Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Min Zivan-laddare krånglar
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-23 10:45:47    Rubrik: Min Zivan-laddare krånglar Svara med citat

I min konverterade Polo sitter det en enfas Zivanladdare på 1 kW som fungerat utmärkt i fem år. Den laddar ett 100 V litiumbatteri.
Nu har den slutat gå stadigt och ladda. Den startar, men slår av efter c:a 5 sekunder och börjar om igen. Så står den och pendlar hela tiden.
Har kollat laddkretsen och inte funnit något fel och cellspänningen i batteriet är 3,25 V +/- 0,02 V.
Har du något tips vad att göra?
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 12:13:09    Rubrik: Re: Min Zivan-laddare krånglar Svara med citat

Lappen skrev:
I min konverterade Polo sitter det en enfas Zivanladdare på 1 kW som fungerat utmärkt i fem år. Den laddar ett 100 V litiumbatteri.
Nu har den slutat gå stadigt och ladda. Den startar, men slår av efter c:a 5 sekunder och börjar om igen. Så står den och pendlar hela tiden.
Har kollat laddkretsen och inte funnit något fel och cellspänningen i batteriet är 3,25 V +/- 0,02 V.
Har du något tips vad att göra?


jag har 3st 1000W laddare kvar från Prius Plug-in:




vad har du för antal celler?

Jag har kastat i kontainer i höstas 2st NG1 72-105V IUIa...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-23 13:46:11    Rubrik: Svara med citat

Jag har 28 celler i batteriet
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 16:29:16    Rubrik: Svara med citat

Lappen skrev:
Jag har 28 celler i batteriet


OK, är det LiFePO4 inställd till 102.2V eller?

Har du BMS och vilken ström har shuntarna i så fall? Vilken Konstant spänning är du nöjd med i CV slut fas och vilken ström?
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-23 18:27:12    Rubrik: Svara med citat

Ja just det. Cellerna heter WB-LYP 100 Ah. BMS:n är EV Power som börjar shunta vid 3.6 V och ökar shuntströmmen till 1 A nära cut off V (4 V).
Jag vill alltså att laddaren slutar ladda vid 102, 2 V. Har ordnat det med fem dioder för Zivan-laddaren som annars gav för hög slutspänning.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-23 19:11:04    Rubrik: Svara med citat

Lappen skrev:
Ja just det. Cellerna heter WB-LYP 100 Ah. BMS:n är EV Power som börjar shunta vid 3.6 V och ökar shuntströmmen till 1 A nära cut off V (4 V).
Jag vill alltså att laddaren slutar ladda vid 102, 2 V. Har ordnat det med fem dioder för Zivan-laddaren som annars gav för hög slutspänning.


Oj, då hade du kanske fel laddningskurvan i Zivan, istället IUa så är dem flesta utrustade med IUIa kurvan om dem har automatisk avstängning, annars så kör dem med pulserande spänning i slutet för att vara skönare mot blyackar... men skit samma...

låt mig säkerställa att laddarna kommer upp till 102.2V, jag hade trimmat liknande på föra projekt dock till 99.9V... dem är automatiska med IUa eller CC-CV laddningskurvan inställda att avbryta laddning när ström sjunker under 1A och övergå till float spänning som motsvarar inställd CV värden... jag hör av mig imorgon... Wink
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-24 16:46:24    Rubrik: Svara med citat

99V är max mina laddare klättrar till... tyvärr!

99/28=3.53V mycket lite kan skada ditt batteri pack

27*3.65= 98.55 är max celler min laddare kan hantera... Confused

du har TC som alternativ, CA.3500KR på aliexpress

BMSbattery EMC laddare:
https://bmsbattery.com/ebike-charger-ev-charger/829-c1500-1500watts-ectrical-vehicle-mounted-charger.html

Eller kontakta: http://micropower-group.se/
ibland har dem testobjekt som man kan få så gott som gratis om man loggar data till dem... Mr. Green
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-24 18:07:45    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen, Elfi!
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-26 06:41:31    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket kapacitet förlorar jag på att ladda cellerna till 3,53 V i stället för 3,65 v?
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-26 07:45:10    Rubrik: Svara med citat

Lappen skrev:
Hur mycket kapacitet förlorar jag på att ladda cellerna till 3,53 V i stället för 3,65 v?


Om ditt batteri pack är underbart matchad med top ballanserade celler och shuntar/varje cell så handlar det om 2-5% max matematisk... MEN!

det som kan hända är att några celler succesivt börjar halka backom... med tiden mer och mer... det man kan göra är att komplettera med en till laddare som skulle ballansera celler... typ att 99V laddare sköter BULK laddningen upp till 95% och att en sån:

https://bmsbattery.com/ebike-charger-ev-charger/821-c600b-600watts-lifepo4li-ionlead-acid-battery-charger.html#/426-ac_voltage-200240vac

jobbar parallell och fotsätter vidare upp till 102.2V och top ballanserar celler... jag hade så i min Subaru där IU blyladdaren på 3kW har laddat upp till 92V och resterande upp till 95V var mindre laddare på 250W... bara att vara på säket sidan och kunna TOP ballansera batteri pack...

Vill du prova?
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-27 05:07:22    Rubrik: Svara med citat

Då är det väl lika bra att köpa en 1000-1500 W laddare som klarar det hela?
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-27 09:51:03    Rubrik: Svara med citat

Lappen skrev:
Då är det väl lika bra att köpa en 1000-1500 W laddare som klarar det hela?


rent spontant jag skulle köpa 1500W... Wink
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-27 11:35:30    Rubrik: Svara med citat

Du har ju tidigare haft lite dåliga erfarenheter av BMS Batterys grejor. Har du någon känsla för hur det är i dag? Man vill ju inte hålla på och reklamera till Kina. Batterierna köpte jag ju där och de verkar sköta sig fint.
Så finns det kanske någon annan som har Zivan-laddare över? Om det nu är något att tro på.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-27 12:25:54    Rubrik: Svara med citat

Lappen skrev:
Du har ju tidigare haft lite dåliga erfarenheter av BMS Batterys grejor. Har du någon känsla för hur det är i dag? Man vill ju inte hålla på och reklamera till Kina. Batterierna köpte jag ju där och de verkar sköta sig fint.
Så finns det kanske någon annan som har Zivan-laddare över? Om det nu är något att tro på.


BMSbattery har bra och mindre bra produkter... 240W laddare är överdimensionerad lille bror som hade brunnit 2ggr för mig... 600W laddare var också diskutabel kvalitet under 2012 eftersom IGBT driver hade blåst på några av dem och folk på Endless-sphere.com hade diskuterat... dock har jag fantastisk erfarenhet av 120, 180, 1000W och 2500W samt alla PFC laddare varav vi kör 15-20st dagligen i drift sedan 2009 och dem bara fungerar och fungerar...

billigast Zivan i Sverige finns hos http://www.etpab.se/ dem kan reparea din också för priset av nya 1500W från BMSbattery

folk svär att TC charger är THE SHIT... jag har konstigt 50/50 erfarenhet...

Lycka till med laddaren!
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-05-29 03:48:05    Rubrik: Svara med citat

Jag har nog en laddare som ligger.
Inte en Zivan.
En Sån EMC-2000 tror jag det är.
Skall kolla vad den går att justera till.
Jag hade 25 celler i det bygget som den satt i.
Men det är bra justerbar.

Om inte det fungerar så kan jag bygga en snabbladdare åt dig av Flatpack2He moduler. Totalt 4Kw laddeffekt för ca 2500kr

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-29 04:59:41    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Jag har nog en laddare som ligger.
Inte en Zivan.
En Sån EMC-2000 tror jag det är.
Skall kolla vad den går att justera till.
Jag hade 25 celler i det bygget som den satt i.
Men det är bra justerbar.

Om inte det fungerar så kan jag bygga en snabbladdare åt dig av Flatpack2He moduler. Totalt 4Kw laddeffekt för ca 2500kr

Mvh
/Per


du får va observant med EMC-2000 vad sitter för kondensatörer på sekundär sidan, oftast är dem 100V klassade för laddarna som levereras på 70-99V laddspänning, jag hade blåst dem en gång i tiden, det är samma anledning varför EMC-1000 stoppar trimmningen vid 99V, kan byggas om men tiden räcker inte till... Wink
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-05-29 05:43:16    Rubrik: Svara med citat

Jag kan kolla upp det.

Om det är intressant för Lappen?


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-05-29 07:17:40    Rubrik: Svara med citat

Allt är av intresse som kan lösa mitt problem med laddaren. Men - effekten får inte överstiga 1500 W då jag använder motorvärmaruttag för laddningen och dessutom kör en kupevärme på 700 W.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-05-29 08:19:37    Rubrik: Svara med citat

Då går ju 4kw Flatpacklösningen bort.

Men jag vet att Laddströmmen på EMC går att justera.
Jag kan kolla på den i kväll och se var den kan justeras till som mest.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1740
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-05-29 19:13:05    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Precis som Elfi trodde så sitter det 100v kondingar på utgången så jag tror inte att det går att styra upp den EMC 2000 jag har till över 100v.

Tyvärr.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.