batterier om man bara får lite mer utrymme.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-23 18:23:50    Rubrik: Svara med citat

Nej, absolut, bygger man om packet så man kan blåsa luft i några kanaler på strategiska ställen så kommer det säkert funka fint. Det funkar ju bättre på Zoe vad jag förstår?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-05-23 18:43:59    Rubrik: Svara med citat

Ja eller drar in vattenkylning mellan blocken. De adderar så klart vikt så kanske inte så önskvärt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-05-23 19:09:25    Rubrik: Svara med citat

Till Saabs kombikupéer fanns Toppola camper tillsats.

Samma koncept borde funka lika bra för Tesla S. Dessutom kan Teslans klimatanläggning användas för att styra temperatur och luftomsättning i "husbilen", även vid fricamping pga av bilens stora batteri.

Undrar hur räckvidden skulle påverkas av en Toppola. Man får väl köra långsamt så att luftmotståndet inte blir alltför brutalt. Tusan också, skulle köpt en 100D!
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.