Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Allt om elbil
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
El_Ementary
Aktiv


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 41

InläggPostat: 2017-05-10 03:53:58    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Nej. Det stämmer inte. Exampelvis kan två bilar kan ha exakt samma NEDC-förbrukning men radikalt olika förbrukning vid jämn fart 100km/h.

Eller hur menar du förresten?


Hur menar du?

Att två bilar är identiska vid ett tillfälle för att sedan på något magiskt sätt bli helt olika vid ett annat tillfälle?

Är det något rymdmonster som kommer smygandes och ändrar den ena bilen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 350
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-05-10 04:08:16    Rubrik: Svara med citat

Deras förbrukning i höga farter påverkas i hög grad av luftmotståndet.

Bilen med bättre aerodynamik får lägre förbrukning i höga farter, trots samma NEDC siffror.

Enda rätta sättet är att ange TVÅ siffror. Stadstrafik och motorväg. Och egentligen även siffra för vintern.

Fast själv brukar jag bara dela kWh med två så får man räckvidden i mil.
_________________
www.teslaclubsweden.se
Nissan Leaf 2013 (Japanleaf, vit ibland) tills jag får min Tesla Model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
El_Ementary
Aktiv


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 41

InläggPostat: 2017-05-10 04:36:34    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Deras förbrukning i höga farter påverkas i hög grad av luftmotståndet.

Bilen med bättre aerodynamik får lägre förbrukning i höga farter, trots samma NEDC siffror.


Och det påverkar om man har värmen på, eller vilket lufttryck man har i däcken, vilka backar man stöter på etc.

Poängen med NEDC är inte att ge ett värde som gäller för dig. Det finns ingen mätmetod som mäter på det viset du kör. Och det oavsett hur man kör.

Poängen med NEDC är att ge ett standardiserat värde som blir rättvisande för samtliga bilar.


T B skrev:
Fast själv brukar jag bara dela kWh med två så får man räckvidden i mil.


Mmm, så kan man ju göra. Smile

Det blir kanske inte rättvisande. Många bilar har ett NEDC värde på 11-14 kWh per 100 km. Men i praktiken ligger många på 17-19. Så du kommer förmodligen ganska nära. Speciellt om du har lite tuffare körstil. Smile Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1252
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-10 04:42:01    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
tor.ake skrev:
Nej. Det stämmer inte. Exampelvis kan två bilar kan ha exakt samma NEDC-förbrukning men radikalt olika förbrukning vid jämn fart 100km/h.

Eller hur menar du förresten?


Hur menar du?

Att två bilar är identiska vid ett tillfälle för att sedan på något magiskt sätt bli helt olika vid ett annat tillfälle?

Är det något rymdmonster som kommer smygandes och ändrar den ena bilen?
NEDC förbrukning är ett jämförelsetal och säger ju ingenting om hur man som ägare kommer ha det.
Som T B säger kan luftmotståndet vara olika. De kan ha olika effektivitet i drivlinan i olika hastigheter, rullmotståndet kan vara olika och i en annan hastighet är de inte lika stor del av totala motståndet.
Så några rymdmonster behövs inte.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1029
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-10 04:43:40    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
tor.ake skrev:
Nej. Det stämmer inte. Exampelvis kan två bilar kan ha exakt samma NEDC-förbrukning men radikalt olika förbrukning vid jämn fart 100km/h.

Eller hur menar du förresten?


Hur menar du?

Att två bilar är identiska vid ett tillfälle för att sedan på något magiskt sätt bli helt olika vid ett annat tillfälle?

Är det något rymdmonster som kommer smygandes och ändrar den ena bilen?


Grundskolematematik:

En bil har högt luftmotstånd men väger lite (Leaf) så den tar mycket energi (300Wh/km) i höga farter > 120 men går snålt (100Wh/km) i låga < 70.
Kör den i tre mil i låg fart och tre mil i låg fart, det blir snitt 200Wh/km

En annan bil har lågt luftmotstånd men väger lite mer (Tesla) så den tar mer energi i låga farter (150Wh/km) men inte så mycket i höga farter (250Wh/km). Det blir samma snitt, 200Wh/km

Kan jag nu bara multiplicera min körning med en faktor, säg 1,3 och få min förbrukning? Nej, givetvis inte, det beror på hur min körcykel ser ut. Kör jag övervägande stadskörning blir mitt multiplicerade värde 260Wh/km, men i verkligheten blir det närmare 100Wh/km med den ena bilen och 150 med den andra. Omvänt med motorvägskörning.

De rena jämförelsetalen är användbara för att uppskatta ett medel, eller en årskostnad för bränsle om man så vill. Det är mindre intressant med en elbil, där istället räckvidden är primär. "Räckvidden i medel" är helt ointressant, det är den aktuella räckvidden här och nu som är allt.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Aktiv


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 41

InläggPostat: 2017-05-10 05:24:03    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
NEDC förbrukning är ett jämförelsetal och säger ju ingenting om hur man som ägare kommer ha det.


Precis så är det. Det finns INGEN mätmetod som någonsin kommer att säga hur du som ägare kommer ha det. Därför är det bästa man kan göra är att ha en standardiserat mätmetod som är lika för alla.

L. Mäkinen skrev:
Som T B säger kan luftmotståndet vara olika. De kan ha olika effektivitet i drivlinan i olika hastigheter, rullmotståndet kan vara olika och i en annan hastighet är de inte lika stor del av totala motståndet.


Och som jag skrev så finns det så mycket annat som kommer påverka i verkligheten. Om du inbillar dig att vissa bilar idag struntar i luftmotståndet så tror du fel. De flesta bilar är slimmade på olika sätt och det är ingen större skillnad på det generella planet. Däremot kan vissa bilar vara något bättre för en körstil, medan andra något bättre för en annan. Det är lite som att diskutera huruvida elsystemet är kopplat på ett effektivt sätt eller inte. Din körstil påverkar mångdubbelt mer!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Aktiv


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 41

InläggPostat: 2017-05-10 05:32:51    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Grundskolematematik:

En bil har högt luftmotstånd men väger lite (Leaf) så den tar mycket energi (300Wh/km) i höga farter > 120 men går snålt (100Wh/km) i låga < 70.
Kör den i tre mil i låg fart och tre mil i låg fart, det blir snitt 200Wh/km

En annan bil har lågt luftmotstånd men väger lite mer (Tesla) så den tar mer energi i låga farter (150Wh/km) men inte så mycket i höga farter (250Wh/km). Det blir samma snitt, 200Wh/km

Kan jag nu bara multiplicera min körning med en faktor, säg 1,3 och få min förbrukning? Nej, givetvis inte, det beror på hur min körcykel ser ut. Kör jag övervägande stadskörning blir mitt multiplicerade värde 260Wh/km, men i verkligheten blir det närmare 100Wh/km med den ena bilen och 150 med den andra. Omvänt med motorvägskörning.

De rena jämförelsetalen är användbara för att uppskatta ett medel, eller en årskostnad för bränsle om man så vill. Det är mindre intressant med en elbil, där istället räckvidden är primär. "Räckvidden i medel" är helt ointressant, det är den aktuella räckvidden här och nu som är allt.


Bra där, du lyckas missa målet helt och hållet. Det visar att du inte förstår frågeställningen. Däremot är du duktig på att spela besserwisser och spela översittare. Ta och landa din attityd lite grann. Du silar mygg, men sväljer elefanter.

Det finns INGEN mätmetod som någonsin kommer att säga hur du som ägare kommer ha det. Därför är det bästa man kan göra är att ha en standardiserat mätmetod som är lika för alla.

Som jag skrev så finns det så mycket annat som kommer påverka i verkligheten. Om du inbillar dig att vissa bilar idag struntar i luftmotståndet så tror du fel. De flesta bilar är slimmade på olika sätt och det är ingen större skillnad på det generella planet. Däremot kan vissa bilar vara något bättre för en körstil, medan andra något bättre för en annan. Det är lite som att diskutera huruvida elsystemet är kopplat på ett effektivt sätt eller inte. Din körstil påverkar mångdubbelt mer!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1029
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-10 05:54:19    Rubrik: Svara med citat

Så så, inte bli arg. Här är vi alla vänner även om det kan bli lite diskussion ibland. Razz
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Aktiv


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 41

InläggPostat: 2017-05-10 06:08:15    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Så så, inte bli arg. Här är vi alla vänner även om det kan bli lite diskussion ibland. Razz


Kanon! Då kramas vi en stund istället. Very Happy Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1202

InläggPostat: 2017-05-10 18:33:43    Rubrik: Svara med citat

Den enda siffra jag behöver är räckvidden vid 110km/h. Det finns inge behov av räckvidden vid stadskörning eftersom det aldrig blir ett riktigt problem i långsamma farter. Alternativt kan jag tänka mig två andra värden förbrukningen per km i vid 110km/h och en ärlig uppgift om batteriets storlek.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 427

InläggPostat: 2017-05-11 06:54:02    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Den enda siffra jag behöver är räckvidden vid 110km/h. Det finns inge behov av räckvidden vid stadskörning eftersom det aldrig blir ett riktigt problem i långsamma farter. Alternativt kan jag tänka mig två andra värden förbrukningen per km i vid 110km/h och en ärlig uppgift om batteriets storlek.


Exakt så. Bra uttryckt. +1 på den
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1029
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-11 07:37:25    Rubrik: Svara med citat

Jag håller inte med.

Utan räckviddstabellen (ni som haft Leaf ett tag vet vilken http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295) hade jag aldrig köpt en Leaf. Speciellt med det pyttelilla batteriet jag har är det guld att veta vilka körningar den klarar och inte. 8 mil i 110 har jag aldrig åkt under snart 2 år och 3500 mil.
Men som jag tidigare sagt skulle ungefär tre olika datapunkter räcka.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 440
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-14 12:11:25    Rubrik: Svara med citat

Ytterligare länk/tabell i ämnet.
http://pushevs.com/2017/05/13/range-efficiency-table-update/


EPA-City (50 km/h konstant).
EPA-Country Road (80 km/h konstant).
EPA-Highway (110 km/h konstant).
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 131
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-05-14 14:27:45    Rubrik: Svara med citat

Sista tabellen är ju ungefär vad jag efterfrågade. Lägger ingen åsikt om siffrorna men saknar omgivningstemperatur. Viktigt för oss här i alla fall.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.